Spektrum DX-7

Heb het gevoel dat je dan toch iets fout doet, ik bind 1 maal per ontvanger/vliegtuig, en daar na nooit meer.

Bart

Binden.

Ik heb redelijk wat vliegtuigen staan alleen echter maar 1 ontvanger. dus die wissel ik steeds. maar als je van het ene vliegtuig naar een anders gaat hoef je in principe niet te binden?

Greets

maar als je van het ene vliegtuig naar een anders gaat hoef je in principe niet te binden?
Wel als je dat met dezelfde ontvanger doet!; anders zal de ontvanger niet reageren als je een ander model in het geheugen kiest.
Iedere ontvanger heeft een unieke identificatie voor de zender. Als een ontvanger is gebonden binnen een bepaald modelgeheugen, kan je hem niet zomaar in een ander model stoppen; dan moet je opnieuw binden.

Laatst bewerkt:
Als je 10 modellen hebt en je haalt de ontvanger telkens uit je vliegtuig (of zelfs heli) dan moet je bij elk gekozen model de ontvanger weer binden. Ik neem aan dat niet alle modellen met dezelfde instellingen vliegen ;)

Ik heb inmiddels een stuk of 10 ontvangers (AR7000 & AR6100E) en gebruik gewoon voor elk model zijn eigen ontvanger. Kost wat meer maar is zoveel makkelijker.

Hoi,

Ik heb met veel interesse dit draadje gelezen. Ik ben ook van plan met 2,4 ghz te gaan vliegen en had mijn oog laten valen op de DX-7 of een Futaba.

Weet iemand of dat ik met de DX-7, met twee motoren kan sturen?
Ik heb een Canadair CL-415 en die wil ik graag net als de echte op het water kunnen sturen met de twee motoren. Dus richting gekoppeld aan het toerental. Ik ben dus heel benieuwd of dat met de DX-7 kan.

Groetjes, Erik.

Wel als je dat met dezelfde ontvanger doet!; anders zal de ontvanger niet reageren als je een ander model in het geheugen kiest.
Iedere ontvanger heeft een unieke identificatie voor de zender. Als een ontvanger is gebonden binnen een bepaald modelgeheugen, kan je hem niet zomaar in een ander model stoppen; dan moet je opnieuw binden.

Je vergist je hier. Het is NIET de ontvanger die een indentificatie code heeft voor de zender. De ZENDER gebruikt een identificatie code die de ontvanger moet herkennen. Tijdens het binden zal de ontvanger het bind signaal dat hij ontvangt binnen halen. De processor in de ontvanger zal het signaal inlezen. Dat signaal bestaat uit een blok bitjes dat op een speciale manier is samengesteld. De processor kijkt of er op een vaste plaats in dat blok een code staat die voldoet aan de eisen om een identificatie code te kunnen zijn. Die code wordt in het geheugen opgeslagen en wordt vanaf dat moment gebruikt om er voor te zorgen dat de ontvanger ALLEEN naar jou zender luistert.

Nu heeft Spectrum een extra voorzienning om er voor te zorgen dat je niet perongeluk een verkeerd modelgeheugen kiest en er mee gaat vliegen. Die voorzienning is dat de zender voor elk modelgeheugen een ANDERE identificatie code gebruikt.
Wanneer je dus een ander modelgeheugen kiest zal de zender ook een andere identificatie code uitzenden waardoor je ontvanger hem niet meer herkent en er dus niet meer op reageert. Door hem opnieuw te binden zal de ontvanger wel weer naar de zender luisteren maar ja, als je de ontvanger dan weer in het eerste model steekt moet je hem weer opnieuw binden. Daardoor wordt de "veiligheidsvoorzienning" wel een beetje lastig. Een extra probleem is dat wanneer je steeds opnieuw bindt je nog steeds een vergissing kan maken en een verkeerd modelgeheugen kiezen. Je bindt de ontvanger opnieuw aan de zender dus kan je hem ook aan een verkeerd geheugen binden. :sad:
Gebruik je een eigen ontvanger voor elk model dan speelt dit probleem niet. Reageert je model dan niet op de zender dan weet je dat je een verkeerd modelgeheugen gekozen hebt. ;) Helaas zijn de 2,4GHz ontvangers nog aan de prijzige kant.

Let op, niet alle merken 2,4GHz zenders hebben deze voorzienning. Je kan dus bij andere merken zenders wel met een verkeerd modelgeheugen gaan werken. Die zenders gebruiken één en dezelfde identificatie code voor alle modelgeheugens. Je hoeft bij die zenders dus niet steeds opnieuw te binden wanneer je de ontvanger in een ander model steekt.

Bedankt voor het antwoord.
Weet je toevallig ook hoe dat dan ingesteld moet worden? Of staat deze handeling in de handleiding?

Groetjes, Erik.

Je zal de twee motoren (regelaars) op een eigen kanaal moeten zetten en deze gaan mixen. Is geen probleem. Helaas weet ik het zo niet voor je te vertellen maar met de handleiding en wat testen moet je daar best uit komen.

Gas geven is beide evenveel gas, rudder gebruiken dan van een van de motoren gas minderen. Even met de mixers spelen.

Ik zou het helaas niet kunnen zeggen, maar een vriend van me gebruikt het met zijn DX7. Ik zal hem eens op dit draadje wijzen als ik hem weer spreek.

Dat zou fijn zijn, want ik weet dat ik niet de enige ben die met dit probleem(pje) zit. Het is zo fijn dat iedere firma zijn eigen instellingen gebruikt en niets standaard is.
Maar...................zoals zo vaak, zal het allemaal gped komen.

Groetjes, Erik.

Het kan met gebruik van de (6) vrije mixers. Je kan dan alles met alles mixen.
Percentages en offsets zijn in te stellen.
- Motoren op vrije kanalen zetten (niet op throttle). Dus 6 en 7, want 5 nodig voor 2e rolroer.
- Per motor een mixer van rudder -> motor met een offset, zodat het alleen maar 1 kant op werkt.
- Per motor een mixer van throttle -> motor 100% voor het normale gasgeven.
4 mixers nodig denk ik. Mischien kan het nog slimmer.

ik moet mijn ar 7000 opnieuwe binden , misschien een rare vraag , maar hoe doe ik dat, met de bindplug neem ik aan, maar in de manuel staat via de laadkabel , en deze heb ik niet.

ik ben al 2 dagen aan het plaren , maar ik kom er niet meer uit !!!

help

grtzzzzzzzzz marc

de bindplug waar in de ontvanger, en de accu op de normale plaats????

dan moeten de leds weer gaan knipperen??

ik krijg hem niet meer aan de gang.

greetz marc

Back