speling clutch bell

Dag allemaal,

Gister weer een vlucht gemaakt met mijn raptor 50.
Helaas deze keer met een niet zo fraaie afloop. Ik was bezig met hoveren met een trainingskruis eronder en door een windvlaag de grond geraakt en is hij omgeslagen.
Hij lag na afloop op twee punten van het trainerkruis en de rotorkop als derde.
De snelheid waarmee dit allemaal gebeurde was erg laag.

Thuis de schade eens goed bekeken en dat blijkt allemaal nogal mee te vallen.
-Rotorbladen (houten)
-Servo-arm van de pitch pushrod
-Een paar lichte schaafplekken op wat kunstofdelen aan de rotorkop.

Om zeker te weten of dit het inderdaad was heb ik de heli voor het grootste deel gedemonteerd en alle onderdelen bekeken. De mainshaft bijvoorbeeld of die nog rechts is, en of alle lagers/lagerhuizen nog in tact zijn en of er delen krom zijn.
Nu loop ik tegen een punt aan waarvan ik niet goed weet of het al zo was of dat het door de klap is gekomen.

Het betreft de clutchbell(BK0838 ) en de drive gear(BK0624). De clutchbell kan ik iets bewegen (heen en weer) terwijl hij gemonteerd zit over de starteras (BK0592).
De clutchbell en de drive gear zitten goed aan elkaar vast.

Ik heb de framedelen van elkaar gehaald en gekeken of een lagerhuis misschien gescheurd is. Dit is niet het geval, de lagers lopen goed en zitten mooi opgesloten.
Wat opvalt is dat de binnendiameter van de drive gear groter is dan de buitendiamter van de startershaft. Dat is de reden dat hij iets een hoekverdraaiing kan hebben en dus iets kan bewegen.
De as is 5,97mm en het tandwiel inwendig 6,22mm.
Beide zien er gaaf uit en hebben geen enkele vorm van schade. Zou dit dan zo horen?

Lang verhaal, maar kortom, hebben jullie Raptor 50’s dit fenomeen ook?

Alvast bedankt,

Gr,
Roy

Over de as kan ikzelf niets zeggen.
Maar je spindel is bijna 100% zeker ook krom.
Dat is de as tussen de bladen in. Die is bij elke crash wel krom.

De startas kun je controleren door over een glasplaat te rollen.
Je ziet/hoort dan direct of hij krom is.

En om een kromme blad-as makkelijk te controleren is weinig werk.
Bij gedemonteerde hoofdrotorbladen steek je een 1 zijde een inbus sleutel in de inbus welke de bladhouders op de blad-as vast houdt.
Door aan 1 kant langzaam deze inbus continu te draaien, waardoor de blad-as meedraaid, kun je vrij snel en goed zien of de bladhouder aan de "andere kant" mee beweegt en een slingerende beweging maakt.
Dit is even terzijde voor info.
Grt,
Eric.

Laatst bewerkt:
Dag heren, bedankt voor de reacties,

Walter, je spreekt over de spindel, de hoofdas/mainshaft bedoel je dan toch?
Is er een reden waarom je zegt dat de startas met een glasplaat is te checken? Ik bedoel, ik heb dat met de hoofdas ook gedaan en beide assen zijn in mijn optiek ongedeerd.
Ik neem geen enkele slingering waar.

Of bedoel je misschien de feathering shaft? Die bedoel jij toch ook Eric? Of begrijp ik je uitleg misschien verkeerd?

Gr,

Roy

Hallo Roy,

Inderdaad, de spindel van Walter, is hezelfde als een blad-as, of feathering shaft.
Alle zijn de zelfde benaming voor de blad-as.

Eric.

ok, helder :-)

Ben nu de kop aan het demonteren om de feathering shaft onder de loep te noemen, mijn aandacht was tot nu toe uit gegaan naar de andere twee genoemde assen.

Ik geloof dat jullie beide geen Rap50 in jullie hangar hebben he? Misschien nog enig idee over de clutchbell?

gr,
Roy

Roy,

Daar hoeft nog niets gedemonteerd te worden, je kunt heel goed waarnemen met het foefje welke ik je heb uitgelegd een paar antwoordjes terug.
Je kunt dan heel makkelijk zijn of je blad-as dan "wobbelt" als je de bladas verdraaid door er een inbus sleutel op te zetten en de as langzaam te draaien.
Is ie krom dan maakt de bladhouder "aan de andere" kant een wiebelende beweging.
De tip van de bladhouder maakt dan een beweging als een cirkel, ipv alleen een verdraaing.

Eric.

Het truucje wat je uitlegde heb ik begrepen Eric, ik heb het ook geprobeerd en zag er wederom geen afwijking, een keurige slingervrije beweging.
Met het demonteren bedoelde ik ook niet de gehele kop hoor, alleen de bladhouders zodat de shaft er uit kon.
Dat heb ik ook gedaan voor een tweede check, de as over een glasplaatje gerold.

Het omslaan van de heli heeft dus vrij weinig schade berokkend, ik geloof dat ik geluk heb gehad :-) Het zal te danken zijn aan het feit dat de heli vrijwel geen snelheid meer had en het gas al even geheel dicht stond.
Daarnaast versplinterden de houten bladen direct, wat ook energie absorbeert.
Bij stijvere bladen zal de klap sterker doorgeleid worden naar de kop.

Mijn theorie dan he ;-)

Roy

Goed dat je dit gecontroleerd hebt.
Je hebt dan inderdaad mazzel. De spindel/blad-as/Feathering shaft gaat bijna altijd krom.

Inderdaad heb ik nooit een 50'er gehad en kan ik je alleen helpen met dit soort generieke tips.
Voor de speling op de clutchbell moet je echt iemand hebben die ook een R50 heeft.

John Vughts heeft wel iets gemaakt als extra versteviging hiervoor maar of dit ook jouw probleem is kan ik niet zeggen.
3rd Bearing Upgrade

Die speling op de clutchbell had ik ook (schijnt een known isseu bij de R50 te zijn), komt door slijtage van de piniongear in de lager, er zijn hier upgrades voor. Een nieuwe piniongear volstaat voorlopig uiteraard ook. Ik had het probleem hier zelf ook destijds aangekaart en een foto geplaatst, zal ff kijken of ik die kan vinden.

edit:
gevonden, hier het gehele topic.

ps, de door wrobijns geplaatste link zou dit probleem inderdaad op moeten lossen. Hiervoor moet echter het gehele frame uit elkaar.

Laatst bewerkt:
Venzent,

bedankt voor de link, ik had dat topic nog niet gezien.
Echter een verschil tussen jou probleem en het mijne, de versmalling die je beschrijft zit niet op mijn drive gear.
Die heeft een buitendiamter welke prima past in het lager. Hij heeft dus ook geen speling in het lager.
De binnendiameter van de drive gear is groter dan de starteras. Daar rammelt hij dus om.
Omdat de drive gear dus maar in een lager zit, is hij niet stabiel. Stabiliteit zou hij moeten krijgen van het andere lager maar daar is hij mee verbonden middels de startas. die twee hebben speling en dus iets bewegingsvrijheid...

Roy

Ja, die speling is er volgens mij altijd, alleen de upgrade waar wrobijns die link naar plaatste zou dat eruit halen volgens mij.

Back