springer Tug

En thijs weet dat hij mij altijd om hulp kan vragen, ik bewonder zeer zeker zijn doorzettingsvermogen, , thijs, ik zou zeggen, vooral doorgaan en schroom niet om hulp te vragen, is absoluut geen schande, heb ik toen ik begon ook veelvuldig moeten doen

Gr alex

Thijs, ik sluit me bij Alex aan. Waardeer je inzit maar bepaal eerst nu eens wat je wil. Je weet dat je bij mij ook terecht kunt voor hulp.

Thijs, gewoon kalm en rustig gaan bouwen. Lees de tips aandachtig maak eventueel notities. Je doorzettingsvermogen is goed voor iemand van jou leeftijd.

@ markjuhh, inderdaad...niet lezen of negeren ipv negatief te reageren.
Toen ik begon met modelbouw heb ik de meest domme vragen gesteld en gelukkig hadden veel modelbouwers geduld ☺

1069263_221201281379672_381415862_n.jpg

is die al beter? brecht bedankt voor de uitleg nu snap ik het

op spanning zetten en een filmpje maken. ik denk het wel. (dikke draden, groot tandwiel dus wilt betekenen dat ie in zijn vorig leven veel kracht nodig heeft gehad)

Zegt niet zoveel, dat tandwiel. Al is het een motortandwiel met 22 tanden of zo, wat best fors is voor een auto-motor, dan kan er nog een totale vertraging van meer dan 8:1 achter hebben gehangen. En als het dan een motor is met onbelast rond de 20000 toeren, gaat dat niet echt goed komen onder een sleper/duwboot. Teveel toeren, te weinig koppel voor direct op de schroef.

Ik heb ook een soort van automotor in mijn Paul Denker zitten, maar dat is een wat snellere boot, en dan nog is de motor 2.5:1 vertraagd zodat de motor minder kracht hoeft te zetten. Na 30 minuten varen is de motor nog aan te raken, maar zou ik die direct op de schroef zetten, dan kan ik na een minuut of 10 al rooksignalen verwachten, vrees ik...

Met 3:1 bedoel ik 3 omwentelingen van de motor resulteren in 1 omwenteling van de schroefas. Dus niet het aantal tanden van de tandwielen.

maar als ik die kleine motor gebruik past m'n koppeling niet meer
Dan pak je die grote motor en dan kijk je toch gewoon wat er gebeurt?

Als je alleen maar praat en vragen stelt en niets bouwt en/of probeert leer je nooit wat.

Of je bestelt een andere koppeling voor die kleine motor.

Zo simpel is alles.

Je kunt kijken of de regelaar de volle snelheid al geeft voordat de knuppel op de zender vol omhoog staat. Je begint met ong. halfgas, en langzaam verder omhoog met de stick. Ik denk dat je zult merken dat de motor al op de hoogste toeren is voordat de kmuppel op de zender helemaal omhoog staat. Dat kan geen kwaad, maar je mist wat van het fijne regelen, je hebt immers minder weg van de knuppel voordat je al op volle toen zit, als dat helemaal op elkaar was afgestemd kon je wat fijner regelen.
Maar zoals gezegd, kwaad kan het niet in dat geval.

VrGr,

Theo

Nee, de motor kun je niet verkeerd om aansluiten, dan heb je hooguit dat hij bij vooruit op de regelaar linksom draait ipv rechtsom.

VrGr,

Theo

veel bouwplezier in 2014 Thijs.
en..., volhouden wat je gestart bent vorig jaar.
Ik wil (hoop) minstens 1 varend afgewerkt schip van je zien dit jaar :)
vgr
Marc

Back