Sopwith Pup scale 1-3.

Ik ga beginnen met het monteren van het vleugel middenstuk.

Eerst alle beslagdelen losgemaakt uit de geleverde plaat onderdelen.
Deze zijn door middel van etsen gemaakt uit 0,7 mm RVS.

Alleen jammer dat de gaten beter konden.
Waar M3 doorheen moet zijn ze te klein en voor de spanners zijn ze te groot.
Het is een kleine moeite om deze maten aan te passen voor het etsen.

Waarschijnlijk heeft hij de tekening van de beslagdelen van het 1:4 model vergroot zonder de gaten aan te passen.

Foto-CRZW7WOH.jpg


Dit zijn alle delen die nodig zijn voor het middenstuk.

De brugjes waarmee de delen in de plaat vastzaten slijp ik weg met een slijpsteentje in de proxxon.

Foto-KEDSVHNE.jpg


Ton
 
Het was de bedoeling om vandaag te beginnen om het vleugel middenstuk te gaan monteren.
Maar ik heb besloten om een mal te maken zodat ik het middenstuk hierop geheel klaar kan maken en dan op de romp kan plaatsen.

Totdat de mal klaar is heb ik nog een versterking in het middenstuk aangebracht.
Eerst een aantal M 2 schroefjes op de juiste plaats geschroefd.

Foto-JQVPKNQ6.jpg


Foto-NFQ7J4TW.jpg


Toen een paar koolstof buisjes op maat gemaakt.
Vervolgens de buisjes met UHU endfest over de kopjes van de boutjes gelijmd.

Foto-3QBH383Y.jpg


Door deze versterking voorkom ik dat de bespanning de rib naar binnen trekt en de vleugel niet mooi aanligt.

Ton
 
Vandaag de mal gemaakt voor het vleugel middenstuk.

Foto-IBM4WAWN.jpg


De twee stroken MDf in het midden komen overeen met de maat van de romp.
Hierin zijn ook de gaten voor de beugels geboord.

Foto-QVJZPMBW.jpg


De acht beugels voor de romp en de vleugel zijn in de goede hoek geboord.

Foto-3EIV77JR.jpg


Op de hoge MDF delen word het middenstuk op de juiste plaats en met de juiste instelhoek bevestigd .

Foto-U8KZ74TM.jpg


Foto-UGBNPBTB.jpg


Nadat alle beugels op hun plaats geschroefd zijn kunnen de struts over de beugels gelijmd worden.
Ik kan in de mal ook alle spandraden op maat maken en bevestigen.
Als alles klaar is kan ik het geheel zo omzetten op de romp.

Ton
 
Doorbordurend op het idee van Henri om de achterlijst van Alu buis met koolstof draad te maken wil ik toch nog iets anders proberen.

Ik heb de eindlijst van het middenstuk uitgefreesd uit een 3 mm plaat.

Foto-BPNESBEU.jpg


In deze uitsparing breng ik koolstof vezels aan gedrenkt in epoxyhars.

Foto-FGLLUU7R.jpg


Op onderstaande foto is de uitsparing geheel gevuld.

Foto-GI4PI7LS.jpg


Ben erg benieuwd hoe de lijst word na uitharding.
Als de lijst uitgehard is schuur ik de uiteinden rond.
Ben ook benieuwd naar het verschil in gewicht.
Als dit goed lukt ga ik ook de rolroeren en de hoogte - en richtingsroer zo maken.

Ton
 
Prachtig te zien Ton hoe jij hier bezig bent.
De koolstof achterlijst zal duidelijk lichter zijn en wellicht even sterk als het 2mm verenstaal, mooie vondst hoor :yes:.
Cabane opzet ziet er ook prima uit, dit is vast niet de eerste kist die je bouwt ;).
Ga zo door, ik volg je bouw met veel plezier.

Groeten, Ralf
 
Vandaag de koolstof eindlijst uit de mal gehaald.
Hij moet nu verder uitharden.
Ik had alleen nog langzame harder in huis dus het duurt wat langer voor het geheel doorgehard is.
Na de doorharding de lijst aan de achterzijde afronden.
Het gewicht is 4 gram.

Foto-JCIHL6SD.jpg


Als ik alle staalwerk van de vleugels en de achterroeren van koolstof maak is dat een totale besparing van 180 gram.
Dat is niet veel op een 1-3 kist maar in de staart bespaar ik 80 gram en dat scheelt 480 gewicht in de neus. Dus een totale besparing van 660 gram.
En dat loont.

Ton
 
ton ,wat heb je in de uitsparing gedaan zodat de in epoxie gedrenkte draad niet vast ging zitten ,misschien ingesmeerd met vaseline ?.
john.
 
Vandaag de motor opgehaald bij Toni Clark.
Denk je , bouw een 1 op 3 kist heb je ook een grote motorkap van 33 cm.
Hij gaat er ook maar net in.

Foto-4GFOKF88.jpg


Nadat ik de motor opgehaald heb ben ik doorgereden naar Zimmermann auspuffanlagen.
Ik had ook de motorkap meegenomen om te passen.
Ik had eerst met hem getelefoneerd en was in de veronderstelling dat hij een uitlaat had liggen. Maar dat was niet zo.
Maar hij greep wat bochten en pijpen bij elkaar en vertelde dat hij wel even een uitlaat passend zou maken.
Zou anderhalf duren.
Ben in de tussentijd terug naar Toni gegaan en heb daar een paar uur met Toni gepraat en ook nog een Valach 120 laten lopen en aangeslagen.Het viel op dat je met weinig kracht de motor kan aanslaan.
Toen ik terug bij Zimmermann terug was zat er een mooie en glimmende uitlaat op de motor en in de kap.

Foto-83PYCBPT.jpg


Dat is pas service.

Ton
 
Jij hebt vast en zeker een hele, hele leuke dag gehad.
Proficiat met zo'n mooie motor.
Ik ben benieuwd naar de eerste 'klappen' maar nu nog ff onder de boom leggen he...
 
Dag Bart,

De Valach die ik bij Toni heb gehoord heeft een dieper geluid.
Bekijk de films eens op de website van Toni Clark van de vluchten van de Fokker.

Ton
 
Back
Top