Spektrum DX8

Het geval wat Jitze aanhaalde was mijn zender. De zender zond uit op 10% van het normale zendvermogen wat wel meer is als het range check vermogen. Rangecheck was hooguit een meter of 15 terwijl ik nu ruim over de 30 haal met de zelfde kist/ontvanger op de grond. Vliegen was met hold packages wat niet leuk is met een grote rappe kist ;-)

Nieuwe zender, probleem opgelost

Morgen gaan we de zender van aldert en mij vergelijken. Ben benieuwd of we een verschil kunnen merken.

Mijn zender vandaag terug gekregen.
De RF module is aangepast en opnieuw geprogrammeerd, ze hebben hem getest voor 3 uur lang zonder fouten in output vermogen of missende frames.
Ik heb er nog niet mee gevlogen, maar wel met het programmeren van de Funtana een uur lang aan de telemetrie gehangen, en die geeft ook geen fouten op.
Heb zelf ook niks gemerkt, dus ik ga deze week een rondje vliegen met het schuimpje en dan de 2m bak omhoog :P

We hebben net de zenders getest en aldert zei direct dat hij de zender en stuk beter vond. Er is ook geen verschil te zien tov mijn zender. Beide systemen hebben we buiten getest met een orange x ontvanger in een ongunstige situatie (in de stad, op een metalen kastje met vochtig weer) en beide systemen reageerde compleet identiek, 20 meter nog geen probleem. Pas met afgeschermde antenne of met een lichaam er tussen viel de verbinding weg.

Dit lijkt dus 100% in orde, er moet een andere oorzaak zijn. De vraag is alleen wat.... we hebben een vermoeden en dat gaat aldert verder uittesten. Wordt vervolgd....

Dit lijkt dus 100% in orde, er moet een andere oorzaak zijn. De vraag is alleen wat.... we hebben een vermoeden en dat gaat aldert verder uittesten. Wordt vervolgd....

Idd, wat er bij Herman "gebeurde" heb ik nog niet eerder gezien bij mijn setje. Ik kon gewoon tussen zender en ontvanger staan (in rangecheck mode), en hij deed het nog steeds.

Zojuist het vermoeden getest, en het is overduidelijk geen vermoeden meer. Assan aan... ellende met de Spectrum!
Het lijkt erop, als ik eerst de Assan aan doe, en dan de Spectrum, gaat het beter. Het duurt overigens wel behoorlijk langer voor er kontakt is tussen de Spectrum zender/ontvanger.
Eerst Spectrum aan, vervolgens Assan aan... en het is gebeurd met de reikwijdte.
Vreemd, en hoort niet zo te zijn! Ik ben er ook niet zo blij mee aangezien ik Spectrum en Assan tegelijk gebruik (heli=>Spectrum, cameramount=>Assan).

Eens aan het brainstormen hoe dit nu op te lossen...

Ik vermoed dat assan een aardige ruis geeft in het spectrum. Ik zal dit ook eens gaan testen en vergelijken met mijn ff9 met moduul. Wellicht kom ik snel bij jouw langs met alles om het nog verder uit te zoeken.

Ik ben ook benieuwd of anderen icm met assan ook een probleem ondervinden.

Ik laatst een veldsterkte meter (vu meter, met 2 diodes en een elco)
meegenomen naar een indoor, en om de div antennes gehangen.

Daaruit bleek dat assan en de dx6i het sterkste signaal hadden.

De Dx8 zou via een menu qua vermogen instelbaar zijn?

Nee, alleen kanaal beperking (frankrijk). De ontvangst kwaliteit lijkt ook echt niet slechter dan een import moduul, dus qua vermogen kan het niet zoveel minder zijn. Dat is het ook niet denk ik, assan stoort gewoon op de spektrum ontvangers lijkt het.

Hey Niek,
Jij kreeg wel erg afwijkende resultaten kon ik mij herinneren.
Mijn spektrum module voor de ff9 zou 100mW moeten zenden, maar die sloeg bij jou niet uit, en de Corona die maximaal 22mW zou mogen zenden sloeg minimaal uit.
Verder sloeg ie flink uit bij een Fut T12 en bij een andere weer niet.

Okee, ik heb de eerste echte bug gevonden (versie 1.04):
Delta vleugel met flap mixer en hoogte bij mixen gaat fout. De mixer die hoogte bij mixt mixt op het verkeerde kanaal, de rolroeren gaan dan rollen ipv up geven. Niet echt handig...

Dit heb ik nodig in een vliegende vleugel met flaps. Nu heb ik het anders opgelost:
Standaard vleugel met 1 rolroer en flaps. Daarna staart op v-tail gezet. Rudder RD op 0 en aileron 100% meemixen met rudder. Tada, nu werkt het wel zoals het hoort.

Even een berichtje naar spektrum :)

Mmh, ik zie net de DSMX voorbij komen op de spektrum site :) Er is een upgrade voor een hoop zenders. Ik vermoed dat er binnenkort een firmware update is ;)

Maar als ik dat goed lees is dsmx een soort hopping dsm2?

Mmh, ik zie net de DSMX voorbij komen op de spektrum site :) Er is een upgrade voor een hoop zenders. Ik vermoed dat er binnenkort een firmware update is ;)

Maar als ik dat goed lees is dsmx een soort hopping dsm2?

In het filmpje, rond 8 minuut 40. ...blabla.. very easy especially when you have a DX8 the upgrade goes over the internet... blabla....

Misschien dat dan m'n "Assan probleempje" ook voorbij is ;) ?

Super... Mogelijk ook de 6255?
AR6255 6-CH DSMX CARBON FUSE RX (SPMAR6255): Spektrum - The Leader in Spread Spectrum Technology

SPMAR6255-GAL01.jpg

Zo te zien wel ;) .

Ik denk het idd wel, is de één na laatste uitgebrachte ontvanger.
In DX8 + AR8000 zat het ook al en die is er nu ook al ff, ze hebben het flink geheim gehouden.

gr Martin.

Type: DSMX Full Range receiver for carbon aircraft with 2048 resolution
# of Channels: 6
Modulation: DSM2/DSMX
Band: 2.4GHz
Length: 1.38 in (35mm)
Width: 0.87 in (22mm)
Height: 0.39 in (10mm)
Weight: 0.19 oz (5.5g)
Voltage Range: 3.5-9.6V
Antenna Length: 105mm (2)

Ja dus ;)

Ben zeer benieuwd, ik ga binnen kort aan de gang met een Chinese 2,4Ghz video zender.
Dan is even kijken hoe goed dit werkt ;)

Daar ben ik ook wel benieuwd naar!

Heb zojuist de zender geregistreerd. Laatste software/firmware versie is 1.04, die zit er al op. Ik ben benieuwd wanneer er een nieuwere versie is...

Back