Spektrum DX8

@Tadango Ok, dank je wel, het is wel een AR8000 maar dat zal best het zelfde zijn.
Waarom heb je hem in reservering staan? Ik heb hem gisteren om 16:00 besteld en vandaag om 09:00 ging de deurbel, iemand van tnt met een grote doos.......

Nogmaals bedankt.

mvg Rene

Ik heb een tijdje terug de DX8 in mn handen gehad, en er zitten eigelijk wel meerdere functies op die erg handig zijn, en die ik nu nog niet heb...

Misschien heb ik dr begin volgend jaar ook 1:D

Brushless sensor is echt mooi, ik heb er ook 1 gemonteerd op mijn Protos en hij werkt goed.

Weet iemand of er nog sensors komen om stroom te meten..? want we hebben nog een poortje over met 'X-bus' ben zeer benieuwd wat er nog meer gaat komen..

cimg5944.jpg

Balen, de lipo accu kost echt 55 euro... de oude prijs was een foutje (stelletje mazzelaars). Eens kijken wat een alternatief is.... (ik heb wel 4000 mAh cellen van het juiste formaat maar die zitten in een ander apparaat :() Dan maar een paar eneloop paketten solderen :) Kost een stuk minder en lopen ook nauwelijk leeg..

modelfun te scherpenheuvel (BE) bel hem anders even (telefoonnr, website) dacht dat hij er nog eentje had.

grtzzz

Ik kreeg net een telefoontje dat mijn DX8 klaar ligt :) Morgen even ophalen ;)

Ik zal ook even contact zoeken met modelfun maar ben toch echt bang dat ze overal de prijs volgens spektrum hebben.....

Ik kreeg net een telefoontje dat mijn DX8 klaar ligt :) Morgen even ophalen ;)

Ik zal ook even contact zoeken met modelfun maar ben toch echt bang dat ze overal de prijs volgens spektrum hebben.....

Leuk leuk, misschien is dan m'n TM1100 module ook aangekomen ;) !

Vriendelijke groeten,
Aldert

Wellicht, deze zending was vorige week woensdag of donderdag verzonden uit duitsland.

Die TM1100 is de parkflyter variant dus? Ze moeten het gewoon in de ontvangers direct bouwen ;)

Ik heb vorige week de zender opgehaald maar door alle drukte had ik er nog niet veel mee kunnen doen. Gisteren gelukkig wel :) Eerste in druk is echt super. Ik heb maar 3 nadelen kunnen vinden tot nu toe:
- Ingebouwd lader is niet heel goed voor de NiMh accu
- 8 kanalen is krap soms
- Niet alle schakelaren kunnen overal worden gebruikt

Maar verder.......... enorm veel voordelen en slimme dingen. Ik ontdek nog steeds weer wat nieuws. Wat in de FF9 met mixers gewoon haast niet lukte wil in de DX8 met 1 custom mixer en verder slim gebruik maken van de bestaande opties :) Helemaal top.

Ik heb de zender kort getest en daarna omgebouwd na Mode 1. Het grootste gebrek tov de FF9 was de trainer schakelaar. Bij de JR9303 zit hij nog op een bruikare plek maar bij de DX8 echt niet. Aangezien ik ook een schakelaar voor remmen nodig heb heb ik besloten om de schakelaar rechts achter te vervangen voor een moment schakelaar. Helaas nergens een goeie vervanger kunnen vinden :( Dan maar uit de FF9 een donor schakelaar halen. Deze was zo overgezet en toen was de zender naar mijn zin. De analoge trim links achter op de FF9 heb ik nu vervangen voor de lange 3 pos. schakelaar rechts voor, die gebruik ik voor de flaps. Verder kan alles ongeveer op dezelfde plekken maar toch ga ik alles omzetten zodat het naar DX8 standaarden staat, wel zo makkelijk.

Hier een mooi mixer voorbeeld wat een nachtmerrie is in de FF9 (nooit goed kunnen krijgen zelfs):
Ik heb een jet met dubbele staartboom en geen flaps. De rolroeren als flaps gebruiken werkt niet want het gedrag van de kist ging van mooi stabiel naar een oncontroleerbare dwijl. De rudders allebei naar binnen zetten remde ook af en de kist bleef daarbij erg neutraal. Tikje up erbij was nodig en meer niet.

In de FF9 dit geprobeerd:
- Rudder direct op kanaal 4, neuswiel
- Mixer 1 rudder naar rudder1 (50%)
- Mixer 2 rudder naar rudder2 (50%)
- Mixer 3 flap (vrD) naar rudder 1 (50%)
- Mixer 4 flap (vrD) naar rudder 2 (-50%)
- Hoogte zou mixer 5 kunnen worden maar met de offsets ging dat niet, heb ik niet gedaan dus

Nu in DX8:
- Wing setup als 1 aileron servo en 2 flap servos (beide rudders op flap kanaal)
- Rudder direct naar neuswiel
- Mixer 1 rudder naar right flap (50%)
- Flap programma voor flap uitslagen en hoogte mee mixen en vertraging

Stukken simpeler, duidelijker en nog vele malen beter ook in de DX8 :)

Vandaag een testvlucht gedaan met de calmato met 1100W vermogen en een AR6100 parkflyer ontvanger. Dat was de ideale test omdat de DX8 iets minder vermogen zou moeten hebben dan mijn import moduul in de FF9. Als het dan in de calmato goed gaat me een parkflyer ontvanger en moet het bereik in de jets met goeie full size ontvangers ook wel lukken. Bereik was goed. Wind was een ramp maar toch even wat rondgevlogen en ook op hoogte werkte alles nog goed. Test geslaagd.

Nu de rest van de modellen erin zetten :)

Laatst bewerkt:
In een FF9 is het ook in te stellen, maar in de DX8 staat alles heel wat logischer.

Helaas heb ik vandaag tijdens de wedstrijd enkele nare ervaringen gehad met mijn DX8.
Zo erg dat ik terug moest naar mijn FF9+module om uberhaupt mijn vlucht schadevrij uit te vliegen.
Wel merkte ik meteen wat een fijne zender die DX8 is als je een paar uur later dezelfde kist met een andere zender vliegt.
Ik zal contact opnemen met de winkel over wat te doen.
Ik zou de DX8 nogsteeds aan iedereen aanbevelen, het is een superding.
Waarschijnlijk heb ik net de enkele 'rotte appel' die er tussen zit.
Kijk wel uit voor langdurige lockouts die bijna systematisch voorkomen, dan is er iets mis.

Mmh, lockouts? Welke versie heb je (sticker in de accu bak, rechts). Moduul lijkt gewoon even niet uit te zenden zegmaar?

Waarschijnlijk heb ik net de enkele 'rotte appel' die er tussen zit.
Kijk wel uit voor langdurige lockouts die bijna systematisch voorkomen, dan is er iets mis.

Dit klinkt als de 2e appel, ik heb uit de eerste uitlevering een DX8 gehad waar ik bijna een Sebart Angel vol gas de bewoonde wereld in heb gestuurd :mad:

Uiteindelijk bleek dat de zender op ongeveer 10% van het normale zendvermogen werkte. Een rangecheck maakt het heel goed/snel duidelijk of jij een soortgelijk probleem hebt. Ik meen me te herinneren dat ik net een meter of 10 haalde.

Het serienummer is HS009X, en ja dat is één van de probleemnummers.
Horizon requests that all DX8 customers with the Product ID (PID) HS008X or HS009X found in the battery compartment carefully check their radios to determine if their transmitter has this issue prior to flying.
Echter heeft mijn probleem niks met de timer te maken, die ik overigens meteen op 'tone' heb gezet na het lezen dat er problemen met de 'vibe' functie waren. Heb het wel gecheckt en hij doet niks geks op de vibe functie.
Ik heb softwareversie 1.04 maar heb het ook met eerdere versies gehad.

De vliegsituatie: 2 indoorkisten met identiek probleem.
Ontvanger: AR6300
Lockouts doen zich zowel voor buiten en binnen. Eén van de toestellen is al ruim een jaar oud en heeft nog nooit lockouts gehad met de FF9. Nu ik terug ben op deze zender zijn de problemen ook weg.

Het uitgaande vermogen lijkt het probleem niet te zijn. Ik doe altijd range checks, zelfs op indoorkisten.
Ik haal 30 stappen met de AR6300 en 42 stappen met een AR7000, dit is zelfs meer dan ik haal met de FF9 met module.

Dan zit er maar 1 ding op en dat is terug naar Horizon voor controle voor er brokken gemaakt worden. Het is zonde om het vertrouwen te verliezen in een verder heerlijke zender 8)

Back