staart afstellen raptor 50

Hey,

Ben al een maand bezig om mn staart van mn raptor 50 af te stellen maar het lukt me niet om hem 100 procent ok te krijgen, hij blijft lichtjes afwijken naar rechts, het betreft een GY401 en S9254 servo. Tail pitch slider staat perfect in de middenstand, gyro gain op 70, Delay=0 en limit iets over de 100.
Heb al geprobeerd om wat positieve pitch te krijgen op de tail, al gespeeld met verschillende gain settings maar niks helpt. Het verslechterd zelfs niet...ik denk soms dat mn gyro weleens kapot zou kunnen zijn... Heb al geprobeerd om te trimmen maar dan nog loopt de staart miniem weg...
Iemand een idee wat ik nog kan proberen?? Ik zie door het bos de bomen niet meer.
Op mn TREX 450 pro gebruik ik een align GP 750 gyro en die loopt perfect.


Alvast Bedankt,


Len
 
Ik zie net dat mn gyro niet perfect loodrecht staat tov de heli, maar ongeveer een milimetertje scheef staat...zou dit de oorzaak kunnen zijn?? Normaal niet me dunkt maar je weet nooit natuurlijk...
 
Ik zie net dat mn gyro niet perfect loodrecht staat tov de heli, maar ongeveer een milimetertje scheef staat...zou dit de oorzaak kunnen zijn?? Normaal niet me dunkt maar je weet nooit natuurlijk...

Het niet loodrecht staan van de gyro tov de heli maakt niet uit, je mag hem geheeld over zijn 360 graden draaien zonder dat het verschil uitmaakt.

Drift van de heli is meestal 2 oorzaken:

1. Gain te laag
2. Vibraties (van motor / bladspoor)

Vaak is het ook allebei: door trillingen kan de gain niet hoog genoeg gezet kan worden waardoor hij gaat driften.

Oplossing: Controleren op bladspoor / Dikkere tape onder de gyro waarbij hij minder last heeft van een resonerende heli.

Spartan heeft een leuk setje om de gyro minder last van trillingen te laten hebben:
4RC (For Radio Control modelbouw)

Dikke aanrader en heb dit op al mijn heli's gemonteerd

Success.

Toevoeging: Als ik mij goed herinner moet de 401 ingesteld worden in rate mode , waardoor de slider niet meer in het midden staat. Valt ook te proberen.
 
Laatst bewerkt:
Zal eens proberen met een nieuwe gyro foam te monteren, dat setje kan ik ook altijd eens proberen natuurlijk.
Trillingen zie ik niet in de heli , ze kunnen wel miniem aanwezig zijn natuurlijk.
 
Als het een troost mag zijn, ik heb ook een Raptor 50 en ook problemen gekend met de Gyro, weliswaar een ander merk van Gyro maar toch.....
Lees eens dit draadje, misschien haal je er iets nuttigs uit.

Veel succes

ace-tg7000-gyro-probleem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Interessante site voor raptors

Hey Len,

misschien heb je iets aan deze link:
Raptor Technique

bij 'troubleshooting' staan een heleboel handige tips;ff kijken als je tijd hebt,
grtz Dimitri.
 
Net nog wat geprobeerd maar niet echt een succes...als ik dan overshakel naar idle 1 gaat de staart niet naar rechts maar naar links:(
Wilde nog wat spelen met mn gain maar ben weeral weggejaagd door "groene jongens" op mn vlieglocatie.
Word triestig om nog met een brandstof motor te vliegen...elektro is al niet veel beter want het maakt toch altijd "teveel" lawaai...volgenst sommigen.
 
Lennovich1:
Ik heb hetzelfde probleem zie problemen-os50-hyper.

Ik heb wel nooit een andere gyro gemonteerd, ben niet veel later overgeschakeld naar electro en de Titan heeft sindsdien niet meer gevlogen.

groeten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
idd...net hetzelfde dan bij mijn raptor. Heb me al rot gezocht en het is niet op te lossen... Stuur constant bij maar dat kan ook de bedoeling niet zijn he...
Ga blijven verder zoeken en zal dan wel zien wat ik nog tegenkom...


Mvg
 
Opgelost!

Beetje late reactie op een oude post, maar ik heb/had exact het zelfde probleem. Raptor 50 Titan met een GY401 gyro en een staart die naar rechts draaide (neus dus naar links)

Ook ik heb al vele fora bekeken en tips en trucs gelezen. Trilling is het meest genoemde probleem. Ik heb reeds het volgende geprobeerd:
1 andere foam-tape onder mijn gyro;
2 twee lagen tape onder mijn gyro;
3 drie lagen tape onder mijn gyro (!);
4 één laag tape met een plaatje staal en dan weer een laagje tape
5 de kabels van de Gyro naar de servo en ontvanger los laten hangen (ofwel geen spanning op de kabeltjes zodat trillingen niet overgebracht kunnen worden);
6 beide kabels aan één kant van de tailboom;
7 één kabel links langs de tailboom naar de servo en de andere kabel rechts van de tailboom naar de ontvanger (om zo symmetrie te krijgen);
8 verhogen van de headspeed zodat de heli boven zijn eigen resonantie-frequentie zou kunnen komen

E.e.a. heeft allemaal geen zin gehad.
Ook heb ik op een aantal plaatsen gelezen dat je de lengte van de stang tussen servo en staart zo moet instellen dat, indien de heli hoovert met de gyro niet in heading-hold mode, de staart niet wegdraait. Om dat ik niet een klein beetje eigenwijs ben en dacht dat de HH-gyro juist een dergelijke afwijking zou moeten corrigeren, heb ik hier verder nooit aandacht aan besteed.
Een week of wat terug heb ik ten einde raad toch maar die actie uitgevoerd en wat blijkt... Probleem opgelost!
Mijn werkwijze:
1. Zender aan in Heading-hold.
2. Heli aan en gyro laten initialiseren en motor starten.
3. Hooveren en gyro uit heading-hold halen (heet dit rate-mode?).
4. kijken welke kant de staart op draait. Bij mij was dat naar links (neus dus naar rechts). Om dat te compenseren moest ik een klein beetje naar links 'trimmen' of bijsturen. Dit kwam bij mij neer op een te kort stangetje.
5. Heli aan de grond zetten, stangetje beetje langer maken (ball-link een paar slagen los draaien) en nogmaals proberen.

Beetje trial end error, maar zo is het bij mij gelukt...

Ik hoop dat iemand er nog iets aan heeft.

grt,
Arthur
 
idd,
bij mijn 401 heb ik dat wel nooit moeten doen maar om bv de logictec 6100 goed af te stellen moet je dat wel uitvoeren
Rate mode heeft dat dan!
 
Overigens staat in de handleiding (volgens mij) dat bij de staartservo het balletje op 11 mm van het hart van de servo as gemonteerd moet worden. Ik heb dit nu veranderd naar 13 mm (1 gaatjes opgeschoven) en ben daar erg tevreden over. Hij lijkt er nog stabieler of strakker van te zijn geworden.
 
Mooi dat jullie er achter gekomen zijn.
Het niet "mechanisch" afstellen is zo'n beetje het meest voorkomende geval bij problemen met een net gemonteerde gyro.
De goede uitleg om dit op te lossen is inmiddels al gedaan.
Opstarten in heading hold, en daarna overschakelen naar normal mode.
Betreft de servo hevel geplaatst op een grotere hartafstand op het servowiel dan 11mm heeft niet veel nut.
Dit berijk je beter door je gain juist in te stellen, nu zul je je gain wat lager moeten instellen en mogelijk dat je servo op de einduitslagen klemloopt/"bind"

Grt,
Eric.
 
Laatst bewerkt:
Beetje late reactie op een oude post, maar ik heb/had exact het zelfde probleem. Raptor 50 Titan met een GY401 gyro en een staart die naar rechts draaide (neus dus naar links)

Ook ik heb al vele fora bekeken en tips en trucs gelezen. Trilling is het meest genoemde probleem. Ik heb reeds het volgende geprobeerd:
1 andere foam-tape onder mijn gyro;
2 twee lagen tape onder mijn gyro;
3 drie lagen tape onder mijn gyro (!);
4 één laag tape met een plaatje staal en dan weer een laagje tape
5 de kabels van de Gyro naar de servo en ontvanger los laten hangen (ofwel geen spanning op de kabeltjes zodat trillingen niet overgebracht kunnen worden);
6 beide kabels aan één kant van de tailboom;
7 één kabel links langs de tailboom naar de servo en de andere kabel rechts van de tailboom naar de ontvanger (om zo symmetrie te krijgen);
8 verhogen van de headspeed zodat de heli boven zijn eigen resonantie-frequentie zou kunnen komen

E.e.a. heeft allemaal geen zin gehad.
Ook heb ik op een aantal plaatsen gelezen dat je de lengte van de stang tussen servo en staart zo moet instellen dat, indien de heli hoovert met de gyro niet in heading-hold mode, de staart niet wegdraait. Om dat ik niet een klein beetje eigenwijs ben en dacht dat de HH-gyro juist een dergelijke afwijking zou moeten corrigeren, heb ik hier verder nooit aandacht aan besteed.
Een week of wat terug heb ik ten einde raad toch maar die actie uitgevoerd en wat blijkt... Probleem opgelost!
Mijn werkwijze:
1. Zender aan in Heading-hold.
2. Heli aan en gyro laten initialiseren en motor starten.
3. Hooveren en gyro uit heading-hold halen (heet dit rate-mode?).
4. kijken welke kant de staart op draait. Bij mij was dat naar links (neus dus naar rechts). Om dat te compenseren moest ik een klein beetje naar links 'trimmen' of bijsturen. Dit kwam bij mij neer op een te kort stangetje.
5. Heli aan de grond zetten, stangetje beetje langer maken (ball-link een paar slagen los draaien) en nogmaals proberen.

Beetje trial end error, maar zo is het bij mij gelukt...

Ik hoop dat iemand er nog iets aan heeft.

grt,
Arthur

Ik heb 2 jaar geleden in een forum een drift vrij set up specifiek voor gy 401 uitgelegd. Misschien hebben jullie hier wat aan of niets.
Hier is wat ik geschreven heb:

Re: How I setup the GY401 with Futaba 6EX radio
by r.s.t.lim on Mon Nov 17, 2008 8:10 am

How to eliminate the drift.
I have been using gyros 401 (Futaba) and 420 SE (CSM) for a while and at last, I have found the method of eliminating the drift completely. It seem, that this 401 and 420 has a “programmed” center point (neutral tail blade) that often need to reset in order to get the optimum performance of the gyro and thus with 0% drift.
It does mention in the latest manual how to set up the gyro correctly, but it doesn’t mention how to eliminate the drift.
Once the gyro, servo, all linkage and travels are centered and setup “mechanically” correct as demonstrated in Bob's video and methods described by Sonnebee, then you have to set it up in a “N flight” mode, in order to see whether gyro will drift.
My procedure is as follows:
1. After mechanical centering has been completed, switch the gyro in the N mode and hover. While hovering you will find out that the helicopter will start to rotate because of imperfection in the servo linkages adjustment. Land the helicopter and correct it with the use of transmitter trim and hover again. Do this until you satisfy and the helicopter does not rotate at all.
2. Once the adjustment is completed, switch the gyro mode/gain switch on your transmitter back and forth five times between the two modes ending in HH mode.
3. After completion with point 2, reset the trim in the TX and set everything else back to the normal position and now you are ready to use the gyro in any modes without drift.

Basically this is the best pitch position of the tail blades in any flight modes for a drift free adjustment.

I have found that everytime I make any changes to the rudder system, that effects something in relation to the distance between the servo and the blades, I have to redo this procedure but once it s done it works really well. With this procedure you are telling the gyro what the best electronic center point (neutral pitch position) in order to eliminate the drift of any flight mode.

However some people like to set it up statically for this position instead of using trim but I just never understood that as it messes with the full travel of the servo and still needs to be dead on for it to work correctly.

Again I know this seems like a lot but after you’ve done it a few time it will seem simple and some others may say it’s not needed but for me as I’m really fussy about “drift free”, I have always done this and at last, I got rid of whatever drift I was experiencing better then anything else I’ve tried.
r.s.t.lim

Posts: 571
Joined: Sat Sep 29, 2007 1:25 am
Location: Netherlands
 
Back
Top