speed 600 brushed motor en 3 cellen lipo batterijen

cdrom flyer zei:
Dat moet makkelijk kunnnen.
Maar hoe groot en hoe zwaar word deze Spitfire en wat is standaart voor dit model?
Zoek eens naar draadjes over soortgelijke vliegtuigen en kijk waar anderen mee vliegen.

de spitfire is een Jepe spitfire (orgineel bedoeld voor een speed 600 met 7x6 prop
en een 10 cell 2000mah en een vliegklaar gewicht van 1300gram)

spanwijte is ongeveer 1,10m
romplengte is ongeveer 0,86m

er is over deze spitfire weinig info te vinden met een speed 600 en lipo

cdrom flyer zei:

ja ik weet dat het geen beginners kist is (ik heb ze best vaak zien vliegen en weet een beetje wat ik kan verwachten)

ik zal hem de eerste keer laten vliegen door kennis van mij die een paar van dit soort kisten heeft
om te conrtoleren off de roerafstellingen,dualrate instellingen kloppen enz daarna zelf proberen te vliegen.

vandaar dat ik graag wat langer looptijden heb bij volgas heb je wat meer tijd om aan een model te wennen.

Maar wat voor vlieg ervaring heb je nu echt.
Je hebt echt je handen vol met deze kist.
Ik wil niet zeuren maar ik wil je deze kist ook niet laten crashen en er zijn manieren om dat te voorkomen.
Alleen een paar keer voorvliegen is niet voldoende. :wink:

cdrom flyer zei:
Maar wat voor vlieg ervaring heb je nu echt.
Je hebt echt je handen vol met deze kist.
Ik wil niet zeuren maar ik wil je deze kist ook niet laten crashen en er zijn manieren om dat te voorkomen.
Alleen een paar keer voorvliegen is niet voldoende. :wink:

dat weet ik wel maar tegen de tijd dat deze kist af(hoeft niet perse voor volgend vliegsezoen af ik heb 3 vliegtuigen(laagdekker,shocky,deltavleugel) staan die hun testvluchten moet maken en die gaan eerst voor)
maar aangezien ik op het moment wacht op spulletjes voor mijn andere vliegtuigen
was ik met deze spitfire begonnen(aangezien dat dit een jepe klassieker is rustig aan een mooi bouwen) en ik wilde een beetje informatie
aangezien ik binnenkort weer wat spullen ga bestellen bij een modelbouwshop of anders dortmund 2007
Wilde ik weten wat ik nodig had om de spitfire met de speed 650 te laten vliegen? voornamelijk de groote van de lipo accu want hier was ik nog niet uit

tegen de tijd dat de spitfire de lucht in gaat zal ik wel genoeg ervaring hebben om te kunnen vliegen (denk ik)

Ik heb zelf een simpele trainer 120cm spanw en 1200 gram vliegklaar met een speed 600 en 8cellen NiCad 1600 vliegtijd 10min.
De Spitfire moet sneller gevlogen worden maar met ongeveer 2X zoveel capacitijd moet je wel langer als 10 min kunnen vliegen.
Maar het is moeilijk te voorspellen hoeveel precies.
Veel capaciteit is mooi maar met een lichtere accu en minder gewicht vliegt het langzamer en dus makkelijker.
Je zou dus kunnen overwegen een kleinere accu te gebruiken maar de grens is berijkt als de accu te zwaar belast word bij volgas.
De plaats van het zwaartepunt kan ook nog reden zijn om een lichtere of zwaardere lipo te kiezen. :)

cdrom flyer zei:
Ik heb zelf een simpele trainer 120cm spanw en 1200 gram vliegklaar met een speed 600 en 8cellen NiCad 1600 vliegtijd 10min.
De Spitfire moet sneller gevlogen worden maar met ongeveer 2X zoveel capacitijd moet je wel langer als 10 min kunnen vliegen.
Maar het is moeilijk te voorspellen hoeveel precies.
Veel capaciteit is mooi maar met een lichtere accu en minder gewicht vliegt het langzamer en dus makkelijker.
Je zou dus kunnen overwegen een kleinere accu te gebruiken maar de grens is berijkt als de accu te zwaar belast word bij volgas.
De plaats van het zwaartepunt kan ook nog reden zijn om een lichtere of zwaardere lipo te kiezen. :)

Ik heb op het forum http://www.rcgroups.com/forums/ veel gelezen dat als ze de jepe spitfire met 2000mah lipo uitrusten ze de accu
wel heel ver naar achter moesten plaatsen om het zwaartepunt goed te krijgen dus vandaar ook een lipo met meer mah

kan ik deze regelaar http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_31&products_id=1114 gebruiken bij een http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=35_68&products_id=974 of moet ik er eentje kopen die meer ampere aankan?

in theorie kan ik ook een accu als deze gebruiken toch? http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=35_68&products_id=981
Als ik maar meer ampere heb dan 20 ampere continu? of zij er nog ander dingen waar ik op moet letten?

De speed 650 motor draait het beste op 9 volt maar de lipobeveiliging slaat af bij 9 volt?is het voor de motor niet beter om 2 cell lipo aan te sluiten
in verband met levensduur van de motor?

Bestaan er brushed moterregelaars die kunnen werken zowel lipo als nicad en nihm baterij?

Ik zou ook een accu kiezen waarmee ik zonder kunstgrepen het zwaarte punt goed kan krijgen.
Die regelaar lijkt een logische keus.
Als ik lipos kies dan kies ik liever een 20C omdat die relatief meer presteerd per gram.
Je kunt ook stellen dat je dan een lichtere accu koopt voor de minimum stroom die je nodig hebt.(als je hem optimaal gebruikt)
Ik zie de 20C lipos een beetje als de nieuwste generatie en ik heb ervaren dat die beter hun spanning behouden bij zware belasting dan de 15C of 10C lipos.
Helaas zijn ze wel duurder.
Koop liever geen lipos als je ze nog niet nodig hebt.
De techniek gaat snel vooruit en lipos hebben een hekel aan in de kast liggen.
Met een 2 cel lipo kan het ook en het is beter voor de motor maar je accu is dan ook weer lichter en de prestaties wat rustiger.
Maar ik heb nog nooit met een Spitfire gevlogen. :wink:
Elektro motoren kunnen wel tegen te hoge spanning maar minder goed tegen te grote stromen.
Spanning komt dus in de praktijk tussen 9V en 11V.
Regelaars kunnen met met elk type accu(van de juiste spanning)overweg maar vooral alleen lipos gaan stuk als ze te ver ontladen worden.
Dus bij gebruik van lipos is een lipo beveiliging nodig instelbaar op voor lipos essentiele spanningen.
Aparte lipo save is ook een oplossing als je een oude borstel regelaar toch wilt gebruiken met lipos. :)

cdrom flyer zei:
Ik zou ook een accu kiezen waarmee ik zonder kunstgrepen het zwaarte punt goed kan krijgen.
Die regelaar lijkt een logische keus.
Als ik lipos kies dan kies ik liever een 20C omdat die relatief meer presteerd per gram.
Je kunt ook stellen dat je dan een lichtere accu koopt voor de minimum stroom die je nodig hebt.(als je hem optimaal gebruikt)
Ik zie de 20C lipos een beetje als de nieuwste generatie en ik heb ervaren dat die beter hun spanning behouden bij zware belasting dan de 15C of 10C lipos.
Helaas zijn ze wel duurder.
Koop liever geen lipos als je ze nog niet nodig hebt.
De techniek gaat snel vooruit en lipos hebben een hekel aan in de kast liggen.
Met een 2 cel lipo kan het ook en het is beter voor de motor maar je accu is dan ook weer lichter en de prestaties wat rustiger.
Maar ik heb nog nooit met een Spitfire gevlogen. :wink:
Elektro motoren kunnen wel tegen te hoge spanning maar minder goed tegen te grote stromen.
Spanning komt dus in de praktijk tussen 9V en 11V.
Regelaars kunnen met met elk type accu(van de juiste spanning)overweg maar vooral alleen lipos gaan stuk als ze te ver ontladen worden.
Dus bij gebruik van lipos is een lipo beveiliging nodig instelbaar op voor lipos essentiele spanningen.
Aparte lipo save is ook een oplossing als je een oude borstel regelaar toch wilt gebruiken met lipos. :)

Als je voor de speed 600 met 3 cell lipo tussen de 2200mah en 3000mah gaat blaasje de motor dan naar een paar vluchten op of valt dat wel mee?

Een motor blaas je niet op door de capaciteit van de accu maar door de spanning in combinatie met een te grote prop.
Met de juiste prop keuze bepaal je immers de stroom bij vol gas.
Bij een te kleine capaciteit blaas je dan je accu op i.p.v.je motor.
Bij een te grote spanning op de motor is het belangrijk een wat kleinere prop te proberen maar dat moet je zelf testen.
Daar leer je het sneller mee dan ik het je kan uitleggen alhoewel ik dat ook graag doe. :)

Ik realiseer me in eens dat we dit draadje wel zo een beetje gekaapt hebben maar ik hoop dat de starter van dit draadje er ook nog wat aan heeft. :oops:
Excuus daarvoor.

Even reageren op een wat ouder antwoord waar ik het niet helemaal mee eens ben.

cdrom flyer zei:
Modelairplane zei:
ik heb ook vraag omtrent de speed 600 klasse met lipo

Ik heb een speed 650 zie http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_30&products_id=437 en ik wil graag deze regelaar er
op aansluiten zie http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_31&products_id=1114 en een 3 cell 1500mah graupner lipo er gebruiken
hoeveel minuten is mijn vliegtijd dan?

En heb ik kans dat ik mijn motor verbrand??
Of ben ik beter af met een nicad baterij??
Vraag 1 Dat hangt van de stroom af en dus van de prop.
Vraag 2 Onder de 20A is die kans klein.
Vraag 3 Nicad batterijen zijn zwaarder dan lipos met dezelfde capaciteit een kwestie van kiezen waar je in wilt investeren.
FAQ s lezen zal helpen te ontdekken welke gegevens er nog meer nodig zijn om je vragen te beantwoorden. :)

Die 1500 graupner lipo's zijn kokams van inmiddels iets oudere generator. dat zijn 6-10C cellen. Leuk voor 10A en af en toe iets meer.
Moderne cellen zijn vaak 20C en die zijn met 20A wel goed te gebruiken.

Je vervangt een Nicad het beste door een lipo van dubbele capaciteit. Je bent dan nog altijd de helft lichter, EN je hebt dubbele vliegtijd.

Die 1500 graupner lipo's zijn kokams van inmiddels iets oudere generator. dat zijn 6-10C cellen. Leuk voor 10A en af en toe iets meer.
Moderne cellen zijn vaak 20C en die zijn met 20A wel goed te gebruiken.

Je vervangt een Nicad het beste door een lipo van dubbele capaciteit. Je bent dan nog altijd de helft lichter, EN je hebt dubbele vliegtijd.
Ja daar was ik inmiddlels na het doormeten van de graupnerlipo's ook achter gekomen

Daarom volg ik inmiddels dit draadje
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...s=0&postorder=asc&highlight=himodel&&start=15

Back