Spierings SK 488-AT4 vouwkraan

Hallo allemaal,

Even voorstellen, ik ben Peter en ben sinds 2 jaar bezig met een vouw kraantje te bouwen de Sk 488-AT4 van Spierings.

Hier een paar fotootjes.

De kraan is schaal 1:16.
De eerste,tweede en vierde as zijn stuurassen de derde as is star en aangedreven.
Mometeel zitten er veertien electromotortjes in en wel voor,
-aandrijving
-steunpoten
-mast op/neer in/uit ,draaien
-hijsen
-loopkat heen/terug
-lift
-en nog enkele voor het uitvouwen van de mast.

Het chassis en de mast zijn gemaakt van aluminium.de giek is gemaakt van messing en de cabine en alle opberg kisten zijn van A.B.S.

Daar is 't ie dan eindelijk 8) !

Hier nog een plaatje, maar dan met één van z'n grote broers:
normal_deel6-4.jpg

Smerig mooi model! dat is modelbouw op een heel ander nivo als ons nederige prutsers :)

Heel mooi!

Stefan

Schitterend, wat mensenhanden allemaal kunnen maken.

Peter, een vraagje : Zit er ook hydrauliek in je model of heb je alle functies mechanisch opgelost?

Groetjes Aad

Hoi Aad,

Er zit geen hydroliek in mijn kraan dit een beetje voor de kosten(is nog al prijzig) en ook vanwegen de leidingen voor de hydroliek,deze zijn nogal dik en buigen niet zo makkelijk en omdat er ook een cylinder bovenin de giek zit is dat nogal een probleem,de mast bestaat namelijk uit 2 delen en schuift uit dit betekend dat de leidingen ook langer en korter moeten worden en met hydroliekslag was dit niet te doen.

Ik heb alles met draadspindels gemaakt (kan ik zelf maken en hydroliek niet) en zelfs met electriciteits draadjes was het ook nog niet makkelijk om die op een goede manier naar de giek te krijgen en goed te laten lopen,het is uit eindelijk wel gelukt maar met heel erg dun draad (26x0,05mm2)

Hier op de foto is aan de rechter kant (de twee witte geleiders) te zien hoe de electriciteit draadjes lopen ,de draden zitten vast aan de onderste pijp en aan de bovenste pijp en worden door een gewichtje (rood taps toe lopend)op spanning gehouden.
Als de mast dan uitschuift dan gaat het gewichtje mee omhoog.

Nog een klein detail.

Peter,

een vraagje, je zei dat je je mast met spindels uitschuift. Heb je je aandrijving daarvoor in de mast zelf zitten, of heb je die onder de draaikrans gezet ?

Ik ben bezig een schip te bouwen, en zit met een kraan met telescoop giek, vandaar

Groet,
Andre

Hoi Andre,

Ik heb de spindel onderin de mast gemaakt ,omdat de mast ook naar beneden geklapt moet worden kan dit niet onder de draaikrans,maar als je mast rechtop blijft staan zou je dat wel kunnen doen in verband met de ruimte in de mast.

Ik weet niet welke schaal jouw kraan is en hoeveel ruimte je heb in de mast??

Hi Peter,

Ja dat is waar ook, bij jouw moet de hele mast ook nog plat natuurlijk voor transport

De kraan wordt schaal 1:40, formaat van de mast 2 x 1.5 cm
erg weinig plek dus, en eigelijk zat ik te denken om een Faulhaber motor te gebruiken een een spoor N loc.

Groet,
Andre

Hoi Andre,

Nog een leuk adresje voor allerlei motortjes en vertragingen( van faulhaber),is wel in duitsland en aardig aan de prijs maar de kwaliteit is zeer goed,vele combinaties mogelijk.

http://www.lemo-solar.de

Veel succes verder met de bouw van je kraan en boot.

Hier nog even een fotootje van de zender die het geheel bestuurd.

Het is een 8 kanaals zender waarvan 7 proportioneel en 1 kanaal is gebruikt met een Scen 16 uit 1.

De zender is een zelfbouw,de kast heb ikzelf gevouwen van 1mm aluminium en alle gaten erin gemaakt toen op de computer een layout gemaakt van de indeling en uitgeprint op een A4 stikkervel.

Daarna ben ik naar mijn goede vriend Jan van Mouwerik (voor de meeste wel bekend op dit forum) gegaan en die heeft alle electronica voor zijn rekening genomen

Leuk detail is dat ik de knuppels eerst voor het rijden en sturen kan gebruiken (kraan werkt dan niet) en na een knopje om gezet te hebben kan ik de knuppels gebruiken voor de kraan (rijden en stuur werken dan niet)

Groetjes Peter

Problemen met dit soort (te) ambitieuze projecten is hoe je het allemaal aan moet sturen. Meestal kom je handen en voeten te kort en heb je meerdere zenders nodig. Bij dit model viel dit achteraf gezien gelukkig wel mee, want met een standaard radiobesturing had het net zo goed of zelfs beter gekund. Maar ja, als je de zelfgeknutselde zender uit een vorig (6-jarig) project nog ter beschikking hebt, is het natuurlijk de goedkoopste manier om de elektronica daarvan te gebruiken. We zijn tenslotte nog steeds in het bezit van een open zelfbouwvergunning en als 't ie dan zo nodig alles zelf wil maken, dan ook maar de zender.

In de zender zit een 30 MHz Robbe zendmodule en een zelfbouw 9kanaals impulsdeel. Het 9e kanaal is (nog) niet in gebruik. We werken met het oude pcm-systeem van Robbe, dus in het model zit dan ook een PCMS-R9 ontvanger.

Evenals het model is de zender nog niet af. Er is namelijk een nogal hardnekkig probleem met het 16voudige multiswitch systeem. Dit was ooit een experimentele versie t.b.v. het merk Scen en om duistere redenen willen slechts 8 van de 16 functies zich netjes gedragen. Dit betekent, dat het systeem op de helling moet en dat we weer wat te hobby-en hebben. Als het helemaal niet wil kunnen we natuurlijk altijd nog een 16voudig Robbe multiswitch systeem inbouwen. Dit is microprocessor gestuurd en kent zulke problemen niet. Maar dat is natuurlijk de eer te na, dus we gaan eerst maar eens met het 9e kanaal aan de slag.

Wel een beetje laat, maar eindelijk is dan op de site van Spierings een impressie te vinden van de modelbouwdag 2005:

http://www.spieringskranen.nl/nieuws_modelbouwdag_2005_nl.htm

Zo kom je als modelbouwer nog eens ergens! Het hele fabricage-proces van de 1 : 1 modelletjes was te zien, waarbij je in alle produktiehallen mocht rondlopen en foto's maken. Aan het eind van de dag stond er zelfs een kraan buiten, die even voor ons werd uit- en ingevouwen. Omdat het zo interessant was werd dit nog een tweede keer herhaald ook!
Dat is nog eens wat anders dan van bouwtekeningen en foto's een model namaken. Je kon nu de details, die altijd zo lastig zijn, van alle kanten bekijken en er zelfs aan voelen. Een personeelslid stelde zelfs voor om even met z'n tweeën in een kraan te klimmen om te zien hoe de loopkat-kabels precies liepen. Gelukkig was dit echter vanaf de grond ook voldoende duidelijk te zien.

En nu maar bedelen of er dit jaar weer een Spierings modelbouwdag komt.

ik heb een vraag

Hoe ben je aan de tekeningen gekomen van een kraan of hoe zou je eraan kunnen komen?

Tom

Hoi Tom,

Als eerste heb ik bij Spierings info op gevraagd maar daar waren ze niet zo behulpzaam.

Toen ben ik bij het lokale kraanverhuurbedrijf geweest en daar gevraagd of ze iets van info hadden van een 488 AT-4 maar dat hadden ze niet maar ik mocht wel naar hartelust film en foto's maken van de echte als deze op de zaak was en heb daar dan ook gretig gebruik van gemaakt.

Welke ben je van plan te gaan maken?????

dat weet ik nog niet

maar heeft u hem helemaal zonder tekeningen gemaakt

Ik heb wel een tekening van een Sk488-AT4 maar dat was ongeveer 3 x 5 cm en dat heb ik via de computer vergroot naar de schaal 1:16 maar dan worden de lijnen wel heel erg dik dus dan is de tekening ook lastig te gebruiken ,dan heb je wel een aantal lengte maten en een paar verhoudingen waar je wat mee kan doen.

De rest heb ik van foto's af gemaakt en heel veel keren terug gaan naar het kraanbedrijf om details na te meten.

Back