Sopwith Pup scale 1-3.

.
Ton, wat wordt jouw Pup toch prachtig, echt smullen!
En de N6453 van Sqn Ldr E. H. Dunning vind ik persoonlijk een heel erg mooie keuze.

Hier een grote afbeelding van de Lewis gun:

Lewis-Plan.jpg


Van het affuit voor de Lewis gun bij de N6453 heb ik alleen deze twee foto`s van statische plastic modellen kunnen vinden:

wnw32rnaspup_done4.jpg


wng32016_11.jpg


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Hier nog een uitvergroting van een foto van de RNAS Sopwith Pup N6453 waarop het affuit van de Lewis gun min of meer te zien is:

puplanding-1.jpg


Groeten, Ramses
.
 
Ramses,

Bedankt voor je moeite.
Mooie tekening van de gun.
Het duurt nog wel even voordat de gun erop gemonteerd word.
Hopelijk vind ik van te voren nog meer gegevens.

Ton
 
Intussen ook verder gegaan met het landingsgestel.
De vier poten op de bevestigings strippen gelast.
Hiervoor heb ik een mal gemaakt van een stuk MDF. Zo blijven de buizen tijdens het lassen in de goede hoejen staan.

Foto-CU87M8UQ.jpg


Daarna de eerste stalen strip op zij plaats vast gezet met schroeven en daarna gelast.

Foto-6V6VZSXF.jpg


De twee alu strippen houden de boel bij elkaar tot alles gelast is.

Hieronder staat de Pup voor het eerst op het onderstel.

Foto-ZOHVK8EM.jpg


Ton
 
De ontsteking en de accu hiervoor zitten op hun plaats.

Foto-LITYZSPU.jpg


Ben nu bezig aan het metaalwerk voor de staart.
Morgen meer.

Ton
 
Het is de beste plek voor de accu qua gewichtsverdeling maar wordt het niet te warm onder de kap voor de lipo Ton? Ik heb hen kunnen plaatsen achter het brandschot, dus aan de binnenkant en vanaf de onderkant kan ik wisselen. Nu moet je iedere keer de motorkap verwijderen. Het is wel een bruut van een motor. Prachtig!!!
 
Ik denk dat het met de warmte wel mee valt.
Hij ligt een stuk van de motor af.
Ik trek de kabels door tot achter het motorspant en kan dan de accu laden van onder de romp of door een luik in de alu zijkant.
De accu hoeft er dan uit.

Ton
 
Vandaag de verschillende onderdelen gemaakt voor het staartgedeelte in de romp.

Foto-ITBBDSIG.jpg


In dit gedeelte komt de as voor de staartslof , de bevestiging voor de twee spandraden van het stabilo , de achterlijst van het kielvlak en de achterste bevestiging van het stabilo.
Op de foto hieronder is het gehele onderdeel te zien . Er zit een laag primer op.
Het onderdeel staat op de foto op zijn kop.

Foto-UOX7MXTM.jpg


De grote ring aan de onderzijde op de foto is voor de rubber koord die gebruikt word voor de vering van de staartslof.

Ton
 
Wordt erg mooi! Nog even over de lipo onder de kap. Snap het wel helemaal maar nu ga je en lipo onder de kap laden, wil je dat? Ik ben nooit een Lipo fanaat geweest maar ook ik ontkom er niet aan omdat het gewoon hele mooie accu's zijn maar bij het laden liggen ze bij mij op het terras met een bloempot erop!
Ik zou voor de zekerheid dan toch de kap verwijderen en de lipo niet in de kist laden maar er buiten. Just my 2 cents!
 
Mooi Ton!!

Al mijn boord accu's zitten vast in de kisten en worden in de modellen geladen met een laadaansluiting buiten op de romp cq goed bereikbaar...nooit lipo's ...altijd NiMh.

Vaak moet ik laden terwijl de kisten in de trailer zitten en niet bij de accu's kan komen ( wel bij de laadbussen). Het kleine ongemak van zelfontlading...ach altijd beter dan de angst voor brand tijdens het laden.
 
Laatst bewerkt:
Michiel en Henk,

Bedankt voor het compliment.
Ik heb deze accu gebruikt voor het inlopen van de motor en daarom dan ook zo ingebouwd.
Verder er niet bij nagedacht over evt. gevolgen.
Heb geen ervaring met Lipos.
Is het echt niet verstandig om het zo te doen?
Hoe zit het dan met al die laptops en telefoons?
Deze worden toch ook overal opgeladen.

De ontsteking van de Valach werkt tussen 4,8 en 9 volt.
Ik kan er dus altijd nog een NiMh inbouwen.

Ton
 
Het eningste voordeel van de lipo is het gewicht en het uithoudingsvermogen!
Voordeel van Nimh accu's is denk in dit geval het gewicht(zwaarder)wat ten voordele komt bij dit kistje(kort neusje)!

Mvgr Hans
 
Heb ook niet veel ervaring met lipo's maar..laden absoluut buiten het model...in een brandvertragende box, zak, pan met deksel...noem maar op. NOOIT in het model!!
Dan nog het geklier met na het vliegen in de store stand zetten ( net zoveel werk als laden) en vóór het vliegen weer laden. Indien het er om gaat veel capaciteit tegen geringer gewicht te hebben gaat er niets boven lipo...Gezien jouw toegangsmogelijkheden dus m.i never nooit doen!!

Zet er nu gelijk maar een 3000 mAh 5 cellen NiMh in en laad zorgeloos. Qua gewicht vraagt je kist er gewoon om... Ben misschien een beetje "ouderwets"maar zorgeloos met je accu's stoeien is me dat wel waard. ( ben kampioen kortsluiting maken en zo...moet je ook niet met een lipo doen...boem!!)
 
Voor de kist maakt het inderdaad niet uit welke accu gebruikt word.
Gewicht voorin de neus kan de Pup altijd gebruiken.
Zal daarom de accu omwisselen voor een NiMh.

Maar ik denk toch dat als je de goede lader gebruikt je geen problemen krijgt met een Lipo.
In mijn zender zit standaard ook een Lipo.
Die word er ook niet uitgehaald om te laden.

Ton
 
Je hebt je lipo al dus die zou ik gewoon gebruiken. Alleen voor het laden uit je kist halen en onder de bloempot! Met jouw lipo kun je echt wel 5 vluchten op een dag halen. Na je vliegdag thuis toch alles controleren en je lipo verwijderen.

Het ligt niet altijd aan de lader, ook al is die hyper modern. Ook de lipo zelf kan beschadigd raken, bij een harde landing bijvoorbeeld waardoor er kortsluiting kan ontstaan wat je aan de buitenkant niet altijd ziet.

Grt
Michiel.
 
Ik heb de manier van vastzetten van het stabilo , zoals eerder in het verslag beschreven , veranderd.
In de romp heb ik twee M 3 boutjes bevestigd.
Hierop komen twee moertjes waarop het stabilo rust.

Foto-DRWSM464.jpg


In het stabilo heb ik twee alu hoeken geschroefd.
Deze vallen over de uitstekende draadeinden.
Ik kan hierdoor het stabilo goed uitrichten.
Ook de instelhoek kan ik aanpassen.

Foto-X8YHLGIO.jpg


Als de instelhoek goed is en het stabilo zit recht word het definitief vastgezet met twee zelfborgende moeren.

Ton
 
Even een vraag tussendoor.

Ik ben nu bezig om het staartgedeelte af te maken en kan dan ook de staartslof monteren.
Nu is mijn vraag:

Heeft het zin om de staartslof aan te sluiten op de richtingsroer servo of is het voldoende om twee stukken stuurdraad met twee veren te monteren?

Ton
 
Uit mijn eerste taxi ervaring van afgelopen week bleek dat er prima was te sturen zonder servo aansturing. Linker bocht wel gemakkelijker dan de rechter. Het stabilo gaat met een beetje gas al omhoog waardoor de roeren al zijn werk doen.
 
Michiel,

Ik denk ook dat het wel zal meevallen met het sturen.
Ik trek wel de kabels de romp in en verbind ze daar met twee veren.
Zo is niet te zien dat de kabels niet naar voren lopen.

Het staartstuk heb ik zover klaar.

Foto-GU8SIUQY.jpg


Ik moet de spandraden nog maken in het gedeelte van de romp die open blijft.

Foto-P8KPYCAR.jpg


Hier een detail opname.
Ik heb geprobeerd om dit deel zodanig af te werken dat het gelijk oud uit ziet.

Foto-464NGHT3.jpg



Nu even een weekje pauze.
Ga zondag een paar dagen naar Engeland en probeer dan ook een museum te bezoeken met een Pup.

Ton
 
Back
Top