Sopwith Pup scale 1-3.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door tonspit, 12 okt 2014.

  1. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    De nieuwe lijsten voor de romp zijn klaar.
    Hier is duidelijk het uitgefreesde gedeelte te zien.

    [​IMG]

    Ton
     
  2. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Zoals ik eerder aangaf heeft de pup een erg dunne vleugel.
    Mick Reeves adviseert om de servos in de romp te bouwen.
    Maar dan moet je iedere keer de servos los- en vastkoppelen.

    Jack attendeerde mij op wingservos van 10 mm dik.
    Maar ik heb de servos uit de vleugel van mijn Tiger Moth gehaald.
    Dit zijn servos van 26 mm hoog.

    Op de plaats waar de servos komen heb ik eerst de capstrips geplaatst.
    Hier heb ik triplex van 1 mm gebruikt.
    De rib behoud dan zijn sterkte als ik de ruimte waar de servo inkomt vergroot.

    De servo steekt aan iedere kant van de rib evenveel uit.
    Ik denk dat de bespanning later dan ook vrij blijft liggen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ton
     
  3. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Ben nu bezig om de onderdelen te tekenen die nodig zijn voor de spandraden in de romp.
    Deze moeten geplaatst worden voordat ik de romp in elkaar kan zetten.

    In de tussentijd aan het middenstuk begonnen van de boven vleugel.
    In de onderste liggers worden eerst de inslagmoeren geplaatst.
    Hierin word het beslag van de struts geschroefd.

    [​IMG]

    Op de volgende foto zijn de onderdelen te zien die nodig zijn voor het middenstuk.
    De buitenste ribben zijn uit drie ribben opgebouwd met een ingelijmd versterkings stuk.
    Dit voorkomt het kromtrekken van de rib bij het bespannen.

    [​IMG]

    Ton
     
  4. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Het begin van het middenstuk bovenvleugel opgebouwd.
    Liggers en buitenribben uitgericht en vastgezet.
    Ribben met Uhu plus vastgelijmd.
    Als de lijm uitgehard is kan ik de rest van de ribben en de bovenste liggers op hun plaats lijmen.

    [​IMG]

    Ton
     
  5. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Langzaam komt er vorm in!! Ik zie op de tekening van het middenstuk geen driehoeksverbindingen tussen alle ribben. Is bij de Toni Clark pup ook niet. Maar daardoor was dit bij mij echt niet stevig genoeg! Zie wel lijnen staan, misschien voor interne kabels om dit op te vangen?
    Ik heb (nadat alles was bespannen, gestitcht en geverfd weer open moeten maken om de nodige verstevigingen aan te brengen. Zie je straks niets van. Zou daar bij jouw Pup goed op letten. Het middenstuk, daar hangt je hele vliegtuig straks aan en moet zo stijf als een plank zijn.
     
  6. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Michiel,

    Het middenstuk word nog verder versterkt. Op onderstaande foto is een tekening te zien van de echte Pup.
    Er zitten twee spandraden in en vanuit het midden van de buitenribben zitten twee latten naar de liggers gelijmd.

    [​IMG]

    De buitenste ribben zijn 9 mm dik en er zit nog een versterking op gelijmd.
    De spandraden maak ik ook omdat het middenstuk tussen de middelste ribben niet bespannen word en de spandraden te zien zijn.

    Hier nog een foto met alle ribben en de bovenste liggers.

    [​IMG]

    Ton
     
  7. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    In het achterste gedeelte van de romp zijn de lijsten aangebracht.
    Ik heb deze een paar millimeter naar binnen gelijmd zodat ze later onder de bespanning niet meer te zien zijn. De echte Pup had hier geen lijsten maar spandraden.

    [​IMG]


    De hoofdliggers van de romp heb ik op de plaatsen waar ze aan elkaar gelijmd zijn omwikkeld met een 1 cm brede glasweesel band. Deze zijn verlijmd met
    epoxy.

    [​IMG]

    Ton
     
  8. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Tussen het bouwen door de bouwdoos verder bekeken.
    Tot mijn schrik zaten de riblets en de ribben van de ailerons niet in de doos.

    Gisteravond een mailtje naar Reeves gestuurd , vanmiddag kreeg ik een mail terug dat de ontbrekende delen vandaag verstuurd zijn.

    Top service.


    Ton
     
  9. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Wel belangrijk! Wat het middenstuk betreft, perfect! De spandraden zullen dan voor de benodigde verstevigingen zorgen. Leuk project! Morgen kan ik weer met mijn vleugels verder! Grt Michiel
     
  10. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Je bent niet de eerste die dit overkomt :rolleyes:
    Ik geef fa. Reeves 10 punten voor het nasturen van onderdelen, dat doen ze snel er zorgvuldig.
    Iets meer zorgvuldigheid bij het samenstellen van de kits zou hun een hoop tijd en geld sparen :hammer:

    Ik geniet ondertussen van je bouw :yes:

    Groeten, Ralf
     
  11. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Voordat ik aan de vleugels kan beginnen moeten eerst een heel stel liggers gemaakt worden.
    Voor de Pup zijn er 16 stuks nodig.

    Deze zijn niet in de volle lengte geleverd en moeten nog aan elkaar gelijmd worden.

    [​IMG]

    Ik heb hiervoor een rechte lat op de bouwplank vastgemaakt.
    Op de plaats van de verlijming heb ik tape geplakt.

    Vervolgens worden de twee stukken tegen elkaar gedrukt en op hun plaats gehouden met vastgespijkerde stukjes hout.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als ik iedere dag een ligger maak ben ik achter 16 dagen klaar.

    Ton
     
  12. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Waarom zijn die liggers uit twee delen? Zijn ze stomweg te lang voor de verpakking of is er een andere reden?
    Anders zou je kunnen overwegen ze uit één stuk te maken?
     
  13. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Thieu,

    Ze zijn gedeeld i.v.m. de verpakking.
    De deling ligt bij de tippen tussen twee ribben.
    Aan beide zijden van de liggers en tussen de ribben word 1 mm triplex gelijmd.

    Dus uiteindelijk worden de liggers sterk genoeg.
    Ik kan inderdaad nieuwe liggers maken maar de geleverde liggers zijn goed recht en van uitstekende kwaliteit.

    Ton
     
  14. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Ik ga de staaldraad buigen voor het middenstuk.
    Nu valt me op dat op de tekening twee draden staan die aan elkaar gesoldeerd worden ,terwijl de achterlijsten van de vleugels ook van dezelfde draad gemaakt worden maar dan enkel.
    Ook de roeren achter worden van een enkele draad gemaakt.

    Weet iemand van de Reeves bouwers hier de reden van.

    [​IMG]

    Ton
     
  15. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Volgens mij is dat een slordigheid op de tekening.
    De 1/3 Camel had ook een enkele 2mm draad als achterlijst.
    Met de gehoekte draad verbindingstukjes wordt dit een zeer sterk geheel.

    Als de ribben van het middenstuk aan de achterzijde 2mm korter zijn dan die van de vleugel (lijkt me sterk) dan zou de dubbele draad zo bedoeld zijn.

    Hier het middendeel van mijn Camel:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Ralf
     
  16. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Ralf,

    Ik heb nog eens op internet rond gekeken maar niks gevonden over de dubbele draad. Dus ik maak maar een enkele. Ook een stuk makkelijker maken.

    Vandaag de spandraden aangebracht in het middenstuk.

    [​IMG]

    De gebogen uiteinden omwikkeld met een draad en UHU plus.
    Na het uitharden van de lijm de uiteinden afsnijden.

    [​IMG]

    Ton
     
  17. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    138
    'Na het uitharden van de lijm de uiteinden afsnijden.'
    en..
    De moertjes op de spanner niet vergeten....

    Ziet er goed uit!
    Vooral doorgaan.
     
  18. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Ik ga zeker door.
    De spanners worden naderhand gezekerd.
    Ze moeten absoluut vastzitten zoals alles aan de Pup.
    Zeker als er een Moki opkomt.

    Ton
     
  19. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Wat voor een Moki gaat het worden Ton?
     
  20. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Dag Michiel,

    Ik weet nog niet wat voor motor op de Pup komt.
    Een Zenoah 62 met een schlundt vertraging en een 34 x 20 prop is een heel betrouwbare oplossing.
    Er kan ook een Kolm 65 met vertraging op. Dan heb je een viertakt motor wat natuurlijk een veel mooier geluid is. Het voordeel is natuurlijk ook dat je geen grote uitlaat moet zien in te bouwen.

    Het mooiste is natuurlijk een stermotor. Maar ik vind dat op de Pup wel een grote prop moet komen. En dan is de Moki 250 op dit moment de enige ster die op de Pup kan.
    Is wel een grote motor met veel vermogen , maar de maat en het gewicht kan de Pup hebben.

    We zien wel.

    Ton
     

Deel Deze Pagina