Spektrum parkflyer ontvanger in een DLG?

Heel toevallig heb kwam ik hem net zelf ook tegen bij een of andere shop, prijs voor de 6k $80. Dit is inderdaad precies wat ik nodig heb. Nu even wachten op betere verkrijgbaarheid. Voorlopig lijkt de 5k het aardig te doen, maar deze is wel een stuk handiger doordat de servo's in de kop worden gestoken.

Die module die jij op je zender hebt... dat is toch wel DSM2 hè?
Ik heb geen idee wat het betekent, maar ik kom op allerlei plekken tegen dat DSM1 en DSM2 niet compatible zijn. En omdat je nogal matige resultaten scoorde met je reikwijdte test...

Ja, hij is DSM2. De reikwijdte test is nu overigens redelijk (zie enkele posts terug). Volgens spektrum moet je met een full range ontvanger 30 meter kunnen halen. De dlg haalde 23 meter, een AR500 in houten romp 35 meter en een AR9000 in een glas romp haalde 50 meter. Ik wil nog testen of ik op 20 meter afstand ergens 'dode hoeken' heb met de dlg. Anders ga ik er maar van uit dat ik tenminste de helft van 'full range' heb, en dat lijkt me genoeg voor een 1,5m dlg.

een paar nieuwe ontvangers, die -volgens de tekst- speciaal bedoeld zijn om in een carbon romp gebouwd te worden

Uhm... Nou ben ik heel benieuwd wat er zo speciaal is aan deze ontvangers?!
M.i. zijn alle ontvangers geschikt om in een koolstof romp in te bouwen. Het valt of staat alleen bij hoe en waar je je antenne(s) monteert.
Dit lijkt me dus een leuk verkooptrucje, maar meer ook niet...

Of is er iemand die mij, met een wetenschappelijke onderbouwing, kan overtuigen dat deze ontvangers ECHT speciaal zijn?

Greetz,
Jurgen

Jurgen, volgens mij heb je helemaal gelijk. Toch zou ik deze ontvanger erg handig vinden omdat hij 2 lange antennes heeft wat het naar buiten leiden veel makkelijker maakt (bij de AR500 die ik nu gebruik is één van de antennes maar 3 cm lang) en omdat de stekkers er aan de kop van de ontvanger ingaan ipv haaks op de ontvanger (zoals bij de meeste spektrum ontvangers). Dat laatste is vooral in een dlg romp erg prettig.
De reden dat deze ontvanger speciaal is is volgens mij alleen de lange antennes wat het naar buiten leiden vereenvoudigd, verder zal het een ontvanger zoals elke andere zijn.

Langere antennes aan de ontvanger maken het inderdaad een stuk eenvoudiger om een ontvanger in je romp in te bouwen, daarover ben ik het helemaal met je eens. Raar eigenlijk dat die andere ontvangers dat niet hebben.

Tja, dat zou wel eens kunnen dat dat het enige verschil is:
SPM6250-GAL3.jpg

Ik heb me al vaker afgevraagd waarom antennes altijd aan ontvangers vast zitten. Een plug- of schroefverbinding zou veel meer mogelijkheden geven om antennes netjes in te bouwen; bij klassieke antennelengtes al, maar duidelijk ook bij 2.4 Ghz.

Uhm... Nou ben ik heel benieuwd wat er zo speciaal is aan deze ontvangers?!
M.i. zijn alle ontvangers geschikt om in een koolstof romp in te bouwen. Het valt of staat alleen bij hoe en waar je je antenne(s) monteert.
Dit lijkt me dus een leuk verkooptrucje, maar meer ook niet...

Of is er iemand die mij, met een wetenschappelijke onderbouwing, kan overtuigen dat deze ontvangers ECHT speciaal zijn?

Greetz,
Jurgen

Dat kan volgens mij niemand wetenschappelijk onderbouwen. Maar als iemand zijn 2.4 ontvanger inclusief anttene's in bouwt in een carbonromp dan wil ik de wetenschappelijke onderbouwing van de inslagdiepte wel op me nemen.

Jan

Nou meneer Jan Janszens ik heb een hele tijd met ingebouwde antenne's gevlogen en de inslag diepte's waren 0,0 mm dus het kan wel degelijk

In het begin van dit draadje heb ik getwijfeld of ik een AR6100e in een full-size dlg zou zetten. Ik heb de AR6100E nu in een mini-dlg geprobeerd, maar ben niet verder gekomen dan een range check. De ontvanger is ingebouwd in een rompje van 2mm en 5mm balsa. Hij heeft een carbon staartboom, maar deze is ver weg van de ontvanger. Met het balsa rompdeksel verwijderd kan ik een meter of 7 weglopen, maar met kapje dicht reageert de ontvanger meteen al niet meer na het indrukken van de range test knop. De zender is dan dus een meter van de ontvanger verwijderd! Daar ga ik dus niet mee vliegen. Blijkbaar zijn deze antennes extreem gevoelig voor materiaal tussen antenne en zender. Misschien zou het beter gaan als ik de antennes buiten de romp laat steken, maar deze test voelt nu niet echt bemoedigend om dit te gaan testen. AR500 is net wat groot. Dan blijft dit kistje nog maar even op 35 MHz.

Dit valt me erg tegen....

Ik wacht overigens met smart op de AR6250 die hierboven is beschreven, maar hij is nog nauwelijks leverbaar.

Gek, ik heb een 6100e in een calmato sport en daar is de range test erg goed in. Ik heb zelfs gevlogen met de range test ingedrukt! Wellicht heb je last van een reflectie van de staart boom. Liggen de antenne's in het verlengde van de boom? Lopen en kabels parrallel langs?

De ontvanger ligt in het verlengde van de staartboom, kan niet anders. Maar de afstand van staartboom tot antennes is ca 18 cm, lijkt me genoeg.

Net wat testjes gedaan. In plaats van de antennes binnen de romp langs de ontvanger te leggen heb ik de ontvanger los in het rompje gelegd met de antennes onder het rompdeksel door dwars naar buiten. Nu haalde ik 13 meter met range check. Dat leek me goed genoeg. Vervolgens de spullen netjes ingebouwd, antennes steken door gaatjes in de romp naar buiten. Ineens haal ik nog maar max 5 meter :confused:. Het enige dat anders is is dat de ontvanger op het batterijtje ligt, een NiMh van 180 mAh. Blijkbaar geeft dat een dramatische vermindering van de range. Helaas kan het niet anders, de ruimte in het rompje is zeer beperkt.
Verder valt het me op dat na het loslaten van de range check button het erg lang duurt voordat de ontvanger weer reageert, ik schat 3-4 seconden.

Tadango, wat voor afstanden haal jij met de range check met de AR6100E? Met een AR9000 haal ik ruim 40 meter, dus het zal ook niet aan het zendvermogen van de zender/module liggen.

Ik krijg opeens een idee dat je niet echt helpt bij de ontvangerkeuze, maar misschien heb je er toch wat aan...
Programmeer de failsafe met vol up hoogteroer. Mocht je DLG in een bel en buiten bereik raken, dan komt-ie naar beneden zoals een vrije vlucht zwever met thermiekrem!
Is toch beter dan 'm een wolk in te zien verdwijnen hè?

Bart, leuk bedacht, maar de goedkopere ontvangers hebben helaas geen fail-safe. Als die het signaal kwijt raken gaat kanaal 1 op 0 (gas), rest blijft in hold staan. Pas vanaf de AR7000 (geloof ik) krijg je een fail-safe erbij.

Heb eens even gecheckt... de AR6250 heeft het wél. Dus, mocht je die nog gebruiken...

Back