Spitfire 1/6 Yke Rusticus

je hebt er veen aardig bouwtempo in

de tekeningen van Yke zitten hier en daar wel is wat foutjes in

daarom is het ook zo veel werk om er een kit van te maken

alles moet nagekeken worden

en de dingen die je nu zelf moet uitvinden moeten er ook allemaal al in

je bent goed bezig
 
Bedankt Jeroen!

Inderdaad moet er hier en daar een mouw aan gepast worden. Wel allemaal kleine dingetjes, nog geen schokkende dingen tegengekomen.....wel zelf blijven opletten natuurlijk [emoji4]
Ik heb 0 ervaring met autocad, anders zou ik tijdens het bouwen misschien meteen wijzigen kunnen doorvoeren.....sweet dreams...

Langzame vorderingen. Stabilo kan bijna gesloten. Even nadenken over de scharnieren.
20210304_205015.jpeg


Kielvlak moet deels worden ingedekt om deze stijf te krijgen. Daarna, eenmaal op de romp geplaatst, moet deze verder worden afgemaakt.

Rds voor de staart laat ik helemaal vervallen. Voortschrijdend inzicht heet dat[emoji56].
Volgende keer weer verder met stabilo, kielvlak en roeren.
 
Bedankt Jeroen!

Inderdaad moet er hier en daar een mouw aan gepast worden. Wel allemaal kleine dingetjes, nog geen schokkende dingen tegengekomen.....wel zelf blijven opletten natuurlijk [emoji4]
Ik heb 0 ervaring met autocad, anders zou ik tijdens het bouwen misschien meteen wijzigen kunnen doorvoeren.....sweet dreams...

Langzame vorderingen. Stabilo kan bijna gesloten. Even nadenken over de scharnieren.
Bekijk bijlage 425909

Kielvlak moet deels worden ingedekt om deze stijf te krijgen. Daarna, eenmaal op de romp geplaatst, moet deze verder worden afgemaakt.

Rds voor de staart laat ik helemaal vervallen. Voortschrijdend inzicht heet dat[emoji56].
Volgende keer weer verder met stabilo, kielvlak en roeren.
Qua aansturing, het is al voorgedaan bij het origineel;)
 
Kleine vooruitgang.
Romp is even van z'n plek voor een reparatie van een clubgenoot.
Gelukkig heb ik meerdere bouwplekken[emoji4]

Ik heb de ribben verlijmd. Vuren liggers opgehoogd, anders komen de ribben met hun buikjes tegen de plank. Alleen denk ik dat hij toch niet goed is uitgelijnd. Hartlijn die op de ribben staat moet op dezelfde hoogte zijn van de plank? Neem aan van wel.....wie heeft daar ervaring mee?
De laatste rib zit op 14 mm evenwijdig uit de plank gemeten, de eerste rib zit voorlijst op 30mm, achterlijst op 16mm....
Verder past deze kit mooi! Bijna als een cnc pakketje[emoji2957][emoji14]
Wat plaatjes:
20210516_164020.jpeg
20210516_171648.jpeg
20210516_171730.jpeg
20210516_172657.jpeg
20210516_172714.jpeg
 
Via pb en whatsapp hulp gehad.
Nu weet ik zo ongeveer wat Yke z'n bedoeling is met de hartlijnen op de ribben.
Vleugel is best wel een belangrijk ding wat dat betreft. Een paar mm hier en daar verkeerd en het vliegt voor geen meter.....

De boel heb ik losgehaald van de plank zodat ik het nu in een keer goed kan uitrichten mét tipverdraaiing.
Meteen iets opgeschoven met de hele vleugel, zo kan ik 2 delen tegelijk maken.....ideaal zo'n hobbyruimte [emoji4]

Volgende keer wat plaatjes. Gaat niet hard, vleugel is monnikenwerk.......mn pij en ganzeveer liggen klaar[emoji16]
 
  • Like
Reactions: Cnn
"Broeder Ansulmus, hoever zijt gij?"
"Wel, broeder Benedictus, we maken voortgang, maar niet vlot....het kloosterleven is zwaar"[emoji112][emoji2]

De plaatjes.
20210610_210052.jpeg
20210610_214301.jpeg
20210610_210048.jpeg

Vleugelverbinder is wat aan de zware kant. In het middenstuk komt nu gewoon een alu koker, volgens tekening, dus eigenlijk een maatje te groot.

Verder lekker bezig. Nu eerst vleugel verbinding opvullen en webbing maken. Daarna kan de bovenschaal erop denk ik. Misschien eerst nog de onderkant een stukje indekken vanaf vooorlijst tot aan de hoofdligger. Dat word wel een lastig klusje.
 
Zijn die hoofdliggers niet wat dun?
Hoofdliggers zijn 5x5mm grenen latten. De 1op4.5 versie had 6x6mm latten.
Word volledig balsa 1.5mm ingedekt en uiteindelijk met glasweefsel bekleed.
2mm had eigenlijk de voorkeur. Maar die ik heb liggen zijn rond de 70 gram per plankje van 1000x100mm.....kan ik beter eikenhout pakken denk[emoji848][emoji15]
 
Vleugelverbinder is wat aan de zware kant.

Hoeveel weegt die balk wel niet?

Moet je voor de gein eens op een tekening van hem kijken hoe Taylor dat doet . . .


Zijn die hoofdliggers niet wat dun?

Een millimetertje meer had ik niet gek gevonden.

Maar met een goede, aan alle eisen voldoende webbing, aan de voor- en achterzijde, en als het effe kan de ruimte tussen de liggers opgevuld: dan heb je een hele sterke ligger (volgens mij).

Succes!


jan.
 
Hoeveel weegt die balk wel niet?

Moet je voor de gein eens op een tekening van hem kijken hoe Taylor dat doet . . .




Een millimetertje meer had ik niet gek gevonden.

Maar met een goede, aan alle eisen voldoende webbing, aan de voor- en achterzijde, en als het effe kan de ruimte tussen de liggers opgevuld: dan heb je een hele sterke ligger (volgens mij).

Succes!


jan.
Ik kan geen tekening inzien van Brian Taylor.
Tjarko kan er misschien meer over vertellen?

Balk! Alles wat de bouw u bied.....mooi stukje grenen vellingdeel geweest[emoji2] dacht iets van 70 gram. Iets gewicht is niet erg. Als het maar sporadisch is. In de regel bouw ik meestal redelijk licht.
Komen wel de klappen van de landingen op. Ruig veldje af en toe...piloot met knuppelbibbers.....meestal gaat het goed.
 
De vleugelverbinder bij zijn (Taylors) P-47 (ooit begonnen te bouwen, vleugel half af) was 4 mm hard balsa, tussen de liggers, aan beide zijden 1 webbay diep.

Da's wel even andere koek . . .


jan.
 
De vleugelverbinder bij zijn (Taylors) P-47 (ooit begonnen te bouwen, vleugel half af) was 4 mm hard balsa, tussen de liggers, aan beide zijden 1 webbay diep.

Da's wel even andere koek . . .


jan.
Dat gaat bij deze kist niet goedkomen denk ik.
Van het ene uiterste in het andere zeg maar.
Nu heeft het retract ook nog eens goed vlees.

Ik probeer zoveel mogelijk de tekening te volgen. Gevoelsmatig moet het dan wel kloppen met elkaar.
Ik doe aan 2 kanten webbing, en de hulpliggers net voor de ailerons 1 kant, dan lijkt het me heel behoorlijk sterk.
De pennen zijn nu verlijmd. Volgende is de webbing en 1 zijdig indekken.
 
goed bezig persoonelijk had ik de hoofdliggers toch wat dikker gehouden

bij de 1/4 kit id de oude houten verbinding vervangen voor een petraus buis
 
Bedankt! Ik zal er wat extra aan doen om de ligger was sterker te krijgen

Voorlopig even niet bouwen. Zo'n nieuwe zender is een hobby op zich. Bovendien staat de tuin hier op z'n kop, zal wel najaar worden voordat ik weer verder kan.
 
Waarom maken we ons zulke zorgen om de verbinding tussen de twee vleugelhelften?

Meestal lopen vleugels taps toe en zit de meeste lift dus bij de wortel, en levert de tip maar weinig lift.

Je zou zeggen: de wortel wil harder omhoog dan de tip.

Waar zit de denkfout?


jan.
 
Ik heb geen constructieve opleiding, door praktijkervaring leer je wel constructief denken.
De romp moet ook meegezeuld worden, het landingsgestel vangt ook (soms flinke)klappen op.
Heb ik hier op het forum niet een keer gelezen dat wij in principe veel te sterk bouwen? Een Boeing 737 kan in verhouding minder hebben!
 
Je houdt nog geen rekening met het draaimoment Jan. De vleugel zit in het midden vast aan de romp. Elk beetje lift op elke centimeter vanaf het midden van de vleugel naar buiten levert een bijdrage aan dat moment. Kracht maal arm. Een vleugel wil dus eigenlijk in het midden samenklappen. De verbinding van de vleugelhelften moet weerstand bieden aan de tegengestelde draaimomenten van de linker- en rechtervleugel.
 
Laatst bewerkt:
Waarom maken we ons zulke zorgen om de verbinding tussen de twee vleugelhelften?

Meestal lopen vleugels taps toe en zit de meeste lift dus bij de wortel, en levert de tip maar weinig lift.

Je zou zeggen: de wortel wil harder omhoog dan de tip.

Waar zit de denkfout?


jan.
Draai maar eens een stikken looping en trek de conclusie uit de brokstukken. De romp hangt er tussen namelijk.:friends:
 
Back
Top