Speedpassion 21.5 V3.0 MMM motor

Hallo allemaal,

Ik kom er op het net niet helemaal uit: kan iemand me vertellen of de Speedpassion 21.5 V3.0 MMM motor ook op 0 graden is te gebruiken? Lees ik het in de manual goed dat de motor ingesteld kan worden tussen de -11 en 20 graden?

Het gaat dus specifiek om de MMM motor.

Mvg
Marcel

Dacht het ook al, maar ik wilde het zeker weten voordat ik de motor koop.
In de manual staat een bereik van -11 tot 20 graden, maar op het plaatje van de backplate staat voor de 11 geen minteken voor zover ik kan zien, vandaar de vraag.

Mvg
Marcel

Ik heb net ook even in een online manual gekeken. Maar zoals ik het lees heb je een extra sensorplaat nodig om 0graden te vertimen

dit staat er:
New on MMM series is the advanced timing unit sensor (in degrees, 11-20 degrees, standard, 0-10, 21-30 optional).

ik dacht inderdaad ook dat de MMM serie standaard tussen de +11 en de +20 te vertimen is. Waar wil je hem voor gebruiken?

2011614163130mmm_135_r03.jpg

maar als deze op alles tussen de -11 en +20 te vertimen is, waarom dan aparte sensorplaten met 0-10 en 21-30 graden?

(die laatste valt buiten het bereik, maar het gaat me dan om de optionele 0-10 graden plaat, die zou dan kompleet nutteloos zijn.
Zou zo kunnen zijn dat hij niet traploos te verstellen is maar twee vaste punten heeft
(-11 en +20) en dat de 0 - 10 graden plaat dus twee standen heeft (0 en 10)

Ik wil hem gebruiken voor de F1 clubwedstrijden in Deventer. We hebben afgelopen zondag tijdens de ALV afgesproken dat we brushless invoeren, 21.5 (merkvrij) 0 graden vertiming.

Marcel

Ik zie net dat de "gewone" V3.0 (dus niet de MMM) van 0 tot 10 graden is te vertimen. Blijft een beetje onduidelijk bij de MMM.

Marcel

OK, klopt dat SP 3 plaatjes kent en dan is het idde geen -11 tot +20 maar 11 tot 20. Wel raar om een motor te kiezen waarbij een andere sensorplaat nodig is. Weet je zeker dat men over de motor praat en niet over de regelaar?

Bij de ETS setup wordt de 13.5T V3 gebruikt en die mag max 10 graden vertimed worden op een 0 graden regelaar

Ik heb afgelopen weekend op de ETS in Hrotovice gereden met de F1 (motor ingeleverd), en daar is de endbell verzegeld. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet gekeken heb of hij op 0 of 10 graden stond. In Deventer is zowel 0 graden voor de motor als 0 graden voor de regelaar afgesproken, er is geen directe aansluiting met de ETS gezocht.

Marcel

maar als deze op alles tussen de -11 en +20 te vertimen is, waarom dan aparte sensorplaten met 0-10 en 21-30 graden?

(die laatste valt buiten het bereik, maar het gaat me dan om de optionele 0-10 graden plaat, die zou dan kompleet nutteloos zijn.
Zou zo kunnen zijn dat hij niet traploos te verstellen is maar twee vaste punten heeft
(-11 en +20) en dat de 0 - 10 graden plaat dus twee standen heeft (0 en 10)

de 'gewone' competition serie motoren is te vertimen tussen 0 en 10 graden (ETS stock tourwagen). De MMM serie is te vertimen tussen 11 en 20 graden (niet toegestaan in ETS, NK of veel clubs). De losse platen zijn optioneel om zelf wat te frutten of te vervangen.

201043013618SP1EB02.jpg

dat is apart, op de site bij Toni staat nog dat het de ultra sportsman is, zelfde als vorig jaar. In de regelementen staat niets genoemd, alleen hand-out.

Lijkt me overigens niet handig om in het regelement een motor te kiezen op 0 graden, probeer met die vertimebare SP endbell maar eens om precies op 0 te gaan zitten ;-)

Er wordt dit jaar tijdens de ETS inderdaad met de V3.0 gereden en niet meer met de Sportsman, de info op de site van Tonisport is verouderd. En ik kan het weten, ik heb ermee gereden vorige week in Tjechie ;-)

Mvg
Marcel

Nu we het toch over sensortimingnen hebben. Ik prbeer wat dingen uit te vogelen en heb een aantal SP 13.5T V3 motoren maar ook een LRP X12 17.5T. Die LRP zou volgens de sensoradapter op -10 graden staan, nu snap ik dit niet want voor het rijden gebruik je geen negatieve timing, nu ook de sensoren een andere positie kent dan de SP denk ik dat de 0 positie op de LRP al snel een +10 of +20 graden is, klopt dat?

Nu we het toch over sensortimingnen hebben. Ik prbeer wat dingen uit te vogelen en heb een aantal SP 13.5T V3 motoren maar ook een LRP X12 17.5T. Die LRP zou volgens de sensoradapter op -10 graden staan, nu snap ik dit niet want voor het rijden gebruik je geen negatieve timing, nu ook de sensoren een andere positie kent dan de SP denk ik dat de 0 positie op de LRP al snel een +10 of +20 graden is, klopt dat?

Juist.
Een probleem van de brushless motoren is dat de vertiming niet altijd duidelijk is.
De LRP heeft duidelijk al een bepaalde vertiming. 0grd is dan niet vergelijkbaar met 0grd op een andere motor.

Dit is wel jammer want zo is het moeilijk om een reglement te maken met vrije motor keuze.
Nu hebben we eindelijk de 0grd regelaars nu de motoren nog.

In de USA werken ze wel met vrije motor keuze in de blinky (0grd) klasse.
Daar heb ik wel iets gelezen over "red dot" motoren.
Heb me daarin nog niet verdiept maar het lijkt erop dat ze de motoren testen en dan een maximaal toerental mogen hebben. Kom je niet over dit maximum dan wordt de motor verzegeld.

Ben trouwens wel blij dat de meeste mensen in de RC het er inmiddels wel over eens zijn dat vrije vertimebare klasse niet de toekomst hebben. Kijk bv naar de UK waar ze inmiddels ook de 1:12 rijden in blinky.

Back