Sopwith Pup scale 1-3.

Ik ben in Engeland in het RAF museum te Cosford geweest.
Hier staat een Pup met het registratienummer N 5182.
Heb er een hele serie fotos van gemaakt.
Je kon er heel kort bij komen.

Foto-JDYJNJ6S.jpg


Ton
 
.
Gaaf Ton! Wat zal dat genieten zijn geweest!
Wordt het nu ook deze uitvoering of blijf je bij de N 6453?

Groeten, Ramses
.
 
Na de korte vakantie het bouwen van de Pup weer opgepakt.
Maar omdat ik thuis op de zolder bouw is het tempo door het warme weer niet zo als ik zou willen.
Toch weer een onderdeel gemaakt.

Foto-7HKOVKO8.jpg


Nu afwerken en in de juiste kleur spuiten.
Dan de koord aanbrengen voor meer grip.

Ton
 
Vandaag met de motorkap begonnen.
Ik wil de motorkap , net zo als bij de echte , vastzetten met een spankabel.
Het motorspant had ik hiervoor al voorbereid.

Foto-VT6GOSYM.jpg


De motorkap in de bouwdoos heeft geen ril voor de kabel.
Dus die moet gemaakt worden.
Op een draaibank gaat dit prima.
Maar de kap is te groot , rond 33 cm , voor mijn draaibank.
Dus iets anders verzonnen.
Met een pen in de boormachine is het heel gemakkelijk om een deukje te persen in het aluminium.
Om een strakke lijn te krijgen heb ik een mal gemaakt.

Foto-DJ84Z4YX.jpg


Ik kan de motorkap tijdens het persen tegen de houten plaat drukken.
Op de plaat heb ik een stuk motorspant nagemaakt.

Foto-IZ8QP7KV.jpg


Zo komt de ril op de juiste plaats.
Na wat proeven op een stuk aluminium begonnen met de kap.

Foto-FQVMG466.jpg


Foto-3IY76JBU.jpg


De stalen pen heeft een diameter van 2 mm.
De ril heeft een lengte van 1036 mm.
Ik heb de gaten laten overlappen om een gleuf te krijgen.
Dus met wat extra persingen ongeveer 800 maal de pen in het aluminium
moeten drukken.
Na een half uur persen zit de ril erin.
Op de foto is de ril aan de binnenkant te zien.

Foto-QAHZHDDT.jpg


Op de volgende foto zit de spankabel in de ril.

Foto-YMWFWQIG.jpg


Nu kan ik verder met de gaten in de motorkap.

Ton
 
Tussendoor de stuurknuppel afgemaakt.
Geprobeerd een oude uitstraling te krijgen omdat ik graag wil dat mijn Pup eruit ziet alsof hij onder het hooi uitkomt.

Foto-QS3CRH4X.jpg


Foto-QLKOMWCQ.jpg


Ton
 
Ook weer zo een staatje van de echte modelbouw , respect man .
Zo dicht bij het echte da je soms zou zweren dat je foto's laat zien van een echte . mooi mooi

Grtjs Blitske
 
Thanks Blitske.

De twee delen die op de motorkap geklonken worden zijn klaar.
Een luikje onderop de motorkap en de ring die in de opening gemonteerd word.

Foto-3A7XYOK8.jpg


In werkelijkheid is de ring een gewalst Alu L profiel.
Ik heb de ring uit 0,5 mm aluplaat gemaakt die omgezet word.
Om deze goed in vorm te krijgen heb ik de ring tussen twee houten platen geklemd.

Foto-YAJBRGTS.jpg


Foto-YITQRPZP.jpg


Nadat de houten platen op elkaar geschroefd zijn heb ik de rand met een nylon hamer haaks om geslagen.

En zo ziet de ring eruit na het lossen van de platen.

Foto-VTIRQCVK.jpg


Morgen de onderdelen bevestigen.

Ton
 
Dag Ton,


Wat doe jij voor je werk cq. wat voor opleiding heb je gehad, dat je zo verrekte handig bent met van alles en nog wat?


jan.
 
Fantastsich werk wederom Ton!
Het maken van mallen is ook een hoop werk en kost tijd maar het levert veel moois op.
Altijd handig als je deze kist in serie gaat bouwen ;)

Op mijn Sopwith's had ik de ring van de cowl gemaakt uit 0,5mm alu strip welke ik verhit had met een brander.
Op die manier wordt het alu boterzacht en is het makkelijk om de rand van de cowl te buigen.
(je krijgt hierbij dan alleen wel een deelnaad die jij niet hebt)
Eenmaal vastgelijmd kun je de gaten doorboren en klinknagels plaatsen.
Maar ik geef toe, dit ziet er nog mooier uit, ga zo door ik volg je met plezier.

Chapeau, ongelofelijk knap werk,
Groeten, Ralf
 
Jan,
Ik ben modelbouwer van beroep.

Ralf,
Bij de echte Pup zit ook een deelnaad , of zelfs meerdere.
Ik denk dat ze toen ook strip of een L profiel gebruikt hebben om de ring te maken.
Ik maak ook nog een deelnaad.

Ton
 
De openingen in de motorkap gemaakt.
Eerst een aantal gaten geboord.
Daarna met een slijptolletje de randen bijgeschuurd tot aan de lijn.

Foto-IFMPNPRB.jpg


Na de drie openingen de delingen in de motorkap aangebracht.
Hiervoor heb ik twee strippen op de kap vastgezet.
Tussen de strippen vervolgens de lijnen ingekrast.

Foto-N8CLCGRI.jpg


De kap is nu klaar om de onderdelen te bevestigen door middel van klinknagels.

Foto-8PSDQX3G.jpg


Ton
 
.
Inderdaad prachtig werk Ton!
Dit is echt genieten!

Groeten, Ramses
.
 
Mao en Ramses , bedankt voor het compliment.

Motorkap is nu klaar.

Foto-ULJITEHW.jpg


Ik heb de kap met scotch brite bewerkt om hem matter te krijgen.
Daarna de kap ingekwast met een dunne lak en gelijk weer afgeveegd met een doek.
De lak blijft dan achter in de naden en rondom de klinknagels.
Nu nog een paar kleine deukjes maken.

Foto-YMOMHL3C.jpg


Ton
 
Back
Top