Sponsoring Nederlands Team

Heren,

Ik begin nu maar een draadje gezien het WK 2010 F5B en F5D nog slechts minder dan een jaar in de toekomst is.

Als er mensen zijn die denken dat ze wat kunnen beteken of misschien een poging willen wagen wat te regelen?!

Zoals je misschien wel hebben mee gekregen kunnen wij als Nederlanders sinds kort niet eens meer rekenen op de hulp van de KNVvL wat betreft het inschrijf geld voor de wedstreiden, laat staan een vergoeding voor de gemaakte reis kosten. Natuurlijk is dat niet de schuld van de KNVvL maar de regering, dat is duidelijk gezien de NOC NSF subsidie nu ontbreekt.

Ik zit dus te denken dat de grootste Nederlandse RC winkel (Quartel) zich misschien maar eens achter de oren moet krabben om ons te sponsoren?!

Denk dat mensen die zich weten te kwalificeren voor een WK, daar dan helemaal heen gaan op eigen kosten en in hun vakantie toch op zijn minst de inschrijf kosten voor de wedstreid terug moeten kunnen krijgen op de ene dan wel de andere manier.

Verder worden de Duitsers door Graupner en nog zo een paar grote namen gesponsord. Dit gaat zo ver dat ze de mallen voor hun gevreesd krijgen.

Een alternatief is lekker met z'n allen deze T-shirts dragen;
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King T-Shirt WHITE (Large) $2.29

:)

Nou, ik hoor graag suggesties en ideen.

Groeten,

Jos

Nr 24 van de 36 tijdens het 2008 WK F5B in Kiev.

Jakko,

Bedankt voor je PB, hierbij het antwoord.

De inschrijf kosten voor het WK koste afgelopen keer 250 euro, voor 2010 is dit nog niet vast gesteld.

Ik geloof dat deelname aan een Eurotour wedstreid 30 euro kost.

Bekijk ook even deze websites;

2010 FAI F5B/D World Championships Muncie, Indiana USA OFFICIAL SITE

contest modellsport

Ook zit ik te denken aan sponsoring van bedrijven die gerelateerd zijn aan de luchtvaart en techniek zoals; KNVvL, KLM, Transavia, TU Delft, Shell, enzovoorts.

Niet om het een of ander maar als je prestaties OK zijn dan is het een kwestie van een mailtje naar een fabrikant en dan krijg je dingen goedkoper.

Even voor iedereen die denkt dat de duitsers alles volledig vergoed krijgen, dat is dus niet zo.
Ze krijgen de spullen in "bruikleen".
Daarvoor wil de fabrikant (Schulze, Plettenberg, Graupner) dat je aanwezig bent op demo's en vliegshows.
En je moet ook hun produkten promoten, dus geen schade vliegen, alles moet betrouwbaar lijken (ook al zou dat het niet zijn).

Het is dus een soort bijbaantje, in de zomer elk weekend MOETEN vliegen, demo of wedstrijd.
Lijkt leuker dan het is.

Dan even op F5B in Nederland:

Vanuit de adverteerder / sponsor gezien:
Wat kunnen we hem bieden?
Niets, er is geen exposure, geen reclame op TV, niets.
De klasse is te klein en ook kunnen ze er niets aan verdienen als een klant in de winkel komt met de vraag, ik wil een F5B model.
Als ik dan Quartel als voorbeeld neem..
Ze leveren geen modellen, ze leveren geen motoren, geen regelaars.
Dat willen ze ook niet want de winstmarge is minimaal op dat spul.
Voorbeeld.. een Plettenberg 220/37/A1 P4 7:1 kost inkoop + BTW + verzendkosten 370 euro.
De adviesverkoopprijs is 420 euro.
Dat is dus geen marge.

Je moet echt in je kennissenkring gaan zoeken, werkgever, bevriende modelbouwwinkel misschien die je af en toe wat korting wil geven.

Ik sponsor mezelf, heb ik nooit problemen met mijn sponsor.

GJ

GJ,

Het gaat me op dit moment meer om dingen zoals het inschrijfgeld en wellicht als we iets nodig hebben kwa materieel om de klasse te kunnen vliegen in Nederland. Geloof dat jij al zo een beetje alles zelf hebt geregeld wat betreft de apparatuur! Heel goed en ik verwacht ook wel een bosje bloemen voor jou inzet van de vliegers. ;)

Ik zie niet in waarom Quartel zich niet in zou moeten zetten voor WK vliegers. Zelfs al zouden ze voor de rest niks verkopen wat voor ons interressant is, wij zijn ook ooit begonnen met vliegen en vaak wel door een softliner of wat dan ook bij hun te kopen. Ik herinner mijn Robbe Calibra nog goed en de wereld reis naar Zwolle om hem op te halen per trein.

Tja, reclame blijft binnen het modelvliegen toch een mond op mond reclame ding waarbij het verwijzen naar een keten zoals Quartel, mocht een voorbijganger ook eens een modelvliegtuig willen proberen een normale gang van zaken is.

Wellicht moeten ze ook denken aan een bomber jack met logo of zo iets.

Het is allemaal maar hoe ik er over denk. De praktijk zal wel anders zijn.

Jos

Inschrijfgeld??
Ja, voor de Eurocontest moet je wat betalen.
Maar als ik niet ga vliegen dan geef ik ook wel 30 euro uit aan andere onzin, dus dat maakt mij niet zoveel uit.

Wat materiaal betreft heb ik alles zelf betaald en de electronica en zo gebouwd.
Ik moet alleen nog even goede hoge rakken maken, ga ik deze week doen.

Winkelsponsering krijg je denk ik niet.
Om de reden die ik al noemde.
De 24e komt ook iemand van de KNVvL, misschien dat hij wegen weet?

Wat me inderdaad wel leuk lijkt is een logo.
Zelf ben ik niet zo grafisch aangelegd dus als iemand handig is met Adobe Illustrator een een AI .eps kan maken zodat we dat op T shirts en zo kunnen laten printen.
Moet natuurlijk wel rood/wit/blauw logo zijn.

En dan zoeken we natuurlijk ook een bedrijf dat dat gratis op T shirts wil zetten..Dat soort sponsering moet wel te krijgen zijn.

Maar ik ga weer een poging doen om te slapen.

Truste!

GJ

In mijn wedstrijd tijd wk's van '86 t/m 98 kregen we wat sponsoring.
B.v. Graupner, Plettenberg, Kontronik, Schulze, Orion.
Er is (ons) nooit in geld gesponsored, alleen in natura en nooit 100%.
Het niveau van sponsoring liep van betalen van de helft van de inkoopsprijs tot het leveren van geselecteerde cellen voor de prijs van ongeselecteerde.
En natuurlijk directe ondersteuning tijdens de WK met alle onderhoud.
KNVvL plus NOC/NSF ondersteunde in een deel van de inschrijf en reiskosten. De hoogte was iedere keer anders i.v.m. de momentane financiële situatie van de beide organen. (Dus ook ooit een doping test ondergaan.)

In het algemeen is het natuurlijk zo dat iedereen pas sponsored als hij/zij er voor hem/haar een voordeel in ziet. Dus je zal het voordeel duidelijk moeten kunnen maken.

En inderdaad zoals Gert-Jan stelt "voort wat hoort wat". Als je wat krijgt moet je ook wat leveren. Maar ook veel krijgen gaat samen met veel leveren. En omgekeerd.

Rick

Ron, als je jezelf op topniveau kan plaatsen dan krijg je vanzelf sponsering.
De komende jaren kan je dat vergeten, op het moment zijn we allemaal aan het knoeien.
Ook heb je een team nodig wat continu bij elkaar is en samen traint.
Dan kan je pas op een redelijk niveau komen.
Zodra je dat niet hebt is het allemaal gewoon voor de lol en kost het alleen maar geld.
Mijn insteek van dit alles is niet om wereldkampioenschappen te vliegen maar gewoon in plaats van doelloos heen en weer te knallen, wat wedstrijden te vliegen en kijken hoeveel progressie er in mijzelf zit.
Ik heb voor mezelf ook een budget opgesteld, dat mag het kosten en meer niet.
Komende maanden komt er nog 1 vliegklaar model bij, een Surprise 16 met Plet en Schulze en dat is het.
Daar moet ik volgend jaar mee doorkomen.
Als ik 2 kisten in 1 maand stukvlieg is het vliegen voor mij over, dan ben ik door het budget heen, het organiseren doe ik dan nog wel.

GJ

TU Delft komt vele miljoenen tekort en dat komt niet omdat ik er zoveel verdien in de 3 dagen per week.
Er ligt nog een claim van een stuk of 40 M€ die de overheid vergeten was in hun budget te zetten en nu in plaats van direct over 14 jaar gaat betalen.
Rick

Klopt, sponsoring komt wel een beetje van bedrijven als je ook wat terug doet. Zo stuur ik Thunder Power wel eens wat log files en een foto hier of daar. Zij weten ook wel dat ik niet op #1 sta maar dat maakt voor de rest weinig uit als ik hun kan helpen door het leveren van betrouwbare informatie.

Het is voor zo een fabrikant best belangrijk om te weten hoe lang een pack mee gaat als je hem kortstondig met meer dan 60C belast en voor de rest normaal behandeld. Dit is niet alleen balangrijk voor mensen die hun packs kort standig belasten maar geeft ook een goeie indicatie van de levensduur bij 30C continue belasting.

Aan de andere kant is TP de enige waarbij ik wat heb los kunnen praten tot nu toe.

Mocht er een team Nederland naar het WK gaan dan voorzie ik wel dat TP ons gaat voorzien van afgeprijsde dan niet gratis Lipo packs.

Jos

Wat betreft het boeken van resultaten.

Ik heb de laatste wedstreid van die jaar in de UK gewonnen met een maximum van 44 beentjes inclusief een cut. Dit nog steeds met die ouwe rammelbak van mij waar ik in Stompetoren ook mee vloog. Wordt hoog tijd voor een nieuwe romp op die vleugel.

Hopenlijk komt volgende week mijn Avionik B08 aan. Tevens is er een RW2 vleugel project aan de gang wat ook erg goed zal gaan.

Met andere woorden, ik ga naar Muncie toch wel voor een top 10 plaats afhankelijk van hoe het de komende tijd gaat.

Wie weet hoe hoog je in die top 10 uit komt als je elke vlucht 46 beentjes vliegt.

In Kiev was ik 24 van de 36.

Anders pannekoeken gaan verkopen,:D een gezin in de buurt hebben ekele straten afgeleurd en er 200 verkocht.:eek: voor hun broertje van 8j die motorcross doet.

Val

Ik moet in de beredenering van Gert Jan meegaan,sponsoring is niet aan de orde voor de nederlandse winkelier.
een sponsor zal voor een verantwoorde uitgave van zijn sponsorbudget eerst aan de eventueel gesponsorde(n) een plan vragen waaruit blijkt wat de opbrengst is van zijn sponsoring. indien de gesponsorde(n) aan kunnen tonen dat het meer opbrengt dan het kost is sponsoring verantwoord..

Dat de knvvl niet meer meebetaald is de enige manier om de niet wedstrijd vliegende modelvliegers weer lid te laten worden.. er is in het verleden teveel geld verknoeid aan dingen die niet voor het algemeen belang waren.

ik zag Robert al vragen wat het kost, ik kan me voorstellen dat het voor het forum wel winstgevend kan zijn als de gesponsorden op beurzen en vliegmeetings etc. aan moeten treden om bekendheid te vergroten.

Volgend jaar komen er zeker wedstrijden.
Mensen die F5B meevliegen kan ik her en der wel korting geven op bepaalde dingen.
Winkels die F5B spullen verkopen zijn er niet in Nederland.
Dus daar moet je geen hulp van verwachten.
Wat ik ook wil doen is "iets voor iets".
Dus als iemand iets voor F5B doet dan mag hij een spandoek ophangen of we zetten de naam op de F5B site.
Dan denk ik aan het leveren van T-shirts, stickers, publiciteit.

Voor wat hoort wat.

Ik zit ook nog met het idee te spelen om inschrijfgeld te vragen, dat geven we dan aan de organiserende club.
Laten we zeggen, 5 euro per persoon (dat moet iedereen wel kunnen missen).
Dan krijg je op de club een gratis koffie en blikje fris en de rest is voor hun.
Dit om het aantrekkelijk te maken voor organiserende clubs.

Maar daar moet even over gepraat worden.

GJ

Back