Spektrum DX3R framerate

@Burp, Evert en anderen die er interesse in hebben:

- Meest schokkende: Als de failsafe aanspringt is de frame rate voor alle Spektrum ontvangers 8 milliseconde!!! 8O

Hmmmm..... dat zou moeten betekenen dat ook analoge servo's problemen moeten hebben met de 8ms interval of praat je hier specifiek over de DX3R die beter te combineren is met digitale servo's.

Oke dan, bedankt.

Als ik het dus goed begrijp heb je bij een framerate van 5ms en een servo puls van 2ms dan dus een pauze van 3ms.
Ik had het getest met een pauze van 5ms.
Ik meet nu inderdaad ook de opgaandeflank en dan de tijd dat de flank hoog is. Het lijkt er meer op dat de tijd tussen de flanken te kort is voor mij om de rest v/d software te runnen.

Back to the drawing board.

Hmmmm..... dat zou moeten betekenen dat ook analoge servo's problemen moeten hebben met de 8ms interval of praat je hier specifiek over de DX3R die beter te combineren is met digitale servo's.

Dat is voor alle Spektrum ontvangers die ik heb (auto's: SR3000, SR3005, AR3100 en vliegend: AR6100 en AR6200). Dus ook de niet-HRS modellen. Overigens heb ik nog geen standaard servo's gehad die problemen met de 8msec hadden. Kennelijk is dat een goed compromis voor zowel analoge als digitale servo's.

Dit is verder onafhankelijk van het gebruikte model zender (zoals gezegd ook getest met vliegzender DX6i). De failsafe wordt actief als het zendersignaal weg is (zender uit)

Laatst bewerkt:
OK, dat zal dus betekenen dat een 2-deler voor het gebruik van een analoge servo op de HRS mode ook al moet gaan werken, ik heb zelf een HRS en ook een scoop, kan het ook eens gaan proberen.

OK, bij de spektrum 3000HRS ontvanger (alleen voor Futaba):

- servopuls variabel tussen 1 en 2 ms
- failsafe kent een interval van 5.5 ms
- gewone servo signaal heeft een interval van net geen 4ms (netraal stand)

Maximale interval (2 knuppels 1 kant op) is 4ms
Minimale interval (2 knuppwls andere kant op) is 3ms
En ik denk als ik kanaal 3 1 kant op trim deze dan nog 0.5ms minder wordt, volgens de Spektrum manual schijnt ook kanaal 3 uitschakelbaar te zijn....

Als 8ms geen probleem moet zijn voor een analoge servo zou ik met een 3-deler af kunnen om HRS voor een analoge servo beschikbaar te maken en daarmee dan nog 2x sneller dan de standaard 20ms interval.

Laatst bewerkt:
OK, bij de spektrum 3000HRS ontvanger (alleen voor Futaba):

- servopuls variabel tussen 1 en 2 ms
- failsafe kent een interval van 5.5 ms
- gewone servo signaal heeft een interval van net geen 4ms (netraal stand)

Maximale interval (2 knuppels 1 kant op) is 4ms
Minimale interval (2 knuppwls andere kant op) is 3ms
En ik denk als ik kanaal 3 1 kant op trim deze dan nog 0.5ms minder wordt, volgens de Spektrum manual schijnt ook kanaal 3 uitschakelbaar te zijn....

Als 8ms geen probleem moet zijn voor een analoge servo zou ik met een 3-deler af kunnen om HRS voor een analoge servo beschikbaar te maken en daarmee dan nog 2x sneller dan de standaard 20ms interval.
Merkwaardig dat de totale puls/pauze (1 cyclus) qua tijd verandert als je beide kanalen bedient. Dit was bij al mijn ontvangers niet het geval (alleen dat elk kanaal ten opzicht van elkaar op een ander moment begint maar daar is programmeertechnisch wat voor te zeggen ;)). Als de frame rate 5,5ms is dan zou het wijzigen van de posities daar niets aan af moeten doen, tenzij de frame rate niet 5,5ms is.

Of bedoel je met de interval de tijd tussen tussen twee pulsen? Dan is de puls en pauze bij elkaar opgeteld gewoon 5 (eigenlijk 5,5) milliseconde en klopt dat gewoon.

Dat de failsafe voor de Futaba HRS wel 5,5ms blijft heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de frame rate een vast gegeven is voor deze ontvanger. De software in de ontvanger zal ongetwijfeld flink afwijken van de overige software in de andere ontvangers (waarbij de failsafe procedure kennelijk bij allemaal gelijk is).

Ik denk dat HRS geen pauze kent gezien de pulstijden van 3 kanalen bij elkaar opgeteld al snel op die 4ms komt, na de 3e kanaal (die bij HRS niet wordt gebruikt) gaat hij direct weer terug naar kanaal 1. Als je een ander kanaal beweegt zie je de ruimte tussen de pulsen op 1 kanaal veranderen.

Inderdaad kon ik na het in een uiterste hoek trimmen van kanaal 3 nog 0.5ms van de interval af snoepen.

Aangezien ik de DX3R niet ken en Spektrum inmiddels ook niet meer tot mijn servicewerkzaamheden behoort, kan ik alleen maar raden hoe men vermoedelijk het HRS-systeem heeft opgelost.
Vrijwel zeker heeft de zender een conventioneel impulsdeel. Dit geeft een normale pulstrein, waarbij alle kanalen achter elkaar worden geproduceerd. Omdat je voor 3 kanalen op z'n minst 3 x 2 = 6 ms nodig hebt en daar achteraan ook nog een synchronisatiepuls komt, heb je op z'n minst 9 ms nodig voor een normale ppm-overdracht. Hierbij is het normaal, dat de kanaaltijden kunnen variëren tussen 1 en 2 ms en dat de sync puls een vaste waarde heeft en dat deze er achteraan geplakt zit. Zo'n kanaalpuls bestaat dan weer uit een vast deel (bij fm-modulatie is dit de modulatiepuls). Dit is meestal 0,5 ms lang. De rest is een variabel deel en dit is dus 0,5 tot 1,5 ms lang. De daadwerkelijke frametijd is daarmee dus variabel tussen 6 en 9 ms, afhankelijk van de stand van de kanalen.
In hrs-mode zullen er geen hele pulslengtes worden verzonden, maar men haalt er bij elke puls een stuk af. JR doet dit ook bij de 12-kanaals ppm ontvangers, dus hier zullen ze dat ook doen (Spektrum zenders worden gefabriceerd door JR). Hier wordt elke puls 0,5 ms korter gemaakt om de hele handel in een frametijd van 20 ms te proppen. Het vaste deel blijft dan gehandhaafd en het variabele deel wordt 0 tot 1 ms lang. De ontvanger herkent deze te korte pulsen en plakt er zelf weer het ontbrekende stuk aan. Op deze manier krijg je (als er verder geen ontvangersoftware ingrijpt), dat kanaal 2 start op het moment dat kanaal 1 afgelopen is. Je kunt op een meerstraals-scoop dan zien, dat ze op deze manier allemaal achter elkaar verschijnen (of een overlapping hebben van 0,5 ms).
In failsafe bepaalt de processor in de ontvanger de frametijd. Deze processor genereert dan zelf de pulsen. Het heeft dan ook weinig zin om achter de ontvanger nog een extra failsafe te hangen. De ontvanger blijft zijn eigen (hold- of failsafe-)pulsen genereren en volgens een externe faisafe is alles dan prima in orde. Je hebt hooguit kans, dat deze de kortere framerate niet waardeert.

BIj het hrs-systeem van Futaba wordt een digitale code afgeleverd aan het zendermodule, net zoals dat bij pcm het geval is. Dit werkt dus geheel anders. De 2,4 GHz FASST ontvangers van Futaba herkennen zelf of de zender een ppm of een ppm-hrs signaal produceert.

Op zich is het misschien vreemd, dat zenderimpulsdelen niet rechtstreeks een digitale code produceren, waarmee de 2,4 GHz modulen worden aangestuurd. Dit zou de snelheid nog aanzienlijk kunnen verhogen. Men moet daarbij dan bedenken, dat de huidige snelheden al meer dan toereikend zijn en dat men dan opeens geheel andere zenders moet gaan ontwikkelen.

Laatst bewerkt:
Even de scoop:

scoop.jpg

Dan heb ik de 2 kanalen over elkaar gezet en de voltage op de 2e kanaal iets lager.
Als ik de knuppels beweeg rekt het geheel uit of kort het in, kanalen overlappen niet.

Het maakt bij de Spektrum helemaal niet uit voor de pulsen per kanaal. Elk kanaal op de ontvanger genereert zijn eigen puls voor de servo op het desbetreffende kanaal. Het is niet een pulstrein voor alle servo's tegelijk. Technisch zou dat ook niet goed gaan. Dus al zou je theoretisch een HRS-ontvanger met 9 kanalen hebben, dan nog blijft de volledige puls/pauzetijd van een cyclus slechts 5,5ms waarvan de stuurpuls nog steeds varieert tussen de 1 en 2ms.

Er zal ongetwijfeld een verschil zijn tussen de Futaba FASST en Spektrum HRS (en Graupner IFS) zijn. Digitaal gezien zijn er nog veel efficientere systemen te bedenken die alleen op vaste intervallen keyframes en wijzigingen uitzenden zodat je nog meer data in hetzelfde tijdsbestek kunt stoppen (denk aan 9+ kanalen in HRS/FASST mode).

Even de scoop:

scoop.jpg

Dan heb ik de 2 kanalen over elkaar gezet en de voltage op de 2e kanaal iets lager.
Als ik de knuppels beweeg rekt het geheel uit of kort het in, kanalen overlappen niet.
Wel spannend want bij mij op de scoop (Kikusui) blijft de afstand tussen de pulsen keurig gelijk aan de frame rate en zie je alleen de breedte van de puls veranderen (en de pauze dus omgekeerd evenredig). Ik zal morgen hier een plaatje/filmpje van maken. ;)

PS
Trigger je de scoop op de opgaande flank? Want als je dat niet doet, zie je het beeld wel verschuiven maar dat is niet juist. ;)

Ik denk dat Corrien gelijk heeft dat de zendoverdracht een ingekorte of een gehalveerde puls heeft om een redelijk herkenbare pauzepuls in te voegen en in de ontvanger weer tot een normale servopuls wordt vertaald.

Maar dan zou ik in de ontvanger moeten gaan meten wat misschien best te doen is gezien de bovenprint de ontvanger is en via de pinheader naar de onderprint mogelijk al een laagfrequent signaal stuurt.

Ik trigger de scoop op kanaal 1, als dit de opgaande of neergaande flank is maakt niet uit, als het beeld maar stil blijft staan ;)
De scoop is een Hameg HM604 (60mhz), een afscheidskado van mijn oude baas waar toen steeds minder op component niveau gerepareerd werd.

Laatst bewerkt:
Het is niet een pulstrein voor alle servo's tegelijk. Technisch zou dat ook niet goed gaan. Dus al zou je theoretisch een HRS-ontvanger met 9 kanalen hebben, dan nog blijft de volledige puls/pauzetijd van een cyclus slechts 5,5ms waarvan de stuurpuls nog steeds varieert tussen de 1 en 2ms.
Zo heeft tot nu toe nog geen enkele zender-ontvanger combinatie gewerkt. Ook niet de Spektrum sets, waarvan wordt beweerd dat deze dedicated 2,4 GHz zijn. Er wordt nog steeds te allen tijde een pulstrein gegenereerd, die door de Spektrum software wordt omgezet in een digitaal signaal, dat vervolgens aan het 2,4 GHz Juno module wordt toegevoegd. Zoek in de zender maar eens het signaal op, dat naar het hoogfrequent deel gaat. Uiteraard kan een microprocessor in de ontvanger kanalen tegelijkertijd op de stekerlijst zetten. Als deze kanalen echter sequentiëel binnenkomen betekent dit echter, dat je het eerste kanaal moet vertragen en dat is niet erg efficiënt.

Ik moet aan mijn eerdere posting nog toevoegen, dat de Spektrum hrs-sets, die bestemd zijn voor Futaba zenders, volgens het hrs-principe van Futaba werken. Dit kan natuurlijk ook niet anders omdat de zender de modulatiesoort bepaalt.

Ik denk dat Corrien gelijk heeft dat de zendoverdracht een ingekorte of een gehalveerde puls heeft om een redelijk herkenbare pauzepuls in te voegen en in de ontvanger weer tot een normale servopuls wordt vertaald.

Maar dan zou ik in de ontvanger moeten gaan meten wat misschien best te doen is gezien de bovenprint de ontvanger is en via de pinheader naar de onderprint mogelijk al een laagfrequent signaal stuurt.

Ik trigger de scoop op kanaal 1, als dit de opgaande of neergaande flank is maakt niet uit, als het beeld maar stil blijft staan ;)
De scoop is een Hameg HM604 (60mhz), een afscheidskado van mijn oude baas waar toen steeds minder op component niveau gerepareerd werd.
Nee, de datastroom naar de zendmodule bestaat uit digitale bitjes. Elk kanaal omvat 12 bits (4096 stappen), voor de DX3/3.0/3R (maar ook de 2/2.0) is dat dus 36 bits. Die 36 bits worden omgezet naar verdere data inclusief de GUID, de unieke code voor de zender versleuteld met een modelnummer. De gegevens worden door de zendermodule dus als digitale data verstuurd en er is geen enkele vorm van het ouderwetse multiplexing van toepassing.

Dus het inkorten van pulsen is niet van toepassing op 100% digitale systemen. Dat is ook verre van logisch.

Zoals aangegeven heb ik in een ander topic met Jan over de zendmodule van de Spektrum gebabbeld. Dit blijkt dus eenzelfde zendmodule te zijn als toegepast wordt voor bijv. draadloze toetsenborden en muizen. Alleen deze module heeft aanmerkelijk meer vermogen (long range devices). Het gebruikte protocol is dus ook geen WiFi LAN als in de 802.1a/b/g/n wireless ethernet standaard. Deze module doet niets meer dan braaf bytes versturen op de 2.4GHz band.

Zoek in de zender maar eens het signaal op, dat naar het hoogfrequent deel gaat. Uiteraard kan een microprocessor in de ontvanger kanalen tegelijkertijd op de stekerlijst zetten. Als deze kanalen echter sequentiëel binnenkomen betekent dit echter, dat je het eerste kanaal moet vertragen en dat is niet erg efficiënt.
Dit is een gesimuleerd PPM signaal vanuit de microcontroller speciaal bedoeld voor trainer/simulatortoepassingen. De gegevens van de potmeters gaan namelijk zo een A/D-converter op de microcontroller in.

Voor een microcontroller is het samenstellen van PPM signaal een koud kunstje. Als je bekend bent met de werking van dergelijk microcontrollers dan is dit wel één van de eerste standaard toepassingen (potmeterstand naar pulsbreedte modulatie) die je in elk voorbeeldblad vindt. ;)

-edit
Groot geworden in het digitale tijdperk met microcontrollers en digitaal signaalverwerking. Diverse systemen voor reclameborden ontwikkeld met microcontrollers en heeeeeeel veeeeel LEDjes (1989-1992). Een van de verkopende toko's onder product info en LED. Alle drie de systemen mee-ontwikkeld. ;)

Laatst bewerkt:
Je kunt wel denken, dat het zo werkt, maar ga eerst maar eens binnenin de zender kijken en meten. Ik wil wedden, dat ook de DX3R een conventioneel impulsdeel heeft, net zoals alle overige Spektrum zenders. De DX2 en DX3 zijn bijvoorbeeld hardwarematig 100% XR3/6 zenders met een 2,4 GHz hoogfrequent. Potmeterstanden worden inderdaad via de a/d omzetter in de microprocessor van het impulsdeel binnengeleid. Deze voert daarop de bewerkingen van slaglengte, mixing e.d. uit en produceert vervolgens echt een conventionele ppm-pulstrein. Zo is dat altijd al geweest en zo lang men geen specifiek voor 2,4 GHz ontwikkelde impulsdelen gaat fabriceren, zal dit zo blijven. Deze pulstrein wordt dus niet gesimuleerd, maar gewoon geproduceerd. Als je dan vervolgens kijkt waar deze pulstrein naartoe wordt geleid, zie je dat deze ook wordt toegevoerd naar de microprocessor, die onder het Juno module zit. Nu is software niet mijn ding, maar ik weet wel dat deze microprocessor op zijn beurt de digitale code fabriceert, die naar het Juno module wordt gevoerd. Deze werkt dus als vertaalbureau.

Enne, als ook ik even mag opscheppen over mijn cv ;) : sinds 1986 als zelfstandige servicedienst voor Nederland en België werkzaam voor inmiddels Robbe, Multiplex, Simprop, Graupner, Hitec, Kyosho, HPI en nog wat andere minder bekende merken. Over software ga ik niet in discussie omdat ik daarvan onvoldoende weet, maar in hardware zit ik nog steeds de hele dag met veel plezier te sleutelen (op jaarbasis nog steeds meer dan 1000 zenders en een nog groter aantal ontvangers).

Laatst bewerkt:
Je kunt wel denken, dat het zo werkt, maar ga eerst maar eens binnenin de zender kijken en meten. Ik wil wedden, dat ook de DX3R een conventioneel impulsdeel heeft, net zoals alle overige Spektrum zenders. De DX2 en DX3 zijn bijvoorbeeld hardwarematig 100% XR3/6 zenders met een 2,4 GHz hoogfrequent. Potmeterstanden worden inderdaad via de a/d omzetter in de microprocessor van het impulsdeel binnengeleid. Deze voert daarop de bewerkingen van slaglengte, mixing e.d. uit en produceert vervolgens echt een conventionele ppm-pulstrein. Zo is dat altijd al geweest en zo lang men geen specifiek voor 2,4 GHz ontwikkelde impulsdelen gaat fabriceren, zal dit zo blijven. Deze pulstrein wordt dus niet gesimuleerd, maar gewoon geproduceerd. Als je dan vervolgens kijkt waar deze pulstrein naartoe wordt geleid, zie je dat deze ook wordt toegevoerd naar de microprocessor, die onder het Juno module zit. Nu is software niet mijn ding, maar ik weet wel dat deze microprocessor op zijn beurt de digitale code fabriceert, die naar het Juno module wordt gevoerd. Deze werkt dus als vertaalbureau.

Enne, als ook ik even mag opscheppen over mijn cv ;) : sinds 1986 als zelfstandige servicedienst voor Nederland en België werkzaam voor inmiddels Robbe, Multiplex, Simprop, Graupner, Hitec, Kyosho, HPI en nog wat andere minder bekende merken. Over software ga ik niet in discussie omdat ik daarvan onvoldoende weet, maar in hardware zit ik nog steeds de hele dag met veel plezier te sleutelen (op jaarbasis nog steeds meer dan 1000 zenders en een nog groter aantal ontvangers).
Ik zal eens kijken of ik een data analyser kan ritselen ergens. Maar het is wel leuk om de hele Spektrum DX3R binnenste-buiten te keren qua interne werking. Voor wat betreft de DX3 is het niet zo interessant omdat die geen HRS ondersteunt. Zoals ook in het andere draadje aangegeven is de opbouw van de DX3R totaal anders, die heeft namelijk nog maar één printplaat en de zendermodule als piggyback.

En met alle respect voor jouw kennis en kunde. :worship: ;) Ik zal dat zeker niet ondermijnen. :nooo: Maar voor mij als iemand uit de digitale/dsp-wereld is het zo vreselijk onlogisch om als fabrikant zo'n eenvoudige techniek dan zo ingewikkeld te maken (in de categorie moeilijk doen als het makkelijk kan 8O). Dat voelt als met een stoommachine elektriciteit opwekken* voor een hoge snelheidstrein. :lol:
* Da's toch ten dele nog steeds zo natuurlijk, tenzij het om wind-/water- of kernenergie gaat.

...........................

:rolling::rolling: :rolling:

Back :ontopic:

Doe niet zo lullig. We zijn net lekker op dreef en het gaat nog steeds over de framerate. De waarheid zal boven water komen :teacher::yes:;) !!! Tegen de tijd, dat we op de vuist gaan mag je terugkomen :???: .

Maar voor mij als iemand uit de digitale/dsp-wereld is het zo vreselijk onlogisch om als fabrikant zo'n eenvoudige techniek dan zo ingewikkeld te maken (in de categorie moeilijk doen als het makkelijk kan 8O).

Als je een 2,4 GHz zender helemaal nieuw zou ontwikkelen, zou je het natuurlijk op de meest logische manier doen. Het is dan onzin en nodeloos kostbaar om het ingewikkelder te maken dan nodig is. Tot nu toe heeft men echter gebruik gemaakt van bestaande zenders, die ook geschikt zijn voor de conventionele frequenties. Als je dan vervolgens kijkt hoe relatief klein de markt is, lijkt het mij voor de hand liggend dat men dat blijft doen. Ook bij Futaba is dit tot nu toe het geval. Het zou mooi zijn als dit bij de DX3R anders zou zijn en dat dit een dedicated 2,4 GHz zender is. Ik betwijfel dit echter ten zeerste.

Ik heb de scoop en de rest van de spullen nog opgesteld staan, ik zal eens op de zender en/of ontvanger meten.

Back