Spektrum DX-7

Hallo, ik heb gister mijn Spektrum binnengekregen (tweedehands), alleen zit er geen lader bij. Zou iemand mij kunnen vertellen hoeveel volt en ampere de standaard lader levert? Ik geloof dat hij 110 mA geeft bij 12V, maar het voltage weet ik niet zeker. Ook is de polariteit anders (pin is negatief), dat staat wel in de handleiding.

Alvast bedankt:D

Bij de mijne zat ook geen lader bij, gewoon batterijvak openen en kijken wat op de accu staat. Je kunt elke lader gebruiken die geschkikt is voor voor NiMh accu's en wel even op de polariteit van het stekkertje lvan je laadkabel letten c.q. wijzigen maar dat wist je al.

Ik heb er NET een besteld..
Dus over niet al te lange tijd kan ik meepraten of hij (zij?) piept/kraakt/bromt of zucht. :)

Groeten Jan Willem

Nou hij is dus binnen, heb er al mee gevlogen en werkt lekker!
Ik moet wel een beetje wennen aan alle mogelijkheden en menustructuur maar de laatste zender die ik had was 25 jaar geleden, Robbe Economic 3 kanaals...

En JA! hij bromt een tikkie, als je met je oortje erop gaat liggen en verder alles stil is.
En het komt inderdaad uit het speakertje/zoemertje.

Tevens heb ik na een uur (...) de laadaansluiting omgesoldeerd, leve de standaardisatie (bij mij dan)

Kortom ik ben blij :cool:

Groeten Jan Willem

Op een ander forum kwam ik het volgende tegen...

Quote:
unfortunately we have unpleasant news for you: The Belgian authorities for frequency-control (BIPT) just informed us, that the 2.4 GHz frequency band is banned for model hobby or toy purpose in Belgium. This means, that we can no longer sell the KYOSHO CESSNA Minium series as per the attachement to you.

Actually the Belgium authorities are breaking EC laws, because the use of the 2.4 GHz band is open for any SRD's (Short range devices), as long as the ERP (electronically radiated power) is below 10mW. In fact our product is well under 10mW. This directive is a harmonized European directive, so basically also the Belgian authority (BIPT) has to follow this directive. But it seems, that the WLan and Bluetooth lobby in Belgium succeeded in convin´cing the BIPT to ban this frequency band for all other applications except WLan and Bluetooth.

In fact we are considering legal action against the BIPT because of breaking EC laws.

Anyway - in the moment we can no longer sell this beautifull product to our Belgian customers, and you are welcomend to make your complaints with the BIPT in Belgium by writing to the adress as per below:

De Laet Guillaume
Adviseur BIPT dienst notificaties
Sterrenkundelaan 14B21
1210 BRUSSEL
': +32 2 226 87 08
6: +32 2 223 11 28
e-mail: guillaume.de.laet@bipt.be
http://www.bipt.be

As soon as we have got a positive result - means revision of the current Belgian decision - we will inform you. Naturally you can return any of these models to us from your stock, we will issue a corresponding credit note.

Best regards,

B. Möbus

President

KYOSHO DEUTSCHLAND GMBH

http://www.kyosho.de

Quote:
Antwoord op mijn vraag aan BIPT omtrent het gebruik van 2,4GHz modules.

wij hebben uw e-mail van 19.07.07 i.v.m. het gebruik van de 2.4 GHz voor telegeleide modellen goed ontvangen.

Mogen wij eerst een paar zaken recht zetten.
De band 2.400 - 2.48,5 MHz wordt gebruikt door verscheidene toepassingen maar is niet toegewezen aan modellisme zoals u kan zien in bijlage B5 van onze radio-interfaces.

In bijlage B1, welke bedoeld is voor allerlei niet specifieke toepassingen, heeft men inderdaad in de band 2.4 GHz voor o.a. datatransmissie met een e.u.v van max 10 mW. Dit is echter analoge technologie en de standaard waaraan het toestel moet voldoen is de EN 300.440.

De term modellisme dekt toestellen met een vermogen tot 100 mW. Anders hebben wij het over speelgoed.

In bijlage B2 vindt u de technische specificaties voor radiocommunicatietoestellen bedoeld voor breedbanddata transmissie.
De technische specificaties hiervan zijn : band 2.400 - 2.483,5 MHz, e.i.u.v. max 100 mW, DSSS of FHSS technologie en voldoen aan EN 300.328 V1.7.1.
De Europese Commissie heeft deze band, in haar decision ECC DEC (01)07 toegewezen aan RLAN toepassingen. België doet niets anders dan deze beslissing naleven.

De fabrikanten van toestellen voor modellisme doen niets anders dan een ongeoorloofd gebruik te maken van een technologie die niet voor hen bestemd is.
Daarom kan België niets anders doen dan het gebruik van deze toestellen niet toe te laten op haar grondgebied.

Hoogachtend.

De Laet Guillaume

Quote:
tot mijn spijt moet ik u meedelen dat de verkoop en het gebruik van zenders voor modellisme welke werken in de 2.4 GHz niet zijn toegelaten daar deze toepassingen werken in een frequentieband en met een technologie die hen niet is toegewezen.

Bij controle kan het toestel in beslag worden genomen.
Als sanktie is er een geldboete of vervangende gevangenisstraf.
Er is geen overgangstermijn.

Dit soort zenders werkt in de band 2.400 - 2.483,5 MHz en heeft een effectief uitgestraald vermogen van max 100 milliWatt.
Zij gebruiken Frequencie Hopping Spread Spectrum (FHSS) of Direct Sequence Spread Spectrum (DSSS) als modulatie technologie.

De Europese Commissie heeft in haar Decision ECC DEC (01)07 deze band voorbehouden voor RLAN-toepassingen.
Begië doet niets anders dan deze beslissing naleven.

Mocht u nog vragen hebben aarzel dan niet ons te contacteren.

Hoogachtend.

De Laet Guillaume

Quote:
Geachte heer Deyvaert,

allereerst wens ik mij te verontschuldigen voor mijn laattijdig antwoord.
Dit is te wijten aan het feit dat het BIPT zelf een eenvormig standpunt moest bepalen i.v.m. het gebruik van 2.4 GHz zenders voor modellisme.

Het BIPT heeft besloten om de verkoop en het gebruik van dit soort toestellen niet meer toe te laten.

Mocht u nog vragen hebben aarzel dan niet ons te contacteren.

Hoogachtend.

De Laet Guillaume

... dat roept denk ik wel enige vragen op omtrent het gebruik van Spektrum in Nederland...

Op een ander forum kwam ik het volgende tegen...

... dat roept denk ik wel enige vragen op omtrent het gebruik van Spektrum in Nederland...
Kijk volgende keer eerst voordat je een bericht van een ander overneemt naar de datum van publikatie.
We zijn een jaar verder met een aanvulling op het gebruik van rc spulletjes op de 2.4 Ghz.
En trouwens, Belgie is nog steeds geen Nederland.

Zo, de F117 is bijna klaar op het vastlijmen van de stangetjes voor de servo's na. Met het instellen van de zender meer moeite.

Delta wing gekozen, linker kanaal op de elevator en rechter op de aileron. Stick naar links en de linker flap gaat omhoog en de rechter omlaag. omgekeerd bij de stick naar rechts. Keurig dus.

Echter, stick naar voren en de flaps gaan omhoog en stick naar achter en de flaps gaan naar beneden. Precies omgekeerd dus. Met het reversen van de kanalen kom ik er niet. Iemand een idee want ik zie iets over het hoofd.:confused::confused::confused:

We praten hier over de DX7 dus.

Naar mijn idee:
op de ontvanger de servo's onderling verwisselen (dan gaat ook links-rechts geven verkeerdom). Daarna beide kanalen reversen.

De oplossing van corrien is inderdaad de manier om het op te lossen.

Het enige is dat een eventueel ingestelde subtrim dan ook niet meer klopt, maar dat moet je dan gewoon weer opnieuw instellen.

Sh!t Jan, wat kan het leven toch simpel zijn he :mrgreen:

Om een of andere reden had ik in mijn hoofd zitten dat het linker kanaal op de elevator moest zitten en het rechter kanaal op de aileron. Gewoon omdraaien en de kanalen weer op normaal zetten :thumbsup:

/edit
Klopt Wubbo, die heb ik inmiddels ook weer goed gezet :D

Hoi,

Ik heb net de hele thread eens doorgelezen, en ik vroeg me iets af: Aangezien de EU versie van de DX7 minder vermogen heeft, zal het bereik ook wel verminderd zijn. Heeft er iemand enig idee wat dit impliceert? Ik dacht elders (of hier, maar vind het niet terug) gelezen te hebben dat het bereik zo'n 300 meter zou zijn... Dit is inderdaad ok als je met helikopters vliegt, maar toch echt wel te weinig voor vliegtuigen, niet?

Wie zin heeft mag op volgende bedenking ook replyen: Ben al een tijdje aan het twijfelen over de aanschaf van een 2.4 Ghz (Heb nu een Graupner MX-12 en is uitstekend maar echt wel veel storingen hier in België). Na wat gelezen te hebben over de verschillende technologieën, lijkt mij de FASST technologie van Futaba veel betrouwbaarder dan die DSM2 van Spektrum (voor zover ik er iets van snap). De betaalbare Futaba's (dus niet FF10 enzo) zijn echter zodanig lelijk (subjectief, ik weet het) en plastic-feel en hebben een zielig schermpje, zeker tegenover de Spektrums, dat ik deze echt niet zie zitten... Wie geeft me een duwtje in de juiste richting?

Beste groeten.

DX7 EU versie heeft voldoende bereik, je moet alleen wat zorgvuldiger zijn met het inbouwen van de ontvangers. Je moet deze niet tussen/onder de bedrading plaatsen.

Je zou ook een DX6I kunnen nemen die kan je omschakelen tussen EU en US.

DX7 en DX6I zijn ook heel betrouwbaar.

schermpje

Hoi,

Ik heb net de hele thread eens doorgelezen, en ik vroeg me iets af: Aangezien de EU versie van de DX7 minder vermogen heeft, zal het bereik ook wel verminderd zijn. Heeft er iemand enig idee wat dit impliceert? Ik dacht elders (of hier, maar vind het niet terug) gelezen te hebben dat het bereik zo'n 300 meter zou zijn... Dit is inderdaad ok als je met helikopters vliegt, maar toch echt wel te weinig voor vliegtuigen, niet?

Wie zin heeft mag op volgende bedenking ook replyen: Ben al een tijdje aan het twijfelen over de aanschaf van een 2.4 Ghz (Heb nu een Graupner MX-12 en is uitstekend maar echt wel veel storingen hier in België). Na wat gelezen te hebben over de verschillende technologieën, lijkt mij de FASST technologie van Futaba veel betrouwbaarder dan die DSM2 van Spektrum (voor zover ik er iets van snap). De betaalbare Futaba's (dus niet FF10 enzo) zijn echter zodanig lelijk (subjectief, ik weet het) en plastic-feel en hebben een zielig schermpje, zeker tegenover de Spektrums, dat ik deze echt niet zie zitten... Wie geeft me een duwtje in de juiste richting?

Beste groeten.

wat doe je met een mooi scherm als je geen vliegtuig of heli meer hebt???

bij een t14mz kan je nog eens kijken naar een foto van hoe ie eruit zag toen je opsteeg ;)

Kan iemand me vertellen of het mogelijk met de DX-7 4x airleron 1x hoogte 1x rudder 1xgas servo ,s te vliegen?
thanks

Ja, dat kan. Kan op z'n hoogst zijn (maar dat betijfel ik ook) dat je voor de ailerons een al dan niet programmeerbaar Y-kabeltje moet gebruiken.

Er zitten een heel stel mixers op, is even puzzelen, moet gaan ook zonder y kabeltjes.

Als je maar niet meer dan 7 kanalen verlangt.

Hoi,

De betaalbare Futaba's (dus niet FF10 enzo) zijn echter zodanig lelijk (subjectief, ik weet het) en plastic-feel en hebben een zielig schermpje, zeker tegenover de Spektrums, dat ik deze echt niet zie zitten... Wie geeft me een duwtje in de juiste richting?

Beste groeten.

Hoi Hoi,

Ik heb zelf ook een DX7. Bevalt me prima. Ook de DX7 is maar een hoopje plastic aan de buitenkant. Maar daar gaat het niet om. Mijn brushless Easystar kan ik weg laten vliegen tot het een stipje is. (Met de AR7100 ontvanger) Dus dat is meer dan voldoende. Voor de Robbe Arcus heb ik ook nog een AR7100 op de plank liggen. Geeft mij een veilig gevoel. Mijn Graupner Mini Discus vliegt op een AR6100 ontvanger (zonder sateliet ontvanger) en ook daar haal ik goed bereik mee. In ieder geval goed genoeg voor zo'n klein vliegtuigje. Mijn auto's rijdt ik ook op AR6100 ontvangers. Gaat ook leuk en ik heb nog wat kanalen over voor eventuele verlichting. Voor mij niets anders meer dan 2.4 ghz. Aangezien ik alleen maar Wildvlieg vond ik dat een verplichting voor mijzelf, maar ook de veel betere ontvangst is heerlijk. Nog nooit een glitch gehad, terwijl ik dat op 35 mhz regelmatig had.
Wat betreft de interface vindt ik de DX7 goed doordacht. Maar goed, daarvoor was ik alleen een Futaba 4EX gewend.

Binden

heren,

Al een tijdje ben ik in het bezit van een dx7, en ben er enorm tevreden mee! nu vraag ik me echter af, moeten jullie ook zo vaak binden? En wat voor soort accu gebruiken jullie daar voor? (4,8V of 6V en hoeveel Mah?) En hoevaak kunnen jullie daar mee binden en lukt dat altijd in een keer?

Greets Rowan,

Back