Dag allemaal,
Gister weer een vlucht gemaakt met mijn raptor 50.
Helaas deze keer met een niet zo fraaie afloop. Ik was bezig met hoveren met een trainingskruis eronder en door een windvlaag de grond geraakt en is hij omgeslagen.
Hij lag na afloop op twee punten van het trainerkruis en de rotorkop als derde.
De snelheid waarmee dit allemaal gebeurde was erg laag.
Thuis de schade eens goed bekeken en dat blijkt allemaal nogal mee te vallen.
-Rotorbladen (houten)
-Servo-arm van de pitch pushrod
-Een paar lichte schaafplekken op wat kunstofdelen aan de rotorkop.
Om zeker te weten of dit het inderdaad was heb ik de heli voor het grootste deel gedemonteerd en alle onderdelen bekeken. De mainshaft bijvoorbeeld of die nog rechts is, en of alle lagers/lagerhuizen nog in tact zijn en of er delen krom zijn.
Nu loop ik tegen een punt aan waarvan ik niet goed weet of het al zo was of dat het door de klap is gekomen.
Het betreft de clutchbell(BK0838 ) en de drive gear(BK0624). De clutchbell kan ik iets bewegen (heen en weer) terwijl hij gemonteerd zit over de starteras (BK0592).
De clutchbell en de drive gear zitten goed aan elkaar vast.
Ik heb de framedelen van elkaar gehaald en gekeken of een lagerhuis misschien gescheurd is. Dit is niet het geval, de lagers lopen goed en zitten mooi opgesloten.
Wat opvalt is dat de binnendiameter van de drive gear groter is dan de buitendiamter van de startershaft. Dat is de reden dat hij iets een hoekverdraaiing kan hebben en dus iets kan bewegen.
De as is 5,97mm en het tandwiel inwendig 6,22mm.
Beide zien er gaaf uit en hebben geen enkele vorm van schade. Zou dit dan zo horen?
Lang verhaal, maar kortom, hebben jullie Raptor 50’s dit fenomeen ook?
Alvast bedankt,
Gr,
Roy
Gister weer een vlucht gemaakt met mijn raptor 50.
Helaas deze keer met een niet zo fraaie afloop. Ik was bezig met hoveren met een trainingskruis eronder en door een windvlaag de grond geraakt en is hij omgeslagen.
Hij lag na afloop op twee punten van het trainerkruis en de rotorkop als derde.
De snelheid waarmee dit allemaal gebeurde was erg laag.
Thuis de schade eens goed bekeken en dat blijkt allemaal nogal mee te vallen.
-Rotorbladen (houten)
-Servo-arm van de pitch pushrod
-Een paar lichte schaafplekken op wat kunstofdelen aan de rotorkop.
Om zeker te weten of dit het inderdaad was heb ik de heli voor het grootste deel gedemonteerd en alle onderdelen bekeken. De mainshaft bijvoorbeeld of die nog rechts is, en of alle lagers/lagerhuizen nog in tact zijn en of er delen krom zijn.
Nu loop ik tegen een punt aan waarvan ik niet goed weet of het al zo was of dat het door de klap is gekomen.
Het betreft de clutchbell(BK0838 ) en de drive gear(BK0624). De clutchbell kan ik iets bewegen (heen en weer) terwijl hij gemonteerd zit over de starteras (BK0592).
De clutchbell en de drive gear zitten goed aan elkaar vast.
Ik heb de framedelen van elkaar gehaald en gekeken of een lagerhuis misschien gescheurd is. Dit is niet het geval, de lagers lopen goed en zitten mooi opgesloten.
Wat opvalt is dat de binnendiameter van de drive gear groter is dan de buitendiamter van de startershaft. Dat is de reden dat hij iets een hoekverdraaiing kan hebben en dus iets kan bewegen.
De as is 5,97mm en het tandwiel inwendig 6,22mm.
Beide zien er gaaf uit en hebben geen enkele vorm van schade. Zou dit dan zo horen?
Lang verhaal, maar kortom, hebben jullie Raptor 50’s dit fenomeen ook?
Alvast bedankt,
Gr,
Roy