speedboot romp bewerken

Hallo,ik ben een catamaran Miss Geico van 100cm lengte aan het bouwen :

Boot is gebouwd vanuit tekening (''A3 modelbouwtekening'' van marktplaats) met spanten-bouwwijze die dan be-plankt worden. Als dit af is wil ik er ''glasgewebe'' (glasmatjes) over heen doen en met epoxy hars behandelen,daar de romp anders niet stevig genoeg / glad genoeg is.

Vragen: 1 moet ik het hout eerst lakken voordat de glasmatjes erop komen? (of moet ik het hout eerst voor- behandelen met speciaal spul ,cq primer,en helemaal niet lakken?)
2 trekt de hars door de matjes heen en hecht dit ook op het hout als ik geen primer gebruik?
3 zijn er nog enige punten waaraan ik moet denken tijdens het bewerken van bovengenoemd?

John

Als ik glasmat op hout moet aanbrengen dan strijk ik het hout eerst in met het epoxy,leg dan de glasmat er op ga er met het penseel nog eens over en eventueel nog een klein beetje extra epoxy er bij

Hout zuigt nogal veel epoxy op en anders moet je al die epoxy door de mat aanbrengen.
Heb nog nooit een primer gebruikt om dat op hout aan te brengen,nog nooit problemen gehad.
Gewoon zorgen dat je geen luchtbellen onder de epoxy hebt,moet je er uit strijken met je penseel of roller

Gr

Hallo Ben44,oke bedankt voor de informatie.

Hoeveel grams-per-meter glasmatten moet ik gebruiken voor mijn 1 meter catamaran speedboot?

Hallo John,

Epoxy altijd op het kale hout aanbrengen, niet iedere onderlaag wil hechten aan epoxy...

Ik heb de romp van m'n houten M.A.S. van 110 cm ook in het glasweefsel (géén glasmat) en epoxy gezet, op de eerste pagina van mijn bouwverslag zie je daar foto's van:
http://www.modelbouwforum.nl/threads/motoscafo-anti-sommergibile.152176/
Omdat glasweefsel zich niet rond scherpe hoeken laat vouwen (zonder luchtinsluitingen), heb ik alle rechte vlakken apart van glasweefsel en epoxy voorzien.

Bij jouw cat is dat ook voor een groot aantal vlakken van toepassing, omdat je de overgangen tussen bodem, zijden, tunnel en de spiegels scherp wilt/moet houden.

Op de foto's kun je zien dat ik zo weinig mogelijk hars heb gebruikt, opdat het glasweefsel daadwerkelijk aanligt op het hout en niet 'drijft' op een laag epoxy.

Na het (deels) uitharden heb ik het glasweefsel haaks afgesneden (industriëel scheermes en alleen naar de romp toe snijden) en verder laten uitharden, dan scheelt een boel schuurwerk.
Na het uitharden de overgang strak schuren en het aansluitende vlak van glasweefsel en epoxy voorzien, enz. enz. tot je de romp rond bent geweest.

Als je het uitharden versneld, door de epoxy te verwarmen na het aanbrengen (op een warme plaats zetten), gaat de uitharding vlug genoeg, op per dag meerdere vlakken te kunnen doen.

Mijn M.A.S. is gemaakt van populier triplex van de Gamma, een vrij open houtsoort, die aardig wat epoxy opneemt, maar niet zoveel als balsa, vanwege de lijmlaag in het triplex.

Ik heb dus éérst het glasweefsel (80 gr.m²) op maat geknipt en op de juiste plaats gelegd vóór er epoxy aan te pas kwam.
Epoxy aanbrengen door te tamponeren (niet strijken, dan vernaggel je de weefstructuur van het glasweefsel), niet te dik, je wilt geen plassen epoxy.
Na enige tijd is een deel van de epoxy dóór het glasweefsel in het hout getrokken, eventueel overschot aan epoxy opdeppen met keukenpapier.

Na het uitharden moet het er uitzien als op de foto's.

Met een goede voorbereiding en een strakke planning kun je een hele romp binnen 24 uur doen, zodat je voor een volgende laag (glasweefsel, als je een tweede laag wilt) epoxy, om het weefsel te vullen, niet hoeft te schuren en te ontvetten, omdat je dan nog voldoende chemische hechting hebt.

Is de epoxy eenmaal volledig doorgehard, dan moet je schuren en ontvetten voor je een volgende laag kunt aanbrengen.

Groeten, Jan.

Ik heb gebruik 100,160 of 200 gr weefsel al naargelang hoe sterk het moet worden en of er veel scherpe buiging in zit
Algemeen genomen vind ik 160 een goed compromis,desnoods leg je 2 lagen

Glasmat <100 vind ik gewoon niks aan sterkte bijbrengen,en sterkte ga je wel kunnen gebruiken als je die cat wat op een deftige snelheid wilt krijgen
Gr

Doe eerst even een oefen stukje op een restje hout dan leer je hoe je het best werkt

Hallo Ben oke,bedankt voor de uitvoerige uitleg.

Ja en ik moet ook even weten hoe en welk soort aandrijfas ik moet gaan gebruiken: starre as of flexibele as. als ik het goed begrijp moet de onderkant van de as, welke uitsteekt aan achterzijde van boot, gelijk zijn aan onderkant van romp? en moet de as van de motor 2 graden afwijken van de boden van speedboot? of moet hij 2 graden afwijken van de waterspiegel? (uiteraard als boot de setup ingebouwd heeft en goed uitgebalanceerd is) En moet ik 1 of 2 roeren gebruiken? Ik heb een oude zware polyesterboot maar het roer zat te dicht bij de schroef en daardoor werkte het roer alleen bij lage toeren. (is mischien te verklaren: de schroef zat ook te hoog waardoor er een lucht-water mengsel ontstaat in het roer-gebied)

2 Trimtabs zijn schijnbaar alleen nodig bij snelheden boven de circa 80km p.u begrijp ik,bij lage snelheden is er dan alleen maar extra weerstand door de trimtabs?

John

Hallo John,

Om met je laatste vraag te beginnen; trimtabs hebben niks te zoeken op een catamaran, het vaargedrag bepaal je met de positie en hoek van de aandrijving en het zwaartepunt.

Daarmee heb je gelijk het antwoord op de vraag over de as te pakken; alleen met een flexas kun je de hoek en de hoogte van de as instellen, met een vaste as is dat onmogelijk (hooguit een lange verenstalen as van 1,2-1,5 mm, maar dat lijkt me voor een eerste cat de boel onnodig te compliceren).

Groeten, Jan.

Hallo,ja het wordt een 1 motorige boot.

Ik heb even raad gevraagd ivm de setup en wat op intyernet gekeken en ik kom tot volgende setup ONGEVEER: Aandrijving dmv 2000-2200kv motor met waterkoeling circa 1600watt -1800watt / 6s lipo 5000mah 18v-20v / 180a regelaar met waterkoeling.

zou een motor kiezen met een lager Kv , zo rond de 1600 als je op 6s gaat varen
het wordt inderdaad wel veel gedaan 2000-2200kv op 6s in een cat maar als beginner zou ik nu toch niet direct doen....en het is ook wat milder voor je hardware

motor formaat 4082 of 4092 ,42-45-47 mm propje en dan heb je wel een 180a regelaar nodig, begin wel te testen met het kleinste propje dan heb je genoeg marge mocht je toch iets fout gedaan hebben

4.76mm flexas met verstelbare strut zodat je de boot nog kan afstellen
ik vermoed , hier zijn wel grotere experts aanwezig ivm verenstaal, dat je geen verenstalen as kan gebruiken in deze cat omdat de hoek /buiging wat groot gaat worden voor een éénmotorige uitvoering
met een flex gaat dat altijd lukken

Aandrijving dmv 2000-2200kv motor met waterkoeling circa 1600watt -1800watt / 6s lipo 5000mah 18v-20v / 180a regelaar met waterkoeling.
Hallo John,

Vuistregel is om te mikken op 30.000 - 32.000 toeren onder last.

Met 2000 - 2200Kv op 6S zit je ruim (héél ruim) boven de 40.000 toeren, da's een SAW afstemming waarbij een bocht op snelheid een illusie zal blijken te zijn.
De belasting op de lagers is enorm, evenals de slijtage.

Een typische set-up met 6S is aan motor met 1600 - 1800Kv, waarbij 1800Kv naar mijn mening aan de enthousiaste kant is...

Zonder te weten welke cat je aan het bouwen bent (smal, breed, veel nat oppervlak, weinig nat oppervlak) is het lastig ter zake doend advies te geven, we hebben meer info nodig.

Op basis van de lengte heb je minimaal een aandrijving nodig als Traxxas in z'n nieuwe 40"cat zet, de Velinion 540XL met 1600Kv op 6S
Daarmee zou deze boot ruim 80 km/h halen, voor een cat van 100cm is dat een lachertje.

Echter een éénmotorige cat komt sneller aan z'n grens dan een tweemotorig exemplaar...

Groeten, Jan.

Hallo Jan,ik heb de Miss Geico catamaran gebouwd ,houtbouw: 3mm multiplex voor de spanten en 2,8mm (2,5 vond ik te dun en 3mm vond ik te dik) cedar hout voor de bekleding met latjes. Morgen / overmorgen ga ik de boot lamineren met 163gr per m2 glasdoek en epoxyhars.De tekening heb ik via marktplaats van ''a3 modelbouwtekening''.

Bouwtekening was schaal 1;1.

De 2 natte drijfgedeeltes zijn elk: 68mm breedt en 96cm lang (loopt naar de voorkant spits uit en de drijvers liggen uiteraard niet geheel in het water). De tussenruimte / tunnel is 130mm beedt. Op elke onderkant van het drijfgedeelte zijn 2 steps gemaakt circa 220mm uit elkaar.Er is geen vloedkamer in,maar ik doe er wel iets van schuim in.( kan het schuim ook in middengedeelte ipv in de drijvers?) Ik heb de binnenkant ingespoten met blanke lak.

John

Hallo John,

Heb je ook een link naar die A3 modelbouwtekening?
Ik kan zoeken wat ik wil, maar vind niks...

Groeten, Jan.

Jij wil hulp, beetje info geven zou dan op zijn plaats zijn. Plaats eens foto's ban wat je hebt gebouwd, van je tekeningen. Dan hoeft Jan niet te zoeken.

Zou dat niet met latjes gaan beplakken maar zoveel mogelijk met vliegtuigtriplex,1 of 1,5 mm en proberen elk vlak uit 1 deel te maken dan een laag glas er over
Dan heb je minder naden,daar gaat het immers barsten

Hier enkele fotos van de boot...........

Zonet de bodem met glasdoek 163g m2 / epoxy van W&W (D) beplakt hetgeen toch minder goed lukte als ik dacht. Ja ik moet het helaas in 2 of 3 etappes doen,ondanks dat ik mooie passende stukken geknipt heb. Volgens de zaak: ''het gaat prima over haakse hoeken hoor'' ,maar dat valt vies tegen en ik heb in de zijkanten van de tunnel wat luchtbellen die maar niet weg gaan.(notabene waar de boot het water raakt) Er zit nu niets anders op dan alles te laten te drogen en dan weer bewerken / schuren etc. (de luchtvochtigheid van de ruimte was 60% hetgeen normaal is,en de mengverhouding is met digitale weegschaal gemeten)

Zeer ergerlijk daar de boot goed geschuurd was en nu na het lamineren zitten er veel losse haartjes op,maar oke die kan ik naderhand wat licht wegschuren,en de evt. verflaag die er op komt zal het geheel wat gladder maken,daar de struktuur van de matjes wat grof is.

Bijlagen

• lamineren boot 001.JPG
    lamineren boot 001.JPG
    214,5 KB · Weergaven: 1.033
  • lamineren boot 002.JPG
    lamineren boot 002.JPG
    176,2 KB · Weergaven: 1.209
  • lamineren boot 003.JPG
    lamineren boot 003.JPG
    157,3 KB · Weergaven: 1.263
  • lamineren boot 004.JPG
    lamineren boot 004.JPG
    157,1 KB · Weergaven: 1.197
  • lamineren boot 005.JPG
    lamineren boot 005.JPG
    184,7 KB · Weergaven: 2.104
Wie heeft je dat gezegd dat je over haakse hoeken glasvezel kan leggen?
Dat gaat nooit!
Buigingen, dat gaat .....haaks niet
Je moet ook grotere stukken knippen,dat met er minstens 1a2 cm over elke zijde oversteken ,dat rafelt anders compleet uit

Dan laten hard worden en op maat schuren,dan de andere zijde doen ,ook laten oversteken en later op maat schuren

Heb vorig jaar zo een hydro van rbc kits gemaakt ,denk dat ik er een week over gedaan heb voor er overal glasmat op lag

Back