Spuiten P47D

Ik ga binnenkort die cub es onder het stof vandaan halen en kijken of die G90 nog rond kan draaien...

Je hobbyruimte ziet er ook goed uit; ik ben jaloers op de grote ruimte... P47 ook mooi; ga je voor panellines/rivets?

Is fascolor niet specifiek voor lexan?
Die warbirdcolors zien er erg goed uit en de prijs valt ook mee: $10.95 of €7.- voor 1/2 pint (240ml). Ze hebben ook een UK distributeur:
WarbirdColors - Sizes and Prices

Ze hebben ook blanke lak en met de toevoegingen is het direct brandstofbestendig. Geen alu though.

Hoe is die gamma acryl opgedroogd?
 
ok....

Faskolor als basis, daaroverheen polyurethaanlak (Glitsa Acryl) ja of neen?


doe jezelf een plezier, probeer ook autoair colours van createx.
koop de 3 course basis zilver kleuren
4101, aluminium base fine, 4102, aluminium base medium en 4103 aliuminium base course (grof)

doe daar wat testen mee en aflakken met een 2K lak op acryl basis, dan weet je zeker dat a, het echt beschermd is tegen brandstof en olie en ook over langere tijd !!
b, je een systeem hebt wat niet straks elkaar op begint te freten.

houd ook rekening met je gebruikte plamuur en spuitplamuur etc.

test, de kist is te mooi om te verklooien !!

ps de 2k lak mat maken zijn truuks zat voor en middeltjes !!
 
Ik ga binnenkort die cub es onder het stof vandaan halen en kijken of die G90 nog rond kan draaien...

Je hobbyruimte ziet er ook goed uit; ik ben jaloers op de grote ruimte... P47 ook mooi; ga je voor panellines/rivets?

Is fascolor niet specifiek voor lexan?
Die warbirdcolors zien er erg goed uit en de prijs valt ook mee: $10.95 of €7.- voor 1/2 pint (240ml). Ze hebben ook een UK distributeur:
WarbirdColors - Sizes and Prices

Ze hebben ook blanke lak en met de toevoegingen is het direct brandstofbestendig. Geen alu though.

Hoe is die gamma acryl opgedroogd?

Goed idee die Cub "on steroids" eens af te stoffen ;) Enne, ik ga ook voor de panellines en rivets, zij het niet zó gedetaillerd als je wel eens ziet op rcuniverse. Maar wel genoeg om de juiste indruk te krijgen.

test, de kist is te mooi om te verklooien !!

Tja, die faskolor kreeg ik in of meer in m'n handen gedrukt dus laat ik maar eens eea testen.
Momenteel heb ik een geglasd stukje balsa voor de helft in de Faskolor alu gezet en de andere in dezelfde alu van Testor modelmaster, allebei 2 lagen. Deze laatste geeft overigens meteen een beter resultaat maar dat zal liggen aan het feit dat deze is gebaseerd op olie en zich dus makkelijker laat "vegen". De Glitsa Acryl gaat er morgen overheen en dan maar kijken wat er gebeurt.

Wat ik ervan moet geloven is dat deze blanke lak een subliem resultaat moet geven en ik heb de bewuste Typhoon (ik dacht een 1/6 model) die op deze manier is behandeld gezien en dat zag er indrukwekkend uit!

Morgen meer ;)
 
tip 1 de glitsa is NIET brandstofbestendig en gaat na verloop van tijd los aan de randen en beschadigingen.

fascolour kan je ook aflakken de 2k lak, de testors zou ik porberen.
 
tip 1 de glitsa is NIET brandstofbestendig en gaat na verloop van tijd los aan de randen en beschadigingen.

fascolour kan je ook aflakken de 2k lak, de testors zou ik porberen.


Hmmzz...


Tjen il-vec zei:
Ik heb laatst nog even gesproken met iemand die een schitterende Typhoon schaal 1/6 heeft gebouwd en daarmee een goed gesprek gehad over de afwerking en de soorten verf die zijn gebruikt. De afwerking van deze kist was gedaan met Glitsa Acryl Eiglans met een werkelijk subliem resultaat. Deze meneer heeft de brandstofbestendigeid getest door een kwast in deze meuk te dopen en, nadat deze was opgedroogd en uitgehard, en vervolgens een week lang in de 4T brandstof laten staan met Klotz en 15% nitro. Resultaat: de kwast was onaangetast!

Dat maakt de keuze er niet makkelijker op ;)
 
das niet goed testen, spuit wat lak in kleur, lak af met de glitsa en 1 met 2k lak.

dan wat krasjes erin en dan bransdstof erover, dan zal je zien dat de glitsa gaat brokkellen.

let wel, glitsa gaat en kan uiteraard, maar een 1K lak is altijd minder bestendig tegen brandstof.
voorzichtig tanken en de oliemeuk na het vliegen na elke vlucht poetsen en het kan lang mooi blijven.

met 2k gaat het zeker goed, het is 100 keer harder, het is 100% weersbestendig en uv bestendig.

je besaart een paar tientjes, waar hebben we het over ?
behoud van de kist ? of goedkoop afwerken ?


overigens ? hoe ga je voorbewerken ? glasmat ?
en moet het resultaat strak worden of met de mat in zicht zeg maar, net als oratex ?
 
hallo

voor het afwerken van de vlieger zou ik als ondergrond een 2k primer filler gebruiken.
aflakken met 1k basislak of 1k basislak op waterbasis
en dit overspuiten met een 2k vernis met mateerpasta(door met de hoeveelheid mateerpasta te spelen krijg je een doffer of glansender effect)
Dit gebruik ik altijd op mijn vliegers.
Ben pistoolschilder voor wagens. voor eventuele porien kan je zelfs eerst voorgaan met de porienfuller van spies-hecker voor pu spoilers.

groetjes jurgen
 
matteren clearcoat

Jurgen,
Matteren van een blanke lak is in kwalitatieve zin beter als je hoogglans clearcoat versnijdt met een 100% matte clearcoat totdat je de gewenste glansgraad hebt bereikt.
Dus bijv. 50% matt clear en 50% highgloss clear geeft zijdeglans.

Teveel matteringspasta in een clearcoat kan de clearcoat vertroebelen.

greetz,
Frank
 
zolang maar alles in 2K is ;)

overigens mateerpasta vind ik zelf niks, house of coulour heeft een echt matte blanke 2K lak, uitstekend spul.

MartyPinupScallops012.jpg


ja dit staat in de blanke lak ;)
 
Even een kleine zijdelingse opmerking.. denk er aan bij het gebruik van metallic lakken, dat dit de ontvangst van een ingebouwde ontvangerantenne, behoorlijk kan beperken.

Een clubgenoot vliegt bij ons met een Vario Bel 220 met een 'zilverkleurige metallic' romp en die heeft, nadat de lak enigszins ingeklonken was, z'n antenne toch maar de romp uitgevoerd omdat hij de nadelige effecten van de verf merkte.

Of dat voor 2.4Ghz ook zou gelden weet ik niet, maar voor 35Mhz dus iig wel.. wel iets om even bij stil te staan dus.
 
Even een kleine zijdelingse opmerking.. denk er aan bij het gebruik van metallic lakken, dat dit de ontvangst van een ingebouwde ontvangerantenne, behoorlijk kan beperken.

Een clubgenoot vliegt bij ons met een Vario Bel 220 met een 'zilverkleurige metallic' romp en die heeft, nadat de lak enigszins ingeklonken was, z'n antenne toch maar de romp uitgevoerd omdat hij de nadelige effecten van de verf merkte.

Of dat voor 2.4Ghz ook zou gelden weet ik niet, maar voor 35Mhz dus iig wel.. wel iets om even bij stil te staan dus.

Hé Henri!

Bedankt voor je aanvulling! Ik hou daar eigenlijk altijd al rekening mee aangezien ik mijn antenne altijd buiten de romp breng.


Mzzl,

Tjen
 
Nou, zoals het er naar uit ziet lijkt Glitsa Acryl eiglans z'n werk uitstekend te doen wat betreft de gesuggereerde brandstofbestendgheid.... (vingers gekruisd)

Ik heb een proefstuk gemaakt die bestaat uit een plankje balsa die is geglast met 3 lagen G4. Geschuurd, daarover autoplamuur, geschuurd. Gespoten in 2 verschillende stukken; één met Fascolor aluminium en één met Humbrol aluminium, allebei 2 lagen. Daaroverheen 2 lagen Gitsa Acryl eiglans.

Dit geheel 4 dagen laten staan en vandaag een aantal keer de behandelde kant ven het proestukje 'mishandeld' met brandstof 18% Klotz 10% nitro.
Dit ga ik nog een aantal maal herhalen voor meer zekerheid te krijgen. Maar zoals het er nu voor staat lijkt het brandstofbestendig, althans, als ik de brandstofrestanten verwijder met keukenpapier komt er vooralsnog geen kleurstof mee wat zou aangeven dat de bovenste laag Glitsa het zou hebben begeven. De kleur díe op het keukenpapier achterblijft is engzins rood van kleur wat te herleiden is naar de toegevoegde Klotz olie. Die is van zichzelf roodachtig.

Ben nog niet 100% overtuigd maar het ziet er veelbelovend uit :)

Later meer!
 
begrijp je wat ik bedoel ?
bij een beschadiging zal olie en zooi freten tussen de glitsa en kleur en daar gaan vellen/bobbellen naar verloop van tijd, 2k heeft die ellende niet, zou wat zijn als bij een auto van het stoten van de benzineslang met tanken een butsje kwam en alle lak eraf kwam ;)
 
Hoi gerard,

Ik heb nog maar eens een tweede preofstukje gameekt op dezelfde manier maar dan afgelakt met "klarlack" van Graupner. Dit heb ik ooit op de kop weten te tikken bij Hobby in. Dit is en lak die belooft absoluut brandstof en nitrobestendig te zijn.

Het lijkt erop dat het resultaat ietwat sneller droogt dan Glitsa en zich wat beter laat smeren. Nu maakt dat niet veel uit want alles zal gespoten worden.

Ik heb zoals je hebt gesuggereerd een kras gemaakt op het vorige stukje en daar een pluk watten op gelegd en dit zo een een dag en een nacht laten staan. Ik moet zeggen dat ik geen loslatende of bobbelende stukjes ben tegengekomen en met het eraf vegen van de bransdtofrestanten leek er niets mee te komen. Nu staat dat natuurlijk geen dágen maar ik zal later in de week nog eens kijken.

Nu wat betreft het nieuwe preofstuke maar dan opgezet met alleen Humbrol en dat ziet er ook goed uit en houdt perfect stand tegen de initiële mishandeling met brandstof. Enige mipuntje is dat ik het opgedroogde resuitaat een beetje te 'glanzerig' vind :rolleyes: ;)

Toeval is dat ik momenteel even de pijlen heb gericht op het ontwerpen en inbouwen van flaps op m'n Spitfire wat eigenlijk dé test is voor beide mogelijkheden!

Wellicht dat ik dit deze week afkrijg.... (hoop ik :cool:)

Tjen
 
humbrol is meestal op enamel basis, dat geeft ellende met blanke actryl erover, let op daarmee en test goed !!
 
humbrol is meestal op enamel basis, dat geeft ellende met blanke actryl erover, let op daarmee en test goed !!

Klopt... dat zag ik ook op het potje met alu kleur staan. Vooralsnog lijkt het te houden maar ja, dat zal je altijd zien als het eenmaal op de kist zit dat het problemen gaat geven.

pfff... :rolleyes:

Nou, in ieder geval het ik het even wat het is want ik ga binnenkort eerst glassen en de plamuur opbrengen waarmee de panellines zullen worden vormgegeven.

;)
 
Back
Top