Sputnik, test en bouwverslag

Ha!

Ik zag toevallig dit draadje. :P

Ik heb de Fireblade (met richtingroer); dat schijnt de opvolger van deze te zijn.

Ik ben benieuwd hoe het je met dit machien vergaat.

De overgang van de romp naar staartboom bleek bij de Fireblade het zwakke punt . . . :cry:

jan.

jan brilman zei:
Ha! Ik zag toevallig dit draadje. :P

Gezellig! Welkom.

Zwak punt in het vliegtuigje?!? :evil:

We zullen zien. Voorals nog heb ik alleen behoorlijk de balen gehad van het scheve hoogteroer. De TPG was gisteren alweer met het rompje langs geweest, maar niemand was bij ons thuis. Vandaag wel, dus vanavond weet ik hoe het opgelost is. Volgens schrijven van HKM had Willie in 30sec, het probleem opgelost. Alstie maar niet de boor in de gaatjes heeft gezet om het sleufgaatjes van te maken.

Al het andere aan het zwevertje ziet er " hocherfreulich" uit! :lol:

Constructief moetie zich nog gaan bewijzen. :|

Bij mij brak de romp toen Theo hem gooide.

Daar kan het natuurlijk ook aan gelegen hebben . . . :?

:wink:

jan.

[We gaan verder. De roerhevel zijn aan de beurt. HKM levert uit printplaat gemaakte hevels mee. Deze zijn ruim genoeg. Eigenlijk veel te groot. Maar dat is geen probleem. Er zijn extra gaatjes van 0.8mm te boren. Met een stift en een liniaaltje even aangeven waar het heveltje in de flaperon komt te zitten. Dan snijden aan weerstkanten van de stiftstreep. Het zachte balsa is dan makkelijk weg te steken.
Fig 6:
Sputnik%20vleugelservo%20inbouw%201.jpg

Ik heb de hevel met dikke secondenlijm in de flaperon verlijmt. Als je nu van te voren even een doekje ontvetter (terpentine) langs de lijmplek haalt krijg je geen witte lijmuitslag! De stuurstangen heb ik uit 0.8mm verenstaal gebogen. Eerst ben ik met een messing dummy aan de slag gegegaan. Ik heb net zolang geklooit totdat de roeruitslagen in het bereik van de aangegeven instellingen staan. Daarbij let ik erop dat de servoweg mechanisch zo lang mogelijk gehouden wordt. De computerzender wordt pas zo laat mogelijk gebruikt. DE messing variant is 1:1 nagamaakt in verenstaal. Aan de servozijde een Z-bocht, aan de hevelzijde een 90° bocht. Een 0.5mm dik verenstaaltje zorgt hier voor de borging. Met een krimpkousje en een drupje secondenlijm zit dat vast op de 0.8mm verenstalen stuurstang. Er zit een klein “verzetje” in het 0.5mm borgstangetje. Dit geeft de hevel beweginsvrijheid. De speling van de deze constructie is nihil
Fig 7:
normal_Sputnik%20vleugelservo%20inbouw%202.jpg

Nog even een beeld van de stekkerverbindingen in de vleugel, naar de romp.
Fig 8:
normal_Sputnik%20vleugelservo%20inbouw%203.jpg

De ingebouwde vleugelservo wordt afgedekt middels een 0.35mm dik carbonplaatje. Er moet nog een sparing voor de hevel van de servo in worden gemaakt. Daarvoor plakte ik langs twee zijde een strookje afplakband (de groene van TESA) Middels streepjes wordt de uitsparing aangegeven. Neem dit liever 1mm te breed dan te smal (zoals ik deed).
Fig 9:
Sputnik%20vleugelservo%20inbouw%204.jpg

Dan de stuurstang van de hevel afhalen, de servohevel naar binnen draaien, de carbon plaat met stukje afplakband, in postitie brengen en de sparing markeren. Op de hoekpunten een gaatje boren, daarvanuit de sparing met een zo scherp mogelijk mes uitsnijden.
Fig 10:
Sputnik%20vleugelservo%20inbouw%205.jpg

Nadat de sparing braamvrij gemaakt is, gecontroleerd is op voldoende ruimte voor de hevel en de Z-bocht van de stuurstang, kan de carbonplaat met tape vastgezet worden.
Fig 11:
normal_Sputnik%20vleugelservo%20inbouw%206.jpg

Hiermee is het meeste werk aan de vleugels achter de rug.

Ik wacht nog met het inbouwen van de rompapparatuur totdat ik het accuutje binnen krijg. Tot die tijd moet ik me zoet houden met wat kleine klusjes. Zoals de werpstift en een vergrendelingetje voor de schuifneus.

Hoe doen jullie dat laatste?

Ik heb nu nog maar gewoon het bijgeleverde aluminium pijpje in de sparing gelijmd. Met een klein drupje secondenlijm, zodat het makkelijk te verwijderen is als ik zin heb om iets moois van de werpstift te maken. De stift kan maar op een vleugel geplaatst worden. Dat betekent dat je rechtshandig moet werpen!

De romp met stabilo heb ik weer retour van HKM (of schreef ik dat al...). Het stabilo zit er weer fatsoenlijk op. Ze hebben zelfs de moeite genomen om het richtingsroer netjes aan het kielvlak te tapen!

Het sluitinkje van de schuifneus is ook klaar. Deze heb ik gebogen uit 0.5mm verenstaal volgens onderstaande vorm. Het is circa 33mm lang

Sputnik%20sluitinkje%201.jpg

Er is een gaatje van 0.8mm door en door geboord. Door de schuifneus en door de romp. Een tweede gaatje, ook 0.8mm, zit in de schuifneus.

normal_Sputnik%20sluitinkje%202.jpg

Het sluitinkje wordt in de schuifneus vast gelijmd met dikke secondenlijm. Het te lijmen deel van dit sluitingje is het rechte stukje rechts in de afbeelding van het sluitinkje. Na het uitharden van de lijm kan het sluitinkje geprobeerd worden. Eventueel het vertikale deel, links in de afbeelding van het sluitinkje, inkorten.

Als het klaar is ziet er zo uit:

normal_Sputnik%20sluitinkje%203.jpg

Hier past precies je nagel onder. En het ziet er naar mijn mening totaal niet storend uit.

Gisteren kreeg ik het 0.3m verenstaal binnen. Daar heb ik nu de scharnieren van gemaakt. Dat is echt een eitje! op www.F3k.nl staat het prima omschreven.

Er is nog niets echt fotogeniek. Even geduld met de plaatjes aub.

Vraagje: De trekdraad van de aansturing van het richtingsroer zit nu aan de NIET werpstift zijde. Dus bij mij aan de rechterzijde. Er is ergens op dit forum een keer een opmerking gemaakt over aan welke zijde het zou moeten zitten. Volgens mij zit het nu net verkeerd.

Is dat werkelijk een probleem?

Als de trekdraad aan de andere zijde dan de werpstift zit, zit de draad goed.
Dus bij een werpstift in de linker vleugel (rechtshandig gooien) moet de draad rechts.
Waarom, bij het gooien wordt het richtingsroer door de lucht naar links geduwd. Als de draad rechts zit wordt het roer door trek op zijn plaats gehouden.

Ha, dan heb ik geluk!

Mijn NiMh accuutje heb ik nog niet binnen. Een 150NiCad accu met vrijwel de zelfde maten en gewicht heb ik wel. Er kan dus binnenkort proefgevlogen worden!

Voor veilig transport heb ik een kistje gemaakt.
normal_Sputnik%20kistje%202.jpg

Door er van voor naar achter overheen te rennen is de constructie op deugelijkheid beproeft.
normal_Sputnik%20kistje%20QC.jpg

Het inwendige is voorzien van noppenfolie.
normal_Sputnik%20kistje.jpg

Ik heb voor het richtingsroer en hoogteroer zelf de roerhoorntjes uit 1mm triplex gemaakt.
normal_Sputnik%20roerhoorn%20en%20torsieveer%20richtingsroer.jpg

Hier hoogteroer met torsieveer.
Sputnik%20roerhoorn%20en%20torsieveer.jpg

Zo heb ik de servo's ingebouwd. (uiteindelijk...)
Sputnik%20servinbouw.jpg

Je zou het nit zeggen, maar hier wordt de stekker van de vleugel naar de romp verlijmd in de romp. Een velletje huishoudfolie voorkomt dat de vleugel op de romp verlijmd wordt. Ik heb epoxylijm gebruikt. Huishoudfolie is daarmee niet te lijmen.
Sputnik%20verlijmen%20van%20stekker%20vleugel%20naar%20romp.jpg

Dit ziet er stoer uit, maar geloof me, als ik de 15mtr haal is het veel! Hier wordt een krappe 320gr. de lucht ingezwierd. Gelukkig kan vliegmaat Dennis beter gooien en konden we kennis maken met de vliegeigenschappen van de Sputnik.
Sputnik%20testvlucht%202.jpg

De Sputnik reageert heerlijk direct op de roeren. Hoewel het niet bepaald goed weer was kregen we een veelbelovend beeld van de vliegeigenschappen.

Wordt vervolg (van het voorjaar)
Sputnik%20testvlucht%203.jpg

Gefeliciteerd met de maiden!!
Zo'n koffer is inderdaad aan te raden. De meeste beschadigingen ontstaan tijdens vervoer is het niet? Zelf heb ik ook een koffer voor de DLG gemaakt. Wel iets groter zodat er twee inkunnen. 8)

Berrie,

Hoe bevalt de Spitnik inmiddels?

Kun je eens omschrijven (of een foto'tje plaatsen) hoe de deelbare vleugels aan elkaar gemonteerd worden, er komt tijdens een worp best wat trekkracht aan die vleugelhelften. Ik ben benieuwd hoe dat bij de Sputnik opgelost is.

Leon

Back