Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Geweldige oude stoomsleper. Ik heb de Furie ook gebouwd, maar dan van Lego schaal 1:40
Hij is mooi.Hercules
Het is echt heel anders dan in jullie hobby,
Ik heb trouwens ook de Hercules gebouwd in Lego, ook schaal 1:40Bekijk bijlage 323641
Hoi Erwin,
Ik bouw eigenlijk al jaren met Lego, maar vroeger veel gewerkt met Tamiya en Serpent. Omdat die hobby op een laag pitje kwam te staan ben ik langzaam aan weer mijn Lego gaan opsporen. In de eerste instantie eigenlijk alleen met de setjes van Lego bezig geweest, maar al gauw kwam het bouwen met Lego naar eigen creativiteit omhoog. In de Lego wereld noemen ze dat een moc, wat staat voor my own creation. Eigenlijk bouwde ik nooit schepen en ben ik hier ingerold door mee te doen aan een Legowedstrijd in het Sleepvaartmuseum vorig jaar. Daar heb ik zoveel plezier aan beleefd dat ik meer slepers ben gaan bouwen, eerst een kleine binnenvaartsleper uit Woerden. Daarna nog 1 uit Woerden en toen de Hercules. Als toetje ook de Furie maar op de korrel genomen, mede omdat zij natuurlijk achter het museum ligt en omdat het een prachtig schip is. Ik ben veel op de Furie geweest en heb ontzettend veel foto's genomen van bijna alle hoekjes, kiertjes en gaatjes. Omdat Lego het uitgangsmateriaal is, maakt dat in modelbouw wel een stuk moeilijker. Je kan niks schilderen of snijden dat is immers vloeken in de kerk. Maar na vele jaren ervaring is de Furie zeker in Lego een mooi model geworden, waarbij ik inderdaad veel op details heb gelet. In Lego moet je kritisch zijn en de meest belangrijke details naar voren halen en de minder aanwezige details niet plaatsen. Uiteraard helpt het enorm wanneer een schip zoals de Furie een groot model is, want daar kan je immers meer detail in kwijt.
De Furie in Lego is 80cm lang in schaal 1:40 dat is ongeveer op de schaal van het minifiguurtje waar Lego mee werkt. Lego zelf hanteert geen schaalverdeling, immers het is voor hun een heel ander uitgangspunt dan voor mij. Mijn modellen zijn net als jullie modellen vaak een statisch geheel, Lego is er om mee te spelen. Daarom zijn de setjes ook nooit op schaal, maar juist om mee te spelen.
Ik hoop dat dit forum mijn bouwwerken wilt accepteren, uiteraard begrijp ik goed dat Lego niet jullie basismateriaal is. Maar misschien wel leuk om te melden dat er dus meer materialen zijn om aan het zelfde resultaat te komen. Tof dat jullie mijn modellen waarderen, volgend weekend sta ik met de modellen op de Havendagen in Woerden en als alles goed verloopt ook in oktober op Legoworld in Utrecht. T.z.t zal ik nog eens een model plaatsen, binnenkort begin ik met de Atina III wat een super mooie sleper is dat zeg!
Groet Jebbo.
Jepkomt die foto uit Middelharnis ? heb jij die geknipt ?[emoji106]
Tof dat jullie mijn modellen waarderen, volgend weekend sta ik met de modellen op de Havendagen in Woerden en als alles goed verloopt ook in oktober op Legoworld in Utrecht. T.z.t zal ik nog eens een model plaatsen, binnenkort begin ik met de Atina III wat een super mooie sleper is dat zeg!