Spoken uit het verleden.

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door aurectar, 15 apr 2012.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Behalve als 'ie dan toch net iets scheef blijkt te zitten! :mad:

    (Wat mij wel eens is overkomen; het balen is dan gigantisch . . .)


    jan.
     
  2. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    IMG_3814.JPG


    Gisteren kwam ik tot een onaangename verrassing.
    Ik wou het toestel even uitbalanceren en kwam tot de conclusie dat ik op het eersre gezicht de kist onmogelijk in balans kon krijgen.
    staartlastig.
    Zelfs met een batterij 4s lukte het niet.
    Er moet minimum 240gr lood in de neus om de boel in evenwicht te krijgen.
    Dus was een chirurgische ingreep geboden.
    Dit om een het lood zo ver mogelijk in de neus te bevestigen.
    Ik was even in paniek.
    Na wat reflectie werd besloten om de neus los te snijden, zodoende de ruimte boven de motor met lood vol te gieten.
    Onder de motor en links blijkt ook nog ruimte om wat gewicht te deponeren..

    IMG_3813.JPG


    Voor ik het lood in de neus goot heb ik het stuk bevochtigd zodoende brandschade te vermijden.
    Nadien heb ik met een halfronde rasp een geul geraspt teneinde het motorvolume niet te raken.
    Links en onder de motor zullen loodplaatjes geschroefd worden.

    De oorzaak van gans dit gedoe is het gewicht van de triplexflanken.
    Ik had deze oefening met goed gevolg gedaan tijdens de bouw van een Aquila zwever.
    De triplex die ik nu gebruikt heb blijkt wat zwaarder te zijn.
    De houthandelaar heeft me blijkbaar belazerd.
    De triplex die ik vroeger aanwende was veel lichter, maar de houthandelaar had me iets anders opgedrongen.
    Nu, het is een les waar ik geenszins kwaad bloed ga van maken.
    Ik ga hem nu afwerken.
    Ik schat een totaalgewicht van 2900gr.
    Dit komt op een vleugelbelasting van 53 gr/dm2
    We zullen hem invliegen.
    Blijkt hij niet te voldoen dan bouw ik een nieuwe romp.
    Balsa 4 mm in plaats van triplex.
    Neus 3 cm langer en stab/richting in structuur.
    Het middenstuk en de vleugels kan ik hergebruiken.
    Dus, niks om zich over op te winden.




    .
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2023
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Materiaal , prijs , kwaliteit, word meer en meer een probleem voor zelf bouwers :(
    Zet natuurlijk onze grijze cellen extra in werking :koud: opgelost
     
    aurectar vindt dit leuk.
  4. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Goed materiaal is zeker zoeken geworden. Wilde voor een nieuw te bouwen model populieren triplex hebben, hebben ze hier altijd bij de Gamma, maar mooi geen populier meer te vinden. Heb nu maar wat harder en zwaarder normaal tripex genomen, is voor de hoofd spanten dus goed mee te leven.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Arnhemse Fijnhouthandel!!
     
    aurectar en Huibert vinden dit leuk.
  6. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Adres is bekend, heb tzt ook dun triplex nodig en denk eraan om het daar te halen. Maar evengoed bedankt voor de tip.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    De triplex die ik gebruikt heb is goed voor spanten maar minder voor Flanken.
    In het vervolg flanken terug in Balsa.
     
  8. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Ondertussen de MONT 3000 E afgewerkt.
    Totaalgewicht 2850 gram droog aan de haak.
    Vleugelbelasting bij Vleugelopp.van 56 dm2 . 51gram/dm2

    Een batterij van 4S 5000mh moet de kist het hemelruim insluizen.

    IMG_3822.JPG

    Ik ben voorlopig minder bezorgd over het vliegresultaat.
    Gewicht vermoedelijk geen spelbreker in de wetenschap dat toestellen van de zelfde grootorde (spanw en gewicht) het redelijk blijken te doen.


    Zie Harbinger en MG19.

    http://www.retroplane.net/mg19maquette/page5.htm

    http://www.retroplane.net/harbingermaquette/page7.htm

    Met andere woorden, het wordt een beetje een all-Rounder.
    Een trainer die je de zondagnamiddag vlug in je wagen krijgt.
    Het fijne thermiekwerk zal wel minder zijn ding zijn maar zoals iedereen weet krijgen bepaalde thermiekpompen zelfs schuurdeuren omhoog.


    IMG_3818.JPG

    Wordt vervolgd.
     
    strutter, Ariel, flymax en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Eergisteren de MONT 3000 E getest.
    Nogal winderig weer voor een maiden.
    Geen nood, met zijn 2850 gram vloog hij onberispelijk.
    Alle doelstellingen uit het lastencohier voldaan.
    Bleef mooi op hoogte en laat zich secuur sturen.
    Landing met rolroeren 20 graden omhoog en hoogteroer 5 % down.
    Aurectar aangznaam verrast.
     
    Hein.z, Berrie, Arnold 85 en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Hoogteroer down ? mijn zwevers zonder flaps of rem moet ik hoogteroer up geven als ik de rolroeren up geef, anders duikvlucht en versnellen.
     
    Rob.M vindt dit leuk.
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Gefeliciteerd! :)


    jan.
     
  12. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Een foute redenering.
    je gaat inderdaad met snelheid naar beneden.
    Maar eens je, laat ons zeggen 2 a 3 meter boven de grond komt trek je lichtjes op gaat hij enorm remmen.
    Doe je het volgens jou recept dan heb je het risico op grond turbulentie.
    En dit laatste kan behoorlijk fout gaan.
    Het is altijd beter van in de laatste fase lichtjes op te trekken dan naar beneden te drukken.
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Je komt dus zo stijl naar beneden en als je up geeft overtrekt het middendeel van je vleugel, dat remt en met de ailerons up heb je het buitenste deel dat niet overtrekt en zo hou je controle ?
    Heb ik het goed begrepen zo ?
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    De midden vleugel hoeft niet persé te overtrekken.
     
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Niet overtrekken maar wel meer weerstand veroorzaken ?
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2023
  16. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    inderdaad, door het trekken aan het hoogteroer wordt de invalshoek van de vleugel vergroot, waardoor.
    lift en weerstand toenemen en de snelheid omlaag gaat. De daalsnelheid gaat ook omhoog maar zoals Dirk al aangeeft ook zonder dat het midden van de vleugel overtrekt.
     
  17. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Vandaag in dit winderig nogmaals de oefening gedaan.
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2023
  18. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Je komt met de nodige snelheid naar benden met ailerons naar boven.
    Een beetje hoogteroer down bespoedigt dit proces.
    Terzelfder tijd genereert omhooggestoken ailerons een hogere stabiliteits coëfficiënt.
    Met gevolg, een toename van zowel de dwarsstabiliteit als de lengtestabiliteit.
    Dit een gevolg van minder dragende buitendeel van je vleugel.
    Een soort wash out.
    Dit vereist natuurlijk een goede dosering met het hoogteroer om je snelheid te breken.
    Voor de goede verstaander, dit mag niet brutaal gebeuren.
     
  19. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Wil ik er nog bij vermelden dat je vleugeluiteinden met ailerons naar boven een soort autostabiel effect hebben.
    Je profiel wordt dan gewijzigd in een profiel van een vliegende vleugel.
    Dit verklaart mede de toename van de lengtestabiliteit.
     
  20. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb in mijn F3F/ F5B tijd ruim 20 jaar gevlogen met rolroeren omhoog om te remmen.
    Beide constateringen zijn correct.
    Wanneer je de roeren omhoog zet moet je iha down geven om met wat remmen het zelfde glijpad te houden. Het rem effect is dan matig.
    Wanneer je de snelheid eruit laat lopen en up geeft zal het midden deel overtrekken en je genereert veel weerstand en komt veel steiler naar beneden.
    Ik had de remklep functie met een drukknop op de gas knuppel en kon daarmee goed doseren.
    Nu vlieg ik met 4 kleppen en dat is heel anders omdat je het toestel op z'n neus moet zetten voor de beste rem werking.
     

Deel Deze Pagina