Staart probleem vario xlv benzine

Als je revo mix nodig hebt met een gyro,
Dan is je pitchbereik van de staartbladen niet toereikend, of je staartbladen zijn niet geschikt.
Of denk ik teveel in termen wat mijn 90 size met 1540 mm rotor met groot gemak doet (wel op een veel hoger toerental) bij windkracht 7....
De limits moet je altijd instellen met een GY401 (dat is de enige manier voor servo loopweg begrenzing met dit apparaatje), in je zender stel je met het rudder bereik de rotatiesnelheid in.
 
Laatst bewerkt:
@ericw
Als je in hh dus op het eind van de pitch komt, heb je misschien een seconde of wat nodig om te bepalen wat er aan de hand is
De heli doet nl niet wat je wilt, en je hebt vooraf geen enkele waarschuwing gehad

De heli doet dan dus een tijdje niet wat de bedoeling is
Met een stevig aantal kilo's in de lucht geen wenselijke situatie

In normal voel je hoever de pitchslider van het eind af is, dus kn je voor de bocht al kiezen voor een bocht de andere kant op

Een 3d heli heeft ontzettend veel meer vermogen op de staart, en zal dus in normale vlucht niet op de uiteindes van de pitch komen


Echte technische bezwaren zijn er niet echt, denk ik
Ik zou in iedr geval niets kunnen verzinnen, misschien alleen dat je in hh de staart snel onnodig belast, en in normal minder (omdat je dus meer voelt wat de heli doet)
 
Bert,

Nog even over de maximale beweging,volgens de bouwtekening van de benzine trainer en de xlv staat er dit geschreven:

- Gebruik de gyro voor de staartrotor vooralsnog niet in de “heading-lock modus”. - In tegenstelling tot wat menige gyro-fabrikanten voorschrijven, hebben grotere helicopters op
grond van hun massa-traagheid een instelling op de zender van staartrotormixing in de
normaalmode nodig. - Staartrotorpositie bij pitch min 0° - bij pitch max. hebben de in de bladhouder samengeklapte
staartrotor-bladen een afstand tussen de bladeinden van ca 50 – 60 mm

Maar dan kun je niet de volle ruimte van de slider gebruiken heb ik gemeten,of zie ik iets over het hoofd??
 
@Eric:

Het gevaar van HH bij grote heli's is meerdelig.
Grote heli's en vooral schaalheli's hebben vaak een grote geprofileerde tailfin. Daar heeft wind heel veel vat op (zo erg, dat als het buiten 4Bft is en ik loop met bijvoorbeeld de Cobra de deur uit met de staart eerst, moet ik donders uitkijken dat hij me niet uit handen getrokken word. En dat ding weegt "maar" 10 kilo....).
Daar valt niet tegenop te "hekrotoren", en die Cobra kun je boven 4Bft dan ook gevoeglijk vergeten dwars op de wind te hooveren. In normaalmode voel je die grens aankomen, in HH niet. Dat is gevaar 1.
Gevaar 2 is iets wat ik zelf niet ken maar me heb laten vertellen, en dat is dat moderne gyro's er van uitgaan, dat de heli wel reageert, en die schijnen dus iedere keer opnieuw een nulpunt op te zoeken. hoe en wat weet ik ook niet precies. Aangezien een grote zware heli niet zo vlot reageert als een kleine (.60 of .90) 3D heli, schijnt daar wat mis te kunnen gaan. zodat je hekrotor onverwacht de hoek in kan lopen omdat de gyro denkt dat dat het neutrale punt is. LET WEL: dit heb ik van horen zeggen, niet uit eigen ervaring.

Verder is een derde gevaar, dat als je op snelheid aan het rond gaan bent, je hekrotor niet zo heel veel meer in te brengen heeft. Geef jij onbewust een heel klein beetje hekrotor, dan zal de gyro proberen dit uit te sturen. Je merkt hier weinig van, want de heli gaat gewoon min of meer recht uit. Dit kost ten eerste veel vermogen en het risico is dus dat je rondvliegt zonder te weten dat je hekrotor in de hoek staat. Maak je nu een beetje een abrupte korte bocht of zo, dan zal de gyro opeens de overhand krijgen, en aangezien jij niet weet welke "opgegeven koers" dat ding probeert te sturen, draait je heli opeens onverwacht en krachtig weg naar een niet te voorspellen richting. Reageer jij op tijd? NEE! want je bent HH gewend en dus verwacht je zoiets niet..... En opeens vlieg je achteruit met een heli die daar vanwege zijn rompvorm, absoluut niet vriendelijk op reageert...

Gevaarlijker nog (#4): onder omstandigheden is je hekaandrijving niet opgewassen tegen deze continue maximale belasting, vergeet niet dat je NIET met een overgedimensioneerde 3D heli onderweg bent maar met een schaalheli, waar alles relatief gezien véél lichter is uitgevoerd. Mijn Cobra bijvoorbeeld heeft een 32 cm hekrotor die ruim 6400 RPM draait, maar het hekrotorhuisje is maar gewoon dat standaard kunststoffen dingetje van de SkyFox. Dat hekrotorhuis is prima voor zijn taak berekend, als je geen gekke dingen doet (Volgens Vario heeft mijn Cobra meer uren dan hun eigen exemplaar).
Maar bij continue overbelasting is gevaar voor falen van de aandrijving niet bepaald denkbeeldig, en daar ga je....

Met schaalheli's moet je gewoon anders denken als met 3D heli's want de constructies zijn gewoon anders....

@ Tony: Ja, Revo-mix is noodzakelijk bij een gyro in normaalmode TENZIJ je gewend bent dit met de hand uit te sturen. Hoe groter de heli, hoe meer dit geldt....

@ Eric weer: Dat je Revomix nodig hebt in normaal mode, is gewoon een meet-en-regel-technisch feit. Heeft niks met pitchbereik van de hekrotor te maken. Als je pitch geeft, moet de hekrotor ook meer pitch krijgen. Een HH gyro doet dit automatisch omdat hij de heli in één lijn wil houden (je maakt nl in post#19 een denkfout: in HH is het daadwerkelijk de gyro die helemaal zelfstandig de staart aanstuurt op basis van gemeten rotatiesnelheid en opgegeven rotatiesnelheid; er is geen enkel verband meer tussen stickimput en de stand van de servo....), een rate-gyro zal aanvankelijk de draaiing corrigeren maar zodra er geen draaiing meer is, loopt de servo weer naar de middenstand terug en begint de draaiing weer. Je hebt dus een mixer nodig om de heli recht te houden tijdens pitch geven.

De servo instellen met de limits van de gyro is zonde van het oplossend vermogen van de servo. Als de limits op 100% staan, zal de servo niet verder lopen dan wanneer de gyro er niet is en de zender op 100% staat. Beter dus eerst mechanisch de boel goed afstellen, en daarna pas de gyro er tussen te plaatsen. Die limit instelling is er voor het instelgemak, maar het is lang niet altijd de technisch beste oplossing....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Bert,

Nog even over de maximale beweging,volgens de bouwtekening van de benzine trainer en de xlv staat er dit geschreven:

- Gebruik de gyro voor de staartrotor vooralsnog niet in de “heading-lock modus”. - In tegenstelling tot wat menige gyro-fabrikanten voorschrijven, hebben grotere helicopters op
grond van hun massa-traagheid een instelling op de zender van staartrotormixing in de
normaalmode nodig. - Staartrotorpositie bij pitch min 0° - bij pitch max. hebben de in de bladhouder samengeklapte
staartrotor-bladen een afstand tussen de bladeinden van ca 50 – 60 mm

Maar dan kun je niet de volle ruimte van de slider gebruiken heb ik gemeten,of zie ik iets over het hoofd??

Als je het heveltje van de hekrotor in hooverpositie (dus pitch midstick) haaks op de staartbuis hebt staan, zitj e voor hooveren ongeveer goed
Vervolgens trek je de pitch naar minimum en stelt de revomixer bij tot de hekrotor op nul graden staat.
Nu gewoon de revomixer ongeveer symmetrisch naar vol pitch toe even veel procenten geven, en dan heb je deze instelling al te pakken. Deze instelling moet gewoon zonder meer vliegbaar zijn, hooguit nog wat finetunen op trim en revomixer.

Normaal gesproken is de hekrotor van Vario assymetrisch, d.w.z. de ene kant op heeft de hekrotor ongeveer -15 graden, de andere kant op heeft de hekrotor tegen de 45 graden. Met haakse hevel heb je ongeveer 15 graden en zit je in het midden.
De hekrotor is dus "symmetrisch" om de hoover positie ontworpen, in tegenstelling tot de meeste 3D heli's. Verder niet al teveel zorgen over maken. Eerst maar eens vliegen en kijken hoe het functioneert.... Kon je wel eens aangenaam verassen.... :p

Groet, bert
 
Back
Top