Spieren uit en inhalen.

Hallo beste modelbouwers.
Ik heb een vraag en wel de volgende ,,Hoe worden de spieren in en uitgehaald.En hoe loopt het touwwerk vallen talie s enz.Is hier iemand die dat weet?zou U zo vriendelijk willen zijn dit voor mij hier te willen beschrijven.Zelf heb ik 9 negen boeken over dit soort dwarsgetuigde schepen maar niks over spieren.Heb mij op internet 4 slagen in de rondte gezocht maar ook niks.
Mocht U het weten bijvoorbaat hartelijk dank.

Wim,
Er is inderdaad minder info te vinden hoe bepaalde handelingen werden uitgevoerd. Over jouw vraag heb ik eens ergens gelezen, weet niet meer waar, dat spieren, en dan bedoel ik lijzeilspieren die op de ra zitten, met een takel werden uitgetrokken. Er zat dan een blok aan de uiteinde van de ra met een touw erdoor dat vast zat aan het binnenste eind van de spier. Het andere eind is dan het halende part. Als je daaraan trekt trek je dus het binneneind van de spier naar de ranok.
Nu vraag je natuurlijk meteen zat zo'n blok altijd aan de ranok? Er zitten er al een stel. Geen idee. Nu kan het natuurlijk ook makkelijk als men van plan is om lijzeilen te zetten, dat dan eerst die blokken worden vastgemaakt. Je kan makkelijk op de ra naar het eind schuiven om daar een blok te bevestigen. Dus zo zou het kunnen.
Het is dus best wel wat werk om lijzeilen te zetten.

Wim,
Er is inderdaad minder info te vinden hoe bepaalde handelingen werden uitgevoerd. Over jouw vraag heb ik eens ergens gelezen, weet niet meer waar, dat spieren, en dan bedoel ik lijzeilspieren die op de ra zitten, met een takel werden uitgetrokken. Er zat dan een blok aan de uiteinde van de ra met een touw erdoor dat vast zat aan het binnenste eind van de spier. Het andere eind is dan het halende part. Als je daaraan trekt trek je dus het binneneind van de spier naar de ranok.
Nu vraag je natuurlijk meteen zat zo'n blok altijd aan de ranok? Er zitten er al een stel. Geen idee. Nu kan het natuurlijk ook makkelijk als men van plan is om lijzeilen te zetten, dat dan eerst die blokken worden vastgemaakt. Je kan makkelijk op de ra naar het eind schuiven om daar een blok te bevestigen. Dus zo zou het kunnen.
Het is dus best wel wat werk om lijzeilen te zetten.
Op onze modellen monteren we ze niet zo snel, maar de ratakels zaten wel degelijk op veel schepen er standaard op (afhankelijk bouwjaar en land). En als ze niet gemonteerd zaten waren ze zo geplaatst. En die zouden daarvoor dienst kunnen doen.

Back