Spektrum zender kopen : goede keuze ?

Hoi allemaal,

onze zoon Brecht zou graag willen leren vliegen. Wij hebben onlangs een toestelletje gekocht en gebouwd.

Zelf vlieg ik van toen ik kind was met Multiplex. Altijd zonder problemen.

Nu, aangezien 35 Mhz en 40 Mhz uit de mode aan het geraken is, dachten we hem een zender te kopen op 2,4 Ghz. Vanuit alle hoeken krijg ik te horen : koop een Spektrum.

Mama wilt echter niet te veel uitgeven (voor het geval dat het hem niet interesseert) en dus ligt de keuze eerder bij de DX5 of de DX6. Ik persoonlijk verkies de DX6 omdat die toch al wat meer mogelijkheden biedt.

Nu liet ik me echter door een vriend commercant vertellen dat er geen "modelbouw batterij pakket" in kan maar alleen losse cellen. Persoonlijk ben ik daar niet echt een voorstander van ...

Een mogelijkheid is dan een DX7 te nemen, maar die kost natuurlijk veeeeeel meer centjes. Mama is daar niet gelukkig mee... :-)

Daarom mijn vragen :

* Is de DX6 een goede zender met genoeg mogelijkheden voor een beginner ?
* Is dat met die losse cellen te vertrouwen ?
* Biedt de zender de mogelijkheid om een aantal jaren verder te kunnen ?

Alvast bedankt voor jullie heilige wetenschap !

Vriendelijke groeten,

Davy

Ik zeg, mama lief aankijken (jullie beiden!)
De kerstman met Sint laten smoezen en toch voor de Dx7 gaan :cool:

Nu is er voor de losse cellen in een Dx6i ook wel een oplossing te bedenken maar de Dx7 heeft al een accu.
En er komen ook wel eens gebruikte langs...

Groeten Jan Willem

Ik vlieg stiekum altijd met losse cellen in mijn futaba, geen probleem.
Zolang de veertjes sterk genoeg zijn (aandrukken) is er niks mis.
Anders de veertjes wat uitrekken weer.
Nou laat ik ze er altijd in zitten en laad op via de ab, anders worden ze wel lam.
De ontvangeraccu zou ik niet doen met zo'n los bakje waar ze in kunnen.
Dit is veel meer storingsgevoelig omdat het altijd trilt, hier gewoon een accupack voor kiezen.

Na 2 jaar losse cellen (GP batteries 2700mAh, nieuwe model groen-wit-oranje)in mijn DX3R en ruim een half jaar losse cellen in mijn DX6i heb ik nog nooit een enkele keer last van problemen gehad. Mijn cellen komen nooit uit de zenders, ik laad ze op via de laad-aansluiting op de zender met een druppellader. 's Avond aan en de volgende dag klaar voor 3 weken intensief gebruik (het stroomverbruik is absurd laag). Voordeel van losse cellen is dat als je onverhoopt leeg komt te staan (en dat gaat je een keer gebeuren :oops:) dan kun je gewoon 4 penlites erin stoppen en dan kun je in ieder geval de dag nog doorkomen. ;)

Als zender zou ik niet de DX6 nemen maar de DX6i. De DX6 wordt niet meer gemaakt, het zendvermogen is 1/10 van dat van de DX6i (resp. 10mW om 100mW) en de ontvangers voor de DX6i zijn goedkoper (o.a. AR6100 en AR500). De DX5 is inderdaad te beperkt, het mixen van roeren e.d. gaat niet lukken en je hebt geen modelgeheugens.

Voor huis-tuin-en-keuken-vliegen is een DX6i genoeg. Alleen als je veel gaat mixen of gears en flaps hebt op een toestel dan is een DX7 interessant.

Ik sluit me aan bij Sleurhutje. Hou wel rekening met het feit dat de accu in de standaard DX7 maar 1700mAh is. Ik moet dus iets regelmatiger laden en had drie weken geleden dus "last" van een zender met een lege accu waarbij ik mijn vliegdag dus kon staken. Stom, ik weet het maar zoals Sleur al zei, dat gaat je een keer gebeuren al moet ik maar zien dat je opgeladen penlites bij je hebt op zo'n moment.

De DX7 is overigens wel een hele lekkere zender. :D

al moet ik maar zien dat je opgeladen penlites bij je hebt op zo'n moment.
Altijd een pakje Duracells in de koffer hè. ;) Lang houdbaar (ca. 2 jaar na aankoop) en dan nog voldoende om een week door te komen. :lol:

Tevens hebben de nieuwere zenders genoeg aan 4 penlites, scheelt toch weer flink wat gewicht. :yes:

Ik sluit me aan bij Sleurhutje. Hou wel rekening met het feit dat de accu in de standaard DX7 maar 1700mAh is. Ik moet dus iets regelmatiger laden en had drie weken geleden dus "last" van een zender met een lege accu waarbij ik mijn vliegdag dus kon staken. Stom, ik weet het maar zoals Sleur al zei, dat gaat je een keer gebeuren al moet ik maar zien dat je opgeladen penlites bij je hebt op zo'n moment.

De DX7 is overigens wel een hele lekkere zender. :D

Ik kan bevestigen dat de DX7 een leuke zender is. Ik heb het originele batterijpack nog liggen, maar bij HC koop je een zenderlipo voor $25 of zoiets...ik vlieg veel, maar moet die batterij amper opladen...
Vergelijken met de DX6i kan ik niet, heb 'm nooit in de praktijk gezien.

Ik vlieg sinds plm. een half jaar met een DX6i. Heel overzichtelijk te programmeren en toch redelijk veel mogelijkheden. Vier penlights, gaan inderdaad belachelijk lang mee (ik heb er NMh cellen in, en vier reserve in de koffer). Ik verbeeld me dat de controle directer is dan met 35mhz.
De instinker met 2.4 Mhz is de prijs van ontvangers. Met 35mhz kan je in een simpel model (depron bijvoorbeeld) een ontvanger van een paar euro stoppen (< $5,- bij Bidproducts). Met willekeurig welk 2.4 systeem lukt dat dus niet.
Een nadeel van de DX6i kan zijn (afhankelijk van wat voor modellen je vliegt) dat er geen schuif- of draairegelaars op zitten. Flaps bijvoorbeeld zal je maar in één stand kunnen instellen.

Laatst bewerkt:
Hi,
Ik vlieg inmiddels ook sinds juni met een DX6i in combinatie met AR6200 en AR6100 en een AR500 ontvanger. Ik ben meer dan tevreden...en ik heb mijn Multiplex EVO 9 en SX inmiddels verkocht!

De DX5e is inderdaad een simpel zendertje, maar zijn geld best waard, zelfs als leerling-zender of vakantiezender. Qua mix-mogelijkheden heb je zelfs nog een delta/V-staart mix en dualrate. Het setje is vergelijkbaar met een multiplex Pico zender, alleen krijg je bij Spektrum voor 80 euro een zender & ontvanger...erg veel pret voor je geld.

Multiplex komt binnenkort met een eigen systeem, ik weet zeker dat dit goed zal zijn, echter qua prijzennivo zal het flink boven Spektrum liggen.
De hardware van Spektrum is van JR (na Futaba de grootste ter wereld) en sterker nog, de 2,4 Ghz zenders van JR zijn met een Spektrum module uitgerust, dat zegt toch wel iets.

Van alle A-merk 2,4 Ghz ontvangers heeft Spektrum als enige een mooie reeks van betaalbare(50 euro) tot zeer dure(200 euro) ontvangers. En natuurlijk kan het goedkoper met Assan/Corona, maar dat is tientjeswerk...Spektrum DSM2 en Futaba Fasst hebben zich de afgelopen 2 jaar al wel bewezen als betrouwbare systemen.

Laatst bewerkt door een moderator:
inderdaad...

En volgens mij zitten er zelfs nog wel voordelen aan losse geklemde cellen...In een gesoldeerd accupak zijn individuele cellen lastiger te controleren. Trouwens in de lucht- en ruimtevaart techniek wordt niet eens gesoldeerd of gepuntlast, maar worden verbindingen getwist en -jawel- geklemd ivm wisselende belastingen; een soldeerlas is per definitie een zwakke & brosse verbinding met verhoogde kans op breuk.

Zoals Corrien al een keer had aangegeven zitten er in de Spektrum zender 'forse batterij klemmen' en dat klopt ook met mijn ervaring. Bovendien werkt elke connector, goudstekker of Dean-plug met behulp van veer/klemkracht, en daar heb ik niemand over horen klagen...

Applaus voor het bovenstaande!
Een stuk of wat leuke en vrij nieuwe gezichtspunten, zou ik zeggen.

Hoi allemaal,

ik ben sinds vanmorgen een beetje in de war over mijn keuze voor de Spektrum.

Ik vertrok voor meer info en zo vanochtend naar W&W en vroeg er me eens een Spektrum DX6I te tonen. Deze hadden ze niet meer staan, maar in een doos van een helikopter wordt deze blijkbaar standaard meegeleverd, dus die heb ik wel even kunnen bekijken.

Toen de eigenaar me vroeg waarom ik Spektrum wou, kon ik enkel zeggen dat ik er zoveel goeds van gehoord had.

Hij zei dat hij niet "tegen" Spektrum was, maar dat (in Duitsland) voor elke Spektrum er 9 Futaba's verkocht worden en dat volgens hem een Futaba 6EX een vele betere keuze zou zijn.

Deze is wel met Fasst uitgerust, volgens hem een betere specificatie.

Nu ben ik natuurlijk meer en meer gaan twijfelen, en ben er nog niet helemaal uit. Onze Brecht vindt alleszins de Spektrum "mooier"...

Graag nog jullie suggesties vooraleer ik de aankoop doe (wschlk volgende zaterdag);

Groetjes,

Davy

....
Hij zei dat hij niet "tegen" Spektrum was, maar dat (in Duitsland) voor elke Spektrum er 9 Futaba's verkocht worden en dat volgens hem een Futaba 6EX een vele betere keuze zou zijn.

Deze is wel met Fasst uitgerust, volgens hem een betere specificatie.

Nu ben ik natuurlijk meer en meer gaan twijfelen, en ben er nog niet helemaal uit. Onze Brecht vindt alleszins de Spektrum "mooier"...

Graag nog jullie suggesties vooraleer ik de aankoop doe (wschlk volgende zaterdag);
Futaba FASST is niets beter dan Spektrum DSM2 of Graupner IFS voor normaal gebruik. En ook wedstrijdvliegers en rijders heb ik met Spektrum zien vliegen en rijden. Knappe jongen als je het verschil van 2msec weet te bemerken als je servo's hebt die er op z'n snelst 70msec over doen. Dat is voor een groot deel psygologisch. ;) Elk systeem heeft zo zijn voor- en nadelen (waarschijnlijk :?).

Volg je gevoel, als je de Spektrum mooier vindt dan moet je die gewoon nemen. Je koopt toch geen spullen die je niet mooi vindt maar waarvan een ander zegt dat anderen zeggen dat het beter is (want het is ook nog eens van heb-horen-zeggen).

Kan de voorkeur van die winkelier iets te maken hebben met wat-ie kan leveren?
Volgens mij wordt Spektrum in Nederland niet langs de officiele kanalen verkocht, er is ook geen importeur.

Ik heb niet de kennis om te beoordelen wat beter is, maar gezien het prijsverschil zou Futaba wel heel veel beter moeten zijn om eenzelfde prijs/kwaliteitverhouding te halen...

Back