Beetje late reactie op een oude post, maar ik heb/had exact het zelfde probleem. Raptor 50 Titan met een GY401 gyro en een staart die naar rechts draaide (neus dus naar links)
Ook ik heb al vele fora bekeken en tips en trucs gelezen. Trilling is het meest genoemde probleem. Ik heb reeds het volgende geprobeerd:
1 andere foam-tape onder mijn gyro;
2 twee lagen tape onder mijn gyro;
3 drie lagen tape onder mijn gyro (!);
4 één laag tape met een plaatje staal en dan weer een laagje tape
5 de kabels van de Gyro naar de servo en ontvanger los laten hangen (ofwel geen spanning op de kabeltjes zodat trillingen niet overgebracht kunnen worden);
6 beide kabels aan één kant van de tailboom;
7 één kabel links langs de tailboom naar de servo en de andere kabel rechts van de tailboom naar de ontvanger (om zo symmetrie te krijgen);
8 verhogen van de headspeed zodat de heli boven zijn eigen resonantie-frequentie zou kunnen komen
E.e.a. heeft allemaal geen zin gehad.
Ook heb ik op een aantal plaatsen gelezen dat je de lengte van de stang tussen servo en staart zo moet instellen dat, indien de heli hoovert met de gyro niet in heading-hold mode, de staart niet wegdraait. Om dat ik niet een klein beetje eigenwijs ben en dacht dat de HH-gyro juist een dergelijke afwijking zou moeten corrigeren, heb ik hier verder nooit aandacht aan besteed.
Een week of wat terug heb ik ten einde raad toch maar die actie uitgevoerd en wat blijkt... Probleem opgelost!
Mijn werkwijze:
1. Zender aan in Heading-hold.
2. Heli aan en gyro laten initialiseren en motor starten.
3. Hooveren en gyro uit heading-hold halen (heet dit rate-mode?).
4. kijken welke kant de staart op draait. Bij mij was dat naar links (neus dus naar rechts). Om dat te compenseren moest ik een klein beetje naar links 'trimmen' of bijsturen. Dit kwam bij mij neer op een te kort stangetje.
5. Heli aan de grond zetten, stangetje beetje langer maken (ball-link een paar slagen los draaien) en nogmaals proberen.
Beetje trial end error, maar zo is het bij mij gelukt...
Ik hoop dat iemand er nog iets aan heeft.
grt,
Arthur
Ik heb 2 jaar geleden in een forum een drift vrij set up specifiek voor gy 401 uitgelegd. Misschien hebben jullie hier wat aan of niets.
Hier is wat ik geschreven heb:
Re: How I setup the GY401 with Futaba 6EX radio
by r.s.t.lim on Mon Nov 17, 2008 8:10 am
How to eliminate the drift.
I have been using gyros 401 (Futaba) and 420 SE (CSM) for a while and at last, I have found the method of eliminating the drift completely. It seem, that this 401 and 420 has a “programmed” center point (neutral tail blade) that often need to reset in order to get the optimum performance of the gyro and thus with 0% drift.
It does mention in the latest manual how to set up the gyro correctly, but it doesn’t mention how to eliminate the drift.
Once the gyro, servo, all linkage and travels are centered and setup “mechanically” correct as demonstrated in Bob's video and methods described by Sonnebee, then you have to set it up in a “N flight” mode, in order to see whether gyro will drift.
My procedure is as follows:
1. After mechanical centering has been completed, switch the gyro in the N mode and hover. While hovering you will find out that the helicopter will start to rotate because of imperfection in the servo linkages adjustment. Land the helicopter and correct it with the use of transmitter trim and hover again. Do this until you satisfy and the helicopter does not rotate at all.
2. Once the adjustment is completed, switch the gyro mode/gain switch on your transmitter back and forth five times between the two modes ending in HH mode.
3. After completion with point 2, reset the trim in the TX and set everything else back to the normal position and now you are ready to use the gyro in any modes without drift.
Basically this is the best pitch position of the tail blades in any flight modes for a drift free adjustment.
I have found that everytime I make any changes to the rudder system, that effects something in relation to the distance between the servo and the blades, I have to redo this procedure but once it s done it works really well. With this procedure you are telling the gyro what the best electronic center point (neutral pitch position) in order to eliminate the drift of any flight mode.
However some people like to set it up statically for this position instead of using trim but I just never understood that as it messes with the full travel of the servo and still needs to be dead on for it to work correctly.
Again I know this seems like a lot but after you’ve done it a few time it will seem simple and some others may say it’s not needed but for me as I’m really fussy about “drift free”, I have always done this and at last, I got rid of whatever drift I was experiencing better then anything else I’ve tried.
r.s.t.lim
Posts: 571
Joined: Sat Sep 29, 2007 1:25 am
Location: Netherlands