Speedpassion 21.5 V3.0 MMM motor

Hier is je oplossing Roelof ;-)

CAndysRaceManagement.jpg

C.Andy’s have produced this AHA race management system for clubs and event/series organisers. The system places a small circuit board between the LiPo and the ESC which limits the electricity delivered to the ESC. The amount can be easily programmed by the organiser and easily checked through the use of LEDs. If the racer uses too much power the system will blink red and the driver wont pass post race scrutiny. The idea is to equalise the power from different ESCs, batteries and motors for example if you are using too much timing, you will use more power.

C. Andy's RC-Car Prototypes

Groet Robert

Het idee is wel leuk.
Maar krijg het idee dat het een mAh teller is.

Als je dit stukje leest krijg je het idee dat het de stroom zou limiteren.
Maar als je de site bekijkt dan krijg je het idee dat het een mAh teller is.
Waarbij je kan instellen bij hoeveel doorgegeven mAh de rode lamp gaat branden.
Jammer dat je dan pas na de race weet of je gediskwalificeerd wordt of niet.
Kan je ook geen rondjes van te voren rijden?
Als er iets zwaar loopt in je auto gebruik je meer stroom?

Kortom grappig maar mij nog niet helemaal duidelijk.

Wel leuk zou zijn als je een bepaalde mAh hebt gehaald dat je dan ineens 2 of 3 volt kwijtraakt en je de race in een slakkengang af moet maken ;)
Dan zorg je wel dat je die grens niet bereikt.

[c4];2855810 zei:
zonder banden rijden hou je het ook lekker gelijk.

Ik weet niet of je dit grappig of cynisch bedoelt. Wat heb je aan alle gestelde regels in stockracing als je er geen controle op uitvoert?
Er zijn te veel geruchten, bekende truken en daarbij te grote verschillen op de baan die het begrip "stock" aantasten. Ik noem sensoren verplaatsen tot andere sensorplaatjes, andere poelies die de fabrieksopgaaf van de internal ratio fopt en zo de totale FDR voor de keuring fopt, verwarmingselementen in de lipo-zakken om de accu warmer te krijgen, andere rotoren tot zelfs andere electronica of firmwares in de regelaars. En god mag weten wat men nog meer doet (tot zelfs hogere spanningen laden van LiPo of LiFe)
Bij mij op de club noemen ze de stock ook wel stockified of modistock omdat het ondertussen toch wel die kant op gaat.
Lees het NOMAC 2013 draadje maar eens door waar een goede rijder had aangegeven illegaal te moeten rijden om net aan in de finale te kunnen komen, zegt dat wat over hem of over de rest sneller dan hem?

Controle vind men ingewikkeld want wie gaat er alle tandjes tellen om te zien of de juiste FDR is gebruikt en wie haalt een motor uit elkaar om te zien of er intern geknoeid is? En wie kan de regelaar controleren of het daadwerkelijk tot op software niveau alles op 0 timing is ingesteld? En natuurlijk hoeft het niet bij iedereen maar zelfs bij een enkele auto wordt het niet gedaan.

Er wordt gewoon te veel gekloot met de sensoren, sensorless is echt de enige harde oplossing om dat de kop in te drukken en tegelijk het de technische controle makkelijker maken.

Ik heb gekeken naar dat apparaatje, het lijkt een stroombegrenzer die bij te veel ingrepen twijfels geeft bij de gebruikte setup. Het lijkt mij dat je een referentie nodig hebt om optimaal gebruik te kunnen maken. En natuurlijk kan je als rijder je inhouden om dit apparaat te foppen maar er zullen onder het racen heus wel momenten zijn dat je het extra stukje illegale power wel gebruikt. Gezien de USB aansluiting vermoed ik dat er ook een datalogger in zit die uit te lezen is waarbij extreme pieken direct zichtbaar zijn.

Maar om een idee te geven is er vraag naar controle- of meetapparatuur, deze ga je misschien vaker zien.....

Laatst bewerkt door een moderator:
Roelof, het is gewoon een “current censor”,… ik zie op het eerste gezicht, geen enkel component (zoals bv High Power Fett’s, incl koeling) die de stroom op enigerwijze kan limiteren…

Het is naar mijn mening een registratie apparaatje…energie-verbruikmeter….beetje vergelijkbaar met je mAh indicatie op je acculader/ontlader…

Oftewel het zuinigheid verhaal, overschrijd ik niet de vastgestelde "verbruik-limiet"...

Klopt helemaal. Maar het idee is volgens mij wel een goede richting. Het enige wat je nodig hebt is een goede processor. Ja gaat meten hoeveel capaciteit je verbruikt hebt en zit je aan het maximum, ga je de snelheid knijpen door de ontvanger ingang te beperken. Niets geen zware FET's nodig!
Naar mijn idee moet dit alles mogelijk zijn met bijvoorbeeld dit: Arduino - ArduinoBoardLilyPad
En als we dan toch bezig zijn, zou je via de RC4 transponder nog een terugkoppeling kunnen geven wat de status is tijdens het rijden :cool:

Het idee van een (max) “current-limiter + spanning-limiter is al oud, heb ikzelf al eens “heeeeeeel lang geleden”, geopperd toen de techniek nog simpel was!!!

Ten eerste moet het een apparaatje als “stand-alone” geschakeld zijn, allerlei andere terugkoppelingen via je ontvanger of regelaar, zijn beïnvloedbaar en kennen teveel variabelen, daarnaast moet je denken aan afmetingen, zoals van een regelaar + koeling…

Destijds werd ik verketterd, het zal nu niet beter wezen... het idee van hierboven hoort meer thuis bij de solar-challenge oid, endurance, lange afstand racen op een bepaalde hoeveelheid energie...

Zoals Micheal al aangaf, rijdt je auto zwaarder dan een ander, dan wordt je dubbel gestraft, je bent al kansloos door het gemis aan topsnelheid + je verbruik nog eens meer energie dan een ander, met minder prestatie, en dan wordt je ook nog aan het eind van de heat gediskwalificeerd omdat je een “stroomopname-limiet” heb overschreden…:(

Oftewel het mist haar doel, iemand die triggerhappy is, wordt gelijk getrokken met iemand die vals speelt, en voor hetzelfde feit gediskwalificeerd, nl het overschrijden van een opname limit...!!!

Laatst bewerkt:
The system places a small circuit board between the LiPo and the ESC which limits the electricity delivered to the ESC

Dit verteld mij dat die dus wel limiteerd.

Dit verteld mij dat die dus wel limiteerd.

De teksten komen niet overeen met elkaar, zoals Micheal al aangaf, en spreken elkaar tegen, ik baseer mij liever op de foto's van de schakeling...

Voor soort gelijke schakelingen, effe google op "current-limiters" > afbeeldingen > sites

OK, de Duitse text doorgenomen. Hij meet dus de voltage van de cellen wat niet meer dan 4.2v per cel mag zijn en dan zit er een capaciteitsmeter in waarbij je dus blijkbaar eerst zelf een referentie moet bepalen. Als je meer capaciteit verbruikt zal het bordje rood oplichten.

Het lijkt mij ook dat het bordje met een code beveiligd is zodat de rijder niet zelf op zijn sleutelplek de parameters kan veranderen.

Zijn 2 aparte zaken. Hij meet de maximale en minimale spanning, dus ook een controle. Daarnaast meet hij het verbruik en laat dit zien door een ledje.

Mijn idee gaat verder. En dan weet je wel wanneer je leegraakt, zonder dat je achteraf gediskwalificeerd wordt. Op zich is er niets oneerlijks aan, vroeger was de accu capaciteit de grens, maar tegenwoordig kun je volgens mij wel tot 10.000mAh gaan...

Alle andere middelen zijn eigendom van de rijder, dus te manipuleren. Dit idee gaat ervan uit dat de organisator een "tankinhoud" bepaald en wat is daar mis mee? Veel autosportvormen kennen een brandstof limiet. Het leuke met een "electronische tank" is, dat je net als bij brandstof auto's tot het einde het volle vermogen houdt, dus naar mijn idee evenaar je dan met de electro het echte racewerk, dus verre van de zonnecellenraces.

Ik zie hierin meer toekomst dan alle beperkingen die ons op andere wijze opgelegd worden. Want als we geen grenzen willen hebben, waarom rijdt er dan nauwelijks nog iemand modified? We willen graag begrensd worden, maar dan wel op een eerlijke en controleerbare manier.

Al ben ik mij er wel van bewust dat ook hier gevaren aan kleven dat de capaciteitsmeting gemanipuleerd kan worden door electronische truckjes. Dus het is alleen maar dromen om een oplossing te vinden ;)

Ik begrijp deze discussies, en ik vind ook dat regels gecontroleerd moeten worden, maar dan blijft het toch apart dat er bij de ETS in de stockklasse bijna 140 man rijden waarvan het vermogen/de topsnelheid nauwelijks uit elkaar loopt, en er toch sprake is van een minimale technische controle (rijhoogte, gewicht en akkuspanning, en dat was het dan). Waarom werkt het daar wel en waarom komt iedereen daar uiteindelijk in de finale terecht waar hij/zij thuishoort?

Mvg
Marcel

Omdat er daar een handout motor en regelaar wordt voorgeschreven. En dat willen we eigenlijk niet op de club...

Wij gaan in Deventer experimenteren met de motoren en een hoop plezier beleven, want je weet het, zet er een zware, snelle motor in en je wordt helemaal zoekgereden door een 'langzame' Koos :grin:

Ik ben van mening dat we vaak te veel op het materiaal mopperen als we niet snel genoeg zijn, maar niemand twijfelt aan zichzelf....

Je hebt gelijk. En het gaat me niet zozeer om de snelheid, ik wil alleen geen motor aanschaffen die later niet toegelaten blijkt te zijn. Mijn vraag ging over de MMM omdat ik die op het oog had, maar die voldoet niet aan de 0-gradenregel, dus die mag niet.

Mvg
Marcel

Wanneer je de tekst goed leest, dan zit er “low Voltage” melder op, en het apparaat houdt ook het energie verbruik bij (max verbruik instelling),…. Ineens ging bij mij een lichtje branden…wie heeft hier in de rc wereld baat bij…waar had ik dat wel eens gelezen…???

Dit soort gadgets worden ook door electro rc-vliegers (heli/planes) gebruikt, in combinatie met een akoestische/optische verklikker, een display of via een RF data verbinding (remote sensors), zoals bv met fly-cameras enz. Het moet de vlieger waarschuwen dat de vliegtijd erop zit, “accu leeg” zodat hij nog op tijd kan landen…

Men heeft hiervoor kennelijk een andere functie bedacht… :idea:

Ik ben benieuwd welke motoren volgens jullie echt 0 graden zijn? Bij mijn weten werken brushless motoren niet zonder enige vorm van timing.

Leuk idee zo'n current limitor. Maar waarom dan niet gewoon weer terug gaan naar 1200mah nicad cellen? Okay, da's overdreven. Dan een beperking op de accu capaciteit, laten we zeggen 1.800 mah. Ja maar da's weer niet te controleren. Dus een maximum accu gewicht een optie? Ja, dan wordt het weer een rat-race van de accu met de hoogste mah/gewicht ratio.
Mij boeit het eigenlijk niet zo. Ik ben maar een recreatie rijder. Mijn goal is dit jaar één keer de B-finale in een club wedstrijd te halen.
En als de rest de boel en zich zelf wil bedonderen met smart-ass oplossingen, veel plezier ermee. Ik weet ondertussen wel welke mannen gewoon goed rijden, omdat ze talent en kwaliteit hebben en welke mannen door het "perfecte materiaal" hard rijden.
Wil je wel wedstrijden winnen, en ben je er tegelijk ook niet vies van om te rommelen, moet je toch maar eens voor de spiegel gaan staan, naar jezelf kijken en je afvragen of je dan niet beter modified kan gaan rijden.

Ik kan me niet voorstellen dat je als sportman echt van je overwinning kan genieten, als je van jezelf weet dat je de regels hebt verbogen.

Maar, we dwalen ondertussen wel ets van het topic af geloof ik
P.S., het eerder geopperde idee van tankstops zit ook als optie in digitale slotcar banen

Ach, als we on-topic bleven was dit topic met 1 antwoord al gesloten, blijkbaar heeft iedereen een behoefte even lekker te OHen ;)

Ik denk ook dat deze ontwerper zelf goede ideeën heeft, maar te veel op afstand staat. Waarom je de minimale spanning wilt controleren? Tja, is meer aan de rijder om zijn accu's niet te vernielen. Waarom achteraf diskwalificeren? ook niet netjes, is voor de rijder moeilijk op te anticiperen.

Back