[We gaan verder. De roerhevel zijn aan de beurt. HKM levert uit printplaat gemaakte hevels mee. Deze zijn ruim genoeg. Eigenlijk veel te groot. Maar dat is geen probleem. Er zijn extra gaatjes van 0.8mm te boren. Met een stift en een liniaaltje even aangeven waar het heveltje in de flaperon komt te zitten. Dan snijden aan weerstkanten van de stiftstreep. Het zachte balsa is dan makkelijk weg te steken.
Fig 6:
Ik heb de hevel met dikke secondenlijm in de flaperon verlijmt. Als je nu van te voren even een doekje ontvetter (terpentine) langs de lijmplek haalt krijg je geen witte lijmuitslag! De stuurstangen heb ik uit 0.8mm verenstaal gebogen. Eerst ben ik met een messing dummy aan de slag gegegaan. Ik heb net zolang geklooit totdat de roeruitslagen in het bereik van de aangegeven instellingen staan. Daarbij let ik erop dat de servoweg mechanisch zo lang mogelijk gehouden wordt. De computerzender wordt pas zo laat mogelijk gebruikt. DE messing variant is 1:1 nagamaakt in verenstaal. Aan de servozijde een Z-bocht, aan de hevelzijde een 90° bocht. Een 0.5mm dik verenstaaltje zorgt hier voor de borging. Met een krimpkousje en een drupje secondenlijm zit dat vast op de 0.8mm verenstalen stuurstang. Er zit een klein “verzetje” in het 0.5mm borgstangetje. Dit geeft de hevel beweginsvrijheid. De speling van de deze constructie is nihil
Fig 7:
Nog even een beeld van de stekkerverbindingen in de vleugel, naar de romp.
Fig 8:
De ingebouwde vleugelservo wordt afgedekt middels een 0.35mm dik carbonplaatje. Er moet nog een sparing voor de hevel van de servo in worden gemaakt. Daarvoor plakte ik langs twee zijde een strookje afplakband (de groene van TESA) Middels streepjes wordt de uitsparing aangegeven. Neem dit liever 1mm te breed dan te smal (zoals ik deed).
Fig 9:
Dan de stuurstang van de hevel afhalen, de servohevel naar binnen draaien, de carbon plaat met stukje afplakband, in postitie brengen en de sparing markeren. Op de hoekpunten een gaatje boren, daarvanuit de sparing met een zo scherp mogelijk mes uitsnijden.
Fig 10:
Nadat de sparing braamvrij gemaakt is, gecontroleerd is op voldoende ruimte voor de hevel en de Z-bocht van de stuurstang, kan de carbonplaat met tape vastgezet worden.
Fig 11:
Hiermee is het meeste werk aan de vleugels achter de rug.
Ik wacht nog met het inbouwen van de rompapparatuur totdat ik het accuutje binnen krijg. Tot die tijd moet ik me zoet houden met wat kleine klusjes. Zoals de werpstift en een vergrendelingetje voor de schuifneus.
Hoe doen jullie dat laatste?