Spektrum DX3R framerate

Kunnen jullie ook op 1 of andere manier meten hoeveel signaal de DX3R verspreid, aangezien ik een nieuwe topic aangemaakt heb over het bereik van de DX3R.

Mijn dank is groot

Kunnen jullie ook op 1 of andere manier meten hoeveel signaal de DX3R verspreid, aangezien ik een nieuwe topic aangemaakt heb over het bereik van de DX3R.

Mijn dank is groot
Zendvermogen is conform de normen 10 milliWatt eirp. Kijk eens in dit draadje. Er zijn wat ontwikkelingen gaande (die niet legaal zijn overigens 8O).

Laatst bewerkt:
Doe niet zo lullig. We zijn net lekker op dreef en het gaat nog steeds over de framerate. De waarheid zal boven water komen :teacher::yes:;) !!! Tegen de tijd, dat we op de vuist gaan mag je terugkomen :???: .

Haha, was positief bedoelt hoor Jan, ik hou wel van een robbertje vechten in zo'n topic :D

The truth will come out!!

Eerlijk gezegd is het probleem, dat we vermoeden hoe de DX3R werkt. Zeker-weten is nog een tweede. Voorlopig wil ik nog niet geloven, dat het een dedicated-2,4 GHz zender is, maar ik ben best bereid om van mijn geloof af te vallen. Zolang we maar te weten komen hoe het precies zit!

Uiteraard lost dit nog steeds het probleem niet op van de safety switch, die op een framerate van 5 ms niet wil werken. Daaraan wordt echter gewerkt als ik het goed heb begrepen. Voorlopig dus maar even de framerate terugzetten zou ik zo zeggen.

Nee, de datastroom naar de zendmodule bestaat uit digitale bitjes. Elk kanaal omvat 12 bits (4096 stappen), voor de DX3/3.0/3R (maar ook de 2/2.0) is dat dus 36 bits. Die 36 bits worden omgezet naar verdere data inclusief de GUID, de unieke code voor de zender versleuteld met een modelnummer. De gegevens worden door de zendermodule dus als digitale data verstuurd en er is geen enkele vorm van het ouderwetse multiplexing van toepassing.

In HRS mode is er geen digitale datastroom naar de zendmodule maar gewoon een 3-tal pulsen en een pauzepuls:

scoop1.jpg

De 3 opstaande pulsen zijn kanaal 1, 2 en 3, kanaal 3 staat hier op maximaal en is net geen 1 ms. Duidelijk worden bij HRS de pulsen ingekort om een pauzepuls in te kunnen voegen.

Nu beantwoordt dit aan mijn verwachtingspatroon, maar is dit echt het enige signaal dat naar de basisprint van het hoogfrequent module gaat? Pas als dat zo is, ga ik (zonder hulplijnen) door voor de vraag van € 32.000.

Overigens is de voorflank van het signaal nogal krom. Dit komt doordat dit een open-collector uitgang is. Op de basisprint van het hoogfrequent zal er vermoedelijk een transistor met dit signaal worden aangestuurd en deze maakt er dan weer mooie, rechte pulsen van.

Yep, dit is wat er vanuit mijn T3VCS naar het zendmoduul gaat in HRS mode.

Zonder moduul is er geen signaal meetbaar dus lijkt de open collector theorie wel te kloppen of op 1 van de pinnen zit er een detectie voor de aanwezigheid van het moduul (ik kan immers ook de zender zonder HF functie aanzetten).

Van de 5 pinnen heb ik power, ground, input signal en HF output, dus nog 1 pin over....

O ja, 1 hokje is 1ms mocht je het nog niet door hebben ;)

Yep, dit is wat er vanuit mijn T3VCS naar het zendmoduul gaat in HRS mode.
Jij hebt het maar makkelijk met zo'n inklik-module. ;) Ik moet mijn hele zender opensplijten en dan als opengwerkt modelletje er weer spanning op zetten. *hop* Daar gaat de garantie... :? (Die was na drie uur in het bezit hebben van de zender al weg omdat ik er ook een ander display in wil zetten met backlight ;))

Ja, maar hij is niet eerlijk. Daar gaat m'n € 32.000 vraag :(. We willen weten hoe een DX3R dat doet en dat is geen T3VCS. Ik zat me al af te vragen of de gebruikte scoop zo goed was, dat je zelfs de draaggolf in beeld kreeg, maar er was dus gewoon een 40 MHz module geplaatst. Overigens is het middelste pinnetje bij Futaba zenders bedoeld om een indicatie te verkrijgen over het al dan niet aanwezig zijn van het hf-signaal. Sommige zenders melden dan 'on air' in beeld, andere doen een rf-ledje oplichten en bij andere wordt dit pootje niet gebruikt.

We hadden het in het begin over het compatible maken/zijn van electronica voor hogere framerates ;)

Ik zal spoedig een delertje gaan proberen om een analoge servo aan te sturen op HRS.

Ik heb dus even een delertje gebouwd volgens mijn eerder geplaatste schema, ik heb gekozen voor een 3-deler en heb nu een framerate in de richting van een 12ms en een futaba 9201 loopt er nu prima op. Die servo doet het ook direct maar dan bromt die aan alle kanten.

scoop2.jpg

Boven = input en onder = output

Aan het schema heb ik wel een pull-up weerstandje van 1k op de ingang moeten zetten.

Laatst bewerkt:
Back