Spark

Discussie in 'F3P' gestart door Alexzzz, 1 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Thanks Han! Spanwijdte is 99cm, lengte met motor en prop is 104cm.

    Geen idee, ik heb ze er gewoon op gemaakt, staat wel stoer:D

    Mocht ie te groot zijn voor de NL'se sporthallen (hoogte) dan zal ik hem nog eens opnieuw bouwen op 85cm span. Maar zover is het nog niet......

    Mijn vraag mbt de gaatjes in de brakes blijft wel staan overigens.
     
  2. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Leuke kist alex, heb je er ook een tekening van beschikbaar??

    gr, Nico
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Die gaatjes.. tsja, statistisch gesproken zullen gaatjes beter zijn, ik zag op de wedstrijd meer remvlakken met gaatjes, dan zonder.

    Het kan best dat mét gaatjes meer remt, ik weet het niet. Aan de ene kant heeft een gesloten vlak een groter oppervlakte, aan de andere kant kan het zijn dat de doorstroming door de gaatjes het de omringende lucht moeilijker maakt om om het resterende vlakgedeelte heen te komen, of veroorzaakt het geheel meer turbulentie, drag, of wat dan ook :p
     
  4. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Maar iedereen kopieert gewoon, als derk met gaatjes vliegt zal het grootste deel met gaatjes vliegen en alleen de luie gasten zonder. Zelfs als het voor hun toepassing mss beter is zonder.

    Ik zou niet zo kijken naar wat de meeste doen, zonder uitleg die je goed in de oren klinkt niks aannemen.
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2008
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Helaas niet Nico.......

    Njah, nog steeds niemand met aerodynamische kennis die wat zinnigs kan zeggen over die gaatjes?:rolleyes:

    Grt.
     
  6. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Zonder gaatjes begint het model vaak wat te waggelen, als of de lucht niet snel genoeg weg kan stromen en ongecontroleerd zich een weg zoekt naar achteren. De gaatjes verhielpen dit, althans op de Nexus, Clik, Mercury en Elipsia was dat het geval. De remmende werking was vrijwel hetzelfde als zonder gaatjes.
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ok, thanks, zal ze straks op die van mij ook maar maken. Op de Clik! heb ik ze nu ook zitten.

    Grt.
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    En op de staart werkt alleen maar negatief op de vliegeigenschappen toch?

    [​IMG]
     
  9. peter.c

    peter.c

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    599
    Locatie:
    balen
    He Alex kun jij me zeggen welke servo's jij hbet gebruik en ben je er tevreden van

    gr peter
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Graupner C131, lekker snel en vliegt goed, heb nog niet indoor kunnen testen. Maar ik ben er wel tevreden over tot dusver.

    Grt.
     
  11. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Dat hangt af van de lengte van het model. Bij de relatief korte Clik heb je dan veel last van die remmen doordat het stabilo dicht achter de motor zit, je moet veel gas geven om vooruit te komen wat weer meer turbulentie veroorzaakt. Ik weet dat Donatas ze wel op z'n Deluxe gebruikt maar die is dan ook veel langer. De Spark is eigenlijk net zo lang als de Deluxe dus.....
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ok, ik ga meteen aan de slag, thanks!:D
     
  13. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
    nou heb ik best wel spijt, dat ik um niet gekocht heb ;-)
    [​IMG]

    dit is de Spark van Gernot, tijdens de DM2008
    het is de v.2 met piepprofiel vleugel
    vergeleken bij een normale shock,
    is het een mega grote kist
     
  14. peter.c

    peter.c

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    599
    Locatie:
    balen
    hawk

    Han veldhuis misschien een tip voor u ,ik vlieg met de indoor hawk van robbe of de (spark) en ben er tevreden over
    hij is iets goedkoper +- 40€
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Njah, hij moet zich in NL eerst nog gaan bewijzen hoor, ik heb er nog niet binnen mee gevlogen, als ie echt te groot is dan ga ik gewoon weer verder met de Clik! (nu is het voor het C-programma minder van belang dat ie wat groter is)

    Grt.
     
  16. Corné

    Corné

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    1.412
    Locatie:
    Made
    Kan iemand mij vertellen hoe je deze gaatjes het gemakkelijkst maakt in depron?? Ik bedoel dat het er ook nog een beetje netjes uitziet..

    Met een hol pijpje zou kunnen miss, maar dan deukt nog steeds de depron in ben ik bang...

     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik doe 't met een dun rond schuursteentje in de dremel. Zal morgen foto maken, wordt erg mooi.

    Posted via Mobile Device
     
  18. Peter-Jan

    Peter-Jan

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    1.576
    Locatie:
    (LVC) Emmeloord
    Zelf schuin ik een aluminium pijpje van 6 millimeter af met een vijl,zodat de randen goed scherp zijn.Deze zet je op de plaats waar je het gaatje wil hebben.Dan met lichte druk en een draaiende beweging maak je een net gaatje in het depron.
     
  19. hezik

    hezik Guest


    Nou ja er zitten natuurlijk meer kanten aan. Zoals je inmiddels wel weet, doe ik het laatste wel, zelf nadenken, dingen verzinnen, en niet zo maar aannemen. Is in deze sport trouwens ook de manier om snel heel veel ruzie te krijgen :p

    Maar goed... punt is wel.. Derk kan vliegen en zij besteden wel de tijd aan hun kistjes. Dus als hij 'met gaatjes' gaat vliegen, kun je er vanuit gaan dat daar wel over nagedacht is. Dat de rest het dan kopieert.. tsja, die volgen dezelfde redenatie.

    Dat wil niet zeggen dat je dan maar blind alles moet kopieeren, maar het is natuurlijk ook weer niet handig om dingen die andere mensen die er verstand van hebben doen, te negeren.

    Beetje van beide dus.

    En ja.. moet eerlijk zeggen.. na de reactie van Bert.. ga ik gaatjes maken in de remvlakken op m'n Nexus :p

    Ben ook computernerd he.. en in dat vakgebied is het credo al jarenlang "beter goed gejat dan slecht verzonnen".. maar ook dat weerhoudt mij er niet van regelmatig eigen dingen te verzinnen ;)

    Ik neem aan dat ge gaatjes op je click dan anders gemaakt zijn want die .. eh.. waren zeg maar minder estetisch verantwoordt :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 dec 2008
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hehe, de gaatjes op mijn clik zijn vandaag ook bijgewerkt. Maak morgen wel foto's, zit nu de rest van de avond in 't fortis circus theater:)
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina