Sputnik, test en bouwverslag

Theo zei:
Jan
Maar je moet natuurlijk de configuratie kiezen die jezelf het beste bevalt.
Theo
Wat is de beste configuartie??
Daar gaat het niet over ,te eerste staat de zender wel goed op juiste freqentie ,staat de ontvanger wel op freqentie ( beide bepaalt door kristallen) en de juiste freqentie zwaai bij de zender en discriminatie bij de ontvanger.
De gevoeligheid is wat anders (doof of niet doof) en korte antenne help ook niet mee
als electronicus die al bijna zijn hele werkzame leven in hierin werkzaam is geweest hoef je niets meer te vertellen op dit gebied
want meten is weten theo

Jan,

Wat ik bedoel te zeggen is dat de één met een Multiplex cockpit en een Jeti Rex5 nooit problemen heeft en de ander vaak gedonder heeft met dezelfde zender en ontvanger cominatie
Mijn technische kennis is 0,001 op dit gebied dus wat je ook beweert je krijgt direkt gelijk van mij :wink:

Maar goed, ik heb nooit problemen en vindt het bij het DLG'en een voordeel dat de Rex5 antenne lekker kort is. Die kun je dan makkelijker wegwerken.

Nu zal de oplettende lezer die in Veendam aanwezig was vorige keer bij het indoorvliegen opmerken dat ik daar wel de nodige storing had met de microjet. Klopt. Ik denk echter dat de oorzaak een wat slordig weggewerkte antenne was in combinatie met de vele zenders die aan stonden.

Theo
We zullen hier maar niet verder over uitwijden anders kunnen we beter een ander draadje hierover opstarten
Maar ook storing met zoveel zenders binnen in een hal zegt niets heft een anderen oorzaak.
berrie
Of de ontvanger nu met een mircoprocessor werkt of niet als er geen signaal meer binnen komt
kan deze het niet opnieuw berekenen
Ik heb liever 100 procent ontvangst dan dat een systeem er 10 procent aan moet berekenen voor mij
dat betekend alleen dat ik even geen info kan over sturen van wat ik wil met het model (failsafe)
Beide heren succes

Berrie,

Ik heb ook zo'n stoeptegel, MPX 3010, een geweldige zender.
Ook ik heb goede ervaringen met de Jeti Rex5 ontvanger.
Zelf heb ik een 35MHz exemplaar in een 3D E-kistje zitten, geen enkel probleem. Tijdens 3 jaar gebruik geen enkel spoortje van een slechte ontvangst.

Hoewel,
Een clublid had twee 40MHz Jeti's gekocht.
Een van de ontvangers had een bereik van 200 á 300 meter.
De andere geen enkel probleem.
Maar ja, er zijn ook mensen die zweren bij Webra ontvangers, en andere hebben er alleen maar ellende mee.
Ook geldt dit voor de MPX Pico 5/6 ontvangers, en ga zo maar door.

Groeten

Frans

Frans, bedankt voor het delen van je ervaringen. Ik moet zeggen, over storingen, ik heb ze vrijwel nooit!! Het zijn meestal dezelde mensen, als je begrijpt wat ik bedoel... Het is altijd lastig een ordeel te vellen over de ervaringen van mensen zo via het forum. (en nu heb ik wellicht mijn eigen glazen ingegooid........)

Heb je de "gewone" Jetirex5? of die versie die storingen manupileert.... (zie enkele posts terug)

Anyway, ik heb net een oudere zender verkocht, dat levert genoeg op voor een Jeti Rex5 op. Ik bestel 'm gewoon! Er past een standaard kristal in, dat bevalt me wel.

Nog even geduld met de foto's....

Theo zei:
Jan,

Wat ik bedoel te zeggen is dat de één met een Multiplex cockpit en een Jeti Rex5 nooit problemen heeft en de ander vaak gedonder heeft met dezelfde zender en ontvanger cominatie
Mijn technische kennis is 0,001 op dit gebied dus wat je ook beweert je krijgt direkt gelijk van mij :wink:

.

sorrie heren maar ik wilde toch nog vertellen dat een mc22 en een rex5 met robbe kristal, oud model .
hier prima 2 jaar in een pico jet heeft gezeten.
zelfs met de accu draden er overheen en 40a erdoor .
maar na 2 jaar rossen over het veld [met mollebulten]meenemen.
is hij nu niet betrouwbaar meer [werkt niet meer op alle kristallen ]
en valt soms uit .
toch een prima ding .
groeten wiebe

Frans, dat dacht ik wel. Maar iemand moet toch eens die nieuwe Jeti proberen? Anders komen we met z'n allen niet vooruit....

Het duurt even maar nu het begin van de beloofde beschrijving.

De totaalindruk die deze zwever op mij maakt is zeer goed. Op een ding na, waar ik me mateloos aan irriteer. Maar daar kom ik straks wel op terug.

normal_Sputnik%201.jpg

Wat weegt het nu?

Romp met schuifneus en kielvlak: 68gr.
Stabilo:10gr
Vleugel:142gr
Totaal:220gr

Het totaalgewicht staat me wel aan. Voegen we de onderdelen die bekent zijn eraan toe, wordt het:

Ontvanger: 9gr (met kristal)
Accu: 34gr (4* 350mAh NiMh, gewicht weet ik niet zeker meer, accu is namelijk nog niet binnen)
Servo’s: 19gr (4* D47)

Dat levert een gewicht op van 282 gram. Reken er 30gr klein spul en trimlood bij dan kan je rekenen op een vlieggewicht van circa 312gr! Lijkt me niet verkeerd.

De romp is erg strak. De vleugel word met stalen boutjes op de romp geschroefd. Lekker degelijk.

Sputnik%20romp%201.jpg

De staartboom is perfect in de romp verlijmd. Het carbon is met aramidedraad omwikkeld.

normal_Sputnik%20romp%20kevlar%20wikkeling%201.jpg

Dit is ook gedaan bij het kielvlak.

normal_Sputnik%20romp%20kevlar%20wikkeling%20staart%201.jpg

Klein schoonheidsfoutje aan het kielvlak: het richtingsroer is 3mm te hoog aan het kielvlak geplakt.

Op de staartboom zit een net zadeltje voor het stabilo. Met 2 M2 boutjes wordt het stabilo hierop vast gezet. Het stabilo, balsa verstevigt met carbon, is voorzien van de nodige gaatjes. En dan zijn we gelijk bij mijn grootste irritatiebron aangekomen. De gaatjes staan bijna 2mm uit lijn. Wat een verschrikkelijk scheve montage oplevert en eventueel het aanlopen van het hoogteroer op de staartboom. Superzonde, een totaal onnodige fout, bij een verder zo perfect afgewerkte zwever!!!!!!!! Het stabilo omdraaien bracht geen verbetering.

Sputnik%20stabilo%20niet%20haaks%201.jpg

De vleugel voelt ongeloofelijk solide, terwijl deze toch licht is (ik vindt hem licht) en erg dun is.
normal_Sputnik%20vleugel%201.jpg

wordt vervolgt………….

Over de vleugel kan ik nog wel meer melden. Ik vindt het een bijzonder mooie mix van materialen. Een aramide (Kevlar) D-box, carbon ligger en met carbon overdekte ribben bespannen met lichtdoorlatende folie geven een “libelle-achtige”sfeer aan deze vlieger.

De flaperons hebben geen kevlarscharnier, zoals ik las in het artikel van auwind. Hoe ze wel scharnieren vindt ik wat lastig te beschrijven. Ze draaien op twee punten op de uiterste einden van de flaperons. Daarnaast worden ze twee keer ondersteund door een carbon bandje. O.a. bij de inbouwplaats van de servo’s. Het geheel is zo weggebouwd dat er geen spleet te zien is. De scharniering loopt heel licht! Dat zal een gunstig stroomverbuik voor de twee servo’s opleveren.

Ik hoop dat met wat foto’s het meer duidelijk wordt…
normal_Sputnik%20flaperon%201.jpg

normal_Sputnik%20flaperon%202.jpg

De servo’s komen in de vleugel. Volgens mij is de Sputnik de enige DLG bij welke dat zo gebeurd!? De voorzieningen zijn getroffen. Er zijn gaatjes in de ribben opgenomen om het servosnoer door te laten lopen.
normal_Sputnik%20servo%20vleugel%201.jpg

Ook aan de vleugelwortels zijn al gaten opgenomen.
normal_Sputnik%20servo%20wortel%201.jpg

Aan de onderzijde van de vleugel, waar de bedrading de romp in moet, is ook een holte opgenomen.
Sputnik%20servo%20wortel%202.jpg

Wat betreft het niet haakse hoogteroer heeft HKM mij een genereus aanbod gedaan. Ik kan romp en stabilo opsturen. Misschien dat ik daar morgen even aan toe kom, anders zaterdag. Deze zullen dan worden vervangen voor betere exemplaren. Wat mij betreft was alleen een ander stabilo ook goed geweest. Maar goed, dit vindt ik allang best. Ik er erg blij om, omdat een dergelijke fout ook echt als een “slip of the pen” kan worden opgevat. Het pas niet bij de afwerking van de rest van het model.Je zou het eens in je handen moeten hebben, dan geloof je me meteen. Ik zie met plezier het rechte exemplaar te gemoed! Ik heb de tijd. Dat is ook mij motto. Bovendien heb ik nog niets op in te bouwen. Al het kleine spul is onderweg.

De mensen van www.f3k.nl hebben wat mij betreft vrij spel om afbeeldingen van dit draadje te trekken voor de opbouw van hun eigen site. Tekst en info mag vrij geintepreteerd worden. Vragen stellen zodat ik ze kan beantwoorden is natuurlijk ook een mogelijkheid.

Berrie zei:
De mensen van www.f3k.nl hebben wat mij betreft vrij spel om afbeeldingen van dit draadje te trekken voor de opbouw van hun eigen site. Tekst en info mag vrij geintepreteerd worden. Vragen stellen zodat ik ze kan beantwoorden is natuurlijk ook een mogelijkheid.

Bedankt
Hier zal ik dankbaar gebruik van maken.
Om reakties te voorkomen wil ik vast zeggen dat het niet de bedoeling is met HET Modelbouwforum te concureren betreffende DLG. Dankzij dit forum heeft DLG'en een grote vlucht genomen het afgelopen jaar. Toch kan het handig zijn voor toekomstige aanschaffen alle bouwverslagen op een rijtje te hebben zonder Off Topic reakties ertussen.

Trouwens wat betreft "de mensen van F3K" dat zijn niet Leon en ik, maar dat zijn jullie!!!! Kom op met verhalen, verslagen en missers. Van elkaar kunnen we leren.

Vraagje: Welk draadmoet ik PRECIES hebben voor singlepull? Ik ben het ergens tegen gekomen op dit forum, zelfs met een plaatje, maar kan het niet terug vinden. :cry:

Dynema lijn. Te koop bij dee hengelsportzaak op rol van 100 meter. Breeksterkte 8kg is ruim voldoende. Kost ongeveer 9 euro.

Berrie,

Een voorbeeldje.
draad.jpg

Ik dacht ook even een rolletje dynema te kopen. Dus naar de hengelsportwinkel. Blijkt uitgerekend de winkel in de buurt een van de best gesoorteerde te zijn in Nederland. Nou, daar sta je dan, ik kreeg gelijk het gevoel van de heer M Borsato, "Doe maar, die maar", zoveel keuze en alles lijkt opelkaar. Natuurlijk de verkeerde meegenomen. Er schijnen twee hoofdgroepen te zijn, zonder en met een soort coating. De lijn met coating is lekker glad. Ik gebruik nu de draad met coating, zie de foto, en dat gaat perfect.

Bedankt Frans!

Ik dacht eigenlijk dat Dynemalijn een gevlochten lijn was. Vroeger toen ik nog enorm veel viste, was dat volgens mij zo. Deze lijn zou dan rekvrij zijn. Die rekvrijheid zou in dit geval een altijd correcte neutraalstelling van de roeren moeten geven.

Maar ik zie dat jij een Berkley lijn hebt. Je kiest voor een gladdde gecoate lijn. In de viswereld zal deze coating aangebracht zijn om verder te kunnen werpen. Lijn loopt makkelijk van de spoel en heeft minder luchtweerstand.

Waarom zou een gladde lijn zo goed zijn voor een DLG roeraansturing?
Dit even als vraag om te proberen wat diskussie aan te slingeren.

blijft niet hangen als de draden om elkaar heen draaien of schuiven.

Hier vast wat plaatjes:

Tekstupdate: 12-02-2005.
HKM levert geen eigen bouwbeschrijving. Het testverslag uit Aufwind wordt daarvoor gebruikt.

Er komt een moment dat het mes in de vleugelbespanning gezet moet worden. De D47 is hier zeker niet aan de te kleine kant! Je hebt echt vreselijk kleine servo’s nodig. Wat een geweldige verrassing voor me was toen ik de doosjes van de D47 opende dat waren die gele (en geniale) gele kunststofblokejs. Deze maken het mogelijk om de servootjes met een schroefverbindinkje, plat gepositioneerd, vast te zetten. Echt toppie!
Het uitgesneden folie wordt op de hoekpunten, om uitscheuren te voorkomen, voorzien van een heel klein strookje plakband.
Fig 1:
Sputnik%20servo%20inbouw%20vleugel%202.jpg

De schroefjes komen in een grenen blokje te zitten. Het grenen meet 5*5mm. Het schroefgaatje is met een 2mm boor voorgeboord. Dan het schroefje erin draaien, er weer uit draaien om vervolgens dunne secondenlijm erin te laten lopen. Dan LANG wachten om weer het schroefje erin te draaien. Als de servo met blokjes op zijn plek verlijmd word, moet je plakband om de servo laten zitten. Dan kan je de servo er nog uitkrijgen als de dikke secondenlijm onder de blokjes vandaan geperst wordt lijm het alleen het plakband vast.
Fig 2:
Sputnik%20servo%20inbouw%20vleugel%203.jpg

Als de servo te verwijderen is ziet het er zo uit:
Fig 3:
Sputnik%20servo%20inbouw%20vleugel%204.jpg

En in gemonteerde staat:
Fig 4:
Sputnik%20servo%20inbouw%20vleugel%205.jpg

Om op het veld geen gedoe met stekkers en losse snoeren te hebben moet nu even moeite in het inbouwen van stekkerverbindingen gestoken worden. Ik maak gebruik van grijze 4-polige stekkerverbindingen. Volgens mij worden ze door MPX geleverd.
Fig 5:
Sputnik%20servo%20inbouw%20vleugel%201.jpg

Back