Speedpassion 21.5 V3.0 MMM motor

Kijk, dat is leuke en tegelijk minder leuke info....

Ik denk dat het 0-graden gebeuren met regelaars het nodige versimpelt. Je moet bijna met meerdere firmwares spelen en een computer-expert zijn wil je het maximum uit de regelaar halen, terug naar 0 betekent dat je geen wizzkid op het gebied van motormanagement moet zijn.
Ik denk ook als je de verschillen in sensortiming wilt elimineren je over moet naar sensorless maar dat schijnt niemand te willen. Vreemd eigenlijk want het enige argument dat het lastig starten is is een butt-argument want in principe heb je dat alleen bij de start en hij komt altijd van zijn plek. Overigens zou ik wel weten hoe je perfect zonder hakken en stoten met een sensorless van de plek moet komen wat voor een fabrikant makkelijk in de firmware te bouwen is

Ik heb ondertusse wat documentatie over sensored brushless systemen gedownload en het 0 graden punt zou eigenlijk met een sensor 30 graden verschoven zijn, had iets te maken met de opgewekte spanning in de sensor-spoel bij een sensorless systeem. Zo zou een NOVAC zijn sensor op 30 graden hebben en het 0 graden noemen.

Maar ja, ik denk dat de gemiddelde NK rijder juist heel graag stockregels wilt hebben maar het liefst zonder testapparatuur zodat er een grote deur open staat voor "cheaten", langzaam zijn we die deur aan het dichten... ;)

Om even terug te komen op het topic.

De ETS motor is dit jaar de 21,5 V3 met een sensor plaat van 0-10grd.
(de sportsman was vorig jaar)

De MMM versie is gelijk aan de V3 behalve een sensor plaat van 10-20grd.

Denk dat jullie bij Hotwheels beter kunnen afspreken een bepaalde motor te gebruiken.
Zo voorkom je dat iemand weer een motor vind die meer timing heeft en daardoor dus harder loopt.

…Ik heb ondertussen wat documentatie over sensored brushless systemen gedownload en het 0 graden punt zou eigenlijk met een sensor 30 graden verschoven zijn, had iets te maken met de opgewekte spanning in de sensor-spoel bij een sensorless systeem…

Bij mijn weten zijn alle brushless motoren “voor-vertimed”, zowel sensored als niet sensored…30 graden voor-vertimed, is gelijk aan, 0 graden timing…dat is jouw definitie…ook hier zijn er weer verschillen bij de motoren, vandaar dat waarschijnlijk niet alle “0 graden timing motoren”, hun goedkeuring (homologatie) hebben gekregen…bij een open reglement…!!

Het is lastig gebleken om te kiezen voor 1 motor. De ALV bij Hotwheels is nu achter de rug, en de keuze is dus in principe gemaakt. Ik heb het punt overigens wel aan de mensen voorgelegd die zich met de reglementen bezighouden.

Mvg
Marcel

Zo lastig is het niet om voor 1 motor te gaan, het is de bereidwilligheid en de merk-aanhang van de rijders wat het moeilijk maakt. Als je als club de motoren met grote aantallen inkoopt en leuke kortingen bedingt moet het voor meer rijders interessant zijn om in te stemmen.
Maar zoals ik al zei, sensorless is de optie om alles de kop in te drukken, dan kan je de motoren vrij houden.

Ook met sensor loze motoren kun je met vertiming werken in de software, dus ik zie niet in wat dat op levert.

Nu we het toch over sensortimingnen hebben. Ik prbeer wat dingen uit te vogelen en heb een aantal SP 13.5T V3 motoren maar ook een LRP X12 17.5T. Die LRP zou volgens de sensoradapter op -10 graden staan, nu snap ik dit niet want voor het rijden gebruik je geen negatieve timing, nu ook de sensoren een andere positie kent dan de SP denk ik dat de 0 positie op de LRP al snel een +10 of +20 graden is, klopt dat?

@ Roelof Klopt !

LRP Motoren hebben standaard een vertiming van +/- 30 graden.
De standaard gemonteerde -10 graden sensor adapter geeft dus nog steeds een vertiming van +20 graden

Andre

Kijk, een bevestiging van mijn vermoeden, begin ik in de korte periode dat ik wat dieper met deze materie bezig ben veel te begrijpen. Het is alleen jammer dat dergelijke info slecht aangegeven is.

Ik moet wel zeggen dat LRP zo met die constructie wel erg degelijk en precies is, ik denk zelfs dat het een betere keuze is voor stock racing boven de SP V3 motor.

De "gewone" SP V3 motor (dus niet de MMM!) kun je op 0 en 10 graden zetten, als je die op 0 graden zet (of zoals bij de ETS op 10 graden) dan is deze toch prima voor stockracen?

Marcel

De constructie van de sensoren op de V3 en de begrenzing ervan dmv wat ronde hoeken geeft veel toleranties, niet alleen vanuit de fabriek maar ook gecreëerd door de rijder.....

Ook bij de LRP is het prettig voor de technische controle dat er met 1 schroef de sensorplaat eruit te halen is om te controleren of er gerotzooit is, bij de SP moet de motor eruit om bij de schroeven te komen, de V3 is gewoon een onhandige motor voor een technische controle.

Ok, bedankt. Even voor alle duidelijkheid: dit topic begon met mijn vraag of de MMM versie van de V3 op 0 graden kan. Dit kan dus niet. Dit betekent dat deze motor bij Hotwheels niet gebruikt mag worden. Voor mij is het verhaal daarmee helder.

Allen dank voor jullie bijdragen.

Mvg
Marcel

Conclusie is niet helemaal correct Marcel.

0 - 10 graden V3.0 sensorbordje erin en op 0 graden zetten.
Zou dan 0 graden extra vertiming hebben

Is echter net zoals bij vele andere motoren geen garantie dat dit ook echt 0 graden is. De vraag is of er wel sensored motoren zijn die werkelijk 0 graden vertiming hebben.
Dus onze club gaat straks alle gebruikte motoren in de F1 klasse testen met en zonder sensor aangesloten op een motortester ?

Andre

Geen idee hoe dat met de technische controle gaat, daar ga ik niet over.

Mijn vraag ging over de MMM out of the box, en die kun je voor zover ik nu weet zonder andere sensorplaat niet op 0 graden zetten.

Marcel

Ga er maar vanuit dat er weinig controle is, hooguit de extremen die duidelijk meer presteren dan de rest. Een motor open schroeven om te kijken als de juiste sensor en rotor gebruikt wordt is erg tijdrovend. Kijken of de sensor op de juiste hoek staat is niet snel te doen maar niet onmogelijk.

Ik blijf erbij, als je tolerances en geknoei met sensoren kwijt wil is sensorless de enige optie.

Hier is je oplossing Roelof ;-)

CAndysRaceManagement.jpg

C.Andy’s have produced this AHA race management system for clubs and event/series organisers. The system places a small circuit board between the LiPo and the ESC which limits the electricity delivered to the ESC. The amount can be easily programmed by the organiser and easily checked through the use of LEDs. If the racer uses too much power the system will blink red and the driver wont pass post race scrutiny. The idea is to equalise the power from different ESCs, batteries and motors for example if you are using too much timing, you will use more power.

C. Andy's RC-Car Prototypes

Groet Robert

Er leuk idee! Jammer dat het systeem niet ingrijpt bij lege tank ;-) Zou ook leuk zijn om een tankstop te simuleren. Koppelen aan een dongel oid en de tijd dat hij eraan hangt, zoveel delen rijtijd krijg je erbij!

Zou dit de toekomst gaan worden?

Laatst bewerkt:
Back