.
Egon, Jan, Ronald en Henk bedankt voor de fijne reacties!
Ik ga vrolijk verder met m`n Spitfire en Whirlwind bouwverslagen.
...vraag me wel af het is altijd zo netjes opgeruimd op jou bouw tafel bij mij lukt dat toch niet zo...
...dat van de werktafel ken ik, de eerste week neem ik dan voor om hem zo proper mogelijk te houden maar na een paar dagen is het weer een enorme hoop...
Hahaha, Jan Brilman had die opmerking in mijn bouwdraadje van m`n Gloster Gladiator ook al gemaakt... maar inderdaad, mijn bouwtafel houd ik zo leeg mogelijk.
Tijdens het bouwen kan het best een rommeltje van stukken balsa, schuursel en schaafsel en diverse gereedschappen zijn, maar wanneer die niet meer nodig zijn ruim ik het gelijk op. Ik kan er zelf slecht tegen om gereedschap te moeten zoeken als ik bezig ben. Alles ligt op een bepaalde plek en ik kan het met 1 hand grijpen als ik het nodig heb. Rondslingerend gereedschap ligt ook altijd in de weg en wanneer je daar per ongeluk je romp of vleugel op legt heb je beschadigingen...
Vandaar dat ik zo "schoon" werk. Het lijkt neurotisch maar het is puur praktisch
.
Verder met de Spit!
De twee ABS helften van de motorkap samengevoegd:
Je dient volgens de bouwbeschrijving de twee helften uit te knippen/snijden/zagen en d.m.v. een glasvezelstrookje samen te voegen.
Ik heb het iets anders gedaan en wel op de manier zoals bij m`n AirSail Chipmunk.
Eerst van restmateriaal twee dunne strookje ABS geknipt.
Deze met PVC-lijm (welke ook ABS lijmt) over de naden aan de binnenzijde gelijmd.
Hierdoor versmelten de helften aan elkaar wat steviger is dan alleen het glasvezelstrookje over de naad.
Dit laten drogen en daarna de stroken goed opgeruwd met grof schuurpapier.
Hier overheen alsnog de glasvezel strookjes gelegd met 30 minuten epoxy:
Dit geeft een erg stevige verbinding.
Over de naad aan de buitenzijde moet op sommige plekken nog wat plamuur.
De voorgevormde uitlaten vind ik persoonlijk niet zo fraai dus die gaan eruit.
Eens kijken welke er voor terug gaan komen... ik heb een idee, maar die bewaar ik nog even
Nu begint het echt op een Spitfire te lijken
De originele motorkap loopt verder door (is een stuk langer), een stukje over de vleugel dus de deelnaad klopt straks niet.
Ik heb wel een idee hoe dat op te lossen, maar moet nog even kijken of/hoe ik dat ga uitvoeren.
Groeten, Ramses
.