Speling in Hacker A50-16L, zo laten of wat aan doen?

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
H

hezik

Guest
Op m'n Sebart Wind heb ik een Hacker A50-16L staan.

Deze werkt perfect, doet wat ie moet doen. Als je echter aan de prop draait, klinkt het soms een beetje rommelig. Soms maakt ie ook een wat naar geluid als ie oppakt van stilstand naar draaien.

De oorzaak hiervoor is dat de stator iets speling heeft tov. de as, dwz, de stator kan tov. de as ca. 0.5mm bewegen.

In eerste instantie dacht ik aan een los madeschroefje (bv. zo'n imbustonnetje) maar dat blijkt niet het geval, het blijkt 'by design'. Als je zoekt vind je ook meer mensen die dit melden.

De constructie is als volgt:

53814a19c9bae9cf3.jpg

Het lichtblauwe stelt hierbij de stator voor, de spoelen moet je er maar even bijdenken. Het oranje is dan de as. Het zwarte ding is een pinnetje wat tussen stator en as zit en in beide in een geul valt.

De reden voor de marginale speling is doordat dit pinnetje iets kleiner is dan het gat waar ie in zit.

Nu zou dit bv. op te lossen zijn door het pinnetje even met bv. uhu endfest in te smeren en dan terug te steken.

Nu weet ik niet of dat wijsheid is. De motor werkt op zichzelf prima zoals ie is, maar die speling lijkt mij toch niet de bedoeling en het klinkt soms wat ongelukkig. Als ie eenmaal draait, is het leed geleden.

Wat zouden jullie doen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Het lichtblauwe stelt hierbij de stator voor, de spoelen moet je er maar even bijdenken. Het oranje is dan de as. Het zwarte ding is een pinnetje wat tussen stator en as zit en in beide in een geul valt.

Volgens mij klopt dit niet, bij een hacker draait de as toch? Zoals de meeste motoren.
De stator draait niet, dus dan kunnen ze toch niet aan elkaar vastzitten?
Bedoel je de rotor ipv stator?

Ik zou het verlijmen, elke speling die er is en niet hoort te zijn moet weg.

Niks aan doen , je hebt toch 2 jaar Hacker garantie . ;)

Ga je er toch wat aan doen door bv iets te lijmen is je garantie weg .

Mvg Johan

Zou door de, slechts minimale beweging, toch geen vermoeiing op kunnen gaan treden op de overgang van de draden die vast zitten op de plaats waar ze door de voorplaat gaan en de iets bewegende stator, waardoor ze uiteindelijk kunnen breken?
Het zou mij in ieder geval niet lekker zitten.

Ja inderdaad, daar waar hezik het over de 'as' heeft bedoelt hij de naaf (noem je dat ding zo?), dat oranje onderdeel rechtsonder op de foto. De lagers waar doorheen de as loopt zitten daarin.

Ik heb het gisteren gezien.

Als het al 'by design' is, dan in de zin van een 'design flaw', ik geloof zelf niet dat het de bedoeling kan zijn dat die speling er is.

Mijn indruk is dat het pinnetje dat als spie gebruikt wordt, een te kleine diameter heeft.

Als er garantie op zit zou ik Hacker om een nieuwe vragen denk ik.

Ik verwar inderdaad weer eens zaken. Is ook arbitrair allemaal, het gaat om het principe. Op Hans' plaatje zie je precies wat ik bedoel. Scorpion doet het kennelijk op dezelfde manier. Ik bedoel het groene ding, daar zie je ook duidelijk een geul in zitten.

In het oranje ding (op Hans' plaatje) zit dan ook een geul en die dingen worden tov. elkaar gefixeert door een pinnetje.

Garantie claimen NU gaat in elk geval zeker niet gebeuren, de motor werkt gewoon en doet wat ie moet doen en ik gebruik 'm dus gewoon en heb 'm ook nodig atm (nou ja, relatief gesproken dan).

Ik ben niet zo bang voor draadbreuk, maar het klinkt gewoon niet zo lekker als ie voor het eerst optoert of als de rem erop gaat. Dat is ook maar heel relatief, de meeste mensen horen het niet eens, maar toch.

Zal nog een keer het poelietrekkertje lenen van een clubgenoot en dan zet ik de handel zelf wel vast.

Garantie claimen zie ik verder ook weinig heil in, omdat deze motor zo is ontworpen, het zit in het ontwerp. Als dat pinnetje te klein uitgevoerd is, voeren ze 'm in alle A50's te klein uit en zal garantie alleen inhouden dat ze het te kleine pinnetje vervangen door een ander te klein pinnetje, waar ik dus verder geen heil in zie.

Zal even kijken of ik foto's kan maken van het geheel.

Ben trouwens gisteren ook even één geweest met m'n motor. Bij het weer in elkaar zetten krijg je dat moment dat de magneten weer 'grip' krijgen en pats je motor weer in elkaar zit. Helaas met een stuk vel van m'n vinger ertussen. Die krijg je er dan dus niet zomaar weer uit, een andere clubgenoot heeft er een mes tussen gezet en iets gedraaid zodat ik weer 'vrij´ was :P

Ben trouwens gisteren ook even één geweest met m'n motor. Bij het weer in elkaar zetten krijg je dat moment dat de magneten weer 'grip' krijgen en pats je motor weer in elkaar zit. Helaas met een stuk vel van m'n vinger ertussen. Die krijg je er dan dus niet zomaar weer uit, een andere clubgenoot heeft er een mes tussen gezet en iets gedraaid zodat ik weer 'vrij´ was :P

Zo´n Hacker laat ook niet ongestraft toe dat je zijn binneste naar buiten haalt . :mrgreen:

Maar je bent niet de eerste die dat gebeurt is , ook powermagneten vliegen snel zo´n 30 cm als ze ijzer ruiken .:cool:

Mvg Johan

Ik heb er vandaag 3 vluchten mee gevlogen.. het ding doet het prima, maar het klinkt zo naar. Niet als ie eenmaal draait, maar wel als ie optoert of als ie omschakelt van draaien naar remmen.

Hier dan de werkelijkheid:

Het geheel, duidelijk is het gat te zien waar het pennetje invalt:
53814a1ae55b5a660.jpg

De geul in de 'naaf':
53814a1ae55ba1d72.jpg

De geul in wat geloof ik de stator heet:
53814a1ae55beab12.jpg

Hier zie je de speling in beeld:

Als we nu even het woord 'garantie' vergeten. Is er dan ook maar 1 goede reden te bedenken waarom ik die naaf niet, met pinnetje en al, gewoon zou verlijmen in de stator?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan mij voorstellen dat de temperatuur daar zo hoog wordt dat gewone epoxy niet goed meer houdt. Ik zou in ieder geval een lijm kiezen die 100 graden goed verdraagt.

De lijm in kwestie die ik ervoor wilde gebruiken, is UHU endfest. Die kan temperaturen tot boven de 300 graden aan, dus dat mag het probleem niet zijn.

Bel Hacker eens op en stuur eventueel dat filmpje naar hun op. Dit hoort niet, dit moet vastzitten en mag niet kunnen bewegen. Als dit los zit dan kan het zijn dat de rotor aanloopt wat meer schade kan veroorzaken.
Alle motoren die ik gebouwd heb zijn verlijmd met secondenlijm of UHU endfest.

Tsja ik ben niet de eerste die deze klacht heeft over de A50-16L. Op rcuniverse of rcgroups is iemand al bezig aan z'n derde A50-16L vanwege 'bijgeluiden'.

Ik ga het verlijmen en zal Hacker op de hoogte stellen. Eerlijk gezegd verwacht ik daar niet veel van, maar je weet nooit..

De rotor kan overigens nooit aanlopen hoor. De passing tussen dat wat ik naaf noem en wat ik stator noem (rotor?) is verder wel goed, de rotor kan dus nooit uit het midden verschuiven. Wat je wel krijg tis dat de verbinding daar steeds verder uit zal gaan lubberen en uiteindelijk zal de motor er wel aan ten onder gaan, gok ik.

Het aller, allerergste wat er kan gebeuren, is dat de borging middels dat pinnetje faalt, in welk geval de spoelen mee kunnen draaien met de magneten. Dat zal einde van je wikkelingen zijn en mogelijk ook einde motor. Maar dan moet er nog wel heeeeel veel gebeuren.

Ik ga het hele zaakje met endfest lijmen en verwacht dan dat het leed geleden is.

Ik heb nog wel even gezocht naar een pennetje wat beter paste, het probleem is echter dat het gat niet rond is en ook aan beide kanten een ander formaat heeft. Omdat er in het worst case scenario toch een behoorlijke kracht op komt te staan, heb ik het originele pennetje erin verlijmd.

Eerst goed ontvet met alcohol. Opzettelijk niet geschuurd (wil de passing behouden). Het lagertje aan de kant waar lijm zou kunnen komen, voorzien van een laagje vaseline.

Daarna beide te verlijmen kanten dun insmeren met endfest. Naaf voorzichtig draaiend in rotor geschoven, soms weer even naar buiten om overtollige lijm weg te vegen.

Pennetje ruim met lijm ingesmeerd (had geultjes ook al 'gevuld') en langzaam op z'n plek laten zakken. Overtollige lijm verwijderd en als laatste vaseline van lager afgehaald.

Het geheel ligt nu te drogen. Bij 20 graden hardt endfest in 12 uur uit, er kan morgen dus wel weer gevlogen worden :)

Hoop dat hiermee het probleem ook opgelost is.

Had nou toch een Axi genomen, dan had je totaal geen speling en/of rare geluiden:)

Dit zijn eerder klachten die je van Chinese motortjes verwacht, niet van een dure Hacker, toch slordig.....

Met een Axi was m'n toestel 50 gram zwaarder geweest minimaal en had ik de hele neus moeten aanpassen. Nu is het 8 schroefjes klaar.

En inderdaad, teleurstellend van Hacker. Heb geen spijt van mijn aanschaf, verwacht dat het probleem nu opgelost is, en zo'n ramp is het allemaal niet, maar het bewijst wel dat Hacker geen 'A-merk' (meer) is.

Even voor de goede orde: deze motor functioneerde verder prima. Ik denk ook niet dat dat heel snel zou zijn veranderd. Het is meer de perfectionist die het goed wil hebben dit :)

Afgezien van dit probleem, vertoont het ding geen 'chineze' kenmerken. De wikkelingen zitten netjes, de magneten zijn gekromd (met het oppervlakte mee) en zitten goed verlijmd, met een 'kam' aan 1 kant en de as is tweevoudig gelagerd (voor en achter). In de Sebart montage-wijze zelfs drievoudig.

Om kort te zijn.. op dit ding na, zit de motor er wel heel netjes uit.

Back