Spektrum DX8

Aldert, we gaan dat testen met mijn FF9 met spektrum moduul. Als dat ook niet goed werkt ligt het aan DSM2, anders aan de DX8.

Ik denk dat de problemen uitzonderingen zijn. Ik heb er nog alle vertrouwen in, anders ging ik niet zaterdag vliegen met mijn nieuwe jet :)

Eigenlijk heb ik er ook best vertrouwen in. Zeker met het vlieggroepje, en de "normale" toestellen. Ook nog geen crashes gehad!
Het vertrouwen in een onbekende omgeving, met de fotoapparatuur moet nog groeien. Maar dat zal vanzelf wel gaan gedurende het gebruik ;) .

Dat Assan stoort op Spektrum en Fasst zou in theorie gewoon niet mogelijk zijn. Met die kleine vermogens, en juist het systeem van de 2,4Ghz moeten deze systemen feilloos naast elkaar kunnen werken.
En je ziet dit ook op bijvoorbeeld wedstrijden (o.a. de F3K wedstrijden, alles werkt super door elkaar heen, en ook over erg grote afstanden).

Praktijk is wel dat mijn DX8 het bereik aanzienlijk minder word zodra ik mijn eigen Assan aanzet. En ook samen vliegen met een andere Assan vlieger (ook actief op dit forum) zorgt voor belachelijk reikwijdte problemen dat ik daadwerkelijk achter het model moet aanlopen wanneer het model tot 1,5 meter boven de grond vliegt. En dan heb ik het over afstanden van soms minder dan 50 meter.
Of dit nu gerelateerd is aan de DX8, of aan het DMS2 systeem, ik heb werkelijk geen idee.

Praktijk is ook dat er geen probleem is samen met een andere DX8 zender.

Ik ben er niet zo blij mee... En ben dus ook erg benieuwd wat het DSMX brengt.
Een zelfde ervaring met zowel mijn eerdere DX7 (EU-versie) en mijn huidige DSX9 (EU-versie). Ik kan mijn antenne ongeveer in de zender van collegapiloten met een Spektrum of Futaba stoppen en heb nergens last van (ook niets gelogd in de Spektrum Flight Log op de AR7000's). Zodra ik binnen 2 meter van een Assan kom, zijn er zichtbare en gelogde haperingen (traag reageren) als gevolg van "frame losses". Geen antennewissels of complete drops maar dus wel aantoonbaar verstoring van het signaal als gevolg van een Assan die te dicht bij staat.

Ook met indoor raar gedrag van de AR6100's, AR6110's en HK 4CH ontvangertjes zodra een Assan te dicht bij komt (blijven hangen van één of meer servo's of motor spontaan uit). Dus Assan's mijdt ik echt wel (in ieder geval voor clubleden waarvan ik weet dat ze Assan gebruiken).

Hallo,

Zojuist de laastse pagina's doorgelezen van dit draadje, er is in een korte tijd weer veel geschreven.

Heb zelf de dx8 ook al een tijdje, en ben er best tevreden mee :p.
Met een reikwijdte test zit ik meestal op de 30 meter, lijkt me prima in orde.

De eerdere berichte van het binden zender/ontvanger herken ik.
Een bindtijd van 1 minuut plus komt bij ook regelmatig voor.
Thuis is het me nog niet opgevallen, op de club regelmatig en het rare is dat de bindtijd op de club ook wel eens kort is. Of er met Assan gevlogen is weet ik niet. Zal het eens navragen.
Ga in ieder geval de tip van Tadango eens proberen, de stekkerverbinding van de sataliet nakijken en behandelen met contactspray.
Zou het berichtje 241 pagina 17 van Aaalie ook hier iets mee te maken kunen hebben?

Groeten, Ronald

Nee, geen contactspray gebruiken. :nooo: De meeste contactsprays bevatten een vettige substantie die stof en vuil aantrekt. Daarmee maak je het dus van kwaad tot erger. Haal bij de apotheek of 't Kruidvat een fles isopropanol en maak daar de contacten mee schoon (een druppeltje in de drie gaatjes op de connector van de draad en dan een aantal keer in en uit de ontvanger schuiven, vervolgens met droge lucht schoonblazen).

Ik vindt dat vette juist ideaal, houdt vocht weg. Vocht zorgt juist voor corrosie op de contacten, niet vuil. Vocht kruipt in de stekker, vuil eigenlijk niet.

Ik vindt dat vette juist ideaal, houdt vocht weg. Vocht zorgt juist voor corrosie op de contacten, niet vuil. Vocht kruipt in de stekker, vuil eigenlijk niet.
Vergulde contacten corroderen niet. Maar daarin verschilt het nogal eens qua kwaliteit. :yes: ;) Ik heb heel wat schakelaartjes en connectoren mogen vervangen vanwege het gebruik van allerlei sprays. Het vuil zorgt voor een hogere overgangsweerstand en zal bij bewegen qua overgangsweerstand ook nog variëren. Dan moet je je niet af gaan vragen waar die rare storingen vandaan komen. :(

Zover ik kan zien zijn de connectoren niet verguld.

En ik gebruik ook pas spray bij een probleem. En na de spray zijn de problemen over :)

Airwave 2.00 is uit :)

Version 2.00
Software Upgrades
• DSMX is enabled.
• DSMX/DSM2 bind mode is now shown on the main screen immediately to the
right of the Spektrum logo.
• DSMX/DSM2 mode selectable on the Frame Rate screen. Note that a DSMX
receiver is necessary for DSMX operation.
• Added support for new Telemetry sensors Airspeed, Altitude, and PowerBox.
• Receiver Voltage is now shown on the Min/Max screen.
• Telemetry menu is now a scrolling list, to improve ease of use as the number of
possible sensors increases.
• When setting the Flight Pack Voltage alarms, you can easily set the alarm points
based upon LiPo cell count, then tweak them to your preference.
• The low-level SD interface is updated to improve compatibility with PC’s.
• Mix and Gear switches can now be used in mixing functions to have the active
position either 0 or 1. These are named Mix-0/Mix-1 and Gear-0/Gear-1. The “1”
option is the same as the old Mix or Gear option, as the mix function was
previously active in position 1.
• The Timer Setup screen now hides information which is not related to the
selected timer mode.
• In Elevon wing types, the Flap System is enabled, providing the flap function on
Aux 1 and enabling proper elevator compensation. In this mode, the Aux1
channel would typically be used either as a drag brake or a spoiler.
• The Serial Number screen now includes an EXPORT function to make it simpler
to enter the serial number when registering a new radio.
Software Corrections
• Mix Switch – The Mix Switch was sometimes treated as a 3-position switch.
• Mode-Change Recalibration – When changing between Mode 1 and Mode 2,
the throttle and elevator sticks were calibrated to different tolerances than during
factory calibration.
• Telemetry Alarming – Corrected problem with multiple alarms on main voltage
sensor inter-acting with one another.

Zo te zien is de bug die ik gevonden heb ook opgelost, eens proberen ;) Telemetry ondersteund ook airspeed en altitude :) Eens een verloopje maken en ze aansluiten (spektrum sensoren)

Nou ik kan hem nog niet downloaden, zie alleen een knop "check availability" :(
Spektrum.gif

Als ik daarop klik moet ik het PID-nr opgeven (HS009X bij mij) en dan krijg ik de melding dat ik met de distributeur contact op moet nemen omdat ik buiten de VS zit???

Laatst bewerkt:
Inloggen op de comunity site en je zender registreren. Dan kan je bij updates de update voor JOUW zender downloaden. De update is echt alleen voor jouw zender, werkt niet op anderen.

Net even met een blade MSR gevlogen, alles werkt normaal :)

Alle modellen hebben nu als modulatie DSMX zie ik, is backwards compatible maar ik vraag me af wat het verschil nu precies is met een DSMX zender en DSM2 ontvanger.....

Dat heb ik allang gedaan, anders zat ik nu ook niet op V1.04.
Heb jij een mail gehad dat de update beschikbaar was?

Nee, ik log regelmatig in op de site (jaja, ben wat ongeduldig ;))

Wellicht doen ze het in fases?

update.png

Laatst bewerkt:
Het is gelukt! Even opnieuw geprobeerd: nu kreeg ik na de PID vraag ineens een downloadmogelijkheid.
Blijkbaar hebben ze wat tijd nodig om de update voor alle zenders beschikbaar te maken.

Blad stop, geen autorotatie mogelijk........ er zit toch een vrijlooplager in? Ik snap even niet wat daar gebeurd is...

Ik ga zaterdag nog wel even een afstandstestje doen :) En nog eens uitzoeken of dsmx zender naar dsm2 ontvanger nu een goed idee is of niet........

Zover ik kan zien schakeld het systeem gewoon in met DSM2 modus, ook al staat er bij het model DSMX.

EDIT: Hij moet het bepalen bij het binden, AR8000 geeft ook nog DSM2 aan, aangezien hij daarop gebind is.

Laatst bewerkt:
Back