Spark

Discussie in 'F3P' gestart door Alexzzz, 1 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hezik

    hezik Guest

    Je mag inderdaad meesturen, ik zeg ook niet dat het fout is, maar als we het dan hebben over wel of niet torquen, dan moet je er wel eerlijk bij zeggen dat ie dus inderdaad slecht torqued.

    Mijn elipsia torqued ook slecht.. hoveren doet ie erg mooi daarentegen, maar de rol zul je echt zelf moeten sturen anders duurt het uren. Of je moet al heel wild met je gas gaan lopen rammen, dan torqued hij wel op het moment dat je even vol gas hebt, maar echt fraai is dat ook niet. De Nexxus die ik had torquete (?) wel heel goed, die rolde in pak 'm beet 4 seconden een hele rol, maar die vloog voor de rest weer prut.

    Ik vermoed dat het hier om het hoveren gaat wat niet goed gaat, niet om het torquen?

    Als het kistje verticaal gaat, het zwaartepunt niet belachelijk naar voren ligt en er geen 'speedprop' opzit, dan hovert het. Zo niet, dan moet de piloot beter z'n best doen :)

    (dit in het kader van shockflyers he)

    Als hij wel gewoon verticaal gaat, hebben de remkleppen er verder weinig mee te maken.
     
  2. gertje

    gertje

    Lid geworden:
    18 apr 2006
    Berichten:
    472
    Locatie:
    belgie
    die prop draai ik ook.
    Het gaat degelijk om een torquerol.
    Een echte zuivere torquerol zou zonder aileron moeten gebeuren.Maar voor A- programma zie ik dat niet gebeuren,half links-half rechts.Dus moet je wel sturen.

    Het is zo dat je remmen gebruikt dat de wind die de prop maakt daar op komt en hierdoor beter stuurbaar is.
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Vat ik het dan goed samen dat de klacht niet is dat ie niet hovert, maar dat de klacht daadwerkelijk is dat ie niet torqued in de klassieke zin van het woord, dus al hoverend rollen op motorkoppel en niet door het sturen met ailerons?
     
  4. gertje

    gertje

    Lid geworden:
    18 apr 2006
    Berichten:
    472
    Locatie:
    belgie
    juist.zo is het.En zoals Jens zei ligt het aan het toestel,hij heeft het gezien.
    Het is natuurlijk een grote wingspan met een kleine prop in vergelijking.
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Denk niet dat je daar veel tijd aan moet spenderen.. zo'n beetje alle moderne shocks doen dat slecht en tijdens wedstrijden is het gewoon toegestaan zelf te sturen, zonder puntenaftrek, voor zover ik weet.. volgens mij in Belgie ook, toch?
     
  6. gertje

    gertje

    Lid geworden:
    18 apr 2006
    Berichten:
    472
    Locatie:
    belgie
    Ja overal dezelfde regels.
     
  7. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Ja je mag wel sturen, maar zelf met sturen gaat het nog niet super goed... Hij lijkt van het sturen op de rols ook wel rare neveneffecten te ondervinden... Maar ik heb er nog nooit zelf mee gevlogen. Het is maar "van op het zicht" :)
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Eindelijk een excuus om ook eens een woonkamer-toruqe filmpje te posten.. bij hoge uitzondering toestemming van dinnetje gekregen voor 2 korte torques... gehele rollen mochten niet want ik moest verzekeren dat ie niet in de kerstboom terecht zou komen :p



    Zoals je ziet torqued dat ook niet echt.. is volgens mij vrij normaal voor een shock. Is een van de redenen waarom mensen er zo goed mee kunnen leren hoveren.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Uh, nou nee hoor, dat ligt dan toch écht aan de piloot zelf:D
     
  10. Joeri G.

    Joeri G.

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Paal (België)
    Als je gaat bijsturen in een torque-roll dan moet je er voor zorgen dat er geen differentieel op de ailerons zit. Vooral als je rechtsom wil torquen is dit belangrijk. Als je te veel differentieel hebt dan ga je barrel torque rollen en daardoor krijg je die rare neveneffecten. Dan kan je ook niet perfect op dezelfde plaats torque-rollen ook al blijft je model constant verticaal hangen.
     
  11. gertje

    gertje

    Lid geworden:
    18 apr 2006
    Berichten:
    472
    Locatie:
    belgie
    Nee Alexxx het ligt niet aan de piloot!Het is zoals Jens zegt,hij heeft er 2 gezien en ze doen beide hetzelfde.En 2 verschillende Sparks en piloten hé :)
    Probeer het ook eens zonder rem hé,misschien lukt het je ook niet meer goed.Maar zou dom zijn als het nu wel goed gaat om het dan te veranderen.
     
  12. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Het heeft zoals Joeri gelijk zegt ook te maken met de differentieel maarja... dat los je niet snel even op.

    Ps: Alexz; ik snap dat jouw torque's veel beter lukken... Maar we zoeken naar een eventuele oplossing voor een echt probleem (omdat de Belgen het echt niet kunnen met sturen alleen)
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Gernot vloog tot vorig jaar altijd zonder brakes, hij maakte ook prima torques zonder remmen en met 8 inch propje. Die brakes maken niks uit tijdens een torque, dan hebben ze immers geen werking meer bij gebrek aan voorwaartse snelheid....

    En als jullie er toch van overtuigd zijn dat het aan de brakes ligt, zet ze erop en probeer het;)

    Grt.
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Foei toch alexzzz, natuurlijk hebben die brakes een invloed, ook ijdens torquen, en je toestel heeft wel degelijk een voorwaartse snelheid dan.. luchtsnelheid, niet grondsnelheid.

    Die propwind komt tegen die brakes aan en duwt daarmee het toestel naar beneden.

    Op zich zou daar zelfs een antwoord in kunnen zitten. Met brakes zul je meer gas moeten geven om te hoveren.. meer gas = meer torque..
     
  15. Corné

    Corné

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    1.412
    Locatie:
    Made
    Ja hezik maar als dit waar zou zijn dan kon je ook zeilen met een ventilator achterop je zeilboot bij windstil weer.....maar helaas dit gaat niet, deze remmen werken alleen op vliegwind en niet op propwind.....echter kunnen de wervelingen die hierdoor optreden misschien wel invloed hebben...
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Uiteraard blijf je wel druk op je roeren houden tijdens een torque, door de propwash. Maar ik begrijp niet hoe die remmen op zo'n moment nog invloed kunnen hebben. Hooguit als je tijdens een torque wat stijgt of zakt, dan werken ze tegen (je zal minder snel stijgen of zakken dan zonder brakes) Het enige wat ik me nog kan bedenken is dat je turbulente lucht krijgt tijdens een torque (wanneer de aanstroming van de prop tegen de brakes aankomt) Maar of je daar dan voordelen van kunt hebben betwijfel ik....

    Grt.
     
  17. Joeri G.

    Joeri G.

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Paal (België)
    Dat probleem is toch al langer geweten he, zelf een aagepaste servohevel maken is zo gebeurd.
    Bij een shocky met de afmetingen van de spark zou ik naar 2 servo's gaan op de rollen, het gewicht van 2 D47's zal het verschil niet maken en dan kan je differentieel in de zender instellen. Bij een torque-roll zal dit weinig verschil maken, maar bij figuren waarin snelle rollen zitten (A-programma) zal je het verschil serieus merken.

    Iedereen een gelukkig nieuwjaar en evenveel landingen als take-offs gewenst.
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Die remmen werken wel degelijk ook op propwind. Niet in de zin van dat je jezelf ermee zou kunnen voortstuwen zoals jij terecht met de zeilboot vergelijkt, maar wel degelijk in remmende zin. Of je het nu leuk vind of niet, de propwind drukt tegen die remmen en levert daarmee een kracht die er zonder die remmen niet geweest zou zijn.

    Wat je met het zeilbootvoorbeeld aantoont, is dat die kracht nooit groter kan zijn dan de kracht die de motor zelf levert. Meer niet. Maar die remkracht wordt dus WEL geleverd.

    Wat dus NIET kan.. is dat je toestel halfgas hovert en dan volgas naar beneden komt zeilen door de wind op de brakes. Wat WEL kan is dat ie volgas minder hard omhoog gaat vanwege die brakes. Sterker nog, dat doet hij ook. Nog sterker.. het is WEL mogelijk een toestel te maken wat halfgas hovert en volgas naar beneden komt door de brakes, als je de gehele aandrijfkracht weet te vangen met brakes zodanig dat er niet voldoende aandrijfkracht over blijft om de zwaartekracht op te heffen.

    Het differential heeft met 'echt' torquen niets te maken, immers dan gebruik je je rolroeren juist niet.

    Echt.. mijn verklaring klopt en is in zoverre juist dat wat ik zeg waar is. Met brakes moet je meer gas geven en meer gas is meer torque. Of daarom in dit geval het ene toestel beter torqued dan een andere, weet ik niet.

    Geloof je mij niet? Zet maar eens direct achter je prop (zeg 1mm er achter) een depron cirkel die iets groter is dan je prop. Moet je eens zien hoe waardeloos dat hovert... ;) (= airbrake)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jan 2009
  19. Corné

    Corné

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    1.412
    Locatie:
    Made
    Inderdaad, je veranderd hiermee wel de kracht van de propwash en dus inderdaad ook je hoeveelheid torque....:)

    (maar jah, ik dacht laat ik ook eens een interessante opmerking maken ;-) ):D:D:D:D

    Grtzz
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina