@Eric:
Het gevaar van HH bij grote heli's is meerdelig.
Grote heli's en vooral schaalheli's hebben vaak een grote geprofileerde tailfin. Daar heeft wind heel veel vat op (zo erg, dat als het buiten 4Bft is en ik loop met bijvoorbeeld de Cobra de deur uit met de staart eerst, moet ik donders uitkijken dat hij me niet uit handen getrokken word. En dat ding weegt "maar" 10 kilo....).
Daar valt niet tegenop te "hekrotoren", en die Cobra kun je boven 4Bft dan ook gevoeglijk vergeten dwars op de wind te hooveren. In normaalmode voel je die grens aankomen, in HH niet. Dat is gevaar 1.
Gevaar 2 is iets wat ik zelf niet ken maar me heb laten vertellen, en dat is dat moderne gyro's er van uitgaan, dat de heli wel reageert, en die schijnen dus iedere keer opnieuw een nulpunt op te zoeken. hoe en wat weet ik ook niet precies. Aangezien een grote zware heli niet zo vlot reageert als een kleine (.60 of .90) 3D heli, schijnt daar wat mis te kunnen gaan. zodat je hekrotor onverwacht de hoek in kan lopen omdat de gyro denkt dat dat het neutrale punt is. LET WEL: dit heb ik van horen zeggen, niet uit eigen ervaring.
Verder is een derde gevaar, dat als je op snelheid aan het rond gaan bent, je hekrotor niet zo heel veel meer in te brengen heeft. Geef jij onbewust een heel klein beetje hekrotor, dan zal de gyro proberen dit uit te sturen. Je merkt hier weinig van, want de heli gaat gewoon min of meer recht uit. Dit kost ten eerste veel vermogen en het risico is dus dat je rondvliegt zonder te weten dat je hekrotor in de hoek staat. Maak je nu een beetje een abrupte korte bocht of zo, dan zal de gyro opeens de overhand krijgen, en aangezien jij niet weet welke "opgegeven koers" dat ding probeert te sturen, draait je heli opeens onverwacht en krachtig weg naar een niet te voorspellen richting. Reageer jij op tijd? NEE! want je bent HH gewend en dus verwacht je zoiets niet..... En opeens vlieg je achteruit met een heli die daar vanwege zijn rompvorm, absoluut niet vriendelijk op reageert...
Gevaarlijker nog (#4): onder omstandigheden is je hekaandrijving niet opgewassen tegen deze continue maximale belasting, vergeet niet dat je NIET met een overgedimensioneerde 3D heli onderweg bent maar met een schaalheli, waar alles relatief gezien véél lichter is uitgevoerd. Mijn Cobra bijvoorbeeld heeft een 32 cm hekrotor die ruim 6400 RPM draait, maar het hekrotorhuisje is maar gewoon dat standaard kunststoffen dingetje van de SkyFox. Dat hekrotorhuis is prima voor zijn taak berekend, als je geen gekke dingen doet (Volgens Vario heeft mijn Cobra meer uren dan hun eigen exemplaar).
Maar bij continue overbelasting is gevaar voor falen van de aandrijving niet bepaald denkbeeldig, en daar ga je....
Met schaalheli's moet je gewoon anders denken als met 3D heli's want de constructies zijn gewoon anders....
@ Tony: Ja, Revo-mix is noodzakelijk bij een gyro in normaalmode TENZIJ je gewend bent dit met de hand uit te sturen. Hoe groter de heli, hoe meer dit geldt....
@ Eric weer: Dat je Revomix nodig hebt in normaal mode, is gewoon een meet-en-regel-technisch feit. Heeft niks met pitchbereik van de hekrotor te maken. Als je pitch geeft, moet de hekrotor ook meer pitch krijgen. Een HH gyro doet dit automatisch omdat hij de heli in één lijn wil houden (je maakt nl in post#19 een denkfout: in HH is het daadwerkelijk de gyro die helemaal zelfstandig de staart aanstuurt op basis van gemeten rotatiesnelheid en opgegeven rotatiesnelheid; er is geen enkel verband meer tussen stickimput en de stand van de servo....), een rate-gyro zal aanvankelijk de draaiing corrigeren maar zodra er geen draaiing meer is, loopt de servo weer naar de middenstand terug en begint de draaiing weer. Je hebt dus een mixer nodig om de heli recht te houden tijdens pitch geven.
De servo instellen met de limits van de gyro is zonde van het oplossend vermogen van de servo. Als de limits op 100% staan, zal de servo niet verder lopen dan wanneer de gyro er niet is en de zender op 100% staat. Beter dus eerst mechanisch de boel goed afstellen, en daarna pas de gyro er tussen te plaatsen. Die limit instelling is er voor het instelgemak, maar het is lang niet altijd de technisch beste oplossing....
Groet, Bert