Spektrum DX8

Voor de mensen die liever een DX7s willen kopen:

Was vanmorgen bij MRHobby in Ridderkerk en hoorde daar dat de prijs van de DX7s interessanter wordt dan dat ie al was in de aankondiging.

Prijzen van de DX7s gaan worden :
DX7s set 269 euro met AR8000 ontvanger,
DX7s Zender met lader voor 229 euro.

Zo komt ie mooi tussen de 6 en de 8 in te liggen lijkt me.

Voedingspanning servo vermoed ik.
1 servo aan de haal, de rest ook aan de haal.

zoals ik begreep een van de kabeltjes vanaf de potmeter net helemaal goed aangesloten op de print van de zender. Kwestie van stekkertje er goed in drukken. Maar hierover later meer door Aaalie.

Dat zou hopenlijk een uitzondering zijn....
Dat verwacht je van goedkope HK zenders, maar niet van een merk als Spectrum.
Even borgen met wat kit.

Gaat blijkbaar niet helemaal op, je krijgt waarvoor je betaald, dat roept men altijd bij die goedkope zenders als er weer eens wat loos is ;)

Zo zie je maar weer, niets is zeker...

Dat zou hopenlijk een uitzondering zijn....
Dat verwacht je van goedkope HK zenders, maar niet van een merk als Spectrum.
Even borgen met wat kit.

Gaat blijkbaar niet helemaal op, je krijgt waarvoor je betaald, dat roept men altijd bij die goedkope zenders als er weer eens wat loos is ;)

Zo zie je maar weer, niets is zeker...

Lol.

Bij deze. Het stekkertje dat aan de potmeter van het betreffende kanaal gemonteerd zit, zat niet helemaal goed.
Het gaat om deze midden in beeld, inmiddels goed gemonteerd:
DX8stekker.jpg

Als je de stekker normaal op z'n plek drukt is borgen absoluut niet nodig.

De oorzaak... ik weet het niet, mogelijk heb ik er zelf met m'n niet Chinese vingers tegenaan gezeten toen de zender eerder open is gemaakt.

Noemenswaardig vind ik dat als je vraagt bij je LHS naar het euvel, dat deze meteen telefonisch kontakt opneemt met de Importeur (dat hoeft niet in het Chinees). Dat deze het euvel herkent, en dat deze mij persoonlijk (aan de telefoon) kan uitleggen hoe het euvel te verhelpen is. En dat ging ook niet in het Chinees ;) .
Probeer dat maar met je eigen import (HK) zender...

Om bij de stekker te komen verwijder je de 6 schroeven van de achterdeksel, twee daarvan zitten "verstopt" onder de rubber grips. Vervolgens verwijder je een klein printje (twee kleine schroefjes) aan de bewuste kant, en de knuppelbeschermkooi (4 schroefjes). Je kan nu heel gemakkelijk bij het stekkertje komen. Deze heb ik losgehaald, en weer goed op zijn plek gedrukt.

Als dit te snel gaat, het hele verhaal staat ook in de gebruiksaanwijzing hoe je de zender opent en bij de knuppels kan komen. In vele talen, maar uiteraard ook in het Nederlands. E.e.a. door foto's ondersteund.

Eigenlijk is het te klein om te noemen, maar misschien dat ooit iemand hier iets aan heeft. Het zijn mijn bevindingen, leuk voor het DX8 draadje, we zijn tenslotte kritisch en de zender word nauwlettend door menig modelbouwer in de gaten gehouden.

Vriendelijke groeten,
Aldert

Laatst bewerkt door een moderator:
ey Aldert,
wat doe ik verkeerd dan? Ik heb er geen NL handleiding bij,, Ik mag kiezen uit Engels, Duits, Italiaans, Spaans en Frans. Heb jij er wel standaard een Nederlandse bij? Voor de rest wel een supermooi zendertje. Rib uit mn lijf maar toch super blij mee. Vanmiddag even met instellingen spelen en vliegen :)

Ik heb er geen NL handleiding bij,, Ik mag kiezen uit Engels, Duits, Italiaans, Spaans en Frans. Heb jij er wel standaard een Nederlandse bij?

Nu ga ik ook nog twijfelen. Soms heb je gewoon niet meer door of je Nederlands, Duits of Engels leest. Gelukkig is Engels en Duits makkelijker te begrijpen dan Chinees ;) . Ik kijk later wel even of er ook NL bij staat. Officieel zou dat wel moeten namelijk. Overigens zou ik het niet missen ;) .

Leuke zender niet? Er zijn wat dingetjes die de MX16 heeft en de DX8 niet, maar er zijn zoveel dingetjes die de DX8 heeft en de MX16 niet. De telemetrie vind ik nog steeds een super uitkomst i.c.m. de heli's.

Edit. Ik zou als ik jou was tijdens het DLG'en een stukje tape over de akkuklep plakken. Ik heb deze verloren tijdens het DLG'en (waarschijnlijk). Inmiddels een nieuw klepje besteld, het is makkelijk dat je losse onderdelen kan kopen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee die is te goedkoop ;)

Ontopic:
Als er gewoon nu 4 losse accu's inzitten, of een accu van 4,8volt, en hij past er fysiek in , of is pas te maken,of je wil een externe accu, is er geen enkle probleem.

Zondag gesproken met spektrum importeur / vertegenwoordiger bij vliegshow.

AR6200 is een bekend probleem nu, DX8 send zijn gegevens te snel,
(ook nodig voor dat 11 ms gebeuren) en de 6200 uP kan zich erin verslikken.

Firmware upgrade of 6210 omwisseling.

Bijkomend leuk effect voor spek, de goedkope niet spekkie ontvangers verslikken zich ook!

Super Niek, ook al lijkt de 6200 het in de meeste gevallen goed te doen. Misschien verklaart dat het "ongelukje" destijds:

Vorige week een nog steeds onverklaarbare crash met HOK. Tijdens rustig overvliegen... motor uit en vol down. DSM2 (AR6200). Eenmaal op de grond de brokstukken in model gelegd, en alles werkte (weer) zoals het hoorde te werken. Aanwezig een enkele Assan vlieger, nog een DX8 en een Sanwa.
Nogmaals, het kan van alles zijn geweest, en wijs dus niet naar de zender.

Weet je hoe de 6200 te upgraden is Niek?

Opsturen... Ze gaan vast niet vertellen hoe je dit zelf kunt doen.
Dit wordt v1.8 lees ik net op rcgroups.

Of bij te weinig tijd / teveel moeite..
krijg je een nieuw doosje toegestuurd (vooral veel gezien bij H Uk)

Gek, 6200 werkt hier prima, nog geen enkel probleem. Is dat ook zo met 1.4 software of alleen met 2.x?

Heeft niet met de stuurware te maken, maar met de firmware van t senddeck,
t trad (soms) al op met 1.4, en met 2.x

Reproduceerbaarheid is lastig, valt wel op dat veel helies hiermee klappen,
dus langerdurig veel stuurwerk proberen?

Laatst bewerkt:
Mmh, verklaart wel mijn crash ermee (bedenk ik me nu net).

Ze gaan allemaal maar eens in een doosje dan denk ik. Richting spektrum DE?

En dan? In dat doosje naar DE.... sturen ze je dan een 6210 ervoor terug? Kan ik me toch haast niet voorstellen... toch?

Kan niemand dan lezen? Bovenaan :teacher: deze pagina! (tussen de haakjes!)

Laatst bewerkt:
Kan niemand dan lezen? Bovenaan :teacher: deze pagina! (tussen de haakjes!)

Misschien is de schrijver niet altijd even duidelijk? (sorry, vandaag ff gehad met kort-door-de-bocht/lompe (re)acties van mods. Niks persoonlijks.. :-))

Het zal wat worden, 6200's omruilen voor 6210's, ik heb er nogal wat van dat model, al dan niet ingebouwd. Weet wel dat ik laatst een easystar de grond heb ingeboord en dat daar ook een 6200 inzat, en ik niet kon corrigeren.

Hoe zet je dit in werking Niek, via de LHS ....?

Toen ik de berichten las over (allerlei) problemen met DX8 heb ik zojuist eens geinformeerd bij MrHobby (email antwoord binnen 10 min!) nar het risico dat bij aankoop van nieuw model (op dit moment) deze problemen optreden.

Hij schrijft:"Er zijn idd bij de Eerste versie issues geweest, ga ik zeker niet ontkennen, Die momenteel geleverd worden niet meer. "

Uiteraard wil ik hem graag geloven, maar wil het toch even toetsen bij jullie.
Hoe denken jullie hier over?

Dave

Back