SS Oriana (Revell) RC

Frustratie level 9+

Even een schakelaartje tussen de batterij en de rest monteren.
+ en min goed?
Check.
Stekkertje man in stekkertje vrouw?
Check.
Ontvanger erop-> Controlelampje brandt maar alle draden smelten aan elkaar....

Maar goed, alles blijft verder heel, dus alles eruit knippen en opnieuw.
Plusjes minnetjes checken...
Stik, daar zit een verkeerd stekkertje.
Moet een mannetje zijn in plaats van een vrouwtje.
Omwisselen.
Shit, nu de plus en de min verkeerd om.
Losknippen.
Draadjes nu te kort.
Ander stekkertje.

Enz enz enz.

Drie uur later.
Plusjes goed?
Check.
Minnetjes goed?
Check.
Mannetjes stekkertjes waar ze moeten zitten?
Check
Dito voor de vrouwtjes?
Check.
Aftakking naar de ontvanger.
Check
Vaarregelaar krijgt stroom?
Check
Motortje krijgt power vanaf de vaarregelaar?
Jawel.
Juiste plugjes in de juiste kanalen van de ontvanger?
Zeker.

Daar gaan we dan.
Schakelaartje om.
Yes, controlelampje op zowel ontvanger als vaarregelaar branden.

En dat is niet het enige dat brandt.
De + draadjes ook.

Eventjes einde werkzaamheden.
Stekkertjes, soldeertin, draad en mijn doorzettingsvermogen zijn op.
Morgen nieuwe halen.
(Al weet ik niet of ze dat laatste in winkels verkopen.)

Ik zou er wat voor over hebben om erachter te komen waarom dit altijd zo moeilijk is voor mij.

Dit kan toch niet van een schakelaar komen?
Bij de testopstelling met de batterij rechtstreeks op de ontvanger werkte alles wel

Laatst bewerkt:
Misschien een beetje een flauwe vraag Menno, maar kun je eens een schema laten zien? Er waren tijden dat ik alles zomaar aan elkaar bakte en het nog werkte ook! Maar dat lukt me nu niet meer. Zit er iets bij de schakelaar niet goed en komt bij inschakelen de + aan de - ? Gr. Klaas.

Dat punt heb ik ook bereikt, Klaas.
Ik heb tegenwoordig zelfs al moeite met batterijtje in serie aan elkaar te bakken.
Dus een schemaatje had ik:

IMG_20250216_173116610.jpg

Volgens mij moet dit gewoon werken.
(Al zie ik dat ik het schakelaartje in de tekening vergeten ben, maar die zit in de plus tussen de batt en de ontvanger+regelaar)
Alleen een dyscalculist, ik dus, heeft moeite om zo'n schemaatje om te zetten in draadjes, stekkertjes en plugjes op de plek waar ze moeten.

IMG_20250216_173505120.jpg

Batterij en schakelaar en aftakking naar ontvanger en vaarregelaar.

IMG_20250216_173403373.jpg

Nog een totaalplaatje

Geen kortsluiting op de motor? Als je daar de stekker los neemt en je zet wat spanning op de motor, draait die dan? En de twee rode draadjes aan de ESC zijn ven de afgeknipte schakelaar en door verbonden? Zal er straks op de PC nog eens naar gluren. Zit nu op de tablet. Gr. Klaas.

Het is dat motortje dat ik van jou kreeg.
Misschien heb ik die wel te heet gesoldeerd?
Was met een 100W soldeerbout.
Kreeg ooit de tip "kort en heet", die ik ter harte heb genomen .
Kan daar kortsluiting van komen in de motor?

Het zou kunnen, want nu ik erover nadenk begon de ellende toen ik gas gaf op de zender.
Toen draaide het motortje wel gewoon, overigens.

De schakelaar komt inderdaad van de ESC af en de draadjes op de ESC zijn vervolgens doorverbonden.

Menno, Kijk eens of er bij dat motortje geen klodder soldeer of draadje tegen het metalen motorhuis komt. Dat is het enige dat ik na bestudering van de foto's kan bedenken. Het kan best zijn dat tijdens de test de boel net vrij lag en dat na het verplaatsen de boel kortsluiting maakt(e). Heb hier het motortje getest om te kijken naar het voltage. En dat ook genoteerd zie ik. Hoop dat je de oorzaak kunt vinden c.q. verhelpen. Je zou de draden van de motor kunnen solderen en dan nog eens testen. De motor ligt dan toch los, dus even doormeten of er geen sluiting in zit. Je kunt de motor ook even testen rechtstreeks op de vaaraccu. Je kunt de motor ook even vervangen door een lampje. Succes ermee! Gr. Klaas.

Waarom breng je de + en - naar de ontvanger? als je de regelaar inplugt zijn deze dubbel verbonden met de ontvanger.
raken de draadjes van de motor misschien de behuizing van deze?

Maar de ontvanger moet toch power hebben en de regelaar ook?
Anders doet of de ontvanger of de regelaar toch niets?

Of begrijp ik je vraag nu niet goed?

als je de regelaar verbind met de ontvanger krijgt de ontvanger spanning via de regelaar tenzij het er eentje is zonder BEC.
Eigenlijk had mijn eerste vraag moeten zijn of je regelaar er een is met of zonder BEC.

Pfoe, dat zou ik zo niet eens weten.
Het lag al jaren in een "komt nog wel eens van pas " laatje.
Er staat niets op.

Maar dan zou ik de ontvanger dus los moeten nemen en de regelaar van stroom voorzien en dan zou het in principe goed moeten/kunnen zijn?

Klopt , zal het even in het kort beschrijven voor alle zeker heid.
+ en - van de batterij naar de regelaar. ( + onderbroken door schakelaar)
van regelaar + en - naar de motor.
stekker van regelaar met de 3 draadjes in de ontvanger op kanaal 3 vermoed ik.
Als het lampje op de ontvanger gaat branden heb je een regelaar met BEC.

Als het lampje op de ontvanger niet gaat branden klopt je schakeling zeer waarschijnlijk wel. maar dan zien we wel hoe het verder gaat.

De ontvanger zowel rechtstreeks en via de regelaar van spanning voorzien is gegarandeerd om problemen vragen( vandaar mijn eerste reactie )

Volgens mij heeft die ESC een BEC en die levert 5 Volt aan de ontvanger via de rode en zwarte draad van het 3 aderige kabeltje. Dus van de accu met rood en zwart spanning naar de ESC en van de ESC ook met rood en zwart naar de motor. Hoop dat je de BEC voorziening niet hebt opgeblazen, want daarop heeft via de ontvanger 7,4 Volt op gestaan. Maar misschien heb je geluk. Gr. Klaas.

En nog een vraag... Ik zie dat je als accu een 2S Lipo gebruikt. 7,4V
Daar is op zich als voedingsaccu voor je motor niets mis mee, maar ontvangers vinden 7,4V toch aan de hoge kant...

Als je een 4,8V accu (bijv zo'n Eneloop-pakketje) ergens hebt, kun je de ontvanger testen door:
Servootje aan de ontvanger
4,8V aan de ontvanger
Zender aan, knuppel bewegen.
Doet de servo wat 'ie moet doen, dan is je ontvanger in ieder geval (nog) in orde.

De volgende stap is: testen of je regelaar een BEC heeft.
ALS (en ik zeg met nadruk ALS) jouw regelaartje een BEC heeft, kun je volstaan met:
Regelaar aan de motor
Regelaar aan de ontvanger
Accu aan de regelaar (al dan niet met een schakelaartje)
Dan wordt de 7,4V door de regelaar afgezwakt tot een voltage wat de ontvanger nog leuk vindt.
Als je dit hebt aangesloten:
Nog even van je gasknuppel afblijven: eerst kijken of je roerservo het doet.
Als die het doet, kun je ervan uitgaan dat je regelaar een BEC heeft.
Dan pas héél rustig wat gas geven op je motor. (Uiteraard nadat je alle controles die in bovenstaande berichten staan, hebt uitgevoerd)

Storingen zoeken is niks anders dan mogelijkheden uitsluiten.
Simpel beginnen en stuk voor stuk componenten toevoegen.
Sterkte en als je ongedurig wordt: alles laten vallen, naar behoefte koffie of een borrel nemen, een potje Mens-erger-je-nieten en morgen rustig verder gaan...:beer:

Dank jullie wel voor deze tips.
Ik heb weer een hoop geleerd.
Ik zal het eerdaags dan eens alleen aansluiten op de ESC.

Dat van die te hoge spanning wist ik ook niet.
Maar dan heb ik óf vreselijk geluk gehad tot nu toe, óf ze kunnen het wel hebben, want al mijn bootjes varen op deze batterijen.
(Op eentje na.)

Pfoe.
Wat was het leven toch simpel in het NiCad penlights tijdperk.
Het probleem is dat ik wel probeer mee te gaan in de modernere technieken, maar dat mijn brein overduidelijk nog in de jaren 79, 80 en 90 is blijven hangen en denken.
Ik vond mijzelf al een hele Piet dat ik op NiMH overstapte.:D

De ontvanger kan het overigens wel hebben, die spanning.
Niet gehinderd door enige kennis heb ik die rechtstreeks aan de LiPo gehangen om hem te koppelen met de zender, en dat heeft hij overleefd.

Laatst bewerkt:
Oh, dat blijven hangen in de 'seventies' speelt hier ook af en toe een rol, hoor.
Ook ik heb lang gedacht dat 2,4gHz iets was voor nerds en dat je Lipo's prima kon gebruiken als inleiding op een leuke BLEVE. Maar goed, op een gegeven moment ga je toch maar overstag... :yes:

Ach denk dat is" dat we die oude zaken" grondig kennen en al dat nieuw spul met de nodige regeltjes gaat niet meer zo snel als vroeger in onze toch al zo volle databank.
Maar na een tijdje went het toch, ik zou niet meer zonder2.4Ghz en LIPO batterijen kunnen, zo gemakkelijk, en ze gaan bij mij al dubbel zolang mee als mijn loodbatterijen van vroeger. Soms loont het dus wel eens de moeite om je iets van die nieuwe technieken eigen te maken

Klopt, Marc. Even terug naar vroeger: op een open dag bij een vaarclub, misschien (als je geluk had) 2 x 20 minuten varen omdat dan je kanaal even 'voor jou was'. En de rest van de tijd moest je zender uit staan omdat iemand anders op jouw kanaal aan het varen was... (In die tijd kon je wel lekker kletsen met je hobbygenoten natuurlijk...)

En een Azimuth Atlantic Challenger op 12V loodaccu's varen... Het ding lag veel te diep om goed vooruit te komen. En na 2 minuten varen begon de accu al in te kakken.
Als dat ding op 4S lipo en op brushless motoren had gevaren... Wauw!:thumbsup:

Wel, opmaak van de schade.

Het goede nieuws:
Het motortje maakt geen kortsluiting.
Die draait er vrolijk op los wanneer ik de batterij er rechtstreeks op aansluit.

Ontvanger lijkt het avontuur gewoon overleefd te hebben.
Niettemin een nieuwe besteld voor het geval dat.

Dan een rijtje slecht nieuws:

Asje van de motor blijkt te kort.
De koppeling schiet er steeds van af.
Jammer want hij is superstil, superlicht en krachtig zat.
Vind maar eens een vervanger (die ook nog eens in de supergoed verlijmde op maat gemaakte motorsteun past, die op zijn beurt weer precies genoeg ruimte laat voor de servo.
Andere motor betekent verbouw van de machinekamer...

Of de regelaar BEC is ben ik niet achter gekomen.
Ik sloot de batterij erop aan en dat gaf een korte "pief" in één van de IC's waarna hij helemaal niets meer deed.
Ja, een geur afgeven die niet goed is.
Dat wel.
Maar hij kon natuurlijk al een klap gehad hebben van eerdere perikelen en dat hij eigenlijk al stuk was.

Menno, Ik heb even in de motordoos gekeken en het zijn allemaal exemplaren met die korte asjes. Je zou kunnen kijken of een starre koppeling met een 2 mm busje soelaas biedt. Of voorzichtig het rubber ding er met CA-lijm op zetten. Dan wel de lijm in het gat en niet op de as. Rubber koppeling niet al te kort anders is de flexibiliteit weg. Een ESC (met BEC) heb ik nog wel voor je. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Back