Bouwverslag Spitfire L.F. Mk.IXc ⇨ 322Sqn | NEIAF H-64 / NH188

Dat van de werktafel ken ik, de eerste week neem ik dan voor om hem zo proper mogelijk te houden maar na een paar dagen is het weer een enorme hoop.☺
Respect voor je werktafel, ramses.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ramses en alle verslagschrijvers,

Nix nie overkill...schrijf er op los en laat ons allen genieten van een ander zijn bouwavonturen.

Zoals hier boven ook al stond...ik ben ook niet zo'n prater en reageer niet op elke bijdrage...maar elke keer wanneer iemand wat post lees ik het helemaal door!!

Het genot van dat lezen zit soms inderdaad in de kleine details. Natuurlijk hebben we allemaal zo onze voorkeur van vliegtuig types of periodes maar waar het voor mij vooral om gaat is ...hoe doet een ander iets. Kijk...en dat is nu zo leuk en leerzaam in dit forum. Je steekt er altijd wat van op.

Dus nix overkill...ik lees graag wat een ander doet en vooral HOE een ander iets doet.

Dus...doorgaan!!

Groet,

Henk
 
.
Egon, Jan, Ronald en Henk bedankt voor de fijne reacties!
Ik ga vrolijk verder met m`n Spitfire en Whirlwind bouwverslagen.

...vraag me wel af het is altijd zo netjes opgeruimd op jou bouw tafel bij mij lukt dat toch niet zo...

...dat van de werktafel ken ik, de eerste week neem ik dan voor om hem zo proper mogelijk te houden maar na een paar dagen is het weer een enorme hoop...

Hahaha, Jan Brilman had die opmerking in mijn bouwdraadje van m`n Gloster Gladiator ook al gemaakt... maar inderdaad, mijn bouwtafel houd ik zo leeg mogelijk.
Tijdens het bouwen kan het best een rommeltje van stukken balsa, schuursel en schaafsel en diverse gereedschappen zijn, maar wanneer die niet meer nodig zijn ruim ik het gelijk op. Ik kan er zelf slecht tegen om gereedschap te moeten zoeken als ik bezig ben. Alles ligt op een bepaalde plek en ik kan het met 1 hand grijpen als ik het nodig heb. Rondslingerend gereedschap ligt ook altijd in de weg en wanneer je daar per ongeluk je romp of vleugel op legt heb je beschadigingen...

Vandaar dat ik zo "schoon" werk. Het lijkt neurotisch maar het is puur praktisch ;)

.
Verder met de Spit!
De twee ABS helften van de motorkap samengevoegd:

full


Je dient volgens de bouwbeschrijving de twee helften uit te knippen/snijden/zagen en d.m.v. een glasvezelstrookje samen te voegen.
Ik heb het iets anders gedaan en wel op de manier zoals bij m`n AirSail Chipmunk.
Eerst van restmateriaal twee dunne strookje ABS geknipt.
Deze met PVC-lijm (welke ook ABS lijmt) over de naden aan de binnenzijde gelijmd.
Hierdoor versmelten de helften aan elkaar wat steviger is dan alleen het glasvezelstrookje over de naad.
Dit laten drogen en daarna de stroken goed opgeruwd met grof schuurpapier.
Hier overheen alsnog de glasvezel strookjes gelegd met 30 minuten epoxy:

full


Dit geeft een erg stevige verbinding.
Over de naad aan de buitenzijde moet op sommige plekken nog wat plamuur.
De voorgevormde uitlaten vind ik persoonlijk niet zo fraai dus die gaan eruit.
Eens kijken welke er voor terug gaan komen... ik heb een idee, maar die bewaar ik nog even

full


Nu begint het echt op een Spitfire te lijken ;)

full


De originele motorkap loopt verder door (is een stuk langer), een stukje over de vleugel dus de deelnaad klopt straks niet.
Ik heb wel een idee hoe dat op te lossen, maar moet nog even kijken of/hoe ik dat ga uitvoeren.
full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Die uitlaten moet je zeker aanpakken!

Kleine moeite en het staat zoveel mooier.

Ik heb het destijds voor de Strega zo gedaan.

(Let niet op de onregelmatigheden, die zie je straks niet meer. Die deuk wel . . . :( .)

20150620_120439_resized.jpg


Aluminium pijpjes.


jan.
 
Thanks Bart

Pieter, bedankt voor je leuke reactie!
En wat gaaf dat je daaraan hebt mogen werken, ik ben jalours!
De Spitfire waar jij aan gewerkt hebt is volgens mij inmiddels wel verkocht naar Duxford helaas, zie onderstaande tekst:

Spitfire in het Aviodrome op Lelystad.
De Spitfire MkIXc MJ271 gebruikt bij de luchtmacht als H-8/3W-8
Tentoongesteld als de MH424 registratie H-53 van het 322 squadron in Indië.

Deze Spitfire MkIXc MJ271 is in augustus 2006 verkocht naar Duxford.

... en deze tekst:

De orginele Aviodrome Spitfire LF mk.XI C is verkocht aan Historic Flying Limited (HFL) te Duxford.
Deze Spitfire die als MH424/H-53 van het 322squadron in jungle kleuren tentoongesteld stond is eingelijk de MJ271/H-8 en zal als het goed is weer in vliegwaardige condities worden gebracht.


Wat dan wel weer leuk is, is dat in Duxford de Spitfire in vliegwaardige conditie is/wordt gebracht!

Groeten, Ramses
Hi Ramses, je gaat lekker met het projct.
Bedankt voor je info idd ik heb die spit daarna noit meer gezien wat ermee gebeeurde is mij dus geheel onbekend.
Wat een geweldig bericht dat ie weer vliegt.IK weet nog dat ding was smetteloos.
Het probleem was Dat iemand hem restaureerde zonder geldig Licence.
In the UK doen ze daar niet zo moeilijk over in "Mickey Mouse" NL is men niet zo op de hoogte van waar het omgaat,tevens leeft de liefde voor zo'n mooie technische hisorie niet zo.In de UKis veeeeeel meer trots als je weet.
Bedankt nogmaals.

P.
 
Dag Ramses

Geweldig verslag.
Ben ook van plan deze kit aan te schaffen (vleugelbreedte 1600 mm).
Echter voor onderstaande graag even advies.
Vermoedelijk is deze om te bouwen naar elektro.
Heeft iemand hiermee ervaring, en welke motor?
Dan de retracts. In de handleiding staat enkel een pneumatische versie van Robbe.Ik zou gaar deze willen vervangen door een elektrische. Welke is de hoogte die ik moet aanschaffen of type en welk i de diameter van de wielen.

Graag even advies


Groeten Eddy
 
Als je even googlet op "conversion top flite spitfire" vind je genoeg draadjes op rcuniverse en rcgroups die hierover gaan. Idem voor het onderstel.

Succes

Freek
 
.
Ik had al even niet meer gekeken hier, excuses voor de late reactie.

Kan je de ABS motorkap van binnen niet beter helemaal met epoxy doen? ... ABS is niet zo sterk.

Klopt Henri, ik denk dat ik dat nog ga doen. Het extra gewicht mag ie daar toch wel hebben.

Mooi werk Ramses. Ben benieuw hoe je de uitlaten gaat maken.

Dank je Bart! Ik heb wel een plannetje, maar weet nog niet of dat gaat lukken. Later meer!

Die uitlaten moet je zeker aanpakken! Kleine moeite en het staat zoveel mooier.

Helemaal waar Jan, ga ik ook zeker doen. Bedankt voor het voorbeeld, ziet er netjes uit.

Lekker bezig!

Thanks!

Hi Ramses, je gaat lekker met het projct.
Bedankt voor je info idd ik heb die spit daarna noit meer gezien wat ermee gebeeurde is mij dus geheel onbekend. Wat een geweldig bericht dat ie weer vliegt.IK weet nog dat ding was smetteloos. Het probleem was Dat iemand hem restaureerde zonder geldig Licence. In the UK doen ze daar niet zo moeilijk over in "Mickey Mouse" NL is men niet zo op de hoogte van waar het omgaat,tevens leeft de liefde voor zo'n mooie technische hisorie niet zo.In de UKis veeeeeel meer trots als je weet.

Hoi Pieter, bedankt! En ja, in Engeland weten ze historie wel te waarderen inderdaad! Bedankt voor je belangstelling.

Dag Ramses. Geweldig verslag. Ben ook van plan deze kit aan te schaffen (vleugelbreedte 1600 mm). Echter voor onderstaande graag even advies. Vermoedelijk is deze om te bouwen naar elektro. Heeft iemand hiermee ervaring, en welke motor? Dan de retracts. In de handleiding staat enkel een pneumatische versie van Robbe.Ik zou gaar deze willen vervangen door een elektrische. Welke is de hoogte die ik moet aanschaffen of type en welk i de diameter van de wielen. Graag even advies

Bedankt Eddy! Ik kan je niet helpen v.w.b. de electro motorisering, ik vlieg zelf nl. alleen brandstof motoren.
Ik heb de pneumatische Robart retracts liggen welke Top Flite voorschrijft, maar ik heb ook een voorkeur voor electrische retracts.
Ik heb nog niet besloten welke het worden, dus ik kan je daar nog geen advies of ervaring over geven, wellicht later wel.

Als je even googlet op "conversion top flite spitfire" vind je genoeg draadjes op rcuniverse en rcgroups die hierover gaan. Idem voor het onderstel.

Bedankt Freek, ga ik ook checken i.v.m. de electrische retracts!

Ben benieuwd hoe ver je nu bent.

Hoi Theees, momenteel zo ver: :D

full


Deze Fokker T.VIII W(G) kwam geheel onverwachts tussendoor!
De bouw van de Spit ligt zolang even stil.
Wanneer de Fokker klaar is ga ik weer met de Spitfire verder en daarna met de Whirlwind.
(in volgorde van m`n onderschrift)

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Bedankt Theees

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
[edit] niet meer van toepassing
.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Ramses,

Ik snap dat je er even geen trek meer in hebt, weet niet precies wat de druppel voor je was, maar goed. Grootste probleem is volgens mij trouwens de (bijzonder gebrekkige) communicatie, zodat we zouden moeten kunnen weten wat er te verwachten is.

Wel heel jammer, want ik volg je bouwverslagen graag.

Freek
 
.
Bedankt Freek, de druppel was inderdaad (het gebrek aan) communicatie, niet weten waar we aan toe zijn.
Maar dat wil ik laten voor wat het is en nu weer verder met bouwen!

.
Zo,.... het kostte flink wat tijd, maar dit bouwverslag is helemaal gerepareerd, alle foto`s en linkjes werken weer.
En wat nog veel beter is, alle foto`s zijn nu ook in groot formaat te zien in dit verslag.
Ook als je niet ingelogd bent (dus niet meer de postzegelplaatjes)!! :)

Eerst verder met de Fokker en dan komt deze Spit weer aan de beurt!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Hoi @pieter M

Het gaat goed! Vanavond een update van de Spitfire.
Zoals je in post #52 kan lezen kwam er een Fokker T.VIII W restauratieproject tussendoor waar ik nog mee bezig ben.
Ik heb voor de Fokker een nieuwe vleugel ontworpen en de houten delen zijn dit weekend gelaserd.
Omdat het tekenen en laseren van de onderdelen voor de Fokker natuurlijk tijd vergt en ik toch wat wilde 'plakken' afgelopen week, ben ik verder gegaan met de Spitfire vleugel.

Nu even eten, straks een update m.b.t. de Spitfire.

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top