Sopwith Pup scale 1-3.

Het zijroer op dezelfde manier gemaakt als de achterlijst van het middenstuk van de bovenste vleugel. Zie post 130.
Het richtingsroer is aan een stuk van koolstof gemaakt.

Het gewicht van het gedeelte op onderstaande foto is 20 gram.

Foto-I36YKCGK.jpg


Op de foto hieronder is te zien hoe het roer volgens tekening gemaakt word.

496000.jpg


Ik maak aan de uiteinden van de alu buis een sleuf waarin de koolstof uiteinden in verlijmd worden.

Ton
 
Ton wat een pracht kist word dit

Even een vraag over je achterlijst en richtingsroer
Heb je de koolstof vezels nog in elkaar gedraaid of leg je ze gewoon op elkaar tot je gleuf vol zit ? En heb je even goed nog een ronde vorm

Alvast bedankt
 
Marco,

Ik heb een aantal strengen uit een mat getrokken.
Uit een plaat van drie mm dik heb ik de vorm gefreesd.
Deze plaat heb ik op een andere plaat gelijmd.
Vervolgens de sleuf helemaal gevuld met de strengen.
Je krijgt dan een vierkante vorm.
Na uitharding word de achterlijst rond geschuurd.

Ton
 
.
Erg mooi gemaakt Ton! En een sterke en lichte methode

Heb je geweldig mooi gedetailleerde Pup afgelopen zaterdag bewonderd, echt een beauty!! :thumbsup: De achterlijst van het vleugel middenstuk welke je op dezelfde manier hebt gemaakt als dit richtingroer was erg strak en sterk.

Qua kleurenschema vind ik de "C312 Puppy Moon" leuk en erg apart:

MoonPuppySide_zps0eb7f11d.jpg


MoonPuppyTop_zps536fcc93.jpg


En deze Puppy Moon blijkt nog echt te hebben bestaan ook:

full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ramses,

Zo te zien hou je van zwart.
Ik ben er nog niet uit wat de kleur betreft.
Maar ik heb wel nog tijd.

Ondertussen verder gegaan met het zijroer.
Ik heb een nieuwe roerhevel gefreesd.
De hevel in de bouwdoos word achter de voorlijst gesoldeerd. Maar bij de echte Pup zit hij om de voorlijst.

Foto-86AYSCQL.jpg


In de hevel word een busje gesoldeerd die over de voorlijst geschoven word.

Foto-LH7DKDWF.jpg


In werkelijkheid is de hevel dikker dan de bijliggende hevel.Tevens is hij ook geprofileerd. Om dit na te maken lijm ik aan beide zijden van de hevel een stuk PU plaatje.
Deze worden dan in profiel geschuurd.

Foto-EKCTATRJ.jpg


In de Alu voorlijst heb ik op de plaatsen van de scharnieren stukken Alu rondstaf gelijmd.
In deze stukken word M2 schroefdraad getapt.
Hierin worden schraubruderhorns gedraaid. Ik kom niet zo gauw op het nederlandse woord.
In de lijst van het roer komen er twee stuks per scharnier en in de lijst van het kielvlak eentje.

Foto-XZBPJMAO.jpg


Ton
 
De roerhevel in vorm geschuurd en van een laag filler voorzien.

Foto-VWYQVVIB.jpg


Een van de ribben van het zijroer worden met de roerhevel verbonden.

Foto-WZGQZNL3.jpg


Nadat de roerhevel fijn geschuurd is kan het richtingsroer in elkaar gelijmd worden.

Ton
 
Afgelopen tijd een aantal dingen gedaan die niet de moeite waard zijn om te vermelden zoals b.v. de rest van de spandraden voor de romp maken.
Wel heb ik het zijroer afgemaakt.

Foto-DTHDXPZW.jpg


Op de middelste liggers heb ik stroken balsa gelijmd en vervolgens in profiel geschuurd.
Rondom de roerhevel een vormstuk van 0,4 mm triplex gelijmd om de bespanfolie te kunnen lijmen.

Foto-UI6AIXCQ.jpg


Hier het hele zijroer. Het totale gewicht is nu 52 gram.

Foto-DIU8RBJE.jpg


Ton
 
Afgelopen week een digitale hoekmeter gekocht.
deze werkt op een tiende graad nauwkeurig.

Foto-ZNZVHEHH.jpg


Ik kan nu beginnen met het uitrichten van het stabilo en de aansluitribben op de romp.

Ton
 
Die hoekmeter is niet goedkoop.

Kun je aangeven hoe die werkt?

Zet je hem op het oppervlak dat je wilt meten? Dat wordt lastig . . .

(Die app op m'n telefoon werkt ook op 'n tiende graad nauwkeurig.)

jan.
 
Jan,
Ik ga de meter gebruiken om de aansluitribben tegen de romp in de juiste hoeken te lijmen.
Ik zal hier fotos van plaatsen , dat is duidelijker.

In de romp zijn alle spandraden aangebracht.

Foto-IZUWP3RC.jpg


Op onderstaande foto is de < kofferbakklep > te zien.

Foto-C7DPDFMY.jpg


Ton
 
Begonnen met het uitrichten van de aansluitribben van de onderste vleugel.
Mick Reeves geeft geen instelhoeken aan op de tekening.
In zijn bouwbeschrijving vertelt hij dat hij het niet weet en ook niet hoeft te weten.
Gewoon de positie van de tekening overnemen en het is schaal.

Om de goede positie te krijgen heb ik de tekening op een muur bevestigd.
Eerst een alu profiel langs de bovenste liggers van de romp geplaatst , de instelmeter erop gelegd en deze op nul gezet.

Foto-8ECJRHZC.jpg


Vervolgens het profiel langs het profiel gelegd en de meter weer geplaatst.
Deze geeft 0.6 graden aan.

Vervolgens op de bouwtafel twee stroken gelegd.
Het alu profiel en de meter erop gelegd en de meter weer op nul gezet.

Foto-MOECMCS8.jpg


De rib op de romp geplaatst en hierop het profiel
Vervolgens de rib verschoven tot de meter 0.6 graden aangeeft.
Dit is op de foto niet te zien.

Foto-EXZ64QEL.jpg


Nu kan ik de rib fixeren en de andere kant gaan doen.

Ton
 
Afgelopen weken een aantal werkzaamheden aan de Pup gedaan die de moeite niet zijn om op het forum te plaatsen.
Afgelopen weekend aan het landingsgestel verder gegaan.

Ik heb een mal gemaakt om het landingsgestel in elkaar te kunnen zetten.

Foto-3IESCGBW.jpg


De pijpjes voor de elastiek op maat gemaakt en op de plaats gelast.

Foto-MCZU7OB6.jpg


Maar toen de as op zijn plaats lag zag ik dat er iets niet klopte.
Ik heb de pijpjes volgens tekening gelast maar zo gaat het niet werken.
De as heeft veel te veel speling.
Na de tekening van replicraft erbij gehaald te hebben zag ik behoorlijke verschillen tussen de tekeningen.
Jammer van het werk.
Vandaag maar nieuwe pijpjes gemaakt.
Op de goede plaats lassen en de oude eraf slijpen en ik weer verder.

Op de tekening is te zien waar de pijpjes behoren te zitten.

Foto-3ZGE3IA6.jpg


Ton
 
Mooi om het ladingsgestel in een mal te maken. Jammer dat er een fout in de tekening zat :(

Mvg,

Bart
 
Keurige mal Ton en fraai gemaakt weer.
Ook handig bedacht die boutjes erdoorheen, die onthoudt ik ;)
Erg slordig zo'n fout op de tekening :(

Groeten, Ralf
 
Even geen tijd gehad om te bouwen en het forum te bezoeken.
Heb een aantal nieuwe modellen moeten bouwen voor de lucht- en ruimtevaartbeurs Le Bourget.
Een paar weken dag en nacht gewerkt hieraan.
Afgelopen week op Le Bourget geweest om op te bouwen.
Dit is altijd leuk omdat er die week veel toestellen aankomen en ook veel geoefend word zoals deze Airbus A 380 die een extreme vlucht liet zien.

Foto-CGXPEEBJ.jpg


Donderdag nacht terug gereden even slapen teoen van auto gewisseld en naar het Verkehrshaus te Luzern gereden voor een nieuwe opdracht.
Ook hier weer een aantal mooie toestellen kunnen bewonderen waaronder deze Fokker F-VII

Foto-WRO7WZ3Z.jpg


Nu weer thuis en verder aan de Pup.
De vier struts voor het middenstuk verder geschuurd en gelakt.
Kunnen nu op hun plaats gelijmd worden.

Foto-TQK7LXLH.jpg


Ton
 
Mooie ervaring erbij Ton!
Kwam afgelopen week dit filmpje tegen van de Boeing 787-9 op oefening voor de Paris airshow
Amazing vertical take off!!!


Gaaf dat je weer verder aan de Pup kunt!

Groeten, Ralf
 
Back
Top