Spektrum DX6i

Discussie in 'Model elektronica' gestart door leo-rcc, 1 feb 2008.

  1. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Heeft een DX6i niet zoiets als een throttle hold? In dat geval is het een kwestie van de desbetreffende schakelaar omzetten.
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Er is wel een throttle hold, maar dat is een drukknop, die schakelt dus alleen zolang je'm vasthoudt.
     
  3. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Dat is throttle cut. Throttle hold is een heli-functie, bedoeld om te kunnen autoroteren.
     
  4. Douwe74

    Douwe74

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    1.460
    Er zit wel een throttle hold/mix schakelaar maar die staat gewoon op mix. Ook al gekeken of het model niet in heli mode staat maar dat is niet het geval. Ook al een ander model geselecteerd maar daar hetzelfde probleem. Lijkt me dan toch de hardware, de rudder functionaliteit op dezelfde stick werkt wel maar dat is natuurlijk een andere potmeter.
     
  5. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Als het probleem zich op andere modelgeheugens ook voordoet is het inderdaad een hardware fout. De zender zal dan naar HorizonHobby Duitsland gestuurd moeten worden. Niet naar mij, want potmeters voor dit type zender heb ik niet en vermoedelijk heb je zelf inmiddels al naar losse aansluitingen gekeken.
     
  6. Douwe74

    Douwe74

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    1.460
    Ok, ik zal hem zo eens open schroeven, in ieder geval dank voor de hulp!
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja ben ook niet echt een heli-man... :rainbow1:
     
  8. Douwe74

    Douwe74

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    1.460
    Goed nieuws en slecht nieuws, ik heb hem open geschroefd en en heb alle stekkers en kabels even bevoeld en het probleem is verholpen ;). Het slechte nieuws, eigenlijk durf ik hier niet mee te gaan vliegen want het probleem zou zomaar weer kunnen optreden..

    Ik vermoed echter dat het probleem ligt in draadbreuk/slecht contact bij de throttle potmeter, zal eens vragen of een van de hardware engineers op m'n werk hier eens naar wil kijken.
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Wel handig dat je meteen aan de monitor kan zien of het werkt of niet... succes!
     
  10. MeX101

    MeX101 Guest

    Gisteren is er een Spektrum leerling leraar kabel binnen gekomen voor 2x DX6i en dacht deze vandaag even snel aan te sluiten en te proberen. Na veel te hebben geprobeerd krijg ik het niet aan de praat, de handleiding laat nogal te wensen over... Er staat dat alle instellingen zoals epa, dual rate etc. het zelfde moeten zijn in beide zenders heb dit dus ook zo gedaan maar dan? Weet er iemand hoe je dit moet aansluiten en instellen? Ik neem aan dat je eigen zender waarvan het modelvliegtuig is de master is?
     
  11. david stelma

    david stelma

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    291
    Locatie:
    geldermalsen
    hallo mensen,

    ik heb nu al een tijdje de DX6I DSMX zender.
    en nu heb ik een aantal vragen:
    ik heb nu twee keer gehad dat het bereik slecht was (allebei op het zelfde veld)(ik vlieg wild). zoal met als zonder satelliet. ik heb dus even gekeken naar mogelijke oorzaken.
    en daaruit kwam het feit dat er op zo'n 400/500 meter een grote paal staat met allemaal antennes. kan dit ook werkelijk de oorzaak zijn?
    ik heb met het zelfde model op andere locaties geen last.
    ik dacht eerst ook nog aan dat het voltage van mijn zender te laag was (6,3/5,9 volt) maar dit kan ik me eigelijk niet voorstellen.

    en verder vind ik dat de batt vrij snel op gaan. ik gebruik tot nu toe steeds alkaline batterijen, maar dat is niets. wat voor batt gebruiken jullie oplaadbaar of niet?

    en dan de laatste vraag: hoe kan ik berekenen hoe ver mijn bereik werkelijk is?
    ik bedoel: ik weet dat als ik met mijn rangetest op zo'n 20-30 meter sta dat ik voldoende heb, maar kan ik dan ook berekenen hoeveel ik werkelijk heb?
    is 1 meter (rangetest) bijvoorbeeld 30 meter (werkelijk)?

    mvg david
     
  12. SilentScope

    SilentScope

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    683
    Locatie:
    Leiderdorp ZH
    leg je model neer op een groot veld(motor ontkoppelen), laat er iemand naast staan die je belt met je telefoon. ga dan heel ver weg lopen en tegelijkertijd de sticks bewegen totdat degene die bij t modelstaat ziet dat ie niet meer beweegt
     
  13. brijdertje

    brijdertje Guest

    wellicht de verkeerde plaats, maar ik heb een dringende vraag, Heb een zender Spectrum DX6i en een 6 kanaals spectrum ontvanger, zwever aan het klaarmaken, alles werkt behalve de ailerons, er zit een y-kabel bij maar er gebeurt niets, dus twee servo,s op 1 kanaal. wie kan mij vertellen waar ik iets moet instellen op de zender.
    email; jbonthuis@casema.nl of als je wilt 0652000620. hartstikke bedankt!!!!!!
    gr jan
     
  14. tcarnal

    tcarnal

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    451
    Locatie:
    Rijswijk ZH
    DXi6 Flap/Gyro chan5 en een andere schak Chan6

    Allen,

    Ik snap er geen reet meer van.
    Heb er veel mee gespeeld maar krijg het niet voor elkaar.
    Ik heb Quad met MultiWii en alles werkt.
    Op Ch5 heb ik mn Baro (althold) deze heb ik op mn Flap/Gyro schakelaar.
    Dit was redelijk simpel.

    Maar nu wil ik ook ch6 gebruiken voor verlichting oid.
    Echter krijg ik het niet voor elkaar om ch6 te koppelen aan een schakelaar.
    Als ik de zooi aansluit en start mn multiwiiConf tool dan kan ik zien wat alles doet.
    maar als ik mn board aansluit op ch6(aux1) dan reageerd in de software Aux2 op mn throttle Full Throttle is 0 Aux2 en geen Throttle is full Aux2

    Nu kan ik met bv mn Gear/F mode schakelaar kan ik wel invloed laten hebben met een mix mode maar verder dan dat kom ik niet.

    Ik heb die handleiding al door zitten worstelen maar omdat ik eigenlijk nog niet echt ervaring heb met de vlieg wereld loop ik een beetje tegen de muur.

    is er iemand die me het kan uitleggen in jip en janneke taal?

    thx
    Thijs
     
  15. swilkens

    swilkens

    Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Sneek, Friesland
    Hallo allen,

    Ik heb een korte vraag met betrekking tot de initialisatie-delay van de ontvanger in combinatie met het instellen van het throttle bereik op een aantal ESCs.

    Normaal gesproken gebeurt het volgende:
    1. Zender aan, vermogen op vol
    2. Ontvanger + ESC aan (piep ter bevestiging vol vermogen)
    3. Vermogen naar 0 stand (piep ter bevestiging 0 vermogen)

    Echter, door de delay bij het inschakelen van de ontvanger vervliegt het instelmoment van de ESC. Hierdoor ontstaat de volgende situatie.

    1. Zender aan, vermogen op vol
    2. Ontvanger + ESC aan
    3. Initialisatie ontvanger....
    4. Initialisatie ontvanger voltooid, motor begint op vol vermogen te draaien.

    Ik hoop dat ik zo duidelijk heb kunnen maken dat de initialisatietijd van de ontvanger het mij onmogelijk maakt het vermogensbereik op mijn ESC in te stellen.

    Zijn er meer met dit probleem? Hoe pak ik dit aan?
     
  16. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Je zult in dit geval de regelaar pas van spanning moeten voorzien als de ontvanger al werkt.

    Van de regelaar moet dan de bec tijdelijk buiten werking worden gesteld (rode draad uit het servostekertje peuteren) en op de ontvanger moet een ontvangeraccu worden aangesloten. Zodra de ontvanger de zender heeft gevonden voorzie je de regelaar van spanning en volg je de instelprocedure.
     
  17. swilkens

    swilkens

    Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Sneek, Friesland
    Hallo Corrien,

    Dat is een prima oplossing, ik denk dat ik een losse voeding ga benutten om de ontvanger van voeding te voorzien voor ik de ESC aansluit.

    Het verbaast mij dat er niet meer meldingen zijn van vergelijkbare problemen, een groot aantal regelaars bied immers programmeer mogelijkheid tijdens de eerste paar seconden na het aansluiten van de voeding.

    Overigens doet het probleem zich alleen voor bij mijn, wat oudere, slim 25be regelaar. Een aantal nieuwe regelaars vertonen het probleem niet.

    Mogelijk gewoon pech met de ontvanger / ESC combinatie :)

    bedankt zover.
     
  18. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Instellen dx6i

    beste dx6i kenners/gebruikers.

    Daar ik vrij slecht ben in de Engelse taal, heb ik vraag die jullie misschien kunnen beantwoorden.

    Het gaat over een modelboot met twee motoren.
    Deze motoren wil ik laten bedienen via de Throttle stick, zonder een y-kabel te gebruiken. en dan door middel van mixen met de elevator stick het roer bedienen en tijdens sturen naar links de rechter motor harder gaan laten draaien. Bij sturen naar rechts de linker motor harder.
    Weet iemand hoe ik dit kan instellen?
    alvast bedankt voor jullie meedenken en reactie.:p
     
  19. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Dan kan je beter de vtail mixing gebruiken en Elevator en Aileron mixen. Zo bestuur ik ook mijn robots.
     
  20. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Morgen eens proberen of het mij dat lukt, ik laat het weten.
    Bedankt.
     

Deel Deze Pagina