Het duurt even maar nu het begin van de beloofde beschrijving.
De totaalindruk die deze zwever op mij maakt is zeer goed. Op een ding na, waar ik me mateloos aan irriteer. Maar daar kom ik straks wel op terug.
Wat weegt het nu?
Romp met schuifneus en kielvlak: 68gr.
Stabilo:10gr
Vleugel:142gr
Totaal:220gr
Het totaalgewicht staat me wel aan. Voegen we de onderdelen die bekent zijn eraan toe, wordt het:
Ontvanger: 9gr (met kristal)
Accu: 34gr (4* 350mAh NiMh, gewicht weet ik niet zeker meer, accu is namelijk nog niet binnen)
Servo’s: 19gr (4* D47)
Dat levert een gewicht op van 282 gram. Reken er 30gr klein spul en trimlood bij dan kan je rekenen op een vlieggewicht van circa 312gr! Lijkt me niet verkeerd.
De romp is erg strak. De vleugel word met stalen boutjes op de romp geschroefd. Lekker degelijk.
De staartboom is perfect in de romp verlijmd. Het carbon is met aramidedraad omwikkeld.
Dit is ook gedaan bij het kielvlak.
Klein schoonheidsfoutje aan het kielvlak: het richtingsroer is 3mm te hoog aan het kielvlak geplakt.
Op de staartboom zit een net zadeltje voor het stabilo. Met 2 M2 boutjes wordt het stabilo hierop vast gezet. Het stabilo, balsa verstevigt met carbon, is voorzien van de nodige gaatjes. En dan zijn we gelijk bij mijn grootste irritatiebron aangekomen. De gaatjes staan bijna 2mm uit lijn. Wat een verschrikkelijk scheve montage oplevert en eventueel het aanlopen van het hoogteroer op de staartboom. Superzonde, een totaal onnodige fout, bij een verder zo perfect afgewerkte zwever!!!!!!!! Het stabilo omdraaien bracht geen verbetering.
De vleugel voelt ongeloofelijk solide, terwijl deze toch licht is (ik vindt hem licht) en erg dun is.
wordt vervolgt………….