Speelgoed, of zou het iets kunnen zijn??

Discussie in 'Ornithopters' gestart door sanka, 9 dec 2005.

  1. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Afgelopen zondag een vluchtje gemaakt met de Thunder Roc in de lichtere uitvoering. De wind was sterker dan ik had verwacht maar het ging net :)
    Maar wat was het koud! 0 graden, ik kon mijn vingers na een kwartiertje nauwelijks meer bewegen :mad:
    Hij vloog nu stukken beter, ondanks dat door de lage temperatuur de lipo niet veel fut had gedurende de eerste 5 minuten. Maar met fullpower was er voldoende vermogen, na die 5 minuten kon ik power terugnemen. Het is toch wel opvallend hoeveel het gewicht op de vliegeigenschappen uitmaakt, de instabiliteit is nagenoeg verdwenen, je moet nog wel een beetje oppassen, hij reageert anders dan de Eagle. Bijv. als je plotseling fullpower geeft wil ie omlaag duiken, maar als je dan meteen even wat up erbij geeft is er niets aan de hand. Ook als je een scherpe bocht maakt moet je opletten, dan wil ie ook omlaag duiken en anders dan een normaal modelvliegtuig gaat ie dan door met duiken, je moet zelf echt iets doen om hier uit te komen, een beetje up erbij en het komt in orde. De Eagle is wat goedmoediger in deze situaties, maar de Thunder Roc is wat pittiger, dat heeft ook zijn voordelen, hij kan ook duidelijk wat meer wind hebben omdat ie sneller vliegt.
    Ik heb een kwartiertje gevlogen, lipo nagenoeg leeg, ikzelf steenkoud, maar gelukkig de Thunder Roc nog heel, dus wat wil je nog meer, snel naar huis, opwarmen :D
     
  2. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Heb nu een winglock op de Thunder Roc gemaakt. Het bedenken hoe ik dit zou moeten uitvoeren was meer werk dan de eigenlijke konstruktie, het kan heel simpel, maar voor je op dat idee komt :idea:
    Vanavond net voordat het donker werd (tegen 17uur) uitgeprobeerd, het werkt, maar nog niet fullproof, het zweven zelf valt me een beetje tegen, maar de orni vleugel heeft natuurlijk ook een heel slecht profiel, helaas...................
     
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    En hij zette er een plaatje bij hoe ie eea bedacht had? :nooo:
     
  4. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Sorry Niek, helemaal vergeten, wist niet dat je zo geinteresseerd was :lol:

    [​IMG]
    Een foto vanaf de voorkant zit er nu niet in, dan moet ik de vogelkop weer verwijderen, die zit nu net zo mooi vast :D
    Hopelijk is het duidelijk hoe ik het gedaan heb? Ben er nu ook achter waarom het niet 100% goed werkte, het epoxyplaatje kon niet goed bewegen, ik had het bevestigingsschroefje net iets te strak aangedraaid, thuis prima werkend maar bij 0 graden buitentemperatuur ging het klem zitten :oops:
     
  5. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Afgelopen zondagmiddag bij ca. 1 graad temperatuur weer 2 vluchtjes met de Thunder Roc gemaakt van zo'n 10minuten, langer lukt gewoon niet, mijn vingers zijn dan te koud geworden om nog te kunnen sturen :?
    De winglock werkt nu goed, wel moet je het een paar keer proberen voordat ie de goede V stand heeft, je hebt natuurlijk maar 50% kans dat ie in de juiste V komt......................
    Maar dan heb je een vogel die een beetje zweeft en ook nog links/rechts te besturen is, zonder de winglock is deze vogel, met motor uit, niet van richting te veranderen, hij gaat dan oncontroleerbare rondjes draaien en als een baksteen naar beneden zakken.

    Om terug te komen op de titel van dit draadje: Ik vind dat je deze vogel niet zomaar speelgoed kunt noemen, hij is goedkoop, maar vliegt best redelijk met wat aanpassingen, voor kleine kinderen ongeschikt.
    Als je de Thunder Roc lichter maakt, gaat ie veel beter vliegen.
     
  6. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Mooi weer vandaag, wel koud, 4graden in Nijmegen, maar bijna windstil en goed zicht. Even vliegen met de Thunder Roc, ging prima, zweven gaat ook steeds beter, goed hoog klimmen en dan in de winglock. Vermoedelijk heb ik een beetje thermiek gehad, want ik kon wel een paar minuten op dezelfde hoogte rondvliegen (zonder flappen), daarna was het voorbij, motor weer aan en flappen maar.........
    Daarna een paar seconden het gevoel gehad dat de besturing uitgevallen was, de motor ging uit en ik kon niet meer sturen, gelukkig kwam de winglock (toevallig) in de goede stand en ging ie netjes zweven. De oorzaak zal waarschijnlijk de 27MHz AM besturing zijn, hier werken ook de "bakkies" op met veel meer zendvermogen. Na die paar seconden werkte alles weer normaal, geen storing meer gehad. Ik zit er nu toch aan te denken om de besturing te vervangen door 35MHz FM :?
     
  7. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
  8. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Frank,
    Erg mooie filmpjes, met leuk commentaar.
    Gelukkig heb je er niet een spannend muziekje ondergezet, zoals je veelal ziet.

    Ook leuk om te zien hoe je Wing-lock werkt (begin 2e filmpje) hij zweeft er inderdaad erg leuk mee.

    Veel succes,

    Bas
     
  9. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    bedankt Bas,

    ik wil proberen om hem nog beter te laten vliegen, wat aan de vleugel veranderen, bv. er een beetje profiel inbrengen om hem wat beter te laten zweven.

    Die muziekjes bij die filmpjes, ik begrijp het niet, ik hoor veel liever het geluid dat het model zelf produceert, dat is interessant voor modelbouwers. Als ik muziek wil horen, zijn er mogelijkheden genoeg :lol:

    Ik heb trouwens een email ontvangen van de leverancier van mijn Thunder Roc, hij zag de filmpjes op het forum en wil de prijs wel verlagen (hoeveel lager heeft ie niet vermeld) bij afname van meerdere Thunder Roc's tegelijk..........
     
  10. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    De Thunder Roc voorzien van 2 kleine wieltjes en een staartsteuntje. Vlieggewicht 256gram.
    Als een sneeuwstorm of iets dergelijks geen roet in het eten gooit :? , wil ik zondag a.s. in de Alphen zaal eens proberen of ie hiermee een grondstart wil maken.

    [​IMG]
     
  11. Korobelnik

    Korobelnik Guest

  12. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina