Spinning Birdy bouwverslag *crash!!!*

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door jesse, 16 mrt 2009.

  1. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Zo, even uitgebreidt reageren, dat ging vanmiddag niet zo makkelijk vanaf mijn mobiel.
    Wat een mooie zaak zeg daar in Den Haag, bedankt voor de tip Crins.

    Ja het gaat wel lekker rap ja, maar nu even niet:)

    Vandaag dus stokken gehaald niet gisteren, en helaas vandaag bijna geen tijd gehad om te bouwen dus ik ben weinig opgeschoten.
    Wel heb ik de stok iets moeten aanpassen, de originele is 8mm diameter maar de Skyshark 3P zijn net ff een fractie kleiner dus de passing was nogal ruim.
    De oplossing was eigenlijk heel erg simpel, ik heb van een plankje balsa van 1cm dik een zéér dun reepje afgesneden (0,5mm ongeveer) en dit met CA rondom de stok geplakt, vervolgens net ze veel weg geschuurd totdat de stok precies mooi strak door de spanten heen past.

    @Crins: bedankt , gaat goed komen, ik zit weer vol goede moed met die mooie nieuwe stokken.

    @Meylink: je hebt pb.

    Oke mensen, ik heb vandaag en morgen erg weinig tijd maar maandag ga ik ff helemaal los met bouwen én met het fototoestel dus maandagavond kunnen jullie meer verwachten.

    Groetjes, Jesse.
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2009
  2. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    inderdaad de 3p stokken zijn 7mm buitendiameter... je kan nu in ieder geval verder, nu maar afwachten tot maandag...
     
  3. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    ooh ja, dit wilde ik nog even zeggen:

    De prijs van de stokken viel me echt reuze mee: €7,- per stok van 1 meter.
     
  4. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    volgende keer naar sietse,
    4 euro per meter
     
  5. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    4 euro per meter voor een 3P stok??
    krijgt hij ze voor inkoopsprijs dan:confused:
     
  6. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Kan iemand mij vertellen hoe lang ik de torsieveertjes moet maken? er zit een stukje verenstaal in de kit van ca 5cm en volgens de tekening heb ik die helemaal nodig voor 1 torsieveertje, maar dat lijkt mij wat lang, en het komt er dus op neer dat ik 1 stukje te kort kom, best jammer want ik wil graag vanavond het stabilo en kielvlak afmaken.
    Kan ik het verenstaal inkorten naar 2x 2,5 cm ? of is het beter om (helaas woensdag pas) een extra stukje verenstaal te halen?

    -----------------------

    Oh laat maar, ik heb net even op de site van F3K gekeken en het moet inderdaad een cm of 6 zijn, helaas.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2009
  7. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Zo hehe, het heeft even geduurd maar hier is weer eens een update:

    Nadat ik vorige week een schitterende stok had gehaald in Den Haag bij Vliegerop had ik nauwlijks tijd om te bouwen maar de afgelopen dagen heb ik toch weer wat kunnen doen.

    Hier mijn oplossing voor het in profiel schuren van het stabilo en kielvlak, een latje achter het te schuren deel dat van gelijke dikte en een latje aan de voorkant van de helft van de dikte.
    Vervolgens een schuurlat/plank met een strookje erop voor de geleiding:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Even een sprongetje vooruit, de staartdelen helemaal in de oralight:
    [​IMG]

    Hmm, niet echt een duidelijke foto, met behulp van wat haakse stukjes aluminium en een klem het verlijmen van de staartdelen op de staartboom:
    [​IMG]

    De foto waar de staartboom en de staartdelen verlijmt zijn moet ik jullie even verschuldigd blijven, kwestie van "duimstoring" (per ongeluk gewist).
    Alle accu's die ik nog had waren of te zwaar of paste niet lekker voor in de neus dus daar moest ik zelf wat op verzinnen.
    Ergens op het forum heb ik ooit eens wat gelezen over het uit elkaar halen van een 9 volt blok batterij, en dat heb ik dus ook gedaan.
    Na een poosje zoeken heb ik een oplaadbare versie gevonden en deze vervolgens met gepast geweld gesloopt, maar wel het dekseltje met de aansluitpuntjes heel gehouden, waarom, dat zie je zo.
    Dit zijn de celletjes die in de batterij zitten, 1,2 volt per stuk en 200Mah:
    [​IMG]

    Allereerst heb ik ze voorzien van een nieuw stukje krimpkous:
    [​IMG]

    Vervolgens heb ik een stukje installatiedraad gepakt en dat eens flink onder handen genomen op de de bankschroef en goed plat geslagen, dit ga ik gebruiken voor de verbindingen tussen de cellen:
    [​IMG]

    uiteindelijk ziet het er zo uit, met aan servo stekkertje er direct op gesoldeerd voor het gemakkelijk aansluiten op de ontvanger, ik heb specifiek gekozen voor deze configuratie van de cellen omdat dat precies helemaal voor in de neus past bovenop de ontvanger, zodat ik zoveel mogelijk gewicht geconcentreerd in de neus heb, ik kom nogal kritiek uit
    met het zwaartepunt vandaar.
    [​IMG]

    Servo's en ontvanger in de romp:
    [​IMG]

    Accu bovenop de ontvanger:
    [​IMG]

    En dit is waarom ik het dekseltje van de 9 volt batterij heel wilde houden:
    [​IMG]
    Op deze manier kan hij gewoon aan de batterij lader die ik normaal gebruik voor alle huis-tuin en keuken accu's, wel even opletten met de laadtijd natuurlijk :p

    Hmmm... accu bleek toch net een fractie te hoog voor de neus, dat wordt een nieuw dekseltje maken:
    [​IMG]

    Nog even wat sfeerbeelden van het complete "vogeltje" helemaal in de cover:
    [​IMG]

    [​IMG]

    TO DO LIST:
    Zender instellen
    Servo's centreren
    Single pull draadjes vastmaken
    Accu laden (ligt nu aan de lader)
    MAIDEN !!!


    Groetjes, Jesse.
     
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Heb je nog staaldraad nodig? Anders heb ik wel een metertje voor je.
     
  9. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Hey Berrie, nee maar toch bedankt.
    Ik heb vorige week nog maar eens mijn hele koffer op zijn kop gegooid en tussen alle junk kwam ik toch nog een stukje tegen en dat was nét genoeg.

    Groetjes, Jesse.
     
  10. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ziet er super uit Jesse! Goeie kleuren ook. Veel plezier met de maiden, het zal wel goed bevallen denk ik.
     
  11. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Bedankt Jorn, ik ben zelf ook erg te spreken over de kleuren :)
    Kijkend naar het weer zal de maiden deze week niet meer plaats vinden, even afwachten wat het volgende week doet dus.
     
  12. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Vraagje.
    Heb je een speciale reden waarom je 5 i.p.v. 4 cellen gebruikt in je ontvangeraccu?

    Ziet er goed uit, gaat zo door :)


    Frans
     
  13. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Ja frans, ten eerste het zwaartepunt wat te ver naar achteren ligt met 4 cellen en ten tweede ik heb liever 6 volt dan 4,8 volt, de celletjes zullen onder belasting ook nog wel iets inzakken gok ik dus ik dacht dat 5 cellen in dit geval de beste optie zou zijn.
    Ik heb er een andere ontvanger ingezet, de 1e keus was de JETI REX5 plus maar die bleek te groot, gelukkig had ik nog een GWS pico intvanger liggen die ik van zijn jasje ontdaan heb, de werkspanning van die ontvanger ligt tussen de 3,6 en 7,2 volt.
    De werkspanning van de Dymond D47 servo's ligt tussen de 4,8 en 9,6 volt.
    Iets meer volt op de servo's maakt ook weer dat ze wat sneller reageren, al met al alleen maar voordelen dus.
    Natuurlijk hangt dit af van het toestel en de gebruikt RC componenten.
     
  14. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    de d47 werkt ook prima op een single cell lipo van 3.7 volt hoor. ze worden er wel een stuk langzamer van inderdaad.

    verder ziet het er goed uit! leuk kleurenschema gekozen. maiden gewoon met rustig weer doen. zwaartepunt kan beter iets te ver naar voren liggen dan te ver naar achteren is mijn mening, dan steekt ie ook wat beter
     
  15. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    precies Robert, daarom is een lipo ook geen optie voor mij, dan red ik het niet met het zwaartepunt, dat ligt dante ver naar achteren.
    Waarschijnlijk komt het door de 2 dunne plaatjes berken triplex die ik op het hoogte en richtingsroer geplakt heb, ik vond ze na het schuren namelijk zo ontzettend wiebelig dat ik het niet vertrouwde.
    Het is maar heel dun materiaal (0,5mm ofzo) maar dat heeft toch het zwaartepunt verknalt denk ik.
    Als het echt een probleem wordt met het vliegen zal ik later nog wel eens nieuwe stuurvlakken maken maar voorlopig kijk ik het even aan, al met al denk ik dat het met het totaal gewicht nogal mee valt. mijn eigen weegschaaltje heeft even last van een burnout (lege batterij) maar morgen zal ik hem eens op de zaak wegen. ik verwacht wel iets boven de opgegeven 175 gram uit te komen maar zeker niet meer dan 10 gram.
     
  16. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Nu moet ik denk ik wel nog op zoek naar een andere ontvanger want ik krijg net in de gaten dat de range van de pico niet al te best is.
    Bij RCtechnics hebben ze geloof ik wel een mooie:
    RCtechnics Internet Store

    Full range en ongeveer net zo groot als de pico.
     
  17. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    jups, corono zijn prima dingetjes,
    zou ik wel voor de syntheser versie gaan, dan hoef je niet appart een kristal bij de kopen

    eventueel ook te bestellen bij www.hobbycity.com
    kost daar 20 dollar voor de syntheser, ik gebruik ze zelf ook in meerdere toestellen, zelfs brandstoskisten die redelijk ver weg gaan
     
  18. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik vlieg mijn SB met de Corona 4kanaals synth met 1s lipo van 350mAh. klein beetje lood voorin het neusje erbij, maar niet meer dan 10 gram. Vliegt heel goed en ik heb nog geen problemen met de reikwijdte ondervonden. ik vlieg hem af en toe echt wel ver van me weg, ik denk wel meer dan 100meter. dus dat moet geen probleem zijn. Bij mijn laatste model heb ik de antenne vervangen door 0.5mm staaldraad en in de rechter vleugel gebouwd, maar voorheen had ik gewoon de orginele antenne om de pook gewikkeld in een spiraal. Niet ideaal voor ontvangst zou je zeggen, maar nog geen probleem mee gehad. En dat synthesiser gedoe is echt ideaal, heb nu ook een synth zender, en dat is echt geweldig. Oh,ja en 350mAh is wel meer dan genoeg, kan er minstens 4 uur mee vliegen voordat ik hem weer oplaadt, dus kun je ook een kleinere cell gebruiken.
    Succes met je keuze.
     
  19. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    corono heeft inderdaad prima berijk, ik heb ook een 6 kanaals corona in mn twaspi fullsize dlg liggen zonder problemen.
     
  20. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Bedankt voor de reacties mensen, maar ik denk toch dat ik lekker bij mijn nimh'tjes blijf :) en de corona synth. past niet icm dat nimh pakketje.
    Na véél zoeken heb ik op rcgroups een redelijk bemoedigend stukje gevonden over dezelfde ontvanger die ik nu gebruik over het vergroten van de range:

    Mijn antenne is nu ook ongeveer 50cm dus ik ga daar zo dadelijk eerst eens een meter van maken en dan eens goed testen wat dat met het bereik doet.

    Groetjes, Jesse.

    ps: alles zit aangesloten, dus behalve het ontvanger verhaal is ie klaar voor de maiden!!:D
     

Deel Deze Pagina