springer Tug

ik heb een manier gevonden om de opbouw meer naar voren te zetten! waardoor de boot ook een stuk stabieler is (als het goed is) en het oogt mooier
en ik heb een anker gemaakt.

foto's volgen nog

Hallo Thijs,

Wat voor motor is dat als ik vragen mag?

Als ik afga op de toeren die de motor in het filmpje maakt, dan is 'ie niet geschikt om een scheepsschroef direct aan te drijven véél te veel toeren.

Vóór je nu zegt, dat je dan niet vol gas zult gaan varen; dat werkt niet, want zo'n motor heeft te weinig koppel om de schroef, die bij dit formaat Springer hoort rond te krijgen zonder veel stroom te trekken en oververhit te raken.

Zoiets zal veel beter werken: Motraxx Elektromotor met 5-delig anker 12 V/DC stationair toerental 5700 omw/min in de Conrad online shop

Groeten, Jan.

dit is een mabuchi 540 motor

maar dit is nog aardig zacht. de motor kan nog harder maar. hoezo heeft ie te veel toeren dan?

de motor die u liet zien heeft nog veel meer toeren

die jij hebt valt te vergelijken met een speed 400, uiterst geschikt voor snelle en "kleine" bootjes omdat ze niet veel kracht moeten zetten (want daar zijn ze niet goed in) je moet ze dan ook op een klein schroefje zetten. als je dan kijkt naar een speed 500, die is al heel wat zwaarder, maakt ook veel toeren, maar zet meer kracht dus is wel geschikt voor een normaal formaat boot. deze is dan weer niet zo toepasselijk in een snel bootje (gaat wel) maar de verhouding tussen gewicht (van de motor) en de toeren die die maakt is het zonde.

wat ik dus probeer uit te leggen is dat sommige motoren gemaakt zijn voor toeren (zoals die van jou) en sommige voor kracht.

een speed 500 zou dan ook uiterst geschikt zijn voor jouwe boot. Die van Jan is ook goed maar ik heb het er niet voor (heb hier nog een stuk of 4 van die motoren liggen)

gr Brecht

1069263_221201281379672_381415862_n.jpg

is die al beter? brecht bedankt voor de uitleg nu snap ik het

op spanning zetten en een filmpje maken. ik denk het wel. (dikke draden, groot tandwiel dus wilt betekenen dat ie in zijn vorig leven veel kracht nodig heeft gehad)

RS-540 Motor - 12V
daar staat alles
Performance
Operating v: 4.5v - 12v
Nominal v: 12v
No Load RPM: 16800
No Load A: 1A
Stall Torque : 39.48 oz-in 278.8 mN-m
Stall Current: 42A
Kt: 0.94 oz-in/A 6.6 mN-m/A
Kv: 1400 rpm/V
Efficiency: 71%
RPM - Peak Eff: 14525
Current - Peak Eff: 6.6A

Zoiets zal veel beter werken: Motraxx Elektromotor met 5-delig anker 12 V/DC stationair toerental 5700 omw/min in de Conrad online shop
Technische specificaties
Nominale spanning: 12 V/DC
Onbelast toerental: 5700 omw/min
Type SR555SHP-3247S-75
Gem. stroomverbruik: 1.6 A
Gewicht: 224 g
Belast toerental: 4800 omw/min
Efficiëntie: 68 %
Afgiftevermogen: 13 W
Max. draaimoment: 26 N mm
As-Ø: 3.17 mm
Voedingsspanning: 6 - 24 V/DC
Nullast-stroom: 0.25 A
Fabrikantnr.: X-Drive 555-1

de motor die u liet zien heeft nog veel meer toeren
...

nou nou. . . .
Laat je de sleutel niet in de klauwplaat staan?

Dat doe je één keer, en of het nou goed of fout gaat... Daarna nooit weer.
Goed: Ding slaat naast of achter je tegen de vloer. (je schrikt je 't schompes en vergeet 't nooit weer)
Fout: Ding slaat tegen je kop. (met een beetje pech vertel je 't niet eens na)
Die van mij sloeg tegen de grond, heel lomp geluk.
Overigens is dit al weer een jaar of 15/16 geleden... Thijs zijn leeftijd dus...

Volgens mij is deze motor ook een vrij vlotte, waarom neem je niet gewoon een lekker zwaar ding van bijvoorbeeld Robbe...
Kost je de kop ook niet, de Q heeft ze voor 28 euro liggen. (dat is de maxprijs er ook wel voor)
of bouw er een vertraging achter... Je schroef hoeft eigenlijk niet harder dan een 600 á 700 toeren te draaien...
Maak er duizend van, maar dan begint het water al heel druk te worden om je schroef heen...
Je bootje komt in beginsel niet vooruit met iets ervoor...
Kun je wel een hoop toeren maken, maar als je schroefbladen daardoor het water niet meer kunnen grijpen houdt het wel op met werken...
Daarbij komt nog dat die toerenmakers geen kracht (als in koppel) hebben, dus dan lok je een motor/machinekamerbrandje uit met een werkschroef en directdrive.

Back