Ik heb vorige week de zender opgehaald maar door alle drukte had ik er nog niet veel mee kunnen doen. Gisteren gelukkig wel

Eerste in druk is echt super. Ik heb maar 3 nadelen kunnen vinden tot nu toe:
- Ingebouwd lader is niet heel goed voor de NiMh accu
- 8 kanalen is krap soms
- Niet alle schakelaren kunnen overal worden gebruikt
Maar verder.......... enorm veel voordelen en slimme dingen. Ik ontdek nog steeds weer wat nieuws. Wat in de FF9 met mixers gewoon haast niet lukte wil in de DX8 met 1 custom mixer en verder slim gebruik maken van de bestaande opties

Helemaal top.
Ik heb de zender kort getest en daarna omgebouwd na Mode 1. Het grootste gebrek tov de FF9 was de trainer schakelaar. Bij de JR9303 zit hij nog op een bruikare plek maar bij de DX8 echt niet. Aangezien ik ook een schakelaar voor remmen nodig heb heb ik besloten om de schakelaar rechts achter te vervangen voor een moment schakelaar. Helaas nergens een goeie vervanger kunnen vinden

Dan maar uit de FF9 een donor schakelaar halen. Deze was zo overgezet en toen was de zender naar mijn zin. De analoge trim links achter op de FF9 heb ik nu vervangen voor de lange 3 pos. schakelaar rechts voor, die gebruik ik voor de flaps. Verder kan alles ongeveer op dezelfde plekken maar toch ga ik alles omzetten zodat het naar DX8 standaarden staat, wel zo makkelijk.
Hier een mooi mixer voorbeeld wat een nachtmerrie is in de FF9 (nooit goed kunnen krijgen zelfs):
Ik heb een jet met dubbele staartboom en geen flaps. De rolroeren als flaps gebruiken werkt niet want het gedrag van de kist ging van mooi stabiel naar een oncontroleerbare dwijl. De rudders allebei naar binnen zetten remde ook af en de kist bleef daarbij erg neutraal. Tikje up erbij was nodig en meer niet.
In de FF9 dit geprobeerd:
- Rudder direct op kanaal 4, neuswiel
- Mixer 1 rudder naar rudder1 (50%)
- Mixer 2 rudder naar rudder2 (50%)
- Mixer 3 flap (vrD) naar rudder 1 (50%)
- Mixer 4 flap (vrD) naar rudder 2 (-50%)
- Hoogte zou mixer 5 kunnen worden maar met de offsets ging dat niet, heb ik niet gedaan dus
Nu in DX8:
- Wing setup als 1 aileron servo en 2 flap servos (beide rudders op flap kanaal)
- Rudder direct naar neuswiel
- Mixer 1 rudder naar right flap (50%)
- Flap programma voor flap uitslagen en hoogte mee mixen en vertraging
Stukken simpeler, duidelijker en nog vele malen beter ook in de DX8
Vandaag een testvlucht gedaan met de calmato met 1100W vermogen en een AR6100 parkflyer ontvanger. Dat was de ideale test omdat de DX8 iets minder vermogen zou moeten hebben dan mijn import moduul in de FF9. Als het dan in de calmato goed gaat me een parkflyer ontvanger en moet het bereik in de jets met goeie full size ontvangers ook wel lukken. Bereik was goed. Wind was een ramp maar toch even wat rondgevlogen en ook op hoogte werkte alles nog goed. Test geslaagd.
Nu de rest van de modellen erin zetten