Spetteren van airbrush

Ik heb een probleempje met mijn Badger 150 airbrush. Deze heeft de neiging dat die tijdens het spuiten gaat spetteren. Waar ligt dit nu aan en hoe kan ik dit voorkomen?

Ik heb een probleempje met mijn Badger 150 airbrush. Deze heeft de neiging dat die tijdens het spuiten gaat spetteren. Waar ligt dit nu aan en hoe kan ik dit voorkomen?

Heb je een Double action pistool?
Als je die hebt denk dan goed aan de verf lucht verf regel, meestal komt het voort uit het niet goed bedienen van je pistool.
Verdere oorzaken zijn, verstopping van de norzel.
Het verstoppen van de norzel komt door dat je verf te dik is oftewel je hebt te weinig verdunningsmiddel er in. of je hebt last van klonten in de verf.
Ander probleem kan zijn is dat je de luchtdruk te laag hebt staan, als je wilt tekenen wordt er altijd rond de 1,8 bar aan geraden. Voor het spuiten van grote oppervlkates zit ik zelf altijd rodn de 3 bar.

Heb je een Double action pistool?
Als je die hebt denk dan goed aan de verf lucht verf regel, meestal komt het voort uit het niet goed bedienen van je pistool.
Verdere oorzaken zijn, verstopping van de norzel.
Het verstoppen van de norzel komt door dat je verf te dik is oftewel je hebt te weinig verdunningsmiddel er in. of je hebt last van klonten in de verf.
Ander probleem kan zijn is dat je de luchtdruk te laag hebt staan, als je wilt tekenen wordt er altijd rond de 1,8 bar aan geraden. Voor het spuiten van grote oppervlkates zit ik zelf altijd rodn de 3 bar.

Ja, volgens mij is de Badger 150 een double action airbrush.

Kun je mij precies uitleggen wat de "verf lucht verf" regel ook weer precies betekend?

Voor het spuiten van lexan bodies en dus grote oppervlakken, welke nozzle/naald kan ik dan het beste gebruiken?

Ohw ja, en dan nog iets: gebruik je een masker of afzuiging als je gaat airbrushen?

Ja, volgens mij is de Badger 150 een double action airbrush.

Kun je mij precies uitleggen wat de "verf lucht verf" regel ook weer precies betekend?

Voor het spuiten van lexan bodies en dus grote oppervlakken, welke nozzle/naald kan ik dan het beste gebruiken?

Ohw ja, en dan nog iets: gebruik je een masker of afzuiging als je gaat airbrushen?

De verf lucht verf regel staat er voor dat als je de "knop" van je luchtpistool eerst induwt zodat er lucht uit je pistool komt daarna hou je hem ingedrukt en trek de "knop" naar achter nu komt er verf uit op het moment dat je stopt doe je eerst de knop naar voren en dan laat je hem los oefen maar is op een papier. Verf lucht verf zoek anders is op internet die kunnen het nog mooier dan mij uitleggen.

Ik gebruik zelf een 0,3 mm naald voor verf met grove sigment zoals aluminium of goud en dergelijke gebruik ik 0,4 mm.

Ik gebruik bijna altijd verf op waterbasis als ik verf op een andere basis gebruik is het beter dat je een mond-neus masker voor doet. Dit is beter voor je inwendige organen. Afzuiging gebruik ik niet vindt ik niet fijn en heb altijd het idee dat je dan meer stof in de lucht aan trek maar dat kan ik mis hebben.

Waar ligt het aan, ja de verf moet je door de sproeiers jagen zonder problemen. Een en ander kan je wellicht aanpassen door toevoegingen? De verf kun je mss niet te lang bewaren maar wil je zeker weten doe je het ergens opzoeken. De sproeiers kun je met zo'n tanden rager perfect schoonhouden. Ze hebben ze in verschillende afmetingen verkrijgbaar bij de drogist, in elk geval geschikt voor sproeiers 0,8 mm die ik gebruik. Hoop dat het helpt.

De verf lucht verf regel staat er voor dat als je de "knop" van je luchtpistool eerst induwt zodat er lucht uit je pistool komt daarna hou je hem ingedrukt en trek de "knop" naar achter nu komt er verf uit op het moment dat je stopt doe je eerst de knop naar voren en dan laat je hem los oefen maar is op een papier. Verf lucht verf zoek anders is op internet die kunnen het nog mooier dan mij uitleggen.

Zou het dan niet logischer zijn om het lucht verf lucht te noemen :confused:
want je begint met lucht en eindigd met lucht.

Dit soort spetters kunnen ontstaan door vocht in het luchtkanaal. Na het schoonmaken niet goed droog gemaakt, luchttoevoer is vochtig, o-ringen dichten niet goed af...

Of je verf "verwatert". Bij verdunde verf kan de verdunner bij langer wachten scheiden van de verf en in de nozzle ophopen.

Of je naald is beschadigd (krom of ingesleten), je nozzle is beschadigd of beiden kunnen vuil zijn (ook de nozzle goed aan de binnenkant schoonmaken).

Als je in beide gevallen eerst lucht doet, zie je soms een klein "pufje" verf maar zodra he gaat spuiten een enorme klodder die gelijk uiteen spat omdat deze meer uit water/verdunner bestaat dan verf. Zorgen dat de spuit na schoonmaken goed droog en schoon is. Veel experimenteren met verdunnen en spuitdruk is de enige remedie.

monteer een vochtvanger in je lijn !!!

weg splatter, andere oorzaak is een mogelijk beschadigde naald.

Zoiets, maar dan wat kleiner (deze is van een grotere compressor).
-edit-
Deze dus.

orocombo01.jpg

Nog even een andere oorzaak: Geen constante luchtstroom! Heb je een compressor met luchtreservoir/tank of direct op de compressor? Een buffer is wenselijk om een meer constante luchtstroom te krijgen. Direct aangesloten krijg je telkens stoten met lucht met spetteren tot gevolg.

Laatst bewerkt:

De verf borrelt op in de beker? Dat mag niet gebeuren zegt men. Gebeurt het "spetteren" bij een soort/merk verf, dat soort dingen.

Back