Spoken uit het verleden.

Maar 'triplex' betekent (dacht ik altijd) 'drie lagen'.
Je hebt gelijk, dat betekent het ook. Alleen in Nederland is het spraakgebruik vaak 'Triplex' terwijl het 'Multiplex' zou moeten zijn. In het buitenland spreekt men echter altijd over multiplex, en dat is correct, ook als het maar drie lagen zijn ...

We zijn in het Nederlands wel eens nonchalant en noemen alles triplex. Taalkundig zou je Multiplex moeten zeggen ( maar dat heeft voor vliegtuigmodelvliegers weer een andere betekenis...)
Ik zou liever 0,8 mm triplex gebruiken dan 3mm balsa, dat immers makkelijker barst. Overigens ken ik geen triplex dunner dan 0,8, anders zou je 0,4 mooi kunnen gebruiken voor indekking van een vleugelneus...

(Sorry voor de dubbelpost)

In triplex heb je natuurlijk grote verschillen in gewicht.
Wat ik in mijn eerste romp aangewend heb was wel iet aan de zware kant.
Ik vond nergens de lichte triplex terug die ik destijds voor de bouw van mijn Aquila aangewend had en heb me iets laten aanpraten die toch iets te zwaar was.
Daarom mijn keuze voor 4 mm hard balsa.

Ik vraag me wel eens af hoe sterkte en gewicht van balsa en triplex zich verhouden. Je vervangt nu triplex (hoeveel mm?) door 4 mm balsa, maar bijv. 1mm triplex is al gauw even sterk als 3 of 4 mm balsa en waarschijnlijk lichter.
Misschien dat ik nog eens vergelijkbare stukjes ga wegen om tenminste het gewicht te kunnen vergelijken.
Met 1 mm triplex zit je natuurlijk met een constructieprobleem.
Vooral in de hoeken van de romp.

In Nederland verkoopt de Gamma 3 mm timmerplaat. Dat is triplex met een vrij lichte middenlaag en geweldig spul om rompen van te maken. Ik heb -denk ik- al wel rond de 80 rompen van dit materiaal gemaakt

In Nederland verkoopt de Gamma 3 mm timmerplaat. Dat is triplex met een vrij lichte middenlaag en geweldig spul om rompen van te maken. Ik heb -denk ik- al wel rond de 80 rompen van dit materiaal gemaakt

Houd de plaat wel even tegen het licht want niet altijd is tussenlaag van de plaat even consistent.

Ondertussen heeft de versie met nieuwe romp gevlogen.
Resultaat bevredigend.

41gr/dm2
Vroeger 52gr/dm2

upload_2024-8-20_15-39-28.jpeg

upload_2024-8-20_15-40-22.jpeg

We zijn in het Nederlands wel eens nonchalant en noemen alles triplex. Taalkundig zou je Multiplex moeten zeggen ( maar dat heeft voor vliegtuigmodelvliegers weer een andere betekenis...)
Ik zou liever 0,8 mm triplex gebruiken dan 3mm balsa, dat immers makkelijker barst. Overigens ken ik geen triplex dunner dan 0,8, anders zou je 0,4 mooi kunnen gebruiken voor indekking van een vleugelneus...

(Sorry voor de dubbelpost)
https://webshop.af.nl/index.php?route=product/category&path=78_79?
Henk

Back