Speelgoed seizoen 2010 is binnen

• Topicstarter Topicstarter Ron v U
  • Startdatum Startdatum
imag0047desktopresoluti.jpg

waar zijn die gekleurde leidingen voor ?
is dat een lucht leidingnet of iets ?

Alweer een heel klein stukje verder.
De servos ingebouwd voor de hoogteroeren.
Er moet wel voorzichtig omgegaan worden met de lak.
Zie linker sleuf voor het servo armpje, voorzichtig gedaan met vijlen en nog springt de lak er soms vanaf.
Gelukkig is het maar de onderkant, dus veel zie je er niet van.

imag0063desktopresoluti.jpg

He Ron,

heb je die multiplex-blokjes die dr bij zitten in de vleugel gesopt, en daar gewoon de servo tegenaan geschroefd? 't is wel een gefriemel daarbinnen he..

't enige wat ik tot nu toe gedaan heb is mn rolroeren een beetje bijgevijld zodat ze naar twee kanten uitslag hebben :rolleyes:

Hans

He Ron,

heb je die multiplex-blokjes die dr bij zitten in de vleugel gesopt, en daar gewoon de servo tegenaan geschroefd? 't is wel een gefriemel daarbinnen he..

't enige wat ik tot nu toe gedaan heb is mn rolroeren een beetje bijgevijld zodat ze naar twee kanten uitslag hebben :rolleyes:

Hans

Dag Hans,
inderdaad de blokjes erin gelijmd die erbij zaten en servos tegenaan
geschroefd.
Ja, is een gefriemel, maar wel leuk als het resultaat goed is.

He Ron,

Hans
ahh, Hans is goed bezig precies :mrgreen:

Achja, dr komen steeds dingen tussendoor he.. Neuspoten rechtmaken, nieuwe asjes draaien, deurtjes vastzetten, gras uit je kist peuteren..

Hoe zou 't toch komen :hammer::rolleyes:
De bouwer z'n neuswiel was vergeten te lock-titen :mrgreen:

Al een geluk dat ie niet van de grond was gekomen, anders had je nog wat epoxymat moeten inslaan denk ik :-)

Hier nog wat foto's gemaakt van het inbouwen van de servo's voor de hoogteroeren.
Blokjes multiplex (origeneel uit de bouwdoos) +/- 1 cm diep in de staart geplakt.
Deze zijn wel iets kleiner gemaakt.
Vanwege de kleine ruimte die je hebt gaat die allemaal niet zo gemakkelijk.

imag0066desktopresoluti.jpg

Daarna de servo gemonteerd, net als bij het richtingsroer met de bovenkant naar binnen.

imag0068desktopresoluti.jpg

Hierna alleen nog de stuurstang en we zijn weer een stukje verder.

imag0067desktopresoluti.jpg

Tijdens het monteren van de roerhoorns stuitte ik op het probleem dat er op de plaats waar ik
de hoorns gepland had geen hout in de roeren zat.
Ik heb het eerste hoorntje op circa 8mm vanaf de zijkant geplakt, zie de gele lijnen.
Voor degene die deze nog moeten inplakken, er zat wel hout op de plaats van de blauwe lijnen,
dit hout zat bij mij ongeveer op 30 mm vanaf zijkant.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hee Ron,

top, al die maten! Scheelt mij straks een hoop uitzoek-werk ;)
Ik zal dr binnenkort ook maar eens aan beginnen, ben nu nog langzaam onderdeeltjes aan het verzamelen :D

Hans

Zo, vandaag maar eens alles passend gemaakt aan de romp.
De complete staart is klaar.
Eerst maar eens de gaten in de romp gemaakt voor de servo's.
Niet bang zijn dat het te zwak wordt met dit gat erin, alles blijft stevig,
niet verbaasd trouwens, want heb materiaaldikte van ruim 10 mm.

imag00742desktopresolut.jpg

Daarna net zolang gevijld to alles past.

imag0071desktopresoluti.jpg

imag0072desktopresoluti.jpg

imag0073desktopresoluti.jpg

De gaatjes bovenop die reeds geboord zijn in de fabriek passen overigens goed.

Hierna het kielvlak(incl. rudder) op romp geplaats en zoals aangegeven door Ali Mashinchy
een gaatje geboord voor een extra boutje aan de voorkant van het kielvlak.
Dit gaatje is 5mm zodat het boutje(m3) mooi in de romp past en niet lelijk tegen de romp
aan geschroefd zit.
Eerst voorgeboord met 2,5mm om zo ook meteen een centertje te krijgen op de alu-pen,
waar het boutje in gedraaid wordt.
Daarna in de alu-pen m3 schroefdraad getapt.

imag0075desktopresoluti.jpg

imag0078desktopresoluti.jpg

Hierna tweede gaatje geboord om bij het boutje te kunnen komen die in de romp zit
om de achterste pen van het kielvlak vast te klemmen.
Ook deze is 5mm zodat je genoeg ruimte hebt om met je inbussleutel in de romp te gaan.

imag00762desktopresolut.jpg

Eindelijk is de staart klaar.

Hee Ron,

al een week geen nieuws meer? Of heb je al gevlogen ;)

Ik ben ook officieel 'begonnen' - servo-gaten in de hoogte- en richtingsroer gefreesd zodat de servo's passen. binnenkort dus maar es friemelen met de multiplex blokjes.. (zal wel weekend worden, de rest van de werkweek alleen lange dagen :( )

Grtz

Dag Hans,

Hahaha, gevlogen, was het maar waar.
Ben wel bezig geweest met de eerste vleugel en foto's gemaakt, maar nog niks hier op
het forum geplaatst.
Servo's zitten al in de vleugel, sleufjes voor de roerhoorns zitten er ook al in, alleen nog de hoorns erin plakken.
Afdekklepje van servo's al de sleufjes erin gefreesd voor de servoarmpjes en gemonteerd.
Op de vleugeltip al het gat gefreesd voor de verlichting.
En alle kabels(verlengkabels servo's + kebel verlichting) zitten er ook in..
Kortom, toch wel wat gedaan, maar nog geen resultaten hier te zien, foto's volgen snel.

Groetjes Ron

Update Viper.

Eerste vleugelhelft zo goed als klaar.
Het enigste wat nog moet gebeuren is de luchtaansluiting en de kabels op een goed plekje vastleggen.
Luchtaansluiting laat nog op zich wachten om dat er op dit moment nog volop gewerkt wordt aan een nieuw landingsgestel (Digitech pro-lynx), speciaal gemaakt voor de Viperjet.

De aansturing voor het roelroer en de remklep is klaar, valt niet veel over te vertellen, het inbouwen van de servo's stelt niks voor.
Verder zitten er weer de carbon roerhoorns op gemaakt voor de Viperjet.
Het enigste wat iets meer werk was is dat je de roeren aan de zijkanten moet schuren om voldoende uitslag te krijgen.

imag0086desktopresoluti.jpg

imag0098desktopresoluti.jpg

imag0087desktopresoluti.jpg

De kabels voor de servo's en de verlichting kunnen gemakkelijk onder het mechaniek door getrokken worden.
De kabel voor de verlichting kan met behulp van een staaldraad vanuit de vleugeltip naar voren getrokken worden nadat er een gat geboord is in de ligger.
Voor de verlichting hebben we eerst met de computer en de lasersnijmachine setjes gemaakt (plastic met carbonlook) om de verlichting goed te kunnen bevestigen in de vleugel.
Daarna heb ik de print met luxeonleds (eerst voorzien van de kabel) achter tegen het carbonlook plaatje geplakt met een paar druppels lijm.

imag0091desktopresoluti.jpg

imag0084desktopresoluti.jpg

imag0083desktopresoluti.jpg

Vervolgens gat in de vleugel geslepen waar de verlichting komt te zitten en het hele setje erin gebouwd.
Daarna het kapje erover gezet en met een aantal schroefjes vast gezet en na wat bedenkingen het kapje er weer afgehaald en eerst afgewerkt met aluminiumplakband.
Geen goede foto van de verlichting kunnen maken terwijl deze brand, omdat dit geoon te fel is.

imag0082desktopresoluti.jpg

imag0088desktopresoluti.jpg

imag0090desktopresoluti.jpg

imag0093desktopresoluti.jpg

Als laatste de winglet gemonteerd, eerst nog gedacht om hem gewoon er tegenaan te plakken, maar in overleg toch maar schroefbaar gemaakt, altijd handig als die kapot zou gaan is deze zo te vervangen.
Als eerste in de carbon buisje hardhout rond 6mm ingeplakt.
Hierna de tip op zijn plaats geduwd en aan de onderkant van de vleugel twee gaatjes geboord (2,5mm) en dwars door de buisjes van de winglet heen.
Hierna de winglet er weer afgehaald, m3 schroefdraad in de buisjes getapt, de gaatjes in de vleugel opgeboord naar 3mm en verzonken,
Winglet weer terug geduwd en met twee schroefjes ( m3 verzonken kop) vastgezet.

imag0094desktopresoluti.jpg

imag0095desktopresoluti.jpg

imag0097desktopresoluti.jpg

imag0093desktopresoluti.jpg

Weer helemaal bijgepraat en nu nog de andere helft.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back